Geparasiteerd (blauwtje) = Braconidae - Aleiodes cf bicolor

Gestart door harry60, juli 21, 2012, 18:58:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Vandaag kwam ik deze larve tegen op brandnetel ( B )
Geen idee waar ik deze van is of welke groep die thuis hoort.

Iemand enig idee ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik heb het niet zien bewegen, het lijkt wel, als de achterkant even bekijk, dat hij met draden aan het blad vast zit ??
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ik heb er nogal een gevoel van geparasiteerde vlinderrups bij - mischien dat ze op basis van de borstels er nog wat van kunnen maken op het rupsenforum?

Als het niet goed is verschuift iemand 'm wel weer ergens anders heen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Het word morgen mooi weer en dan kan ik nog een keer gaan kijken of ik deze kan vinden en kan ik het blaadje eens meenemen in een potteke en zien wat het word ???

Van mij mag tie verplaatst worden naar de rupsen... misschien weten ze daar iets meer te vertellen ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

na uitkweken van deze rups heb ik nu een foto van het vrouwtje sluipwesp ??? wat uit deze rups is gekomen.

Zou deze iemand terug kunnen zetten naar de bijen en wespen voor mij.

Hartelijk dank

foto van het wespje:

Opvallend zijn de achterlijf segmenten deze zijn allemaal gepunctueerd op de laatste 2 of 3 segmente.
Grote is iets meer dan 4mm.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

extra opname:
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Top Harry - ben benieuwd ... of misschien opsturen ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#8
Heb een aantal berichten op Hymis gehad over deze wesp, volgens de laatste ontwikkeling is dit een Rogadinae spec. het schijnt de enigste soort Braconidae wesp te zijn die dit doet, voor degene die geinterreseerd zijn over deze soort zie  http://www.biomedcentral.com/1471-2148/8/329

Nu de vraag hoe in te voeren want Roganinae ontbreekt op .be.
En op het internet is er ook niet veel te vinden over Roganinae ?

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Heb email gehad van Kees van Achterberg:


Beste Harry,

Het is inderdaad een Braconidae-Rogadinae. Voor verdere determinatie moet ik hem of haar hier hebben.

Met vriendelijke groet,
Kees

Volgende week zal ik eens zien of ze nog vervoerd kan worden.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Loeky

  Vertoont deze uitgekomen sluipwesp niet enige overeenkomst met  de sluipwespen ( ja, heel slechte foto) die tevoorschijn kwamen uit mijn geparasiteerde rups ( 21 augustus) ?
Als leek zie ik die vlekken in de vleugels.
M.vr.groet Loeky 

harry60

Dat is een mogelijkheid, nu is de vraag hoeveel soorten Rogadinae komen uit rupsen ?
Iets hoger in dit bericht staat een pdf hoe  en wat het in elkaar zit met de soorten van deze Rogadinae.
Helaas is de file in het engels, maar er komen dus meerdere soorten uit verschillende soorten rupsen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb het wespje opgestuurt naar Kees van Achterberg en kreeg vandaag antwoord over de geparasiteerde rups en het wespje.

" Beste Harry,

Het exemplaar is goed aangekomen (alleen antenna onvolledig) en ik neem aan dat het brandnetel was (foto) en niet dovenetel (e-mail)? Het betreft Aleiodes bicolor (Spinola) en de gastheer zou een blauwtje moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Kees "

Nu dus de soort aanvragen op .be want deze komt nog niet voor.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Geweldig Harry,

Leuk om zo een keer aan een goede naam voor een sluipwespje te komen  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Dit krijgt nog een staartje, kreeg vandaag opnieuw email van Kees van Achterberg.

Beste Harry,

Ik heb ook de foto's naar mijn vriend in Schotland gestuurd omdat we samen en revisie van deze groep doen. Hij herkende de mummie als van een Pterophoridae en hij wil graag de mummie zien. Heb je die nog? Mogelijk kunnen we dan de soort bepalen (in februari hoop ik hem in Edinburgh te zien). Het wordt nog interessanter: door DNA onderzoek en door kweekgegevens weten we dat dit een onbeschreven soort moet zijn die enorm veel op A. bicolor lijkt. Dus maar niet invoeren of anders als sp. aff. bicolor (Spinola)! Zou je nog meer van deze mummies kunne verzamelen en uit kweken (en inclusief de mummie opsturen)? Zou ons verder helpen met het ontrafelen van deze soortengroep.

Met vriendelijke groet,

Kees

Prof. Dr. Ing. C. van Achterberg
Wetenschappelijk Onderzoeker
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoei, spannend  ;D  :duim:

Meer mummies vinden zal onderhand lastig zijn neem ik aan(?) ... volgend jaar weer?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

De mummie is opgestuurd en goed aangekomen, in februari gaat hij met de sluipwesp en mummie naar Edinburg waar hij door Mark Shaw als mogelijk gedetimineerd wordt.

Dus moet nog even in de koelkast aankomende winter.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#17
Ik heb nog een keer geinformeerd, bij Kees naar deze, naar aller waarschijnlijkheid gaat het om een nieuwe soort. ???
Maar door het nog vele werk wat ze moeten verrichten zijn ze er nog niet aan toe gekomen, dus moet ik nog (wat) wachten :)

Wel erg spannend.

Het leuke de waarneming is wel al goedgekeurd van waarschijnlijk een soort die nog niet bestaat :)
Maar als ik verder bericht krijg van Kees Achterberg zal ik deze wel (moeten) aanpassen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning