Hoofdmenu

Op klaver

Gestart door xenion, juli 01, 2012, 19:26:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Gisteren maar eens een roest meegenomen welke ik vond op klaver (Trifolium), mogelijk Witte klaver (T. repens).
Alleen de bladeren zijn aangetast, op de bovenkant van de bladeren zijn enkel wat bruine vlekken te zien.
De sporen zijn 17-22 x 10-13 µm en heel fijn wrattig.
Op klaver kan ik enkel Uromyces vinden welke allemaal 1-cellige sporen zouden hebben, die van deze vondst zijn gesepteerd... Iemand een idee welke soort het kan zijn?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Mooi Martin, vooral die  :micro:  foto.
Ik zal er ook graag zoiets willen zien, dus weer wat te zoeken he. :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

roesten

Dit lijkt inderdaad op het eerste gezicht zeer sterk op een roest, maar het macroscopisch zien de sporenhoopjes er te fors en te poederig uit. De 2-cellige sporen zien er wel enigszins uit als 2-cellige teliosporen, maar deze zijn in Puccinia eigenlijk altijd gesteeld.
Dit is Polythrincium trifolii, die een bekende bladvlekkenziekte op klaver veroorzaakt (niet alle klaversoorten maar wel T. repens). De sporen zijn ongeslachtelijk gevormd, de sexuele pseudothecia worden weinig waargenomen, ik weet ook niet of die wel in NL voorkomen, en dit stadium luistert naar de naam Cymadothea trifolii. De asexuele sporen worden gevormd op wat onregelmatig gevormde, wat gegolfde en vrij dikke conidiëndragers, die op jouw microscopische foto rechts mooi te zien zijn.
Bron: Microfungi on land plants, Ellis & Ellis.
Aad Termorshuizen

xenion

Ik had van Loes ook al deze soortnaam doorgekregen, was er alleen nog niet helemaal aan toegekomen om er meer over te lezen.
Het is een mooie instinker dus: een imperfecte asco... Bedankt voor de informatie :)
Groeten,
Martin