insectje op beuk

Gestart door spanjool, februari 18, 2007, 12:33:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Dacht eerst aan korstzwam, maar is bij nadere determinatie een insectje.
Wel overdreven produktief.
Beuken zat, maar alles op 1 beuk.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

pluizig wollige substantie, close up c.a 20 X vergr.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#2
Eitjes 45 X vergroting 1 - 9 +c.a. 2mm dus 1/9e X 2000 = 1 streepje c.a 22mu, eitjes zijn c.a 280X150mu
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Misschien de veroorzaker? of een toevallige passant.
ook 45X vergroting
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Floppy

De laatste foto vertoont volgens mij een Springstaart. Welke precies gaat mij te ver. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Op de onderste foto staat een springstaartje. Aan het noemen van een soortnaam waag ik mij niet. Op de foto daarboven een bladluis. Deze maken dit soort schuimtapijten. Het zou een wollige bladluis kunnen zijn, maar er zijn heel veel groepen die dit soort plantbedekking maken (denk maar aan de buxusbladluis).  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spanjool

Hoi Han en Floris,

bedankt voor de determinatie suggesties maar het blijft gissen wat het precies is.
Laten we dit item maar sluiten.

vr. groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spinnenvrouw

Spectaculair, zo'n witte boom!
Mijn Grote Bladluisboek noemt maar twee soorten voor inheemse beuk, en dat zijn ze geen van beide, de ene produceert geen was, en de ander zit op de onderkant van de bladeren.  De 'eieren' ogen niet als de wintereieren van bladluis, die zijn doorgaans zwart en stevig.  Ze staan niet groot genoeg op de foto om te zien of het de luizen zelf zijn.
Maar behalve bladluizen bestaan er ook wolluizen en dopluizen ...
Misschien valt er meer van te zeggen als je nog eens teruggaat als de beestjes een beetje gegroeid zijn. Het bekijken van uitlopend gebladerte is misschien wat te veel gevraagd  :wacko:
Jacomijn Prinsen

spanjool

#8
heb inmiddels bij huis ook weer een stukje bast gevonden dat aan de binnenzijde helemaal wit was van een spinsel, zaten deze schaapjes met lammetjes op (springstaartjes dus) lijkt er verdacht veel op dat springstaartjes dus zo,n spinsel kunnen maken.
Er schijnt ergens iemand te zijn die heel veel verstand van springstaartjes heeft (ik niet dus)

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

A_kroon56

Het eerste diertje is inderdaad een springstaart. Het betreft een juveniel van Orchesella cincta, een zeer algemene soort op de schors van bodem, waar hij leeft van algen. In het volwassen stadium zijn de zwart-wit gestreepte antennen en het witte balkje op het enalaatste lichaamssegment kenmerkend.

Het tweede diertje is ook een springstaart, van de groep Poduromorpha. Dit zijn 'primitieve' springstaarten die zijn te herkennen aan de korte antennen, het gedrongen lichaam en het ontbreken van een springvork. Vanaf de foto is niet op te maken welke soort het is. Algemene soorten uit de groep Poduromorpha op bomen zijn Xenylla-soorten, Friesea-soorten en Hypogastrura-soorten.

Matty Berg
Coordinator werkgroep Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

spanjool

Hoi hr v/d Berg,

mag ik nog even vragen of dat spinsel idd veroorzaakt kan worden door die springstaartjes?
iig bedankt voor de determinatie hulp en uitleg.

groeten, Henk Gremmer
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

han.endt

#12
CiteerEitjes 45 X vergroting 1 - 9 +c.a. 2mm dus 1/9e X 2000 = 1 streepje c.a 22mu, eitjes zijn c.a 280X150mu
Dit is Cryptococcus fagisuga (= C. fagi), Wollige Beukenluis of Beukenstamluis (een schildluis). De 'eieren' zijn de luizen zelf.

spanjool

#13
Hoi Han bedankt voor de oplossing van dit fenomeen, de naam dekt de lading volledig, een beuk van onder tot bijna boven met een wollige substantie bedekt, tis nog kleverig ook.
Moet ik die beestjes ook nog invoeren in waarneming, ik heb ze niet geteld maar naar de grote van de plek c.a. 10mtr x halve omtrekboom c.a 60cm zullen toch gauw 1.000.001 luisjes zijn geweest.

heb er vorige week nog een foto van genomen en het is nog steeds goed te zien.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

han.endt

#14
Ik had ze al voor je aangemaakt in de database. En dit moet je gewoon op 1 exemplaar houden, wat bij insecten en planten betekent dat je de soort vastgesteld hebt.

spanjool

#15
Hoi Han bedankt voor de determinatie.
Dacht ik even lekker te scoren met een beetje aantallen mag dr maar 1tje.
Waarom heb je het trouwens zo lang geheim gehouden?, stond er aL OP VANAF 18 FEBR  :D

Groeten, Henk Gremmer.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

han.endt

Ik zocht wat anders en daarvoor zocht in een boek thuis naar aantastingen op beuk en toen kwam ik dit tegen.