versufte hommels

Gestart door H. Blokzijl, juni 28, 2012, 20:15:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

H. Blokzijl

Ik zou graag willen weten wat de reden kan zijn dat hier op het terras inmiddels al 3 van onderstaande hommels helemaal versuft op de grond liggen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69454120
Hommel onbekend - Bombus spec. gezien op 2012-06-28 Tiendeveen
Foto's:




bij voorbaat dank H. Blokzijl

Theo MJP

't Lijken koekoekshommels. Naar de reden(en) kan ik slechts gissen...

a. hommels hebben 't snel (te) warm met deze temperaturen
b. er staat een lindeboom in de buurt
c. ze rusten even om daarna weer verder te gaan
d. ....?

Kun je nog foto's maken van de zijkant van de achterpoten?  Dan kunnen we zien of het een man hommel of koekoekshommel is.

Groet Theo:)

H. Blokzijl

Citaat van: Theo MJP op juni 28, 2012, 21:02:52 PM
't Lijken koekoekshommels. Naar de reden(en) kan ik slechts gissen...

a. hommels hebben 't snel (te) warm met deze temperaturen
b. er staat een lindeboom in de buurt
c. ze rusten even om daarna weer verder te gaan
d. ....?

Kun je nog foto's maken van de zijkant van de achterpoten?  Dan kunnen we zien of het een man hommel of koekoekshommel is.

Groet Theo:)

Ik heb er 2 foto's bij geplaatst, misschien heb je daar wat aan? :)
Groet, Henny

Theo MJP

'n Koekoekshommel, o.a. herkenbaar aan de behaarde achterschenen, het minder dicht behaarde achterlijf en de andere kleurencombinatie dan de andere hommels.
Heb je een nestkastje met boomhommels in de buurt?

Groet Theo

H. Blokzijl

Citaat van: Theo MJP op juni 28, 2012, 21:16:30 PM
'n Koekoekshommel, o.a. herkenbaar aan de behaarde achterschenen, het minder dicht behaarde achterlijf en de andere kleurencombinatie dan de andere hommels.
Heb je een nestkastje met boomhommels in de buurt?

Groet Theo

Nee, zover ik weet niet.
Hartelijk bedankt!
Hopelijk zijn ze morgen weer in orde en verdwenen :)
Groet,
Henny

Theo MJP

Hoi Henny,

Als je dode exemplaren vind, zou er graag een, twee van dichtbij bestuderen.

Groet Theo:)



H. Blokzijl

Citaat van: Theo MJP op juni 28, 2012, 21:20:49 PM
Hoi Henny,

Als je dode exemplaren vind, zou er graag een, twee van dichtbij bestuderen.

Groet Theo:)

Ik zal ze in de gaten houden :)

H. Blokzijl

Citaat van: Theo MJP op juni 28, 2012, 21:20:49 PM
Hoi Henny,

Als je dode exemplaren vind, zou er graag een, twee van dichtbij bestuderen.

Groet Theo:)

Volgens mij heeft er al eentje het loodje gelegd, ik heb de hommel in een open bakje gelegd buiten.
Als de hommel er morgen nog in ligt zal ik je dat gelijk melden.

Groet, Henny

H. Blokzijl

Citaat van: H. Blokzijl op juni 28, 2012, 21:22:06 PM
Citaat van: Theo MJP op juni 28, 2012, 21:20:49 PM
Hoi Henny,

Als je dode exemplaren vind, zou er graag een, twee van dichtbij bestuderen.

Groet Theo:)

Ik zal ze in de gaten houden :)

Goedemorgen,
Nou Theo je hebt 'geluk' 1 hommel is dood.
Stuur me maar een email hoe ik het beste het beestje kan versturen en waar naar toe.
Groet, Henny

gko

hoe oud worden de hommels eigenlijk,
(ik geloof dat ze kunnen overwinteren)
met vr gr gkoopman

Theo MJP

Alleen de koninginnen overwinteren en dus kan 't hier ook gewoon nog een koekoekshommel zijn op het eind van zijn leven.

Groet Theo


Theo MJP

#11
Dag Henny,

Zonet de koekoekshommel bekeken, die van binnen al aardig aan 't rotten was en dus uit elkaar viel.
Het was wat ik vermoedde: een vrouw van de boomkoekoekshommel Bombus norvegicus; een soort die zelden met zekerheid wordt waargenomen. Koekoekshommels parasiteren in nesten van andere hommels en dus heb je ergens een boomhommelnest in de buurt met deze soort erin.
Het is lang geleden dat ik B. norvegicus onder de binoc heb gehad, maar het kan niet missen. De scapus (schacht; 1e lid) van de antennen is duidelijk en dicht behaard in tegenstelling tot die van de verwante Bombus sylvestris. Tevens is de soort iets groter en heeft een anders gekleurd haarkleed (o.a. geen rossige punt van het achterlijf).
Ik ben erg blij met deze waarneming, en als je nog dode hommels van deze soort vind dan zou ik er graag nog een paar toegestuurd krijgen. Dit exemplaar ligt nu in stukken uit elkaar en is niet meer geschikt om te prepareren. Ik zal haar op alcohol bewaren.
Verbeter je haar svp. nog in Bombus norvegicus? En waarom heb je delen van deze prachtige waarneming vervaagd?

Hartelijk dank voor de moeite en groet,
Theo:)



H. Blokzijl

#12
Citaat van: Theo MJP op juni 30, 2012, 14:09:53 PM
Dag Henny,

Zonet de koekoekshommel bekeken, die van binnen al aardig aan 't rotten is en dus uit elkaar viel.
Het was wat ik al vermoedde: een vrouw van de boomkoekoekshommel Bombus norvegicus; een soort die zelden met zekerheid wordt waargenomen. Koekoekshommels parasiteren in nesten van andere hommels en dus heb je ergens een boomhommelnest in de buurt met deze soort erin.
Het is lang geleden dat ik B. norvegicus onder de binoc heb gehad, maar het kan niet missen. De scapus (schacht; 1e lid) van de antennen is duidelijk en dicht behaard in tegenstelling tot die van de verwante Bombus sylvestris. Tevens is de soort iets groter en heeft een anders gekleurd haarkleed (o.a. geen rossige punt van het achterlijf).
Ik ben erg blij met deze waarneming, en als je nog dode hommels van deze soort vind dan zou ik er graag nog een paar toegestuurd krijgen. Dit exemplaar ligt nu in stukken uit elkaar en is niet meer geschikt om te prepareren. Ik zal haar op alcohol bewaren.
Voer je haar svp. nog in als Bombus norvegicus?

Hartelijk dank voor de moeite en groet,
Theo:)

Hallo Theo,
De hommel is in ieder geval aangekomen :) En je hebt er toch nog iets aan gehad ondanks dat ze uit elkaar viel.
Als ik er meer vind zal ik ze naar je opsturen.
Ik zie nu dat er nog een dood exemplaar ligt, geen idee hoelang het diertje dood is.
Wil je die nog? Ik denk namelijk wanneer deze aankomt er weinig tot niets meer van over is?
Waarneming is aangepast.
Groet, Henny

Theo MJP

Henny,

als ze in de zon gedroogd zijn blijven ze okee, alleen erg breekbaar. Bewaar maar en kijk effe of je er de komende dagen nog meer ziet. Opsturen kan dan (in een keer) altijd nog.

Groet Theo


Corryabbink

Citaat van: Theo MJP op juni 28, 2012, 21:02:52 PM
't Lijken koekoekshommels. Naar de reden(en) kan ik slechts gissen...

a. hommels hebben 't snel (te) warm met deze temperaturen
b. er staat een lindeboom in de buurt
c. ze rusten even om daarna weer verder te gaan
d. ....?

Kun je nog foto's maken van de zijkant van de achterpoten?  Dan kunnen we zien of het een man hommel of koekoekshommel is.

Groet Theo:)

Even een vraagje. Wat heeft die Linde er eigenlijk mee te maken?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Bart van Hoogstraten

Tja euh   ;)  (heel irritant dit maar niet zo bedoeld)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theo MJP

#16
Is je dat nooit opgevallen? Onder sommige lindebomen vind je in deze tijd van het jaar nogal eens vrij veel dode of versufte hommels...
Het onderwerp is ook op dit forum ter sprake geweest, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=29505.msg220588#msg220588

Theo

Corryabbink

Citaat van: Theo MJP op juni 30, 2012, 16:38:57 PM
Is je dat nooit opgevallen? Onder sommige lindebomen vind je in deze tijd van het jaar nogal eens vrij veel dode of versufte hommels...
Het onderwerp is ook op dit forum ter sprake geweest, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=29505.msg220588#msg220588

Theo

Theo bedankt!
Dit jaar heb ik het verschijnsel voor het eerst waargenomen. Veel dode Hommels gevonden nabij de Lindebomen die naast mijn huis staan. Ik wist niet waarom ik zoveel dode Hommels vond ....Andere jaren is me dat niet opgevallen en ik let toch altijd heel goed op ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Theo MJP op juni 30, 2012, 16:38:57 PM
Het onderwerp is ook op dit forum ter sprake geweest, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=29505.msg220588#msg220588

Daar blijkt niet uit wat de precieze oorzaak is. Wellicht is de kern van mijn ietwat flauwe vorige bericht ontgaan. Honger is dus de oorzaak;

"De oorzaak moet gezocht worden in een combinatie van factoren. De bomen verspreiden een aanlokkelijke geur en trekken daardoor veel insecten aan. De aanwezigheid van een groot aantal insecten zorgt ervoor dat er in verhouding weinig nectar te halen valt. Daar komt bij dat een lindeboom soms weinig nectar te bieden heeft. De hommels komen daardoor om van de honger".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theo MJP

#19
Hoi allemaal,

Kennen we daarmee de KERN van de hommelsterfte onder lindebomen?
Voor mij is de hommelsterfte onder lindebomen nog niet duidelijk. Bij mij borrelen diverse vragen op als ik daar weer over lees.

1. De hommelsterfte treed op onder bepaalde bomen en wellicht ook nog onder bepaalde boomsoorten of varieteiten. Waarom, en waarom niet bij alle?
2. Wat maakt dat (vrijwel) alleen dode hommels worden gevonden?
3. Zijn bepaalde hommelsoorten gevoeliger dan anderen, en waarom?
4. Zijn de hommels die sterven alleen hommels die al op het eind van hun krachten zijn?
5. Heeft iemand een idee hoe dat gaat in lindebossen?
6. ....

Groet Theo

Theo MJP

Bart, Corry,

We wijden inmiddels uit over een interessant ander onderwerp...
Heb inmiddels een apart topic gemaakt over hommelsterfte onder lindebomen en wil graag daar dit onderwerp verder uitdiepen. Zie topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=191713.0
Helpen jullie mee?

Groet Theo

Corryabbink

OK. Ik zal me er eens op bezinnen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"