Muisgrijze zwam

Gestart door Gert Kremer, februari 18, 2007, 00:14:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze kwam ik vanmiddag tegen, zit op een strok van een conifeer.
Bovenzijde zit hier en daar wat gaatjes.
Onderzijde wit glad met kruip vormen.
De zwam (dik vel, 3mm) kun je van het hout trekken.
Kleur muisgrijs, bij beschadiging wordt de kleur donkerde.
 
foto 24
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 26a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto35: buisjes?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto33: onderzijde  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Aanvullende info:
De zwam zit aan de onderkant.
De stobbe ligt net vrij van de grond.
De zwam krijgt GEEN zonlicht.
Ruige grond, brandnetels, oude kippenmest. bessenstuik, vlier.

Foto 27
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Is dit een nieuw soort?
ik kan er niks over vinden, wie wil helpen zoeken?
Het een prachtige (korstzwam)?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Gert ik heb nog geen tijd hiervoor gehad. Zo op het oog weet ik het niet maar misschien is er met de boeken uit te komen. Ik hou deze in de gaten. Bewaar in ieder geval een mooi stuk met rand eraan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#7
Dag Gert,
Met de boeken kom ik op een soort Dennenzwam(Skeletocutis). Daarvan zijn er meerdere en die zijn bijna allemaal heel zeldzaam.
Kun je ook een onderdeel het zwamoppervlak van foto 26 in beeld brengen? Dat wat ik nu zie is maar heel weinig.
Je zou contact op kunnen nemen met de NMV en iets kunnen opsturen.
http://www.mycologen.nl/main_n.htm

Mocht het toch niets bijzonders zijn dan is er ook geen man over boord.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

foto 26 : vergroot
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#9
Hallo Gert,
Gewoon een stuk drogen en opsturen naar iemand van de NMV.

Misschien herkent Wim nog iets........die heeft meer naaldhout in zijn omgeving.

Ps. Je zou ook een foto per mail kunnen sturen misschien herkent een deskundige die zonder problemen. Ik kom er in ieder geval zo niet uit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerHallo Gert,
Gewoon een stuk drogen en opsturen naar iemand van de NMV.

Misschien herkent Wim nog iets........die heeft meer naaldhout in zijn omgeving.
Ben bezig te drogen. stukje tussen keukenrol papier verpakt.
 
De zwam groeit ook nog over (elfenbakjes?) heen, het wordt nu donkerde van kleur, ik denk dat de groei er uit is.
 
Mail verstuurd naar NMV (Ligterink  Ov. ), dus afwachten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#11
Het zal mij benieuwen  :unsure:

Gert je kunt de zwam beter los op een stuk keukenpapier drogen. Desnoods boven de verwarming met een stuk karton eronder.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerHet zal mij benieuwen  :unsure:

Gert je kunt de zwam beter los op een stuk keukenpapier drogen. Desnoods boven de verwarming met een stuk karton eronder.
Oke, maar een dun plakje boomkorst zit er wel onder aan vast, dat kan wel he?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Citeer
CiteerHet zal mij benieuwen  :unsure:

Gert je kunt de zwam beter los op een stuk keukenpapier drogen. Desnoods boven de verwarming met een stuk karton eronder.
Oke, maar een dun plakje boomkorst zit er wel onder aan vast, dat kan wel he?
Natuurlijk. Ik snij meestal ook hout mee.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Even twee Macro foto's gemaakt, de zwam is kurkdroog.
foto 451: van de (buisjes) en foto 450: van de rand van de zwam.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Dag Gert,
Heb je al reactie op jouw mail gehad van de NMV?

Dit zou best een bijzondere zwam kunnen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Hallo Corry,
De (lijn) met de NMV is droog, geen enkele reaktie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Nog even een vraag.
Zat er ook een geur aan de zwam?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Hallo Corry,
Even een nieuw stukje opgehaald.
Geur: (nee), wat naar een oude vochtige (grot) ruimte en naar Coniferenhout.
Twee foto"s:
nr. 477 achterkant, het hout eraf getroken, het is net spekzool van (schoenen)
nr. 479a samen gedrukte zwam, dus de inwendige buisjes?

Misschien moet ik een andere persoon van NMV vragen, ik ben geen lid en dat is misschien het probleem?

477
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#20
479a   Het zijn Macro opnamen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#21
CiteerMisschien moet ik een andere persoon van NMV vragen, ik ben geen lid en dat is misschien het probleem?
Dat zou wel heel kortzichtig zijn.
Ik denk dat het probleem is dat niet iedereen zo computerfanatiek is. Meestal is men al overladen met vondsten die nog onder de mic. moeten.

Gert ik probeer iemand met verstand van zaken te vinden waar je de zwam naar toe kunt sturen. Niet iedereen kan korstzwammen determineren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerGert ik probeer iemand met verstand van zaken te vinden waar je de zwam naar toe kunt sturen.
geweldig
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Je zou ook nog contact kunnen leggen met de districtscoördinator van de NMV in Overijssel. Dat is André Houter. Die is overigens al voor jou aan het denken.

Mocht het niet lukken dan kun je de zwam altijd nog opsturen naar het Rijksherbarium te Leiden de afdeling Mycologie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerJe zou ook nog contact kunnen leggen met de districtscoördinator van de NMV in Overijssel. Dat is André Houter. Die is overigens al voor jou aan het denken.

Mocht het niet lukken dan kun je de zwam altijd nog opsturen naar het Rijksherbarium te Leiden de afdeling Mycologie.
Contact bericht is verstuurd.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Gert even jouw emailadres met de zwam meesturen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerGert even jouw emailadres met de zwam meesturen.
Hallo Corry,
Ik heb een mail gestuurd naar Andre met mijn adres, tel.
Nog geen bericht terug ontvangen, dus heb ik zijn adres nog niet.
.....
Ben wel bezig een sporee van de zwam te maken op zwart papier.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo corry,

Het materiaal is verstuurd.  B)

foto 9.
van Sporee, niet de beste foto.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,
Het antwoord van de determinatie van de muisgrijzezwam.

Beste Gert Kremer,

Het door u toegestuurde zwammetje is Bjerkandera adusta - Grijze buisjeszwam het is een algemene soort die groeit op allerlei soorten bomen volgens het Overzicht van de paddestoelen in  Nederland ( Gele bijbel) wordt hij zelfs de laatste jaren veel gevonden op naaldhout dus waar om niet op een conifeer.
Dat het dit zwammetje betrof zou je niet zeggen van de eerste foto's toen ik het materiaal onder ogen kreeg ging er bij mij direct een lampje branden dit kon wel eens de Grijze buisjeszwam zijn.
Microscopisch onder zoek bevestigde mijn vermoeden sporen heb ik niet kunnen vinden de determinatie is gedaan aan de hand van het meten van  generatieve hyfen ,skelethyfen en basidieen

Mvg.Dinant Wanningen

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#29
Dag Gert,
Ik had alles verwacht maar na de eerste foto's zeker geen Grijze buisjeszwam!
Dankzij Dinant zijn we er nu achter welke het wel is. Zo leren we iedere dag weer iets. In ieder geval zijn zwammen erg onbetrouwbaar in hun uiterlijk dat zie je nu wel weer. Nu ik de soort zeker weet is het eigenlijk bij foto 27 en 451 wel te zien dat het een Grijze buisjeszwam is. Eenmaal op een dwaalspoor gekomen is het moeilijk de materie nog nuchter te bekijken.

Ik snap alleen niet dat er geen sporen meer inzaten of had jij met die sporee dezelfde zwam gebruikt? Dan zitten ze er natuurlijk niet meer in :o
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"