Casarca's Eemmeer - ringen om herkomst te bepalen?

Gestart door Max Berlijn, juli 09, 2012, 22:46:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Oke, hij/zij (leek mij een zij..) was geringd in Limburg. Dus trek-/dispersierichting noordoost.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Peter de Vries op augustus 28, 2013, 07:49:50 AM
Volgens een mailtje gisteravond op de mailgroep van Noordrijn-Westfalen zijn langs de Nederrijn en in de Rieselfeldern in Münster al 5 verschilende individuen afgelezen.

Zo, dat is al eem mooi resultaat. Daarmee lijkt een deel van de vraag al beantwoord. Er is inderdaad uitwisseling met Duitsland..
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: Peter de Vries op augustus 28, 2013, 07:49:50 AM
Volgens een mailtje gisteravond op de mailgroep van Noordrijn-Westfalen zijn langs de Nederrijn en in de Rieselfeldern in Münster al 5 verschilende individuen afgelezen.
Gaaf hoor!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

sjoerddirksen

Nieuws over de Casarca's van het Eemmeer

Het is een turbulente tijd geweest voor de Werkgroep Casarca Nederland met hoogte- en dieptepunten. In het Eemmeer is nog maar een restje over van de ruim 800 Casarca's die er geruid hebben en die zullen waarschijnlijk ook snel vertrekken. Tegelijkertijd worden sinds enkele weken op diverse plaatsen in oostelijk Nederland halsbanden afgelezen en zelfs uit Duistland kwamen al de eerste meldingen.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Twee van de zendervogels hebben wij dood teruggevonden. Autopsie door het Dutch Wildlife Health Centre (Utrecht) wees op twee verschillende doodsoorzaken. We onderzoeken nu nog wel de potentiële rol van het zendertype op deze gebeurtenissen. Een derde vogel zijn we kwijtgeraakt doordat de zender geen signaal meer gaf. Zijn lot is onzeker. Omdat we niet het risico wilden nemen dat meer Casarca's, wellicht door de aanwezigheid van de zender, zouden omkomen, hebben we de laatste twee exemplaren die nog op het Eemmeer aanwezig waren, teruggevangen. Die zitten nu in een erkend vogelasiel tot ze, uiteraard voor de zekerheid zonder zender, weer kunnen worden vrijgelaten.

Daarnaast zijn er gelukkig ook twee Casarca's die wel in goede gezondheid met hun zender rondvliegen. Beide hebben inmiddels het Eemmeer verlaten. Casarca A1 heeft de Rijn gevolgd richting het zuidoosten en heeft een week ten noorden van het Duitse Krefeld gebivakkeerd. Vanochtend is deze vogel weer 30 kilometer naar het noorden gevlogen richting de Rijnuiterwaarden. Casarca A9 is gisteravond ook uit het Eemmeer/Eempolder gebied vertrokken in zuidoostelijke richting. In plaats van de Rijn te volgen, nam de vogel een iets zuidelijkere koers en het laatste binnengekomen signaal kwam uit de omgeving van Gennep tegen de Duitse grens. Het is erg spannend wat deze vogels ons de komende tijd gaan laten zien. Het kaartje in de pdf geeft de omzwervingen tot nu toe weer.

Op het Eemmeer hebben we (inclusief de zendervogels) 48 vogels een halsband gegeven. Daarvan zijn er tot nu toe 25 afgelezen, 18 op het Eemmeer of in de naastgelegen polders, 11 op andere plekken. Dan gaat het om gebieden langs de IJssel (Doesburg, Vreugderijkerwaard), bij de Ketelbrug en langs de Rijn (Westervoort, Rijnstrangen) in Nederland, en verschillende plekken in het Niederrhein gebied in Duitsland. In de Lauwersmeer zijn wel halsbanden gezien, maar nog niet met zekerheid afgelezen.

Van de 10 jongen die bij Siebengewald in Limburg werden geringd met een halsband, zijn er al 8 teruggezien: 4 in de Eempolders, 6 elders op plekken waar ook Eemmeer-vogels zijn gezien, inclusief de Niederrhein en ook bij Munster (D).

We roepen graag iedereen nog weer op om uit te kijken naar gele halsbanden nu de Casarca's zich verspreiden. Waarnemingen kunnen worden ingevoerd op www.geese.org.

Werkgroep Casarca Nederland

29-08-2013

GijsB

vandaag heb ik 48 casarca's geteld in het jaap deensgat. Ik heb geen halsbanden kunnen ontdekken bij deze vogels.
Gijs

Martijn Bot

Toch zat er een: L4. Dat moet dus haast wel "mijn" vogel van Achter de Zwarten zijn geweest (via Rommert).

sjoerddirksen

Citaat van: Martijn Bot op augustus 30, 2013, 07:04:36 AM
Toch zat er een: L4. Dat moet dus haast wel "mijn" vogel van Achter de Zwarten zijn geweest (via Rommert).

Het kan lastig zijn om vogels op halsbanden te checken, je moet de nek echt goed zien, als ze zitten te rusten/slapen of alleen maar met de kop omlaag kan de halsband onzichtbaar zijn. Kost dan tijd.

Het was net niet 100% zeker op je foto maar mij leek het ook L4. Als er nu een goede aflezing is, is dat mooi! Kun je de waarnemer vragen hem in geese.org in te voeren of anders de gegevens hier te posten? Dan zorgen wij dat ie niet verloren gaat. Dank!

Martijn Bot

Eigenlijk weet je alles al. Het was een waarneming van gisteren (29-8) van Rommert Cazemier zelf, in het Jaap Deensgat. Aflezing is zeker, en ik heb hem gezegd dat ik eea hier zou posten.

sjoerddirksen

Citaat van: Martijn Bot op augustus 30, 2013, 08:11:41 AM
Eigenlijk weet je alles al. Het was een waarneming van gisteren (29-8) van Rommert Cazemier zelf, in het Jaap Deensgat. Aflezing is zeker, en ik heb hem gezegd dat ik eea hier zou posten.

OK, dank voor bevestiging, we duwen deze waarneming in geese.org!

Thijs Fijen

Citaat van: sjoerddirksen op augustus 29, 2013, 21:58:53 PM
Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Twee van de zendervogels hebben wij dood teruggevonden. Autopsie door het Dutch Wildlife Health Centre (Utrecht) wees op twee verschillende doodsoorzaken. We onderzoeken nu nog wel de potentiële rol van het zendertype op deze gebeurtenissen. Een derde vogel zijn we kwijtgeraakt doordat de zender geen signaal meer gaf. Zijn lot is onzeker. Omdat we niet het risico wilden nemen dat meer Casarca's, wellicht door de aanwezigheid van de zender, zouden omkomen, hebben we de laatste twee exemplaren die nog op het Eemmeer aanwezig waren, teruggevangen. Die zitten nu in een erkend vogelasiel tot ze, uiteraard voor de zekerheid zonder zender, weer kunnen worden vrijgelaten.

Wilde nog even kwijt dat ik dit een uitstekend goed handelen van de Werkgroep vind!

Zou goed zijn om de resultaten van het (al dan niet kleinschalige) onderzoek naar de invloed van de zenders ergens te publiceren. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat wel goed komt.
Thijs Fijen

knoopsdaan

Op 24-08-2013 2 casarca's bij de mosbulten (Breugel) waarvan 1 met gele halsband H1. Melden op geese.org lukt me niet??

Jeroen Nagtegaal

Hoi Daan,

Kun je even aangeven tot waar het lukt? Je mag ook mailen (zie onder).
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gjcaspers

CiteerCasarca A9 is gisteravond ook uit het Eemmeer/Eempolder gebied vertrokken in zuidoostelijke richting. In plaats van de Rijn te volgen, nam de vogel een iets zuidelijkere koers en het laatste binnengekomen signaal kwam uit de omgeving van Gennep tegen de Duitse grens.

Kan iemand aangeven wanneer die laatste vier signalen van A9 precies waren? Het lijkt erop dat hij langs telpost Maldens Vlak is gevlogen, in de Maasuiterwaard tegenover Cuijk heeft gebivakkeerd (waar ik hem had kunnen/moeten zien), en het laatst in de Niersuiterwaard bij het Genneperhuis zat.
Groet,
Gert-Jan Caspers

sjoerddirksen

Citaat van: gjcaspers op augustus 30, 2013, 19:43:55 PM
CiteerCasarca A9 is gisteravond ook uit het Eemmeer/Eempolder gebied vertrokken in zuidoostelijke richting. In plaats van de Rijn te volgen, nam de vogel een iets zuidelijkere koers en het laatste binnengekomen signaal kwam uit de omgeving van Gennep tegen de Duitse grens.

Kan iemand aangeven wanneer die laatste vier signalen van A9 precies waren? Het lijkt erop dat hij langs telpost Maldens Vlak is gevlogen, in de Maasuiterwaard tegenover Cuijk heeft gebivakkeerd (waar ik hem had kunnen/moeten zien), en het laatst in de Niersuiterwaard bij het Genneperhuis zat.

We krijgen elke 2 uur een positie, dus de 'preciese' vliegroute weten we niet. Maar ik kan natuurlijk wel kort samenvatten wat we wel hebben: op 29-08 om 00.00 vlak ten O van Wageningen, om 02.00 pal ten N Molenhoek bij Malden en om 04.00 in de Mookerplas. Dat Molenhoek-punt was vast vliegend, maar hij zal geen 2 uur naar de Mookerplas gevlogen hebben.

Daarna heeft hij op de Mookerplas en op de Niers net oost van Ottersum op het water gezeten en heeft hij zowel gisteren als vandaag tussen die plekken in boven Ottersum ten NO van de Nijmeegseweg gefoerageerd. De laatste fix die nu binnen (16.00) is ligt net zuid van de Niers.

Als iemand de vogel kan vinden zou dat leuk zijn, wij zijn uiteraard geïnteresseerd hoe hij er bij loopt en vliegt, en ook of hij alleen is of met anderen. De laatste keren dat hij in de Eempolder is waargenomen, in het veld, liep hij met een vrouwtje samen.


gjcaspers

Interessant, ik had niet verwacht dat het nachttrekkers zouden zijn.

Helaas kan ik dit weekend niet bij Ottersum gaan zoeken. Maar Fred Hustings van Sovon en nog een aantal mensen van VWG Nijmegen komen daar regelmatig, dus A9 wordt vast wel door iemand waargenomen.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jeroen Nagtegaal

Vandaag is gezocht, zonder resultaat... Mogelijk verder getrokken? Al begreep ik dat er mogelijk wat problemen waren in Polen met het ontvangen van GPS-fixes.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Datura

Citaat van: knoopsdaan op augustus 30, 2013, 16:50:01 PM
Op 24-08-2013 2 casarca's bij de mosbulten (Breugel) waarvan 1 met gele halsband H1. Melden op geese.org lukt me niet??

Deze zit nu in Zwitserland: http://www.ornitho.ch/index.php?m_id=21&a=N410#FN410
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Herman van der Meer

Datura

#108
Er zitten er momenteel meer dan 200 daar (link zetten werkt zo niet, maar op Ornitho.ch naar Sightings -> last 2 days -> AG -> Escaped gaan). Stond al een tijdje op ijn excursieverlanglijstje, binnenkort maar eens echt naartoe gaan (niet al te ver van Zurich gelukkig).



Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: Datura op september 30, 2013, 10:55:37 AM
Er zitten er momenteel meer dan 200 daar (link zetten werkt zo niet, maar op Ornitho.ch naar Sightings -> last 2 days -> AG -> Escaped gaan). Stond al een tijdje op ijn excursieverlanglijstje, binnenkort maar eens echt naartoe gaan (niet al te ver van Zurich gelukkig).


Als je door de laatste 15 dagen bladert zie waarnemingen van 500 en meer.
In de laatste week op Ornitho.de vond ik een maximum van 164.
Herman van der Meer

sjoerddirksen

H1 is op 2 en 7 september op de Klingnauer Stausee gemeld. Prachtige info over dat gebied, en (onder andere) de vogels daar, vind je op http://www.klingnauerstausee.ch/

Specifiek over casarca's:
http://www.klingnauerstausee.ch/ornithologie/artbeschreibung.php?nummer=700&Submit=anzeigen

De al genoemde aantallen zijn geen uitzondering.

Vanuit onze werkgroep proberen we later deze week met een totaal overzicht van waarnemingen tot en met september van onze gemerkte vogels te komen.

Groet,
Sjoerd Dirksen


HPM

Interessant om te zien dat het seizoenspatroon op de Klingnauer Stausee heel anders is dan in Nederland. Bovendien gaat het bij de grote aantallen daar duidelijk ook om import. Waar broeden die dan? Allemaal in Duitsland?
Herman van der Meer

Datura

Vandaag is ook J8 in Zwitserland gemeld, en wel bij Kaiseraugust, waar de Rijn de grens tussen Zwitserland (Aargau) en Duitsland vormt. zie ornitho.ch.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

sjoerddirksen

Het bericht was net bij ons binnen... maar bij ons is de waarneming ingevoerd aan de Duitse kant van de Rijn, ten O van Basel, dus net niet in Zwitserland....

