Hans Teeuwen is een Sperwer

Gestart door KorHaan, juli 16, 2012, 19:01:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Beste lezer,

Soms zie je dingen op tv die onbedoeld associaties opwekken met situaties die in de natuur ook voorkomen. Bij mij wel, in ieder geval.

Ik zag laatst de nieuwe show van cabaretier Hans Teeuwen op tv, getiteld "Spiksplinter". Het kan ook de herhaling geweest zijn, want ik herinner me een moment in de show waarop ik een ander net heb opgezocht, dus ik moet hem al eerder gezien hebben. Ik ben toen afgehaakt, en ditmaal heb ik bewust verder gekeken.

Ik heb de eerste 3 shows van Teeuwen op band, zo goed vond ik die, en waard om nog eens terug te zien. "Hard en zielig", "Met een breierdeck" en "Trui".
"Spiksplinter" was voor mij - als fan - een teleurstelling, want het was een aaneenschakeling van dingetjes en typetjes, die ik al eerder van Teeuwen had gezien, en het verrassingselement was zo overduidelijk verdwenen, dat ik merkte dat ik me begon te vervelen. Maar goed,  ik bleef kijken, ditmaal, en toen kwam het moment waar Hans Teeuwen patent op lijkt te hebben.

Hij kondigde aan, een assistente nodig te hebben, en ging de zaal in.

Nu is dat al eerder vertoond, ook door Teeuwen, en de eerste keer dat hij dat deed, was het nog hilarisch, want met spitsere grapjes, waar ik om kon lachen, maar deze keer gebeurde er iets, wat ik ronduit genânt vond. Hij wandelde door de zaal, en de zaal zette zich schrap, want niemand in het publiek wilde Hans Teeuwen in zijn buurt hebben. Plattitudes bazelend, beledigingen plaatsend, tassen openend en wegwerpend, ging Hans Teeuwen door de zaal als Attila door Europa. Je kon bijna het angstzweet van het publiek als een vage damp boven de stoelen zien zweven.

En toen zag ik de associatie: Hans Teeuwen is een Sperwer, die om een wolk Spreeuwen heenvliegt, en zorgvuldig een slachtoffer uitselecteert.

Als een Sperwer een vlucht Spreeuwen nadert, bolt deze samen tot een dichte wolk, omdat elke Spreeuw zich achter zijn buurman verschuilt om niet als prooi te eindigen. Op het moment dat Teeuwen aankondigde "een assistente" nodig te hebben, en daadwerkelijk het podium verliet en zich in de zaal begaf, reageerde het publiek als een wolk Spreeuwen door zich samen te ballen. Dit persen achter de buurman veroorzaakte de angstdampen die boven de aanwezigen zweefden.
Op het moment dat de Sperwer zijn prooi lijkt uit te kiezen, deinst de wolk achteruit, zodat een gat ontstaat, waarin de Sperwer rondvliegt. Zo'n moment was volgens mij, toen Sperwer Teeuwen zich een tas toeëigende, die openmaakte, een pet vond, die opzette ( onder hilarisch opgelucht gelach van de Spreeuwen die géén slachtoffer waren) en de tas wegslingerde. Lachen, allemaal! Plaatsvervangende schaamte, en opluchting, rolde door de zaal als een lach.

Uiteindelijk pikte Sperwer Teeuwen een jongedame uit het publiek, die op het podium werd gesleept om voor de volle zaal te kakken te worden gezet ( hilarisch gelach van opluchting rolde wederom door de zaal) en het feit dat ze Marleen heette, waar veel vieze woorden op rijmden, vulde weer een deel van Teeuwens piano-intermezzo's, met het slachtoffer in de spotlights voor een volle zaal. De Sperwer zat zijn prooi te plukken, en de wolk Spreeuwen in de zaal keek toe.


Ik vind het jammer, dat ik Teeuwen hier zo afkraak, want - zoals gezegd - ik bewonderde zijn kunde, maar nu is het een trucje geworden. Voorspelbaar, genânt en niet om te lachen.


Van een Sperwer die een wolk Spreeuwen invliegt, kan ik nog enorm genieten.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

J&L

Beste Ronald,

Ten eerste ik heb hem eens live gezien.
Zat toen op de tweede rij vooraan.

Publiek moet en wil er toch bij betrokken zijn?
Nou dan gaat hij het publiek in, je kunt ook tegen hem zeggen "rot toch op man"!

Tuurlijk is het altijd een trucje, er wordt immers over nagedacht.

Neem Bertje Vis in iedere voorstelling bezeerd hij zich,hahaha Bertje heeft pijn......gaaaaap, tja dat vinden mensen leuk.

Jochem die zich vergist hahaha.

André die zijn mede spelers aan het lachen maakt.
Tjemig dat is nieuw, dat deden Snip en Snap al.
Wie?
Ja die zijn van héél vroeger dus toen bestonden er al trucjes.

Gelukkig zat je voor TV en daar zit een knop op.
Voor het zelfde geld heb je betaald en zit bij Najib, de laatste voorstelling was echt sneu.
Zijn we weggelopen.



andre.schulten

Zo gaat het gewoon altijd..

Ik was ooit fan van de filosofische redevoeringen van Freek de Jonge ('Het kistje' bijvoorbeeld, of van die spin die in een stofzuiger terecht was gekomen en wist dat er Licht was aan het eind van de tunnel, maar die zijn kinderen verbood om er heen te gaan..).
Daar ging ook opeens de knop om -bij mij- want het was steeds weer hetzelfde. In een ander jasje. Van Hella.


KorHaan

#3
Citaat van: J&L op juli 17, 2012, 09:50:10 AM
Beste Ronald,

Ten eerste ik heb hem eens live gezien.
Zat toen op de tweede rij vooraan.

Publiek moet en wil er toch bij betrokken zijn?
Nou dan gaat hij het publiek in, je kunt ook tegen hem zeggen "rot toch op man"!

Tuurlijk is het altijd een trucje, er wordt immers over nagedacht.

Neem Bertje Vis in iedere voorstelling bezeerd hij zich,hahaha Bertje heeft pijn......gaaaaap, tja dat vinden mensen leuk.

Jochem die zich vergist hahaha.

André die zijn mede spelers aan het lachen maakt.
Tjemig dat is nieuw, dat deden Snip en Snap al.
Wie?
Ja die zijn van héél vroeger dus toen bestonden er al trucjes.

Gelukkig zat je voor TV en daar zit een knop op.
Voor het zelfde geld heb je betaald en zit bij Najib, de laatste voorstelling was echt sneu.
Zijn we weggelopen.


Ha Jacob,

Natuurlijk wil het publiek erbij betrokken worden, dat komt immers voor Hans Teeuwen, en je weet nooit wat er dan gebeurt. Daar heb je helemaal gelijk in. Het viel me alleen op dat er heel veel bange vogeltjes in de zaal zaten. Toen moest ik aan een Sperwer denken. Ik zat ook te wachten tot een originele geest Hans Teeuwen eens van repliek zou dienen, en volgens mij is Hans Teeuwen daar zelf ook op uit. Je loopt als cabaretier altijd het risico, dat er iemand in het publiek grappig uit de hoek komt, en je moet scherp zijn om dan te improviseren. Dat kan Teeuwen best, hij heeft dat in Engeland ook bewezen. Ik heb een show van hem op de BBC gezien, waarin hij optrad voor een zaal vol Engelsen. Hij deed het prima, maar ik had de indruk dat het toch een ander publiek is dan hier in Nederland. Ze zijn daar wel wat gewend. Op zeker moment stond er een jongen op die zich langs de rij drong, en desgevraagd aankondigde te moeten p*ssen. In het gangpad vroeg hij doodgemoedereerd dat hij ook bier zou halen, en of Hans Teeuwen ook wilde? Die zei toen natuurlijk meteen ja. Toch leek hij even van zijn stuk gebracht door dit eigenzinnige optreden, maar hij improviseerde het op een leuke manier goed tijdens afwezigheid van de jongen.
Dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren, dat er iemand opstaat om bier te halen en dan meteen vraagt of hij voor de cabaretier ook moet halen. Jammer, want volgens mij vindt Teeuwen dat zelf ook erg leuk. Dus gebeurde het maar een keer.
Je kunt wel zeggen, als hij in je buurt komt, dat hij moet opro**ten, maar dat heb ik nog niemand zien doen. Men wacht af, en laat de storm over zich heen komen.
Bange vogeltjes. Ik snap dat toch niet, eigenlijk. Je gaat naar een show van Hans Teeuwen, je weet dat hij op zeker moment vlak voor je kan opduiken, en toch heb je thuis niks kunnen bedenken om hem te kakken te zetten. Reken maar dat je daar de held van de avond mee zou worden, als je hem op het verkeerde been zet.
Je weet, dat Hans Teeuwen altijd zal proberen reacties uit te lokken. Dat vindt hij leuk. Maar het lijkt wel, of het publiek geïntimideerd is. Dat snap ik niet. Of is dat juist leuk? Dat je hard lacht als je te kakken wordt gezet?

