Hoofdmenu

Gaffeljuffer.

Gestart door e.walstra, juli 05, 2012, 11:42:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Beste mensen,

Ik weet dat er niet zomaar word verteld waar je sommige libellen vinden kan,
maar ik wil toch een poging wagen. Dit komend weekend ga ik met mijn gezin
vanuit Leeuwarden(Friesland) een lang weekend naar Vlissingen(Zeeland).
Dat is een eindje rijden daarom wilde ik er wel het meest van maken, en 1 van
mijn wensen is de Gaffeljuffer zien natuurlijk. Ik weet via via wel ongeveer
waar ik moet zoeken, maar op Google maps ziet het gebied eruit als wat boerenland.
Kunnen jullie mij misschien wat specifieker helpen?

Met vriendelijk groet
Erwin Walstra

Anne Hueber †

In het boerenland heb je ook wel plasjes, zoek die eens op.
Verder kan ik je als admin helaas niet verder helpen.

sjonnoh

Ik kom uit de buurt van Vlissingen maar zelf ben ik niet echt een jufferspotter dus weet hier uiteraard niets van dus ken de locatie niet (zodra ik er 1 zie, fotografeer ik ze wel als het me lukt).


Misschien kun je even de locatie naar me mailen? Wellicht herken ik het wel. Mocht je er niet veilig bij voelen, dan mag je het uiteraard ook eerlijk zeggen want zelf snap ik wel dat mensen die de juffers graag levend willen beleven, dat ze de volgende dag niet ineens allemaal verdwenen mogen zijn.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

e.walstra

Is het erg als ik een plaats naam noem, Admin? :huh:

Jeroen Nagtegaal

Cadzand-bad is de plek waar ze ontdekt zijn. Dat is 2 sec. werk om via Google te vinden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

e.walstra

ja klopt, maar op google maps zie ik bijna geen water.

e.walstra

alleen een paar slootjes, en daar worden we hier in Friesland niet erg wat van.
Maar misschien moet ik die slootjes wel eens aflopen. wel veel zee-water trouwens.

Weia

Ligt de ontdekplek er nog? Zou toch op de schop gaan? Dat was eigenlijk een onnozele vijver waar je niet echt veel kwaad kunt. Andere plekken zijn vaak kwetsbaar.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

AvanderHeijden

Is het geen idee om die "onnozele vijver" dan maar bekend te maken? Als hij er nog is kan een blind paard er geen schade doen, is makkelijk te bereiken met eigen vervoer (je kunt met je auto tot in de vijver komen als je niet oppast) en is het verreweg de makkelijkste plek om de soort te spotten en volgens mij is 90% van libellenminnend NL al op de hoogte van die plek, er zijn voor zover ik weet zelfs excursies naartoe geweest?

e.walstra

Las wel iets over die excursies maar die benoemen niet precies waar alleen Cadzand,
het zou voor mijn familie ook niet zo slecht zijn als ik het meteen kon vinden.
Hoeven ze niet met hun suffen libelle vader door een dorpje te sjokken.

JohanvantBosch

Citaat van: AvanderHeijden op juli 05, 2012, 12:50:46 PM
Is het geen idee om die "onnozele vijver" dan maar bekend te maken? Als hij er nog is kan een blind paard er geen schade doen, is makkelijk te bereiken met eigen vervoer (je kunt met je auto tot in de vijver komen als je niet oppast) en is het verreweg de makkelijkste plek om de soort te spotten en volgens mij is 90% van libellenminnend NL al op de hoogte van die plek, er zijn voor zover ik weet zelfs excursies naartoe geweest?

Daar zou ik ook voor zijn.
Overigens heb ik het idee dat het wel meevalt met de kwetsbaarheid van een deel van de plekken. En aangezien de soort ondertussen in heel Zeeuws Vlaanderen zit (zie verspreidingskaartje op waarneming.nl), zou ik de neiging hebben om - met uitzondering van de kwetsbare plekken heel Zeeuws Vlaanderen gewoon vrij te geven.....

O0

AvanderHeijden

Of je alles moet vrijgeven weet ik niet, kwetsbaar of niet, ik vermoed dat een boel poeltjes met scitulum op privéterrein of boerenland liggen. Ik ben er sinds 2009 niet meer geweest maar de ontdekkingspoel lag op vrij toegankelijk terrein. Ik neem aan dat de admins weten of daar nog steeds waarnemingen worden gedaan en of het zinvol is die plek vrij te geven.

trogon

moet de soort eigenlijk nog wel vervaagd worden? In Zeeuws Vlaanderen (en bij uitbreiding in heel zuidelijk Nederland?) is ze mits wat zoekwerk wellicht in elk hok te vinden...
Aan de Belgische kust is de soort in deze periode van het jaar zowat de algemeenste juffer!
gr, Ward

JohanvantBosch

Citaat van: trogon op juli 05, 2012, 13:47:06 PM
moet de soort eigenlijk nog wel vervaagd worden? In Zeeuws Vlaanderen (en bij uitbreiding in heel zuidelijk Nederland?) is ze mits wat zoekwerk wellicht in elk hok te vinden...
Aan de Belgische kust is de soort in deze periode van het jaar zowat de algemeenste juffer!

Dat is precies mijn gedachte.... maar ik dacht het voorzichtig in te steken  O0

grunsven

Ach als je naar cadzand bad rijdt, bij de eerste de beste parkeerplaats je auto parkeert en in de dichtsbijzijnde poel kijkt kun je hem al niet missen.  :angel:

Leuker is natuurlijk gewoon wat mooie (maar toegankelijke) poeltjes te bekijken. Dan moet het ook wel lukken en is het een stuk spannender.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

e.walstra

OKe dankje wel. Ik denk dat ik op google maps wel weet welke poel je bedoelt.
Hoe weet ik of ik de gaffeljuffer te pakken heb, of zijn variabelen en dergelijke
zelfs in de minderheid?

Erwin

Sticht

Citaat van: JohanvantBosch op juli 05, 2012, 13:23:11 PM
Citaat van: AvanderHeijden op juli 05, 2012, 12:50:46 PM
Is het geen idee om die "onnozele vijver" dan maar bekend te maken? Als hij er nog is kan een blind paard er geen schade doen, is makkelijk te bereiken met eigen vervoer (je kunt met je auto tot in de vijver komen als je niet oppast) en is het verreweg de makkelijkste plek om de soort te spotten en volgens mij is 90% van libellenminnend NL al op de hoogte van die plek, er zijn voor zover ik weet zelfs excursies naartoe geweest?

Daar zou ik ook voor zijn.
Overigens heb ik het idee dat het wel meevalt met de kwetsbaarheid van een deel van de plekken. En aangezien de soort ondertussen in heel Zeeuws Vlaanderen zit (zie verspreidingskaartje op waarneming.nl), zou ik de neiging hebben om - met uitzondering van de kwetsbare plekken heel Zeeuws Vlaanderen gewoon vrij te geven.....

O0

Citaat van: Weia op juli 05, 2012, 12:40:15 PM
Ligt de ontdekplek er nog? Zou toch op de schop gaan? Dat was eigenlijk een onnozele vijver waar je niet echt veel kwaad kunt. Andere plekken zijn vaak kwetsbaar.
Die poel is er nog, tenminste tot een week of vier geleden toen ik er was. Inderdaad een plek van niks. Op warme dagen zoek je het best tussen de geparkeerde auto's. Wat mij betreft vrijgeven.
Andere plekken in de buurt zijn m.i. wel kwetsbaar, niet om de gaffel ( je bent daar al blij om een azuur te zien ) maar om andere beestjes.

JohanvantBosch

Citaat van: e.walstra op juli 05, 2012, 17:11:33 PM
OKe dankje wel. Ik denk dat ik op google maps wel weet welke poel je bedoelt.
Hoe weet ik of ik de gaffeljuffer te pakken heb, of zijn variabelen en dergelijke
zelfs in de minderheid?

Erwin

Ik zou pas gaan als je eerst goed in je veldgids/KD hebt gestudeerd op de determinatiekenmerken. Anders heeft het natuurlijk geen zin....  O0

grunsven

http://waarneming.nl/familie/view/1298?genus=Coenagrion&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I

Ik kan me wel voorstellen dat het onmogelijk lijkt enkele gaffels tussen grote aantallen blauwe juffertjes te vinden. In praktijk valt het wel mee. Ze zijn echt anders, kleiner en zowel patroon als kleur zijn anders.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

e.walstra

Ja die heb ik natuurlijk mee en ook gelezen, dus lukt denk ik wel. Maar
heb ze nog nooit echt gezien dus weet ik niet wat ``iets kleinere juffer``
betekend. Had het zelfde probleem voordat ik mijn eerst grasjuffer vond,
had het boekje goed gelezen maar dat wil nog niet zeggen dat ik het in 1
oog opslag zie.
Maar ik ga een poging wagen dit weekend. Bedankt voor die tips van de auto`s.

e.walstra


Sticht

Citaat van: grunsven op juli 05, 2012, 17:31:22 PM
http://waarneming.nl/familie/view/1298?genus=Coenagrion&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I

Ik kan me wel voorstellen dat het onmogelijk lijkt enkele gaffels tussen grote aantallen blauwe juffertjes te vinden. In praktijk valt het wel mee. Ze zijn echt anders, kleiner en zowel patroon als kleur zijn anders.

Zoals gezegd, aldaar is het  lastiger een lantaarn of azuur te vinden.

e.walstra

Johnny jij komt uit zee-land he, toch.
Nou noemd mijn familie een paar andere
namen van natuurgebieden, is het wat?

Oranjezon
Boswachterij Westenschouwen
Veerse Meer

Zit er iets tussen?

Erwin

Weia

Oranjezon is heel mooi, maar niet veel libellen. Ik zag er ooit mijn eerste grote keizer en mijn eerste kleine roodoog toen die nog zeldzaam waren.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jan vH

Veerse meer is wel een mooi gebied, ook voor libellen. Met name de Schotsman (noordelijk deel) is leuk, o.a. voor Vuurlibel en Zwervende heidelibel, maar er zijn wel meer zeldzame soorten gezien. Ook staan er erg veel zeldzame en mooie planten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

e.walstra

OKe dankje.

Even een uurtje naar cadzand-bad en daarna naar veerse meer, ben benieuwd.
Als ik op waarneming gebieden zoek, lijken er niet veel libelle-spotters te wonen
in zee-land. Zie veel dezelfde namen en weinig waarnemingen.

ERwin

sjonnoh

Van Schotsman heb ik inderdaad gehoord dat dat de beste locatie is voor Libelle/juffers waarnemingen.


Oranjezon is wel een mooie locatie, maar zelf, zoals Weia ook al zei, is het niet echt een locatie om libellen en juffers te zoeken (ze zitten er wel uiteraard). Wat er wel zit, als je het interessant vind, zijn o.a. de paarse oproller (pissebed, komt schijnbaar alleen in Zeeland voor), blauwvleugelsprinkhaan/duinsabelsprinkhaan, damherten en boomleeuwerikjes.


Zelf ben ik in Oranjezon wel wat waterjuffers tegen gekomen en heidelibellen, maar van wat ik uit de info haal van de gebiedenoverizcht, schijnt dat er toch wel meer zit.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~