Ter verificatie: Ruwe pissebed

Gestart door Floppy, februari 10, 2007, 23:13:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Begin februari zag ik dit exemplaar over een boom lopen in het duinbos bij Oostkapelle. Hoewel hij erg wittig van kleur was, neem ik aan dat het toch zal gaan om een Mospissebed (vooral vanwege de rugstreep), hoewel ik 'm wel wat plat vind. Is het een Mospissebed?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

en nog een foto van hetzelfde exemplaar
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#2
Hoi Floris,

Naar mijn bescheiden mening niet. Mospissebedden hebben een gladde zwarte kop zonder de lobben die op jouw foto zichtbaar zijn, het achterlijfje springt echt abrupt in (smaller) ten opzichte van de rest van het lijf, ze staan hoger op de pootjes (vooral duidelijk bij achterpoten) etc etc.

Ik ben bang dat je foto's voor mij als totale leek niet genoeg detail verklappen (aantal flagel-segmentjes is bijv niet zichtbaar, en ik vind de oppervlaktestructuur van de schildjes niet echt lekker zichtbaar), maar qua algemene vorm van het beestje (lengte/breedte verhouding enzo) zou ik het - van de bekendste soorten - eerder op een Ruwe pissebed (Porcellio scaber) dan op een Kelderpissebed (Oniscus asellus) houden, maar er zijn nog best een paar andere soorten die ook op P. scaber lijken - helaas ben ik die nog niet tegengekomen, of heb ik ze in elk geval niet als zodanig herkend. Zelf ben ik wel al een stuk of wat van zulke lichter gekleurde exemplaren tegengekomen waarbij dan idd ook vaak een soort rug streep "doorschemert" - ik heb althans het idee dat het niet altijd kleuring van de schildjes zelf is, maar een donkere structuur die eronder ligt en door de zeer lichte/transparante schildjes te zien is?????

Zelf heb ik mijn beestje voorlopig maar Ruwe pissebed genoemd, maar 100% zeker ben ik er niet van ... domweg nog niet genoeg ervaring met de zeldzamere soorten.

Nou ja, wellicht komt er nog iemand langs die wel weet waar ie het over heeft ;o)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Even voor de goede orde ;o)

Jouw "Gouden pissebed" van laatst is dus een wat ontypisch licht/gelig gekleurd exemplaar, net zoals deze lichte Ruwe pissebedden (als ze dat zijn) ook niet erg "typisch" voor P. scaber zijn. Verweg de meeste Mospissebedden die ik tegen kom zijn ongeveer gekleurd zoals deze. Je kunt ook (net aan) de drie segmentjes in de flagel, de gladde donkere kop zonder lobben, en het inspringende achterlijf herkennen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

#4
Ik ben het met vriendje puddingharsus eens: ik denk een ruwe pissebed, net verveld of ziek. En dan doel ik op Floppy's beestje, natuurlijk. Wel een bijzondere kleur, Floris, dat wel!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

A_kroon56

Op alle foto's is Porcellio scaber te zien (ruwe pissebed). Het kan geen mospissebed zijn omdat de laatste vijf segmenten plotseling versmalt moeten zijn, wat hier niet het geval is. Het is een licht exemplaar, wat wel vaker voorkomt. Er komen zelfs albine exemplaren voor. De donkere streep is de doorschemerende darm.

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

David Tempelman

hoi, beste,
dit is duidelijk een ruwe pissebed (Porcellio scaber), kijk maar naar de talrijke knobbeltjes op de rug. mospissebed is glimmend en helemaal glad bovenaan. en bovendien supersnel. groetjes, David
met vriendelijke groet,
David