schietmot onbekend

Gestart door jeanette, juni 24, 2012, 11:19:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Er zijn een paar soorten die op elkaar lijken; daarom graag jullie beoordeling op naam van  dit schietmotje. Bvd.

harry60

Hopen dat het een schietmot is ??? anders komen er nog meer soorten in aanmerking :)
Heb mijn twijfels of dit geen nachtvlinder of micro is.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

David Tempelman

waar gefotografeerd, en hoe groot ongeveer ?
met vriendelijke groet,
David

jeanette

Slordig dat ik dat niet vermeldde.
Het was langs een gemengde boomsingel met ondergroei van veel wilde braam;  aan de andere kant veel wilde planten.  Wel een vrij vochtig, laaggelegen deel.Ik  dacht in eerste instantie ook aan en microvlinder, maar zag bij een andere vraag met bijna heltzefde beest dat die werd door verwezen naar schietmotten.  Vandaar dat ik de vraag hier maar stelde.
Heb nog de foto met  het elzenblad waarop hij zat; dan kun je zien dat het een relatief klein beest is, zeg 1 1/2 cm. excl. voelsprieten.

David Tempelman

eh, met "waar" bedoelde ik waar in Nederland gefotografeerd  ::)
doet me denken aan Psychomyia pusilla
met vriendelijke groet,
David

jeanette

#5
ZW.Drenthe. Een paar dagen geleden vond ik er weer een gemengde boomsingel met ondergroei van  braam en wilde planten.

David Tempelman

sorry, ik haak af. ik heb geen idee ! zou niet eens zeker durven zeggen dat het niet toch een micromotje is  :o
met vriendelijke groet,
David

jeanette

Bij verder zoeken op de site  van  microvlinders, denk ik ook dat het geen schietmot is, David.
http://www.microlepidoptera.nl/soorten/species.php?speciescode=260030&p=1
http://waarneming.nl/soort/photos/20782
Vermoedelijk is het de Gewone eikenkokermot- Coleophora lutipennellaverneem graag of die het al oof niet is, beseffende dat hij nu in de verkeerde rubriek staat. Aanvankelijk had ik  de vraag bij micro's gesteld, maar werd daar verwezen naar deze rubriek...het kan verkeren.
Desalniettemin: hartelijk dank voor jullie meedenken.

henkvanwoerden

Volgens mij zeker een Coleophora, maar welke durf ik niet te zeggen.
Met vriendelijke groet,

Henk.

harry60

 ;D , ik miste de ruige beharing achter de kop van deze.
Ik denk dat je in de goede richting zit Jeanette met de Eikenkokermot.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeanette

Die lijkt er inderdaad sterk op Harry..en er  staan veel eiken in de buurt. Bedankt!