Klein lichtblauw eitje

Gestart door jantine6, juni 27, 2012, 10:18:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

jantine6

Dit (leeggeroofde?) eitje lag in mei bij ons in de tuin. Ik heb de vogelsoort nog steeds niet kunnen vinden. Het breedste gedeelte is ongeveer 12 mm. De lengte moet iets meer dan 15 mm geweest zijn. Wie weet van welk vogeltje dit eitje is?
Gr, Jantine

Marcel van kammen

eitjes vind ik altijd lastig,maar zou het een heggemus eitje kunnen zijn?

Oenanthe

Nee, eieren van de heggemus zijn donkerder blauw en helemaal ongetekend. Ik denk dat dit ei van een merel of zanglijster is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jantine6

Marcel en Maarten, bedankt voor jullie reactie.
We hebben wel een Heggenmus bij ons in de tuin maar ook Merels. Ik hou het op een Mereleitje omdat er toch wat spikkels opzitten.
Gr, Jantine

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 27, 2012, 19:48:21 PM
Nee, eieren van de heggemus zijn donkerder blauw en helemaal ongetekend. Ik denk dat dit ei van een merel of zanglijster is.

Zou kunnen maar dan klopt de (lengte)maat die Jantine opgeeft niet: 15 mm. lang is zelfs voor een Heggenmus al (te) klein. Eieren van Heggenmus zijn normaal ca. 20 mm. lang (en ca. 15 mm. breed) maar die van Zanglijster en Merel resp. ca. 27 en 30 mm. lang en resp. ca. 21 en 22 mm. breed.
De opgegeven maten (ca. 15 x 12 mm.) komen meer overeen met die van Tjiftjaf en Fitis maar die hebben geen lichtblauwe eieren.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jantine6

 Frank, Marcel en Maarten, ik heb nog weer eens gemeten en met schaamte  :-[moet ik bekennen dat ik wel een beetje slordig ben geweest, voornamelijk met de lengte. Die blijkt bij nauwkeuriger meten in elk geval iets meer dan 20mm te moeten zijn, omdat zonder het ontbrekende bovenste stukje het al dicht bij 20mm is. En als ik de breedte vanaf het hogere puntje nauwkeurig meet dan is dat bijna 15mm.
Het schaaltje ziet er ook zo breekbaar uit dat ik te snel heb gemeten, bang om het kapot te drukken. Een volgende keer zal ik nauwkeuriger zijn, want zo brengt het natuurlijk verwarring.
De Tjiftjaf en Fitis zijn trouwens ook beide gezien en gehoord in onze tuin.
Gr, Jantine