rotsspringers, Petrobius brevistylis?

Gestart door sjonnoh, juli 02, 2012, 16:21:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Goeden middag!


Vandaag bij de Oosterscheldekering deze rotsspringertjes gezien. Zelf is het voor mij de 1ste keer dat ik naar rotsspringers kijk dus heb nog geen idee, zelf dacht ik aan Petrobius brevistylis.


Graag jullie mening erover.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Ha Johnny,

Petrobius is goed natuurlijk - erg leuke plaat met al die kindjes erbij  :duim:

Voor een goede identificatie helpt (behalve de vindplaats en het kleurpatroon) een mooie scherpe foto van de kop/ogen schuin van voren altijd een hoop. Vorm en tekening van de ogen, maar vooral de vorm en kleur van de ocellen onder de ogen zijn belangrijke determinatiekenmerken :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

Bedankt Arp voor de info! Zelf wou ik ze zo dichtbij mogelijk fotograferen maar het zijn snelle beestjes  ;D


En vroeg me al af of die kleinere nou jonkies waren of dat de grotere vrouwtjes waren en die kleine mannetjes (al zouden het dan wel erg weinig vrouwtjes zijn maar je weet het maar nooit).
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Ze hebben een onvolledige gedaanteverwisseling en blijven groeien/vervellen. Het verschil is wel opvallend en ik heb het ook niet eerder gezien zo - in de populaties van verschillende soorten die ik tot nu toe gezien heb waren de dieren altijd ongeveer even groot. Bij een populatie Trigoniophthalmus alternatus aan de Maas kan het ook haast niet anders of de beesten moeten strikt éénjarig zijn (het gebied loopt onder en ik neem aan dat ze dan alleen als ei kunnen overleven). Misschien is dat voor Petrobius anders en blijven de oude dieren langer behouden?

Ik heb m'n boekjes hier niet bij de hand ...

Matty? Hay?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoi Johnny,

Misschien is het leuk als je de waarneming ook invoert? Dan ziet Matty ze ook wel langskomen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

Ja, dat was ik nu even vergeten, zal het meteen doen!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mberg

Heren,

Inderdaad, Petrobius brevistylis. Het kleurpatroon, de lange antennen en de pseudocelli (bij sommige exemplaren net te zien) zijnuitsluitend. Dit is de enige soort die langs de kust voorkomt en tegen zoutspray kan. Petrobius maritima zou ook kunnen maar die is tot nu toe niet in Nederland waargenomen en ik vermoed dat hij ook niet bij ons voorkomt. Petrobius kan ouder dan 1 jaar worden. In de winter zijn ze actief zijn volwassen dieren makkelijk waar te nemen. De kleinere exemplaren zijn juvenielen. Bij Petrobius kun je soms meerdere cohorten tegelijkertijd waarnemen. Vaak zijn ook de oude vervellingshuidjes nog aanwezig.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

sjonnoh

Bedankt Matty voor de volledige uitleg! Dus ik mag aannemen dat elke andere inheemse rotsspringer niet langs de kust zal voorkomen?


Ik zocht ook nog even naar de naam P. maritima, maar google gaf aan dat het waarschijnlijk P. maritimus is, kan dit kloppen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

sjonnoh

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~