Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter Puyk

Citaat van: jvdlaan op november 30, 2013, 21:04:44 PM
Citaat van: Johan Buckens op november 30, 2013, 19:14:24 PM
Zo, dit moet toch wel met grote voorsprong het beste najaar ooit zijn in Nederland?
Ik som even op (enkel veldwaarnemingen):
Rosse waaierstaart, Swinhoes, Noordse, Raddes en  min 4 Bruine boszangers, Oosterse tortel, 2-3 Humes blako, 4 Grauwe fitis, 5-tal Kleine spotvogel, 4 Blauwstaart, Struikrietzanger, Bergfluiter spec, 2 Woestijntapuit, 2 Izabeltapuit, Daurische klauwier, Kleine klapekster, Provencaalse grasmus, Sperweruil, Arendbuizerd, Az robotap, Noordse nachtegaal, Vale gierzwaluwen, Witband- en Grote kruisbekken, Kleine geelpootruiter en nog wat gorzen.
En wellicht nog wel wat vergeten, vul maar aan.
In België hebben we minstens 10 jaar nodig om zoiets bij elkaar te krijgen :)

Ach, jullie hebben betere vogelaars!

Dat blijkt vooralsnog niet uit de veldwaarnemingen  :rolleye:. Zijn wel buitengewoon goed bij mysterybird kwisjes  :duim:.
Het valt ook niet mee om met het beperkt aantal Belgische vogelaars langs een minder strategisch gelegen en korte kust de goede soorten er uit te peuteren.
Wens de immer sympathieke zuiderburen wel wat van onze lijst toe, keep on birding!

veedee

Je kunt niet zeggen dat de admins er niet bovenop zitten, twee tegelijk nu maar liefst:

http://waarneming.nl/waarneming/view/80460603

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Folkert Jan

Zoals verwacht kwamen er niet veel mensen af op de onzekere witstuitbarmsijs.
Nu de vogel zeker blijkt ben ik benieuwd of er morgen mensen gaan zoeken. Ik wil zelf eigenlijk nog een keer voor een plaatje
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: Folkert Jan op december 01, 2013, 17:43:47 PM
Zoals verwacht kwamen er niet veel mensen af op de onzekere witstuitbarmsijs.
Nu de vogel zeker blijkt ben ik benieuwd of er morgen mensen gaan zoeken. Ik wil zelf eigenlijk nog een keer voor een plaatje
Ik zag tot nu toe maar één foto van dat beest. Ik vind het eigenlijk wel wat weg hebben van zo'n groenlandse witstuitbarmsijs. Ben benieuwd of er meer foto's zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Staat die foto ook hier ergens? Zo nee zou dat kunnen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Gaxiola

Staat bij de waarneming van Pieter van Veelen, Frank.
Ben Gaxiola

ArjenDrost †


andrestr

Met vriendelijke groet André.

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

#3670
Ah, meer foto's! Lijkt me toch echt een hele goede kanshebber voor een Carduelis hornemanni hornemanni!

EDIT:(Acanthis hornemanni hornemanni)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

garryb

Ik denk dat het alleen al op basis van het formaat (gelijk aan de Grote ernaast) geen Groenlandse kan zijn. Ook de snavel oogt fijn. Ook mag een exilipes zeemkleur op de borst hebben. En zou een Groenlandse wel in bomen foerageren?

ArjenDrost †

Citaat van: garryb op december 01, 2013, 20:46:24 PM
Ik denk dat het alleen al op basis van het formaat (gelijk aan de Grote ernaast) geen Groenlandse kan zijn. Ook de snavel oogt fijn. Ook mag een exilipes zeemkleur op de borst hebben. En zou een Groenlandse wel in bomen foerageren?
Waarom niet? Dat doen ze op Groenland ook (of op z'n minst in struiken).

garryb

Ik heb onlangs (DB-vogelweekend Texel) een lezing gezien over Groenlandse Witstuitbarmsijzen op Groenland, met tientallen foto's waarop geen enkele vogel in barmsijs-stijl op zijn kop hing. Okay, daar speelt het voeren door de fotograaf natuurlijk mee (kan me overigens alleen wat laag struikgewas herinneren dat op de beelden te zien was). Maar ik ken ook geen foto's van Groenlandse Witstuitbarmsijs buiten Groenland waarop de vogel hangend foerageert. In mijn beleving worden ze altijd op of dichtbij de grond gefotografeerd.

ealblas

#3675
Ben het eens met Garry dat een hornemanni alleen al op formaat kan worden uitgesloten. De vogel van Texel is overigens ook niet aanvaard als een hornemanni , maar als een 'gewone' exilipes.
Eric Jan Alblas

laatvlieger

Citaat van: garryb op december 01, 2013, 20:55:38 PM
Ik heb onlangs (DB-vogelweekend Texel) een lezing gezien over Groenlandse Witstuitbarmsijzen op Groenland, met tientallen foto's waarop geen enkele vogel in barmsijs-stijl op zijn kop hing. Okay, daar speelt het voeren door de fotograaf natuurlijk mee (kan me overigens alleen wat laag struikgewas herinneren dat op de beelden te zien was). Maar ik ken ook geen foto's van Groenlandse Witstuitbarmsijs buiten Groenland waarop de vogel hangend foerageert. In mijn beleving worden ze altijd op of dichtbij de grond gefotografeerd.
Dat is wel grappig inderdaad.

