Geslachtsbepaling vos in het veld

Gestart door Aaldrik pot, februari 12, 2007, 22:33:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aaldrik pot

Geregeld kom ik op deze site een specificatie van het geslacht bij vossenwaarnemingen tegen. Hoe zie je (behalve aan de grootte, waar volgens mij ook nog eens een grote overlap in zit) of het een rekel of een moer is.  
Aaldrik Pot

Jeroen Nagtegaal

Nooit met zekerheid te zeggen, volgens de Zoogdieren van West Europa, Zou je wat van die waarnemingen kunnen laten zien?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

Gaat mogelijk om dieren uit de Amsterdamse waterleidingduinen? Daar is het wel mogelijk lijkt me omdat ze zo tam zijn.

Aaldrik pot

Hierbij. Ik zie nu dat ze van dezelfde waarnemer komen.

www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2008300

www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2004871

Aaldrik Pot

Jeroen Nagtegaal

even de werkende links,

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2008300/
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2004871/

Ik heb er nog nooit van gehoord, maa als een admin er achter aan wil gaan zou ik het fijn vinden. het is  mij volledig onbekend,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Het vaststellen van het geslacht van een vos is zeer moeilijk om in het veld vast te stellen, zelfs kenners zitten hier nog wel eens naast. Er zijn wel aanwijzingen die in de richting van een moer of rekel wijzen, maar geen onweerlegbare feiten in uiterlijk.

"Meestal krijgt men de aanwijzingen voor het geslacht uit bepaalde gedragingen van het dier. Zo wijst het hurkend urineren in de ranstijd op een moertje, omdat rekels dan hun achterpoot plegen op te tillen...."

"Volledige zekerheid krijgt men echter pas wanneer men zo fortuinlijk is getuige te zijn van een copulatie of het zogen van jongen...."


Bron: Dieren dichterbij "De Vos" - Gert van Oort - Spectrum uitgave.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl