Casarca's Eemmeer - ringen om herkomst te bepalen?

Gestart door Max Berlijn, juli 09, 2012, 22:46:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Voor zover ik kon nagaan blijft een groot deel van de Duitse broedvogels in het gebied hangen. Dat geldt ook voor de Zwitserse vogels.
Ik heb hier nog wat gekrabbeld: http://www.natuurbericht.nl/?id=10633



Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

sjoerddirksen

Het project heeft de afgelopen weken de nodige aandacht gekregen, op diverse websites en ook in Trouw. Dank voor alle positieve reacties!
De voorbereidingen, in het veld en op papier (vergunningen etc.) lopen goed. Subsidietoezeggingen (bedragen tussen 500 en 2500 euro) zijn er nu van: IJsvogelfonds, Dutch Birding Association, vd Hucht de Beukelaar Fonds, Erasmus MC, Huib Kluijver Fonds en Vogelbescherming Nederland. Uiteraard zijn we hier zeer dankbaar voor. De eerste 5 loggers zijn besteld! Volgende week kunnen we een tussenstand geven van wat er binnen gekomen is via: http://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/steun-zenders-voor-casarcas
Alle steun wordt zeer gewaardeerd.
Ruud van Beusekom is terug van een lange reis, en is ook toegetreden tot de werkgroep. Hij had al veel kontakten met casarcologen in andere landen, die worden nu uiteraard weer aangehaald. We hebben ook toegezegd lezingen te houden op de Dutch Bird Fair - dan kunnen we hopelijk de eerste resultaten laten zien (of moeten we vertellen over niet-gelukte vangpogingen... soms moet je risico nemen).

Volg ons ook op twitter: @WgCasarcaNL


Rene Janssen

Super cool dat jullie dit doen. Mijn aanbod aan Frank dat ik voor de tuigjes de Teflon tape ter beschikking stel, staat nog steeds. Als jullie halsbanden met GPS-GSM met solar panel, dan houdt het natuurlijk op... :).


Laat vooral weten, succes met de vangacties!



René
René Janssen

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Gister heeft Frank Majoor de eerste serie Casarca's gevangen en voorzien van halsbanden: een familie met twaalf jongen in het noorden van Limburg. Zie http://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/casarcas-waar-gaan-ze-naartoe-waar-komen-ze-vandaan Meer foto's staan op de Facebook-pagina van Frank.

Volgende week gaat men proberen de eerste ruiers te vangen op het Eemmeer. Aflezingen zijn natuurlijk erg welkom en kunnen allemaal worden ingevoerd op www.geese.org

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

sjoerddirksen

Beste allen,

Tijd voor een bericht vanuit de Werkgroep Casarca Nederland. We zijn alle individuele gulle gevers dankbaar voor hun gift. In totaal is er 490 euro binnen gekomen, een halve GPS GSM zender. We hadden stiekem natuurlijk op een hele gehoopt, maar dit is een fijne bijdrage. Een aantal fondsen hebben ook bijdragen gegeven, onze dank geldt: IJsvogelfonds, Dutch Birding, vd Hucht de Beukelaar Fonds, Erasmus MC, Huib Kluijver Fonds, Vogelbescherming Nederland en de Vogelwacht Utrecht, steeds bedragen tussen 500 en max 2500 euro. Al met al hebben we nu het materiaal en 7 zenders financieel gedekt. Het project gaat door!

De aantallen op het Eemmeer zijn al aan het oplopen, we zijn er geregeld om te kijken waar ze zitten, hoe gedrag/verspreiding is in de loop van de dag, of ze ook op land zitten, en of de rui al begonnen is. Uiteraard zullen we berichten als de eerste vogels gevangen en geringd zijn.

Omdat we er achter willen komen van waar vogels naar het Eemmeer komen, en het voor de hand ligt dat de kleine Nederlandse populatie dat (ook) doet, hebben we de kans om de jongen van een broedpaar in Limburg te kunnen ringen aangegrepen. De eerste vogels met halsbandjes (geel met zwarte inscriptie) zijn er dus al - maar vliegen nog niet.

In tegenstelling tot wat Klaas van Dijk van buiten onze groep op dit forum gemeld heeft, is invoer op geese.org op dit moment nog niet mogelijk. Er is kontakt met de beheerders, maar dit moet nog ingebouwd worden. Mocht je de Limburgse vogels dus al zien, stuur een e-mail naar Frank Majoor mail@frankmajoor.nl. Zodra invoer via geese.org mogelijk is laten we dat weten.

Sjoerd Dirksen

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Op de Facebook pagina van Frank Majoor http://www.facebook.com/photo.php?fbid=626926633984545&set=a.502909736386236.121677.100000016437233&type=1&theater staat te lezen dat men gister bij het Eemmeer de eerste Casarca's heeft weten te vangen. Onderstaande tekst staat bij een foto van Frank met één van deze Casarca's:

CiteerVandaag hebben we (Werkgroep Casarca) de eerste Casarca gezenderd. Totaal hebben we bij het Eemmeer 3 vrouw en 1 man met kannon net gevangen. De man heeft een zender gekregen. De eerste van 7 die we gaan zenderen. We ziin benieuwd waar die naar de rui naar toe gaat!

Geweldig nieuws dus! Hopelijk is het snel mogelijk om de aflezingen van deze vogels op geese.org in te voeren (moet nog even wat aan worden gesleuteld).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Cygnus

Is dat wel handig om een Casarca naast een zender ook nog uit te rusten met een halsband? Bij Kolganzen ringden we zendervogels alleen maar aan een van de poten om de vogel, buiten de zender, niet nog extra te belasten. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hiskodevries

#67
Citaat van: Cygnus op juli 08, 2013, 15:49:50 PM
Is dat wel handig om een Casarca naast een zender ook nog uit te rusten met een halsband? Bij Kolganzen ringden we zendervogels alleen maar aan een van de poten om de vogel, buiten de zender, niet nog extra te belasten.
de vraag is of de data straks nog klopt met zo`n zwaar beladen vogel.
met extra belasting is de Eempolder al ver.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

sjoerddirksen

Er zijn allerlei redenen om naast de zender wel ook een halsband te gebruiken. De belangrijkste is dat we niet precies de levensduur van dit nieuwe type zender kennen. In Polen vliegt een wilde eend er al enkele jaren mee rond, dus dat geeft hoop dat we deze vogels lang kunnen gaan volgen. Maar mocht de zender uitvallen en de vogel nog leven, dan is hij aan z'n halsband te herkennen. En omdat ze jaarlijks naar het Eemmeer komen, is de kans dat we hem dan aflezen vrij groot.

Uiteraard hebben we ons afgevraagd of e.e.a. verantwoord is. De gewichten vallen binnen de daarvoor gehanteerde limieten. De 'strengste' is 3%, en daar vallen zender, tuigje en halsband (samen tegen de 40 gram) binnen bij vogels van 1200 gram en zwaarder. Van de 4 die we vingen was de lichtste 1190 en de zwaarste 1760 gram. Die laatste is het mannetje A1 die nu met de eerste zender rondvliegt - en die de laatste dagen dagelijks van het Eemmeer naar de Maatpolder vliegt, het grasland in. Er zijn dus grote en zware mannen die we de zenders kunnen geven. En ze storten niet halverwege de Eempolder al neer!

Ik ken de discussies, en ook artikelen, over effecten van zenders, halsbanden etc. In sommige gevallen zijn die aangetoond, in vele gevallen zijn ze er ook niet. Uiteindelijk gaat het er om of datgene wat je een aantal vogels 'aandoet' opweegt tegen wat je er mee bereikt. Mochten dit wilde vogels zijn uit verder weg levende populaties, dan is het Eemmeer van wezenlijk belang en moet de bescherming van het gebied daar nader op worden afgestemd - iets wat mij een verantwoord doel lijkt afgezet tegen een relatief geringe belasting van de vogels die wij meteen zender uitrusten.

Ben Wielstra

Misschien niet handig om alleen mannen een zender te geven? Stel dat ze zich anders gedragen, zal wel niet, maar toch...)\

Jeroen Nagtegaal

Wat ik begrepen heb is dat vrouwtjes, net als Nijlgans, in holen broeden. Mannen gaan de holen volgens mij niet in, waarbij in krappe holen zo'n zender toch iets in de weg kan zitten voor de vrouwtjes. Ik vind dan de keuze dan voor alleen mannen niet zo vreemd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

inmiddels weer een update (22 juli) hier te vinden:
http://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/casarcas-gezenderd
5 Casarca's inmiddels geringd en vele gele halsbanden aangelegd.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

sjoerddirksen

In alle drukte was een bericht in dit forum even blijven liggen. Via twitter (@WgCasarcaNL) en de Sovon-site al wel gecommuniceerd: we hebben vorige week op het water van het Eemmeer 20 ruiende casarca's gevangen. Vier nieuwe GPS GSM-zenders zijn 'uitgedeeld', zodat er nu vijf vogels gezenderd zijn. De gegevens komen goed binnen. En uiteraard hebben we ook de speciaal ontworpen halsbanden aangelegd. We gaan binnenkort nog een tweede poging doen, dan kunnen we de laatste twee zenders die we hebben gebruiken, en het aantal vogels met een halsband vergroten. Maar, met de vogels die wel hadden, kunnen we nu al zeggen dat het project goed op streek is, en dat we in ieder geval een spannende herfst en winter tegemoet gaan, nadat de vogels het Eemmeer gaan verlaten.
Hierbij ook de eerste kaartjes met zendergegevens als voorbeeld van wat voor mooie gegevens het oplevert. A1 vliegt nog steeds, en foerageert nu veel op grasland in de Eempolder. A4, in de rui gevangen, blijft uiteraard nog op het water van het Eemmeer.

Werkgroep Casarca Nederland
Sjoerd Dirksen

Yeronimo

Bedankt voor het bericht Sjoerd! Ik blijf het met alle plezier volgen. In het Lauwersmeer zitten ook een aantal Casarca's die ik blijf bekijken tot er wellicht een geringde tussen komt zitten  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

sjoerddirksen

Vandaag de tweede dag waarop we op het water van het Eemmeer ruiende casarca's hebben gevangen. We hadden duidelijk geleerd van onze actie op 18 juli: toen hadden we er in twee keer 20, nu in één keer 25. Daarna zijn we dan ook gestopt, op en bij het Eemmeer hebben we er nu 49 gevangen. Er zijn nu 7 vogels met een GPS-GSM-zender, en ze hebben natuurlijk een halsband. Er waren al aanzienlijk meer vogels die vlogen dan twee weken geleden, dus in de komende weken zullen ze zich vast op andere plaatsen in Nederland laten zien en zullen de gemerkte vogels zich ook gaan verspreiden. En daarna.. wordt het echt spannend. We hopen snel een website te kunnen aankondigen, tot die tijd zal ik o.a. hier posten als er nieuws is. En in ieder geval houden we twee keer een lezing op de Bird Fair met uiteraard de dan meest recente ontwikkelingen.

Werkgroep Casarca Nederland
Sjoerd Dirksen

sjoerddirksen

Citaat van: Yeronimo op juli 30, 2013, 23:20:13 PM
Bedankt voor het bericht Sjoerd! Ik blijf het met alle plezier volgen. In het Lauwersmeer zitten ook een aantal Casarca's die ik blijf bekijken tot er wellicht een geringde tussen komt zitten  ;)

Mooi! Weet je of die casarca's in de Lauwersmeer nu ook in actieve vleugelrui zijn?

Yeronimo

Citaat van: sjoerddirksen op juli 31, 2013, 22:39:01 PM
Citaat van: Yeronimo op juli 30, 2013, 23:20:13 PM
Bedankt voor het bericht Sjoerd! Ik blijf het met alle plezier volgen. In het Lauwersmeer zitten ook een aantal Casarca's die ik blijf bekijken tot er wellicht een geringde tussen komt zitten  ;)

Mooi! Weet je of die casarca's in de Lauwersmeer nu ook in actieve vleugelrui zijn?

