Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Borst

Allemaal mensen die aan het eind van de middag eigenlijk voor de morinel kwamen!

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Folkert Jan

Citaat van: ealblas op december 14, 2013, 16:19:49 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 08, 2013, 10:38:15 AM
Nog plannen om die Braamsluiper van de Eems te vangen? Hij roept anders dan de vermeende Vale Braamsluipers die een ratel hebben (deze vogel heeft een teck roep), vandaar dat men aan Siberische denkt. Edit: Als dit een bewijsbare Siberische wordt is dit een nieuwe voor iedereen die de vogel van Houten niet heeft..

Vanmiddag was de vogel mooi te zien. Hopelijk blijft die nog een tijdje zitten en kan alsnog worden gevangen. Dat moet volgens mij niet zo moeilijk zijn; de vogel reageerde direct op geluid.


Zal ongetwijfeld met het mooie zonnetje te maken hebben gehad.
De braamsluiper foerageerde vooral bovenin de duindoorns en zat geregeld open en bloot in een struikje.
Hij reageerde erg goed op smakkende geluidjes en riep ook geregeld uit zichzelf, maar was daarnaast soms ook een half uur onvindbaar.
Heb aardig wat foto's kunnen maken, maar van de staart lukte dat dan weer nauwelijks. Met alleen dit als resultaat







"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

colossus

Ik was gister in de Eemshaven en ben die braamsluiper glad vergeten! :-[:-[:rolleye:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

colossus

Gister gemelde Siberische Taling is ongeringd. :P
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

migratorius

Citaat van: colossus op december 15, 2013, 10:08:30 AM
Gister gemelde Siberische Taling is ongeringd. :P
En de vleugels zijn (volgens mij) gaaf.

JanHein

Sander Bot

Geldt er voor die eend niet omgekeerde bewijslast? Zo ja, dan moeten eerst de poten op de foto, en die foto's zijn er nog niet toch? In dat geval moet er nog wat tijd in het eedje gestoken worden voor de documentatie....

Tim de Boer

Als het goed is zijn er videobeelden waar dat op staat. Als het goed is heb ik een foto met een ongeringde rechterpoot.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op december 15, 2013, 16:57:55 PM
Citaat van: Sander Bot op december 15, 2013, 15:57:57 PM
Geldt er voor die eend niet omgekeerde bewijslast?

Inderdaad.

Houdt dat in dat ik hem op escape zet totdat bewezen is dat het geen escape is? (verder geen probleem hoor, ben niet zo'n "lijster" -> http://waarneming.nl/waarneming/view/80644226 )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Nee hoor, op Waarneming.nl mag je 'm naar believen als wild/escape invoeren. Pas als de CDNA uitspraak heeft gedaan (en dat is eind 2014 in het Jaarverslag 2013) zullen we waarnemingen gaan verwerken op Waarneming.nl. Dit alles uiteraard tenzij er alsnog een waarneming of foto met een verdachte ring/wingclip opduikt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

snwja3

Nee Bart, dat hoeft niet. Er is vastgesteld dat hij ongeringd is en goed in verenkleed. Alleen rekening mee houden dat de CDNA bewijs zal willen zien en dan is het nog aan jezelf om dit oordeel wel/niet te volgen voor je eigen lijst, zolang er geen ringen zijn gezien. Mochten er echter ringen of andere afwijkingen vastgesteld worden dan moet hij als escape.

Edit, zie dat Vincent al verhaal gelijke strekking heeft gedaan.
Wietze Janse

migratorius

Citaat van: Sander Bot op december 15, 2013, 15:57:57 PM
Geldt er voor die eend niet omgekeerde bewijslast? Zo ja, dan moeten eerst de poten op de foto, en die foto's zijn er nog niet toch? In dat geval moet er nog wat tijd in het eendje gestoken worden voor de documentatie....
Tsja, fotograferen zat er op die afstand voor mij echt niet in. Hij heeft vanmiddag even bovenop een steen gestaan waarbij beide poten prima te zien waren. Mij vielen zelfs geen (volledig aanvaardbare, haha) verschillen tussen de twee poten op. Moet dat per se gefotografeerd worden of geldt schrijven nog altijd als documentatie?
Nu die wing-clips nog uitsluiten hè!

JanHein

Vincent Hart

#3794
Nog even de toevoeging op Wietze: Stel de vogel wordt niet aanvaard als wild door de CDNA (aan de determinatie zal het niet liggen ...), dan mag je 'm weliswaar op Waarneming.nl in je eigen lijstje op wild (esc=N) laten staan, maar dan komt er wil een dik  :wrong: bij je waarneming.

