Deed ik een mooie ontdekking??

Gestart door tinekeh, juli 16, 2012, 08:16:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

tinekeh

Kan het zijn dat ik op de stam van een beuk een Lederloopkever gevonden heb? Hij zat er een beetje raar bij en de imposante tasters wiebelden almaar heen en weer zodat ik hem niet al te goed kon fotograferen. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord.
Vriendelijke groet, Tineke

www.natuurfragmenten.nl

beetlestitch

is goed en een man maar ook de vindplaats er bij. groeten toon
Toon Keukelaar

tinekeh

Dag Toon,
Ik heb hier nog een vraag over. Voer je bij Waarneming zeldzaamheden in, dan wordt de naam van het ingevoerde beest o.i.d. rood.
Op het internet lees ik niet anders dan dat de lederloopkever in ons land zeer zelden wordt gezien. Toch wordt de melding op waarneming niet in het rood gegeven.
Betekent dit dat deze kever toch niet "zeer zeldzaam" is?
Vr. groet, Tineke

develhorst

#3
Deze kever komt plaatselijk vrij algemeen voor.
En de vermelding -wordt zeer zelden gezien- is wel terecht.
Het is een nachtdier, maar vaak vliegen ze op licht af.
Omdat ze zo imposant zijn worden ze vaker gemeld dan een klein onooglijk kevertje.
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

beetlestitch

deze wordt niet zo vaak gezien maar heeft een nachtelijke levenswijze dus daarom. in verzamelingen [musea] komt deze toch regelmatig voor dus niet zeer zeldzaam. vindplaats op geven is altijd zeer belangrijk voor de kennis over de verspreiding van een soort ook voor toename of afname van een soort. ik zie dat hij in waarneming staat en gaat dus in het eis bestand voor nederlandse boktorren komen. groeten toon.
Toon Keukelaar

develhorst

Nog even dat vermelden in rood: dit moet nodig bijgesteld worden.
Ook ik ben het niet altijd eens met de indeling van de zeldzaamheidsklasse.
Jan.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Arp

Toen destijds de database met een eerste klap gevuld werd (en ook nu bij het aanvragen van een soort) is elke soort waarvoor niet specifiek zeldzaamheidsgegevens zijn aangeleverd op "vrij algemeen" gezet. Voor veel soorten klopt dat niet, maar betere gegevens waren niet beschikbaar bij wrn. Ze kunnen op (onderbouwde) aanvraag altijd worden bijgesteld, maar dat moet dan wel van iemand komen die zich echt met de beesten bezighoud en er kijk op heeft - niet van Wikipedia.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arthur

even ten behoeve van de spraakverwarring: het is geen lederloopkever, maar boktor.
Groeten, Arthur

tinekeh

Dank jullie allen vriendelijk voor de reacties!
Tineke