Hoofdmenu

Zijn dit Aziaten?

Gestart door Lucgast, juni 27, 2012, 20:43:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lucgast

Op 1 boom zaten al deze LHB's...
Ik denk dat het allen Aziaten zijn, maar kan me vergissen:
De eerste is zeer verwarrend met een 4 vlekLHB maar er is geen kommavormige vlek te zien...
Vooral de laatste doet mij twijfelen... met deze vage vlekken is determinatie niet eenvoudig.
Kan iemand bevestigen? :huh:
Luc




Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
http://kalkensemeersen.goodbb.net/

jan cuppen

Allemaal Harmonia axyridis.
Je geeft zelf al aan waarom de eerste geen Exochomus is, bij de laatste is een heel duidelijke plica aanwezig op het einde van de dekschilden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Gerrian

Op de onderste foto zie je een aziaat die op zijn lege pophuid zit, kennelijk nog niet zo lang uit de pop. Hij is nog bezig uit te kleuren. Toen hij uit de pop was hij geel en had geen stippen, dus hij is al een mooi eindje op weg.

Danny Haelewaters

Citaat van: Gerrian op juni 27, 2012, 21:56:14 PM
Op de onderste foto zie je een aziaat die op zijn lege pophuid zit, kennelijk nog niet zo lang uit de pop. Hij is nog bezig uit te kleuren. Toen hij uit de pop was hij geel en had geen stippen, dus hij is al een mooi eindje op weg.

In wat voor tijdsbestek gebeurt zo'n uitkleuring? En zo'n LHB blijft zitten tot ie volledig uitgekleurd is? Cool, wist ik niet!
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Gerrian

Het volledig uitkleuren duurt een paar uur tot een paar dagen, maar hij blijft niet al die tijd op de pophuid zitten. Als de vleugels opgepompt zijn en de dekschilden uitgehard, gaat hij aan de wandel. Op de ontwikkelingspagina's van Stippen.nl staan wat van die bleke net uitgeslopen beestjes.
Ter illustratie een serie foto's van een viervleklieveheersbeestje net na het uitsluipen. Toen hij net uit de pop was, vroeg ik me wel even af wat ik nu weer in huis gehaald had, maar uiteindelijk kleurde hij heel mooi bij.
De andere foto heb ik vanmiddag gemaakt van een viervleklieveheersbeestje dat zaterdagochtend is uitgeslopen. Na twee dagen lijkt hij nog steeds niet besloten te hebben of hij eigenlijk wel zwart met rode stippen wil worden.