korhoender kuiken sterven massaal

Gestart door g.berbers, juli 07, 2012, 12:37:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.berbers

alle 28 korhoender kuikens zijn dood.
ik las vanmorgen in de krant ook dat er al 3 van de 5 uitgezette korhoenders dood zijn.
als de "gewone veldwerker"dit ruim tevoren kan/kon voorspellen,
valt dit niet onder dierenmishandeling o.i.d. ?

als iets niet kan overleven in de natuur moet je niet door blijven gaan om het te laten slagen.
het valt me nog wel mee dat ze de kuikens nog terug hebben kunnen vinden.

http://www.tctubantia.nl/regio/11346878 ... assaal.ece
met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

vuurvlinder

Ik hoop dat ze er achter kunnen komen wat de doodsoorzaak is. Dierenmishandeling vind ik het in ieder geval niet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

SlechtValk

Hoe treurig ook, volgens mij was de conclusie van het korhoenders-topic dat ze eigenlijk niet meer te redden zijn...

Het is natuurlijk wel interessant om uit te vinden wat deze massale kuikensterfte veroorzaakt, het zou heeeeel misschien het tij kunnen keren als er ineens een groep van 28 kuikens WEL overleeft.

Maar om het nou meteen mishandeling te noemen om ze uit te zetten vind ik te ver gaan, het is niet het uitzetten wat tot hun dood heeft geleid (tenminste daar ga ik niet vanuit), alhoewel het er misschien wel toe heeft bijgedragen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

g.berbers

sorry;  had niet gezien dat er een aparte korhoen topic is, admin> dit topic aanpassen, of verplaatsen daar naar toe?

waarom dieren mishandeling? simpel; alle stress van vangen, vervoer en vreemde omgeving etc. voor deze vogels,
met als resultaat een wel zeer kort resterende tijd van hun leven....
iets wat de "gewone" veldwerker al weet, maar blijkbaar door wetenschappers met veel subsidie en publiciteit toch doorgezet wordt.

met vriendelijke boeren jagers groet; gerard(guus) berbers

Melchior van Tweel

Hallo Gerard (Guus),
Ik vind dat je wel een punt hebt...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

willemxd

Hoeveel nederlandse korhoenders zijn er nog? Heel jammer, hebben korhoenders een 2de legsel??

Yeronimo

Citaat van: g.berbers op juli 08, 2012, 11:55:04 AM
sorry;  had niet gezien dat er een aparte korhoen topic is, admin> dit topic aanpassen, of verplaatsen daar naar toe?

waarom dieren mishandeling? simpel; alle stress van vangen, vervoer en vreemde omgeving etc. voor deze vogels,
met als resultaat een wel zeer kort resterende tijd van hun leven....
iets wat de "gewone" veldwerker al weet, maar blijkbaar door wetenschappers met veel subsidie en publiciteit toch doorgezet wordt.

Volgens mij is dit juist een experiment om erachter te komen wat er aan de hand is en een poging het tij te keren.

Overigens vind ikzelf het geen ergere dierenmishandeling dan jagers die een konijn met velen omsingelen en vervolgens loeihard een kogel door zijn kop jagen of ganzen verzwakken met hagel en deze vervolgens laten creperen. Maar dat is mijn eigen mening.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

SlechtValk

Citaat van: Yeronimo op juli 08, 2012, 21:39:01 PM
Overigens vind ikzelf het geen ergere dierenmishandeling dan jagers die een konijn met velen omsingelen en vervolgens loeihard een kogel door zijn kop jagen of ganzen verzwakken met hagel en deze vervolgens laten creperen. Maar dat is mijn eigen mening.

Helemaal mee eens... cmon er is toch geen enkele sport meer aan om met 30 man op een rij (meter uit elkaar) een wei-/akkerland door te lopen terwijl 2 mensen aan het andere eind staan om alles dat vlucht dood te schieten. Dat noem ik geen jagen maar stropen. En de eeuwenoude smoes van beheer van aantallen gaat natuurlijk ook niet op, als er teveel zijn dan worden het er vanzelf wel minder, zoals dat al millennia zo gaat.

Maargoed volgens mij dwalen we af van het onderwerp, ik stel voor weer terug te gaan naar de Korhoenders.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Even mijn mening over de Korhoenders. Als inwoner van Overijssel gaat de achteruitgang van KH mij erg aan het hart. Er is de afgelopen jaren/decennia miljoenen geinvesteerd in het leefgebied. Heide is geplagd, bos gekapt er akkertjes aangelegd. Toch heeft dit de achteruitgang niet kunnen stuiten. Zoals het er nu naar uitziet kunnen welk nog hooguit enkele jaren genieten en dat is het afgelopen met deze soort in Nederland. Jammer, maar mijns inziens onvermijdelijk. Echter niet onverwacht. Het was al jaren geleden duidelijk dat het aflopend was ondanks alle inspanningen van NM en SBB. Het onderzoek dat gedaan is naar de kuikens vind ik onverantwoord en heeft m.i. meer te maken met dierproeven dan met (her-)introductie. De IUCN heeft duidelijke regels opgesteld waar eventuele herintroducties aan moeten voldoen en daar is hier op verschillende punten niet aan voldaan. Ik vind het heel jammer, maar denk dat het verstandig is nu de blik vooruit te zetten en de inspanningen op andere soorten/ levensgemeenschappen in te zetten. De natuur is (helaas?) niet zo statisch als sommige mensen wel willen (of willen geloven). Soorten komen en soorten gaan...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ArjanH

Alle oprechte inspanningen ten spijt lijkt het Korhoen-verhaal op niet al te lange termijn te gaan eindigen. Bijzonder jammer maar het gaat al veel langer dan vandaag erg slecht met de soort en het is al bijna een wonder te noemen dat het Korhoen nog steeds voorkomt in dit land. Dat neemt niet weg dat ik het absoluut gerechtvaardigd vind dat men deze massale kuiken-sterfte wil onderzoeken. Met of zonder subsidie.

Marcel van kammen

Ik begreep gister van mn vader dat ze van plan zijn om plek waar de Korhoenders nu nog voorkomen natter te maken. Dit zou dan voor volgend broedseizoen een voordeel moeten opleveren....als ook dat niet lukt....dan lijkt het mij inderdaad einde oefening.

Scio

Dat hier nog serieus geld in gestopt wordt. Face it, Nederland is ongeschikt voor dit soort beesten (die al sinds halverwege vorige eeuw met hun uitsterfproces zijn begonnen). Het Korhoen is onze eigen Dodo. Van 6000 hanen vorige eeuw na een paar creperende exemplaren in relictpopulaties.

Gebied natter maken, briljante oplossing. Wat wordt ervan verwacht? Waarom doet men dit? Wat levert het op? Dat beest lijdt honger. Dr is gewoon niks te eten daar. Het is niet voor niks dat er vorige eeuw 250 kilo biomassa per vierkante kilometer te vinden was op de agrarische gebieden in Oost-Nederland, en er nu een schamele 2 a 3 kilo resteert. 3 druppels water gaan dat compenseren?
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Melchior van Tweel

Voor de geïnteresseerden: Er heeft zeer recent een lezenswaardig artikel over de Korhoen in De Levende Natuur gestaan: http://www.delevendenatuur.nl/downloadpdf.php?artikel=90048&pdf=web113160-161.pdf. Zowel de voor- als de tegenargumenten komen ter sprake.

Groet, Melchior
(Ook bestuurslid De Levende Natuur)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl