Welke waarnemingen zijn zinvol?

Gestart door Hriemens, juli 18, 2012, 20:55:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hriemens

Ik ben nog redelijk nieuw hier, maar vind het erg leuk om met de natuur bezig te zijn en mijn waarnemingen ook hier te plaatsen.
Maar de eerste vraag die opkomt: Wat te plaatsen?
Ik neem aan dat het weinig zin heeft om zeer algemene en overal voorkomende soorten zoals een paardebloem of zwarte mier hier in te voeren...
Zou ook onbegonnen werk zijn.
Dus wanneer een waargenomen soort hier melden?

petermeer

Welkom op het forum.

In principe kan je zelf bepalen wat je op waarneming.nl wilt invoeren. Het maakt voor ons geen verschil of het gaat om een gewone soort of om een zeldzaamheid.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeroen Nagtegaal

Juist van de zeldzame soorten is de verspreiding redelijk bekend. Juist omdat hier iedereen de aandacht voor heeft. Als je dus de mogelijkheid hebt om ook de algemenere soorten in te voeren is dat zeker nuttig. Iets dat nu algemeen is kan over enkele jaren zeldzaam zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Citaat van: Hriemens op juli 18, 2012, 20:55:56 PM
Ik neem aan dat het weinig zin heeft om zeer algemene en overal voorkomende soorten zoals een paardebloem of zwarte mier hier in te voeren...
Zou ook onbegonnen werk zijn.
Dus wanneer een waargenomen soort hier melden?

Het heeft altijd zin om waarnemingen in te vullen (mits je zeker van je zaak bent en bij voorkeur daar ook documentatie bij hebt), omdat deze gegevens gebruikt worden door meerdere natuurorganisaties voor onderzoek, alleen ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat het leuk blijft. Je kunt dus zelf bepalen waar je de grens legt, van elke keer dat er een merel in je tuin zit en elke paardebleom tot alleen heel zeldzame soorten.

Bij algemene soorten kun je misschien periodiek aangeven of en hoeveel er zijn en bij seizoensoorten (zoals trekvogels) bijvoorbeeld de eerste en laatste exemplaren en het hoogtepunt (qua aantallen).

Blijf vooral genieten! ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Taka

Citaat van: Hriemens op juli 18, 2012, 20:55:56 PMIk neem aan dat het weinig zin heeft om zeer algemene en overal voorkomende soorten zoals een paardebloem of zwarte mier hier in te voeren...

Het kan juist interessant zijn om te zien waar een "overal voorkomende" soort juist niet voorkomt. Maar dan moet er dus overal waar deze soort wel voorkomt worden ingevoerd.
(Sybe)

Melchior van Tweel

Als niemand meer algemene soorten zou invoeren, worden alle soorten vanzelf zeldzaam... (althans zo gaat het dan lijken)  :rolleye:  Doen dus!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl