Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Borst

Citaat van: HPM op januari 22, 2016, 20:32:12 PM
Citaat van: BJHMP op januari 22, 2016, 20:01:16 PM
Citaat van: Jan Borst op januari 20, 2016, 08:39:48 AM
Citaat van: Oenanthe op januari 19, 2016, 23:25:37 PM
Citaat van: lucasn op januari 19, 2016, 21:57:44 PM
Weer iemand met maar één waarneming, zegt natuurlijk niks  8)
En met een naam die ik ook wel uit mijn duim kan zuigen.

Jep het zou heel goed kunnen dat mensen nav de media aandacht voor de Roodkeelnachtegaal, als grap zomaar een zeldzaamheid gaan invoeren. Maar het kan ook heel goed dat die mensen echt denken dat ze iets zeldzaams hebben gezien en nav de media aandacht denken: "goooh er zijn blijkbaar mensen die leuk vinden als ik zoiets doorgeef". In het geval van de grijze wouw kan het zijn dat die persoon vervolgens schrok van het verzoek om een omschrijving of foto en vervolgens dacht, laat ik maar een plaatje opzoeken van hetgeen dat ik gezien denk te hebben. Het is inderdaad niet zoals het hoort. Maar laten we niet alle nieuwkomers die met iets zeldzaams komen gelijk afdoen als grappenmakers. Want er bestaat gewoon een goede kans dat ze inderdaad denken iets gezien te hebben (en dus geen grappenmakers zijn) en in een enkel geval zal het nog kloppen ook.

Dat laatste was het geval met de Sperweruil als ik mij goed herinner?

Dat wordt gecompenseerd door tenminste een fake-melding door iemand die ook nog nooit eerder iets had ingevoerd.

Die zat wel op een lantaarnpaal Herman  ;) dus heb je er vast weer 1 voor int andere topic.

maartenwielstra


maartenwielstra

Afijn, ik heb de waarnemer gemaild om te attenderen op de noodzaak een geluid op te nemen om een hybride uit te sluiten. Ook aangegeven dat ie beter als Siberische kan, met vraagteken. Meestal komen dit soort mailtjes niet binnen (oud email adres gekoppeld aan account denk ik dan). Maar bij deze: tip voor twitchers die de Roodkeel zat zijn.

Thijs Fijen

Ik heb even het een en ander opgeschoond.
Thijs Fijen

Rob Koelman

Als ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)

Is dat wel eens eerder voorgekomen? Of is dit een record voor ons land?

Overigens ook nog op vier kustlocaties exemplaren:
- jachthaven Terschelling (Friesland)
- havens IJmuiden (Noord-Holland)
- Brouwersdam (Zuid-Holland)
- Westkapelsche Kreek (Zeeland)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 11:19:03 AM

Als ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)
...

Ik weet niet of je in dit verband Den Haag wel als binnenlandlocatie mag zien. Tussen de 4 en 6 km van zee.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 11:19:03 AMAls ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)
...

Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 11:42:07 AMIk weet niet of je in dit verband Den Haag wel als binnenlandlocatie mag zien. Tussen de 4 en 6 km van zee.

Wel qua type biotoop...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 11:53:24 AM
Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 11:19:03 AMAls ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)
...

Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 11:42:07 AMIk weet niet of je in dit verband Den Haag wel als binnenlandlocatie mag zien. Tussen de 4 en 6 km van zee.

Wel qua type biotoop...

Als hij nog even doorgaat kan hij tot minder dan 200 meter van zout buitenwater komen. Noem je het dan nog steeds binnenland?
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 11:19:03 AMAls ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)
...

Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 11:42:07 AMIk weet niet of je in dit verband Den Haag wel als binnenlandlocatie mag zien. Tussen de 4 en 6 km van zee.

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 11:53:24 AMWel qua type biotoop...

Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 12:12:37 PMAls hij nog even doorgaat kan hij tot minder dan 200 meter van zout buitenwater komen. Noem je het dan nog steeds binnenland?

Dat geldt voor zo goed als alle binnenwateren in ons land: als je maar lang genoeg door zwemt kom je vanzelf wel een keer ergens in zee uit... En nogmaals: wél qua type biotoop (dus nog los van de daadwerkelijke afstand tot de kust). Het staat je natuurlijk vrij de Soestdijksekade in Den Haag als kust te beschouwen, maar daar zullen de bewoners zelf ongetwijfeld anders over denken...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 12:35:44 PM
Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 12:12:37 PMAls hij nog even doorgaat kan hij tot minder dan 200 meter van zout buitenwater komen. Noem je het dan nog steeds binnenland?

Dat geldt voor zo goed als alle binnenwateren in ons land: als je maar lang genoeg door zwemt kom je vanzelf wel een keer ergens in zee uit... En nogmaals: wél qua type biotoop (dus nog los van de daadwerkelijke afstand tot de kust). Het staat je natuurlijk vrij de Soestdijksekade in Den Haag als kust te beschouwen, maar daar zullen de bewoners zelf ongetwijfeld anders over denken...

Als je de zee kan ruiken en de misthoorn kan horen woon je echt wel aan de kust hoor.
Die IJsduiker heeft al meer dan vijf kilometer "afgelegd". Zonder hindernissen naar Scheveningen varen is korter.
Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 13:50:19 PM
Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 12:35:44 PM
Citaat van: HPM op januari 30, 2016, 12:12:37 PMAls hij nog even doorgaat kan hij tot minder dan 200 meter van zout buitenwater komen. Noem je het dan nog steeds binnenland?

Dat geldt voor zo goed als alle binnenwateren in ons land: als je maar lang genoeg door zwemt kom je vanzelf wel een keer ergens in zee uit... En nogmaals: wél qua type biotoop (dus nog los van de daadwerkelijke afstand tot de kust). Het staat je natuurlijk vrij de Soestdijksekade in Den Haag als kust te beschouwen, maar daar zullen de bewoners zelf ongetwijfeld anders over denken...

Als je de zee kan ruiken en de misthoorn kan horen woon je echt wel aan de kust hoor.
Die IJsduiker heeft al meer dan vijf kilometer "afgelegd". Zonder hindernissen naar Scheveningen varen is korter.
Volgens mij gaat hij gewoon door tot hij de haagse binnenwateren heeft leeg gevist  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Terug naar de oorspronkelijke vraag:

Als ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties (aanduiding binnenland gebaseerd op biotoop, namelijk zoete wateren op meer dan 500 meter van de kustlijn) ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)

Is dat wel eens eerder voorgekomen? Of is dit een record voor ons land?
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 14:11:41 PM
Terug naar de oorspronkelijke vraag:

Als ik de waarnemingen van ijsduikers van gisteren en vandaag even samenvoeg zijn er momenteel op maar liefst vier binnenlandlocaties (aanduiding binnenland gebaseerd op biotoop, namelijk zoete wateren op meer dan 500 meter van de kustlijn) ijsduikers aanwezig:
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)

Is dat wel eens eerder voorgekomen? Of is dit een record voor ons land?

Volgens die definitie is IJsduiker zo algemeen in het binnenland dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat de huidige situatie een record is.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: Rob Koelman op januari 30, 2016, 14:11:41 PM
- Leekstermeer (Drenthe)
- Bisonbaai (Gelderland)
- Boschmolenplas (Limburg)
- Den Haag (Zuid-Holland)
Utrecht heeft inmiddels ook zijn eigen IJsduiker: http://utrecht.waarneming.nl/soort/view/263?from=2016-01-31&to=2016-01-31
(Al heb ik geen idee of dit niet een beest is dat eerder op één van bovenstaande lokaties gezeten heeft ;) )
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

RWester

Geen record, zijn betere jaren geweest, maar dit jaar is wel weer een opmerkelijke, onder andere doordat de gehele winter door IJsduikers in het binnenland bleven opduiken. Ongetwijfeld dubbeltellingen er tussen, maar door (foto's van) te vergelijken kun je individuen herkennen en vogels uitsluiten (naast vogels die dus op zelfde data aanwezig zijn).

("zit stiekem te hopen dat de IJsduiker van Wijk bij Duurstede even de rivier overzwemt...zou nr 4 deze winter voor Gelderland betekenen  ;D ")

Intrigerend is ook het aantal Roodkeel- en Parelduikers deze winter in/door het binnenland.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


laatvlieger

Ik had daar nooit zo bij stil gestaan totdat ik daar afgelopen weekend op gewezen werd... Ijsduiker komen blijkbaar van IJsland en verder westelijk. Niet uit Siberië dus...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Schuller

#7186
Citaat van: SlechtValk op februari 01, 2016, 00:04:32 AM
Utrecht heeft inmiddels ook zijn eigen IJsduiker: http://utrecht.waarneming.nl/soort/view/263?from=2016-01-31&to=2016-01-31
(Al heb ik geen idee of dit niet een beest is dat eerder op één van bovenstaande lokaties gezeten heeft ;) )

Daar was ik ook wel benieuwd naar, maar de meeste vallen af:
- Leekstermeer (Drenthe) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114359981
- Boschmolenplas (Limburg) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114361385
- Den Haag (Zuid-Holland) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114356297
- jachthaven Terschelling (Friesland) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114384142
- havens IJmuiden (Noord-Holland) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114345222
- Veerse Meer -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114363678
- Westkapelsche Kreek (Zeeland) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/114384972

Welke nog in aanmerking komen zijn:
- Bisonbaai (Gelderland) -> Zoek sinds 31-01. Laatste waarneming zie http://waarneming.nl/gebied/view/5580.
- Brouwersdam (Zuid-Holland) -> Zoek sinds 31-01. Laatste waarneming zie http://waarneming.nl/waarneming/view/114341429

Er zullen de komende dagen wellicht nog een paar van deze worden terug gevonden maar als het er eentje van deze is dan gok ik op die van de Bizonbaai.

Edit: 03-02 weer een nieuwe: http://waarneming.nl/waarneming/view/114405525
Edwin Schuller

Steven Wytema

Steven Wytema


Vincent Hart

Voor de Amerikaanse Tafeleend zie hier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Rob, begin ergens op het forum het onderwerp 'ik val in herhaling maar wil het toch even kwijt' dan move ik dat even naar praat maar raak, of het ronde archief.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

#7190
Denken dat dat onderscheid altijd/meestal te maken is, is misschien wel meer een kwestie van 'believen' dan, zoals de CDNA doet, accepteren dat je van het grote merendeel van de gevallen slechts kunt onderbouwen waarom een wilde (dan wel niet wilde) herkomst aannemelijk is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op februari 02, 2016, 17:39:38 PMRob, begin ergens op het forum het onderwerp 'ik val in herhaling maar wil het toch even kwijt' dan move ik dat even naar praat maar raak, of het ronde archief.

Goh, weer een opmerking verwijderd.

Ik heb slechts aangegeven dat zelfs admins een onjuiste interpretatie geven van wat 'aanvaard door CDNA' nou precies betekent als het gaat om wild of niet. Samenvatting: aanvaarding van een zeldzaamheid door CDNA betekend dat aangenomen wordt dat de desbetreffende vogel wild is. Niet meer, niet minder...
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Waarmee je bij herhaalde herhaling een standpunt onderuit haalt dat niemand aanhangt. Schiet je weinig mee op.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2016, 20:42:18 PM

Waarmee je bij herhaalde herhaling een standpunt onderuit haalt dat niemand aanhangt. Schiet je weinig mee op.

Dat betekent dus dat volgens jou niemand denkt dat aanvaarding van een zeldzaamheid door CDNA betekent dat aangenomen wordt dat de desbetreffende vogel wild is.
Dat lijkt me een boude uitspraak.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Tegen zo selectief niet kunnen lezen kan ik niet op (los van dat natuurlijk helemaal niemand op dit soort discussies zit te wachten).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

DuDe

Herman, je hebt zo vaak leuke, informatieve en goede bijdragen. Waarom probeer je het daar niet bij te houden? Dit gaat steeds meer op 'trollen' lijken. Iets voor gefrustreerde mensen. Dat ben jij toch niet?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

HPM

Citaat van: Vincent Hart op februari 02, 2016, 20:58:34 PM

Tegen zo selectief niet kunnen lezen kan ik niet op (los van dat natuurlijk helemaal niemand op dit soort discussies zit te wachten).

Je schrijf het letterlijk. En jij bent degene die hier maar doorgaat met die 'discussie'.
Herman van der Meer

Yeronimo

#7197


En ik hoefde niet eens zo heel lang te wachten om deze uiteindelijk te posten. Bij iedere zeldzaamheid is het toch telkens weer raak met dit soort discussies die in niets uitmonden. Kortom: Ga naar buiten, zoek vogels. Nu weer over op de meldingen van zeldzame vogels, hopelijk kunnen de admins het weer even opschonen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

snwja3

Nou, die Roodkeelnachtegaal hebben we toch maar mooi op facebook gevonden!  O0
Wietze Janse

garryb

http://waarneming.nl/waarneming/view/114380818

Mocht deze TROMPETZWAAN, want dat is het, geen ringen dragen dan zou ik toch een bezoek overwegen.