@JanHein, zie http://www.dutchavifauna.nl/handboek#2_10 :
"Als geldend bewijs van ongeringdheid voldoen alleen foto's of videobeelden."
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#3796
Citaat van: migratorius op december 15, 2013, 17:41:15 PM
Moet dat per se gefotografeerd worden of geldt schrijven nog altijd als documentatie?
JanHein

Sinds latere foto's onmiskenbaar aantoonden dat bepaalde vogels wel degelijk geringd waren hoewel diverse waarnemers met beide handen op het hart, op het graf van een geliefde & op alles wat hen nog meer heilig was, gezworen hadden dat dit 100.000 % zeker níet het geval was, is men daar toch wat voorzichtiger in geworden.... 8)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op december 15, 2013, 18:03:57 PM
Citaat van: migratorius op december 15, 2013, 17:41:15 PM
Moet dat per se gefotografeerd worden of geldt schrijven nog altijd als documentatie?
JanHein

Sinds latere foto's onmiskenbaar aantoonden dat bepaalde vogels wel degelijk geringd waren hoewel diverse waarnemers met beide handen op het hart, op het graf van een geliefde & op alles wat hen nog meer heilig was, gezworen hadden dat dit 100.000 % zeker níet het geval was, is men daar toch wat voorzichtiger in geworden.... 8)

Ik begrijp wat dat betreft eigenlijk ook niet die kwestie met de Jufferkraan bij Maurik -> ter plekke overduidelijk een escape, waarop ik hem ook invoer, maar iedereen voert hem in als wild. CDNA heeft hem inmiddels afgekeurd als wilde en toch laat 50% van de twitchers hem staan op wild. Scoren met de neus naar voren en de wijsheid van opzij?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op december 15, 2013, 17:42:29 PM
... maar dan komt er wil een dik  :wrong: bij je waarneming.

(Op zich ook wel een leuk item om te verzamelen ;-) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


KorHaan

Citaat van: frankneijts op december 15, 2013, 18:03:57 PM
Citaat van: migratorius op december 15, 2013, 17:41:15 PM
Moet dat per se gefotografeerd worden of geldt schrijven nog altijd als documentatie?
JanHein

Sinds latere foto's onmiskenbaar aantoonden dat bepaalde vogels wel degelijk geringd waren hoewel diverse waarnemers met beide handen op het hart, op het graf van een geliefde & op alles wat hen nog meer heilig was, gezworen hadden dat dit 100.000 % zeker níet het geval was, is men daar toch wat voorzichtiger in geworden.... 8)



;D  Toe maar, hahaha!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

frankneijts

Citaat van: frankw op december 15, 2013, 19:25:21 PM
http://vwgarnhem.waarneming.nl/waarneming/view/80642336?_popup=1
Nog één poot te gaan..

Daar zou ik, alleen op basis van déze foto, toch niet met 2 handen op mijn hart & op alles wat mij lief is, durven zweren...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjanH

Laten we eerlijk zijn: ook als de Siberische Taling ongeringd is, lijken enige reserves me wel gerechtvaardigd. Maar hoe dan ook, ik ben blij dat ik er naar toe ben gegaan want het is een zeer fraaie eend.

Sjouke Scholten

Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen





Max Berlijn

Betreffende die poten van de Sibtaling: inderdaad zijn foto' s een redelijke must. I.t.t. Frank vind ik rechts met die foto http://vwgarnhem.waarneming.nl/waarneming/view/80642336?_popup=1 wel aangetoond, links nog niet op de beelden die ik gezien heb. Zelf eet ik mijn scoop op als er een ring om zit. Ik heb de vogel ongeveer een kwartier op de kant gezien en de poten constant gezien en gecheckt. Het zou zonde zijn als het geval zou sneuvelen op basis van die poten documentatie. Ik weet hoe kritisch sommige leden van het CDNA zijn dus doe je best...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Schuller

Hij zit er in ieder geval nog -> http://waarneming.nl/waarneming/view/80657788
Hopelijk krijgt iemand hem vandaag beter op de foto. Hij is vanaf de Edensedijk (dus vanuit het zuiden) ook te benaderen door het weiland. Het hek staat open. Ben daar gisteren even wezen kijken in een poging hem beter te zien te krijgen, maar ben gestopt toen ik onder het viaduct stond (het meest noordelijke punt onder de Eldenseweg, waar je vanaf het talud goed kan kijken zonder de boel te verjagen). Hij was gisteren helaas niet zichtbaar vanaf dit punt - en ik moest er vandoor - maar als hij dat wel is, zou hij vanaf dit punt goed te zien moeten zijn. Wel laarzen meenemen :).
Edwin Schuller

Maurice Elf

Voor als er mensen plannen hebben om naar Arnhem te komen, de Sibtaling schijnt rond half elf weggevlogen te zijn en is sinds dien uit beeld, jammer dat dat nergens te vinden is nog....
Mvg Maurice

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

#3809
Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2013, 06:49:11 AM
Betreffende die poten van de Sibtaling: inderdaad zijn foto' s een redelijke must.

Ik weet niet hoe ik hier "redelijke" moet lezen Max maar feitelijk is dat woord ook overbodig: voor Sibtaling geldt de omgekeerde bewijslast (één van de 8 soorten waarvoor die geldt: zie CDNA-handboek) en dan zijn foto's van beide (ongeringde!) poten geen "redelijke" (of "onredelijke"..) maar een absolute must. Dat heeft niet zozeer met "sommige kritische CDNA-leden" te maken maar 'gewoon' met afspraken die er t.a.v. dit soort gevallen zijn gemaakt en daar houden àlle CDNA-leden zich aan.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'