Om andere cabaretiers kan ik soms wel lachen, soms niet. Bert Visscher is ook niet altijd leuk, nee. Ik heb eens een show van hem gezien op tv, waar ik maar twee leuke grappen in twee uur tijd zag langskomen. Maar dan lig ik wel twee keer dwars op de bank te stuiptrekken van het lachen.
Dat wil ik bij cabaretiers zien. Ronald Goedemond en Theo Maassen boeien twee uur. Zelfs de knappe onzin van Ajuinen en Look vind ik bij vlagen briljant en van topniveau. Bij Teeuwen ben ik tegenwoordig na een half uur nog niet aan een lach toe. Vroeger wel. Maar toen was hij - al bij zijn debuut - van zo'n hoog niveau, dat de rest van de cabaretiers er bij verbleekte. Ik heb ontzettend zitten lachen om de onzin van Kieker-Jan, Nostradamus-met-zijn-strakke-groene-broek, het onderzeese rijk, Mariska van de Pijnacker a.k.a. Roodkapje, de kabouter die naar het bos teruggesleept wordt ( "HEE!! Kaboutertje!! Waar is je puntmuts?!?"), en meer wat ik nu vergeet maar waar ik wel de hik van kreeg van het lachen.

O ja; Snip en Snap vond ik niks, en André van Duin vind ik helemáál niks.
Ken je De Mounties? Piet Bambergen en René van Vooren? AVRO-humor. Dat zegt het wel. Maar ik ben wel één keer onbedaarlijk in de lach geschoten toen Bambergen - improviserend? - tijdens een opbouw van aangever Van Vooren twee rietjes in zijn neusgaten stak en zei: "Kijk! Olifantje!" Ik kwam niet meer bij.
Later heb ik dat nog ergens in een strip verwerkt. Zo'n grap, die blijft je bij. Dat je spontaan in een stuip schiet, die eindeloos lijkt te duren. dat wil ik. Dan kan de rest van de show bagger zijn, maar dat éne moment, waarop je ingepakt wordt, dat is mij alles waard.

Een oude show van Toon Hermans. Hij deed een typetje dat vanaf een spreekgestoelte zogenaamd een vergadering voorzat, en de hele act was niet meer dan een opsomming van namen van de aanwezigen. Bij elk nieuw 'agendapunt', dezelfde opsomming. Het ging nergens over. De zaal zat te huilen van het lachen. Ik ook, thuis. De directeur van Carré heeft - na afloop - Toon Hermans de natte plekken in de stoelen laten zien. Dat je zó moet lachen, dat je sluitspier het begeeft. Kijk, dát wil ik. Dat je in je broek piest van het lachen. Kan mij niet schelen bij wie; áls het maar gebeurt.  ;D


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: andre.schulten op juli 17, 2012, 10:49:26 AM
Zo gaat het gewoon altijd..

Ik was ooit fan van de filosofische redevoeringen van Freek de Jonge ('Het kistje' bijvoorbeeld, of van die spin die in een stofzuiger terecht was gekomen en wist dat er Licht was aan het eind van de tunnel, maar die zijn kinderen verbood om er heen te gaan..).
Daar ging ook opeens de knop om -bij mij- want het was steeds weer hetzelfde. In een ander jasje. Van Hella.



Ha André,

Dat komt - denk ik - omdat Freek de Jonge buiten het theater een enorm irritante betweter is. Elk praatprogramma waar hij zit, spuit hij zijn mening op een dominee-achtige manier, je ziet het vermanende wijsvingertje telkens opgestoken worden. Ik wou, dat hij zich eens meer bediende van zijn meesterlijke metaforen in zo'n praatprogramma. Op het podium is er niemand, die maar bij hem in de buurt komt, als het gaat om metaforen. Hij is de ongekroonde koning van de metaforen. Je geeft zelf al twee hele goeie voorbeelden!
Ik moet shows van Freek de Jonge twee, of drie keer terugzien om de diepte te kunnen bevatten. Maar omdat hij zo'n geldingsdrang heeft, dat de volgende show al loopt, terwijl ik nog met de vorige bezig ben, zie ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Het is over-kill.

Dus als ik hem bij Pauw en Witteman zie zitten, weet ik dat er géén show gaat komen, maar een preek. Dat snap ik niet. Je kunt toch je serieuze wereldbeeld wel omgieten in een leuke metafoor, waar de mensen om moeten lachen? Waarom ga je als theatergigant en lachsalvoproducent met je wijsvingertje zitten zwaaien, in een opinievormend programma die elke talkshow heet te zijn? Waarom lukt het hem op het podium wel, en buiten het podium niet?

Ik volg nog steeds alles wat Freek de J. doet op het podium, want dat is de moeite waard. Alleen die discrepantie tussen podium en gewone tv, die begrijp ik nog steeds niet. En die is volgens mij ook niet nodig. Als Freek buiten het podium net zo leuk is als óp het podium, bereikt hij voor mij de supersterrenstatus. Maar die is nu vooralsnog voorbehouden aan die grachtengordelbewoner Youp van 't H.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo



ArjanH

Citaat van: KorHaan op juli 17, 2012, 18:43:36 PM
Als Freek buiten het podium net zo leuk is als óp het podium, bereikt hij voor mij de supersterrenstatus.


Hoi Ronald,

De enigen die mijns inziens de supersterrenstatus verdienen zijn de onvolprezen Koos Koets en Robbie Kerkhof. Weliswaar typetjes en geen cabaretiers maar toch. Wat Freek de Jonge betreft: ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb Freek de Jonge altijd enorm bewonderd (en nog steeds wel, zij het in afnemende mate) als cabaretier. Het is mijns inziens de verkeerde kant opgegaan toen hij Zomergasten ging presenteren voor een seizoen. Daar hadden hij en de VPRO nooit aan moeten beginnen want toen kwam Freek inderdaad wel heel betweterig over + het feit dat hij geen begenadigde interviewer is (verre van dat). Wat ik echter de grote klasse van de Jonge als cabaretier vond / vind is dat hij heel subtiel maar ook venijnig zaken in de samenleving ter sprake brengt zonder buitengewoon grof te worden. Tegenwoordig lijkt het zo te zijn dat hoe grover iets gebracht wordt, hoe meer het wordt gewaardeerd. En hoewel ik zo nu en dan best wel eens kan lachen om een ordinaire, schuine grap, is dat over het algemeen toch niet mijn kopje thee.

KorHaan

#6
Ha Arjan,


Ja, Freek is compulsief geëngageerd!  ;D 

Grofheid kan ook leuk zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=imcLIsVobik&feature=related


De onzinnige dialogen van Ajuinen en Look, daar kan ik hartelijk om lachen. Vooral de derde is van virtuoze grofheid.

En deze is buitengewoon grof, maar onweerstaanbaar leuk:

http://www.youtube.com/watch?v=XiVQrxO3S7A





Vriendelijke groet,

Ronald

andre.schulten

Al eens eerder gezegd, geloof ik, maar voor mij blijft Jozef van den Berg de topper. Hij ontroert me na meer dan 30 jaar nog steeds.
Eeuwig jammer dat er maar zo weinig beeldmateriaal is.
http://www.youtube.com/watch?v=_lUqC_TD3-4  (in 5 joetjoeb-stukjes)