Nog een onbekende libel...

Gestart door Stijn Schreven, februari 06, 2007, 20:37:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Bladerend door mijn digitale foto's kwam ik ook nog de volgende foto tegen, genomen op 4 juni 2006 in de Overasseltse Vennen. Wil iemand zich eraan wagen deze te determineren?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Imperator

een man Smaragdlibel (Cordulia aenae)
vriendelijke groet,

Trees

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

het laatste stukje van de achterlijfaanhangsels wijkt iets naar buiten, maar wat duidelijker te zien is: het achterlijf van ♀ is cylindrischer
vriendelijke groet,

Trees

Mark Lammers

Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes zit in de vorm van de achtervleugelbasis.

Bij vrouwtjes zijn de achtervleugels aan de basis afgerond, bij mannetjes is het hoekig. Zie de foto's bij de volgende waarnemingen:

Dit is een vrouwtje.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=94160

En dit een mannetje.
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=47776

Bovendien is bij mannetjes het achterlijf vrij plat en knotsvormig, bij vrouwtjes meer cilindrisch.

Mark

Goyatlah

Ok, weer wat geleerd. Allebei bedankt  :)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stijn Schreven

Is het toevallig dat ik deze smaragdlibel bij de Overasseltse Vennen heb gevonden, of is het echt een libel van de vennen, zoals de venwitsnuitlibel?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Goyatlah

Ken dat terrein niet maar de soort komt wel veel voor bij (grotere) vennen, maar net zo goed in bv laagveen. Heb ze nooit samen gezien met Venwitsnuit, wel met Noordse (maar ken Venwitsnuit ook maar van een paar plaatsen, is in het Noorden minder algemeen).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

Stijn,
De Smaragdlibel vliegt ook samen met de Venwitsnuit, althans, dat constateer ik al enkele jaren bij een heidevennetje op de Veluwe.

Volgens Bos en Wasscher (veldgids libellen) bij biotoop: vooral voorkomend in laagveenmoerassen en matig voedselrijke vennen, zelden op beekjes.


Een groede bron voor dit soort informatie is: De Atlas van de Nederlandse Libellen. Misschien kun je deze in een natuurcentrum of bibliotheek eens inzien? Ik vind het een echte aanrader !
vriendelijke groet,

Trees

Stijn Schreven

Ik zal eens in de bibliotheek kijken, bedankt voor de tip en voor de info!

Groet, Stijn.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.