Datura

Zou kunnen, ik kan alleen maar het kilometerhok zien (de stip staat dan precies in het midden, en dat is in dit geval idd aan de duitse kant van de grens). Ik had de indruk dat als de soort in Dld gezien was, hij dan onder het kopje 'Germany' opgenomen zou worden, maar misschien heb ik het wel fout. Als jullie de precieze coordinaten hebben, is dat ongetwijfeld goed (niettemin komt hij vast nog bij zijn vrienden in de Klingnauer Stausee op bezoek :) ).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

sjoerddirksen

De waarnemer heeft in geese.org een coordinaat in Duitsland met plaatsaanduiding Altrhein Wyhlen ingevoerd. Maar de grens loopt daar door de Rijn als ik het goed heb gezien, dus ze komt vast op enig moment ook in Zwitserland - de uitdaging is om haar dan af te lezen ;)

Deze vogel is in Nederland na het ringen in het Eemmeer (op 31-7) begin september bij Stellendam afgelezen en kort geleden ook twee keer langs de Niederrhein bij Wesel. Dus mooi in beeld gebracht dankzij de halsband en de verschillende waarnemers.

Datura

Gisteren bij de Klingnauer Stausee geweest en inderdaad zitten daar veel Casarca's :) (mijn schatting op dat moment 250-300). Helaas geen halsbanden kunnen vinden, maar de omstandigheden waren ook niet ideaal met alleen een kijker (hoewel ik een aantal keer door de telescoop van een Duitse vogelaar de Casarcas gecheckt heb) en veel vogels 'ingedoken' zittend waardoor de nek niet goed zichtbaar was. Bovendien ben ik maar een botanist die af en toe wat vogels kijkt :).

Het is wel een leuke plek voor veel watervogels. Het is een gestuwd deel van de Aare, een van de grotere rivieren in het 'Mittelland' (ze gebruiken hier de 'grote' rivieren voornamelijk voor stroomopwekking en niet voor transport) met voor Zwitserse begrippen niet alledaagse vogels als Watersnip, Kievit, Wintertaling, Smient, Slobeend, Pijlstaart en Bonte strandloper :).

En dus Casarcas, hieronder een paar plaatjes (ingezoomd met klikklak-camera dus geen hoge kwaliteit). Ik kan me goed voorstellen dat en flink deel van de vogels hier in het Eemmeer geruid heeft (maar ik ben benieuwd naar de 1e resultaten van het onderzoek).





Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Justin Jansen

N.a.v. een vraag op birdforum, is er nog iets bekend over deze fraaie soort? Of zijn aflezingen en de zenders gestopt?
M.v.g., Justin Jansen


sjoerddirksen

Hallo Justin,

Je vraag is terecht: om allerlei redenen is de voorgenomen website er nog niet. We zijn bezig met een update, vergelijkbaar met het document dat we eind augustus gemaakt hebben en ook hier op het forum gepost hebben. Dat zullen we dan dus weer doen.

Van de twee gezenderde vogels die begin september nog rond vlogen is er een rond half oktober gestopt met gegevens zenden. De vogel is ook niet meer gezien, en zoeken (zelfs met een metaaldetector op een geploegde akker) en rondvragen rond de plek bij Xanten waar hij het laatst posities doorgaf heeft niks opgeleverd. De ander zit ook, en nog steeds, in de buurt van Xanten.

Van de vogels met halsbanden komen nog steeds waarnemingen binnen. In het documentje dat gaat komen staan de nodige kaartjes. In het kort komt het er op neer dat er nogal wat in het Niederrhein gebied afgelezen zijn, maar ook meerdere in zuidelijker delen van Duitsland en op de grens met Zwitserland. Enkelingen zijn in Zwitserland en Frankrijk gezien.

Hopelijk is dit voor nu een antwoord op je vraag!

Sjoerd Dirksen



Rene Janssen

Ik vind het echt prachtig dat jullie deze handschoen op hebben gepakt en er voor zijn gegaan. Wie had deze uitkomsten ooit gedacht met (enkel?) ruitrek naar het Eemmeer? Ik iig niet!
René Janssen