Bonte Tapuit? Jordanië

Gestart door wouterthijs2, juni 27, 2012, 17:53:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterthijs2

Beste allemaal,

Inmiddels bijna 100 views bij het topic vogels in het buitenland, maar 0 reacties. Dus maar eens hier proberen.

Afgelopen mei was ik in Jordanië voor een vakantie. Op het strand van Aqaba heb ik een tapuit gefotografeerd, die ik in eerste instantie heb opgeschreven als bonte tapuit (eerste zomer). Nu twijfel ik of het geen eerste zomer Cyprustapuit of oostelijke blonde tapuit is. Ik vond het al wat opmerkelijk dat deze soort niet op de checklist van Jordanië stond. Later bleek dat deze soort buitengewoon zeldzaam is in Jordanië met slechts enkele gevallen.
Ik heb niet erg veel ervaring met zowel bonte- als cyprustapuit en weet dat deze soorten buitengewoon variabel kunnen zijn.

Met nogal wat gelijkende soorten (Cyprustapuit en Oostelijke Blonde Tapuit) en de status van deze soort in Jordanië in gedachte, hoor ik graag jullie mening over deze vogel.
Ik las overigens wel in de laatste dutchbirding dat er een kleine influx was van bonte tapuiten in Israel (hemelsbreed 1 km). Ik hoop dat de foto's voldoende details laten zien voor een sluitende determinatie. Ik heb in het veld het staartpatroon niet met zekerheid kunnen vaststellen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Wouter Thijs
Gorinchem

edit, inderdaad even de foto's toegevoegd, bedankt voor het attenderen Johan.

JohanvantBosch

Linkje erbij?  O0

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=187163.0

Ik heb geen literatuur bij de hand, maar ik neem aan dat een 2kj Cyprustapuit min of meer op een adult lijkt, die zal dan vast afvallen....

Lijkt me dan een Bonte of een Oostelijke blonde. Ik durf zo niet direct te zeggen welk van de twee

Oenanthe

Vrouwtjes tapuit zijn al moeilijk en helemaal als de foto niet scherp is. Bij deze vogel vallen twee dingen op: het hoge voorhoofd en het ontbreken van een oogstreep. Hoewel dat laatste aan de foto kan liggen sluit ik dat nu even uit. Er blijven dan twee kandidaten over: Rouwtapuit en Finsch' Tapuit. Omdat bij de Rouwtapuit meestal wel een aanzet tot oogstreep zichtbaar is ga ik hier voor Finsch' Tapuit. Maar ik geef er geen garantie op.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

JohanvantBosch

Ik snap jouw redenatie niet helemaal Maarten, met die oogstreep en dat voorhoofd. Vrouw oostelijke Rouwtapuit lijkt op man. Vrouw Finsch is volgens mmij een stuk grijzer en heeft niet die warme kleur op de borst.....

Die vallen wat mij betreft beide af.

Oenanthe

De kleur klopt inderdaad niet maar ik heb me vooral gebaseerd op de door mij genoemde kenmerken met de toevoeging dat determinatie op basis van de foto's zowiezo erg moeilijk is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Ik zou er op basis van deze, helaas wat matige, foto's een wijfje (Oostelijke) Blonde van maken, vooral op basis van de donkere keel die gescheiden is van borstvlek door iets lichtere 'band' en de iets warm gekleurde borst (neigend naar dof oranje). Ga er van uit dat ook 1e zomer wijfje Cyprus méér op mannetje lijkt en bij Bonte zijn keel en borst meer egaal donker en die soort is gewoonlijk duidelijk 'kouder' van kleur.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op juni 29, 2012, 10:25:11 AM
Ik zou er op basis van deze, helaas wat matige, foto's een wijfje (Oostelijke) Blonde van maken, vooral op basis van de donkere keel die gescheiden is van borstvlek door iets lichtere 'band' en de iets warm gekleurde borst (neigend naar dof oranje). Ga er van uit dat ook 1e zomer wijfje Cyprus méér op mannetje lijkt en bij Bonte zijn keel en borst meer egaal donker en die soort is gewoonlijk duidelijk 'kouder' van kleur.

Eerlijk gezegd neig ik ook naar een vrouwtje Oostelelijke blonde, maar ik durfde het net niet aan met deze foto's.

wouterthijs2

Geachte heren,

Dank voor de reacties. Ik neig zelf nu ook meer naar oostelijke blonde dan bonte. Blijft toch moeilijke materie, helemaal met deze kwaliteit foto's. Ik voer hem in als oostelijke blonde (onzeker) op observado.

Groeten,

Wouter Thijs