twee sprinkhanen onbekend...

Gestart door jeanette, juli 16, 2012, 00:16:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Trof deze twee ex. vanmorgen   aan op een steen, liggend in een grazige berm. Wie welke soorten het betreft? Bvd.

Wim Bakker

In ieder geval uit de "biguttulus-groep" en beide mannetjes. Ik kan alleen de vleugel niet helemaal zien. Vanwege de lengte van de vleugels gok ik voor beide op Bruine Sprinkhaan.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jeanette


RoyKleukers

Ik denk dat de eerste een wekkertje is ... Groeten,
Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

jaapbouwman

Die bovenste denk ik ook, maar bij die onderste denk ik wel aan een chorthippus.

groet

Jaap

florisbrekelmans

Ga helemaal mee met wekkertje. Heb er vanmiddag ook naar zitten turen maar durfde reactie niet aan door toch wat geknikte kielen. Kleurstelling perfect voor wekkertje.

Groet,

Floris

Wim Bakker

Ahum. Misschien heb ik toch een beetje teveel niet op de kleur gelet.

            En misschien is het van dat weer om naar bed te gaan en alle wekkertjes uit te bannen.


Maar misschien hebben jullie gelijk en is het een Wekkertje.

Ben ik toch wel benieuwd welke harde kenmerken jullie zien voor een Wekkertje...   ;)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jaapbouwman

Een beetje Djizz (maar dat is niet hard natuurlijk), verder passen de zijkielen op een Wekkertje, meer gebogen dan geknikt en ook die lichte kielen met langs de randen zwart past op een Omocestus en minder op een Chorthippus. Allemaal niet heel hard dus maar een combinatie.

groet

florisbrekelmans

<edit: daar was Jaap me een seconde voor>

Tja Wim, ik zie geen hard kenmerk..... :-\ 
Ik zie wel de kleurstelling van een wekkertje (al mag die natuurlijk alle kleuren hebben), dus puur op jizz. Zoals gezegd hakkel ik wat rond de vorm van de zijkielen, die net niet/net wel geknikt lijken en richting Chorthippus bigg gaan. Ik neem aan dat die kielen voor jou het harde kenmerk zijn waar je op doelt? Ze hangen m.i. tussen gebogen en geknikt, tegen het gebogen aan....

Maar je hebt gelijk, ik kan het niet hard maken. Wellicht dat Roy met een geniaal kenmerk komt.

Groet,

Floris


florisbrekelmans

Overigens, niet geheel onbelangrijk: waar zijn de sprinkhanen gefotografeerd?

jeanette

In een berm langs een provinciale weg, zaten ze te zonnen op een steen. Greppel, wilde planten,  waar ik op zoek was naar de bandheidelibellen die er weer zijn. locatie: iets oostelijk van Meppel, ZW.drenthe.

florisbrekelmans

Klinkt als uitstekend wekkertje biotoop.

Jemig, nu al weer bandheidelibellen....de tijd vliegt.

jeanette

Ja..en we komen tijd tekort!Maar voor bijzondere en mooie beestjes moet je wat over hebben!