hoe heet deze?

Gestart door Ton Leitner, juli 04, 2012, 16:02:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Leitner

zag deze staan in wat houtsnippers. Welke is dit?
groetjes  Ton

kvb


Ton Leitner

nee geen sporee gemaakt.
groetjes  Ton

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

kvb

hertenzwam/beurszwam ?

Eerste stap bij vreemde paddenstoelen is altijd een sporee. Met een bruine sporee ga je richting Melchior met met een rose de mijne. Zonder een sporee is dit een grabbelton.


Kik

xenion

Groeten,
Martin

loest

 
Je kunt ook kijken naar de aanhechting van de lamellen. Op de derde foto is goed te zien dat ze uitgebocht aan de steel vastzitten. Dus geen beurs- of hertenzwam.
Ik denk dat het Hebeloma's zijn, Vaalhoeden. De schaalvormige structuur van de hoedhuid en de vlokkige steel doet aan de Geringde vaalhoed denken - Hebeloma radicosum.
Welke bomen stonden er en wil je af en toe even aan de paddenstoel ruiken?
Groet, Loes

Ton Leitner

de bomen die dicht bij stonden, waren fruitbomen. De geur was niet opvallend. De vlokkige steel was mij ook opgevallen en voor de aanhechting had ik 'm doorgesneden, zodat e.e.a. goed in beeld kwam.
groetjes  Ton

Dieter

Fruitbomen? Ik denk dat we Hebeloma dan kunnen uitsluiten?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ton Leitner

fruitbomen pleiten juist voor de richting van vaalhoed (denk ik). Ik lees dat deze soort voorkomt op klei of leem ondergrond (klopt dus) en hij houdt van mollen, of muizengangen om in te wortelen(heet dat zo?) en deze zijn juist bij fruitbomen voldoende in voorraad.
groetjes  Ton

Melchior van Tweel

Citaat van: duinrunner op juli 05, 2012, 11:21:18 AM
fruitbomen pleiten juist voor de richting van vaalhoed (denk ik). Ik lees dat deze soort voorkomt op klei of leem ondergrond (klopt dus) en hij houdt van mollen, of muizengangen om in te wortelen(heet dat zo?) en deze zijn juist bij fruitbomen voldoende in voorraad.
Hallo Ton,
Probeer altijd te determineren aan de hand van kenmerkend van de paddenstoel zelf en niet aan de hand van de ecologie. Volgens mij komen we hier nu niet uit: paddenstoel onbekend
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Dieter

Hebeloma = ectomycorrhiza (zijn fruitbomen mycorrhiza-vormers?)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

kvb

Entoloma's Dieter. En die hadden we met zijn allen nog niet genoemd :)

Het blijft een grabbelton

Kik

grietaf

Wat zouden jullie zeggen van "Paddenstoel onbekend"  ;D
Grieta.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

loest

 
Hoi Grieta,

>:D  : Ik keek nog eens naar de eerste foto. Wat vindt jij van het doorlopen van het hoedvlees in de steel? Misschien is het dan toch de Grote vaalhoed en die heeft ook een vlokkige steel.

Hoi Ton,
Met een iets scherper mes hadden we het nog beter kunnen zien.


Groet, Loes

grietaf

#16
Citaat van: loest op juli 05, 2012, 18:55:53 PM

Hoi Grieta,

>:D  : Ik keek nog eens naar de eerste foto. Wat vindt jij van het doorlopen van het hoedvlees in de steel? Misschien is het dan toch de Grote vaalhoed en die heeft ook een vlokkige steel.
Dan zouden we toch eerst zeker moeten weten dat het inderdaad een Vaalhoed is. Vind je daar de lamellen niet wat te licht voor Loes?
Grieta.

loest

 
Kleur is inderdaad lastig en wordt in The genus Hebeloma van Vesterholt omschreven als buff. Ik heb wat van mijn eigen foto's bekeken en kom dan op een lichtere lemige kleur voor de jongere exemplaren.

Misschien dat Ton nog eens kan gaan kijken om wat foto's te maken van deze inmiddels dan oudere exemplaren?
Groet, Loes

Dieter

Ik ben het eens met paddenstoel spec. Maar wat hebben Entoloma's te maken met men uitleg om Hebeloma uit te sluiten? Als er geen mycorrhiza vormende planten aanwezig zijn, dan zullen we ectomycorrhiza-vormers niet aantreffen toch? Aangezien Hebeloma een genus is van ectomycorrhiza-vormers kan het dus geen Hebeloma zijn tenzij er bomen over het hoofd zijn gezien.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

kvb

Entoloma kwam alleen in het spel omdat die mycorhiza kunnen vormen met peer en appel. Mijn eerste opmerking was een vraag naar de sporeekleur. Die is niet bekend. Na deze vaststelling ben ik het volledig eens met Grieta, Melchior en Dieter. Deze foto's zijn zonder verdere gegevens niet op genusnivo te determineren.

Oudere Forumlezers weten trouwens dat Grieta altijd gelijk heeft :)


Kik

Dieter

Hmm, Kik heb je daar een referentie van. Vindt dit wel interessant.  ;D
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ton Leitner

het is leerzaam voor mij om deze discussie te volgen :rolleye:
groetjes  Ton

grietaf

Citaat van: kvb op juli 05, 2012, 22:35:03 PM
Oudere Forumlezers weten trouwens dat Grieta altijd gelijk heeft :)
Ik kan wel merken dat je er een poosje tussenuit geweest bent, Kik, want deze uitspraak is inmiddels volkomen achterhaald  :'(
Grieta.

loest

 
Citaat van: loest op juli 05, 2012, 21:00:49 PM
Misschien dat Ton nog eens kan gaan kijken om wat foto's te maken van deze inmiddels dan oudere exemplaren?

Hoi Ton,
En misschien is het dan voor ons leerzaam om van jou te horen wat je dan geleerd hebt.
Denk je dat het mogelijk is om deze paddenstoelen nog een keer zo scherp en uitgebreid mogelijk te fotograferen en meteen te kijken naar de wortels?
Groet, Loes

loest

Citaat van: grietaf op juli 06, 2012, 11:07:15 AM
deze uitspraak is inmiddels volkomen achterhaald  :'(
Grieta.

Hoi Grieta,
Bescheidenheid siert je, maar het moet niet te gek worden!
Niks achterhaald. Hooguit aangepast naar (bijna) altijd gelijk. En mochten we ooit zover komen als jij dan komt er vast en zeker nog eens een wachtlijst voor nieuwe moderatoren!
Groet, Loes

Dieter

Kik, ben zelf eens aan het snuffelen geweest. Voor zover ik zie zijn er geen fruitbomen die ectomycorrhiza vormen. Had je het op VAM ?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

kvb

Dieter

De clypeatum-groep zou mycorrhiza vormen met vele soorten uit de familie Rosaceae inclusief peer/appel/kers. Natuurlijk worden ze het meest gemeld van Meidoorn. Ik heb ze gevonden bij een Japanse sierkers en in een appelboomgaard op klei,
Noordeloos Entoloma 5 noemt Malus en Prunus bij E. clypeatum  Bij E. sepium worden vruchtboomgaarden genoemd. Dit komt overeen met wat ik zelf gezien heb.

Nu het probleem. Er is nog steeds geen mycorrhiza van Entoloma bewezen. Ook Noordeloos noemt het facultatieve mycorrhiza. Ook heb ik ergens gelezen (weet niet meer waar) dat het een vorm van parasitisme zou kunnen zijn. Noordeloos spreekt continu over "associated with"

Kik