Dit antwoord wist ik niet gelijk. Gelukkig was ik gister weer op de plek in het Lauwersmeer waar er veel zitten in deze tijd van het jaar. De aanwezige Casarca's waren zover ik zag allemaal in actieve vleugelrui in het Jaap Deensgat.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

sjoerddirksen

Citaat van: Yeronimo op augustus 09, 2013, 18:08:52 PM
Citaat van: sjoerddirksen op juli 31, 2013, 22:39:01 PM
Citaat van: Yeronimo op juli 30, 2013, 23:20:13 PM
Bedankt voor het bericht Sjoerd! Ik blijf het met alle plezier volgen. In het Lauwersmeer zitten ook een aantal Casarca's die ik blijf bekijken tot er wellicht een geringde tussen komt zitten  ;)

Mooi! Weet je of die casarca's in de Lauwersmeer nu ook in actieve vleugelrui zijn?

Dit antwoord wist ik niet gelijk. Gelukkig was ik gister weer op de plek in het Lauwersmeer waar er veel zitten in deze tijd van het jaar. De aanwezige Casarca's waren zover ik zag allemaal in actieve vleugelrui in het Jaap Deensgat.

Dank!

sjoerddirksen

Aflezingen van halsbanden van casarca's kunnen nu worden ingevoerd op www.geese.org.

Op het Eemmeer kunnen meer en meer casarca's weer vliegen, en neemt het aantal langzaam af. Er zijn al enkele vogels vanuit het Eemmeer in de Vreugderijkerwaard gezien. Opletten geblazen dus, ze kunnen nu overal opduiken!

Martijn Bot

Tijdens een slaapplaatstelling van Reuzensterns bij Achter de Zwarten in het Lauwersmeergebied kwam ik bijgevoegde vogel tegen. Zoals ik zei was ik bezig met een slaapplaatstelling, dus het licht was al aardig op. Kan dit de eerder genoemde A4 geweest zijn?

Jeroen Nagtegaal

Het kan wel eens L4 zijn, maar ik durf niet geheel zeker te zijn. Dat is dan een vogel die in Siebengewald is geboren en één of enkele dagen geleden nog nabij het Eemmeer zat!

Even opletten voor de Noordelingen daar! Er kunnen er vast meer komen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot

L4 was in het veld ook mijn eerste gedachte, maar ik heb er geen vinger achter kunnen krijgen, helaas. Eerste letter zat net wat verscholen achter de nekveren...

Jeroen Nagtegaal

Tja... Erg lastig allemaal. Ik heb net nog even opgezocht, maar L4 was alweer even geleden voor het laatst gezien. A4 zou inderdaad ook kunnen. Echter ben ik zelfs niet zeker over de 4... In elk geval is dit de eerste waarneming van een geringde Casarca in het Lauwersmeer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot


Jeroen Nagtegaal

Ik durf het niet...
Al lijkt me dit een vrouw, en alle andere 4 codes zijn mannen. L4 is niet gesext als jong...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Net eens even gekeken, maar de '4' lijkt te kloppen. En de 'L' lijkt een goede kandidaat voor de eerste inscriptie. Eens met Jeroen en met Martijn dat dit te onzeker is. Jeroen, wat zijn de alternatieve mogelijkheden?

Nog geen foto's  / waarnemingen opgedoken van vandaag?

Jeroen Nagtegaal

Tja, Het kan wat mij betreft ook nog een H of A zijn die deels onder veren verborgen zit. Dat zouden mannen zijn, maar ik meen dat van één vogel het geslacht nog ter discussie stond.

Tot op heden geen andere waarnemingen van vogels met een nummer 4. Daar is dus niets uit af te leiden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Wellicht al bekend, maar alsnog: vandaag in de Rieselfelder bij Münster, Duitsland een halsband (L9) gezien in een groep van 30. Zal het ook nog even op geese.org plaatsen. Maar wilde jullie niet van deze oostelijke trekrichting onthouden ;)
Thijs Fijen

Rikstar

nog niet bekend... bedankt!!!  :)

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 27, 2013, 22:52:47 PM
Wellicht al bekend, maar alsnog: vandaag in de Rieselfelder bij Münster, Duitsland een halsband (L9) gezien in een groep van 30. Zal het ook nog even op geese.org plaatsen. Maar wilde jullie niet van deze oostelijke trekrichting onthouden ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Peter de Vries

Volgens een mailtje gisteravond op de mailgroep van Noordrijn-Westfalen zijn langs de Nederrijn en in de Rieselfeldern in Münster al 5 verschilende individuen afgelezen. 
groet,
Peter