Hoofdmenu

Welke roofvogel?

Gestart door Shadowgraph, juli 29, 2005, 19:09:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Shadowgraph

Hallo iedereen,
gisteren zag ik vanop mijn balkon een roofvogel passeren waarvan ik graag wou weten om welke soort het gaat. Hij vloog laag over de daken en bomen door middel van korte en krachtige vleugelslagen. Zijn vleugels hield hij daarbij dicht tegen het lichaam gedrukt. De bovenkant van de vogel was egaal bruin (niet donker, niet licht), de onderkant en kop zag ik niet. Wel zag ik dat de onderkant van de staart wit met zwarte strepen was. De waarneming gebeurde in de stad.
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt!
Tim

Marianne

Kan je iets meer vertellen over de vorm van de staart, aantal en breedte van de strepen, en het formaat van de vogel?
Misschien dat er dan meer te vertellen is over welke vogel het eventueel zou kunnen zijn.

En: bij voorkeur wordt op het forum ondertekend met de naam van de schrijver ipv een "pseudoniem", dat is wel zo aardig.
groet,
Marianne Cramer

Shadowgraph

#2
Het was een gewone rechte staart, maar het aantal en de breedte van de strepen kan ik niet zeggen, de vogel was toen al te ver weg.
Het formaat van de vogel zelf kan ik niet zo goed inschatten, maar ik geloof dat hij de grootte van een duif had.
MVG
Tim

Marianne

Ik zit te denken aan een sperwer. Die komt regelmatig in stedelijke gebieden voor, en zowel de kleur als het formaat zouden kunnen kloppen. Alleen de vleugels dicht bij het lichaam kan ik niet goed thuisbrengen, maar misschien weet iemand anders raad   :( .
groet,
Marianne Cramer

Thijs Fijen

Waarschijnlijk sperwer. Hij zal wel snelheid hebben willen maken, want anders houdt hij de vleugels niet bij het lichaam.

Het was geen Havik (volgens mij dan he) omdat het in de stad was, en kenmerkend voor de sperwer is dat hij laag over bomen of huizen vliegt.

Thijs
Thijs Fijen

Shadowgraph

Bedankt voor de reacties! Ik twijfelde tussen een sperwer en een juv. slechtvalk maar door jullie tips weet ik dat het dus waarschijnlijk de sperwer was.
MVG
Tim

Shadowgraph

Vandaag zag ik terug een roofvogel waar ik wat raad bij zou willen: het was op het eerste zicht een buizerd (grootte, staart, zweefvlucht), maar had dichterbij gezien toch een ander profiel. Wat opviel was de sterke knik in de vleugels, ook als hij in cirkels zweefde. Verder had hij een gestreepte borst en wat bleek aan de vleugeluiteinden. Meer kon ik niet ontwaren want ik keek tegen de zon in. Wat wel nog opviel was dat hij een relatief kleine (smalle) kop had. Kan iemand mij helpen?Alvast bedankt! MVG
Tim

han.endt

#7
Het is moeilijk om alsnog achteraf een roofvogel op deze manier te determineren, maar je beschrijving doet mij denken een een juveniel, vrouwtje havik. Die kunnen als ze zweven erg buizerd/wespendiefachtig overkomen en hebben een gestreepte borst.

Han.

Shadowgraph

#8
Nu, echt zweven deed ie niet, meer tegen de wind in vliegen om af en toe ter plaatse wat rond te vliegen. Hij vloog ook redelijk laag.
Tim