Verder ben ik het nog niet met je eens Garry. OP basis van deze foto's is ten eerste grootte inschatten lastig, ten tweede zit er nog steeds overlap in. Verder valt het me op dat bij een snelle zoektocht, alle foto's van witstuitbarmsijzen met ongestreepte flanken, borst en zijborst en zo'n gelige zweem op de kop en een grijzige mantel allemaal van Groenland of van Shetland komen...

Ik vind altijd dat Witstuitbarmsijs (exilipes) op foto's heel erg op een compact gebouwde Grote Barmsijs lijkt. Iets boller, kortere snavel en wat witter, maar verder best wel een grote Barmsijs. Die witstuiten van Groenland zien er altijd heel erg anders uit op foto's.

Dat gelige gaat sterk richting de kaneelkleurige kleuren van Kleine Barmsijzen uit Groot Brittannie. Precies die gelige kleur van die Groenlandse beesten zit ook in de foto van Pieter. Ik weet natuurlijk niet hoe erg hij zijn foto's heeft bewerkt, maar als dit echt een goede weergave is van de kleurstelling, dan vind ik het nog steeds erg veel op zo'n groenlands ding lijken. (Evenals die van Jos, van Texel trouwens...)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: ealblas op december 01, 2013, 21:02:42 PM
Ben het eens met Garry dat een hornemanni alleen al op formaat kan worden uitgesloten. De vogel van Texel is overigens ook niet aanvaard als een hornemanni , maar als een 'gewone' exilipes.
Want? Wat zijn de formaten dan?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: ealblas op december 01, 2013, 21:02:42 PM
De vogel van Texel is overigens ook niet aanvaard als een hornemanni , maar als een 'gewone' exilipes.
De CDNA kan er ook wel eens naast zitten....  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Yeronimo

Citaat van: laatvlieger op december 01, 2013, 21:06:46 PM
Citaat van: ealblas op december 01, 2013, 21:02:42 PM
Ben het eens met Garry dat een hornemanni alleen al op formaat kan worden uitgesloten. De vogel van Texel is overigens ook niet aanvaard als een hornemanni , maar als een 'gewone' exilipes.
Want? Wat zijn de formaten dan?

Hornemanni:
Vleugellengte gemiddeld ts. 82,7- 85,5mm
Vleugellengte min/max:
♂ 80-92mm
♀ 79-89mm
Staart: 55-70mm
Snavel (F): 7,7-10,8mm
Snavel (D): 6,1-7,8mm

Exilipes:
Vleugellengte gemiddeld ts. 73,6-76,3mm
Vleugellengte min/max:
♂ 71-81mm
♀ 69-78mm
Staart: 53-62mm
Snavel (F): 6,3-8,8mm (Svensson: tot 9,6mm)
Snavel (D): 5,3-6,4mm

Bron: http://vwg.natuurkoepel.be/archief/Determinatietabel%20voor%20Barmsijzen.pdf
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ealblas

Een hornemanni is o.a. 10-15% groter en zwaarder dan een exilipes , iets wat met deze kwaliteit foto's duidelijk te zien zou moeten zijn.
Eric Jan Alblas

laatvlieger

#3681
Citaat van: Yeronimo op december 01, 2013, 21:17:38 PM
Citaat van: laatvlieger op december 01, 2013, 21:06:46 PM
Citaat van: ealblas op december 01, 2013, 21:02:42 PM
Ben het eens met Garry dat een hornemanni alleen al op formaat kan worden uitgesloten. De vogel van Texel is overigens ook niet aanvaard als een hornemanni , maar als een 'gewone' exilipes.
Want? Wat zijn de formaten dan?

Hornemanni:
Vleugellengte gemiddeld ts. 82,7- 85,5mm
Vleugellengte min/max:
♂ 80-92mm
♀ 79-89mm
Staart: 55-70mm
Snavel (F): 7,7-10,8mm
Snavel (D): 6,1-7,8mm

Exilipes:
Vleugellengte gemiddeld ts. 73,6-76,3mm
Vleugellengte min/max:
♂ 71-81mm
♀ 69-78mm
Staart: 53-62mm
Snavel (F): 6,3-8,8mm (Svensson: tot 9,6mm)
Snavel (D): 5,3-6,4mm

Bron: http://vwg.natuurkoepel.be/archief/Determinatietabel%20voor%20Barmsijzen.pdf

Jeroen, je moet hornemanni en exilipes natuurlijk wel met flammea vergelijken

EDIT:
flammea
Vleugellengte gemiddeld ts.
75,2-77,6mm
Vleugellengte min/max:
♂ 70-83mm
♀ 70-80mm
Staart: 49-61mm
Snavel (F): 7,5-10,4mm
Snavel (D): 5,2-6,8mm
'holboellii'
Vleugellengte gemiddeld ts.
74,7-77,8mm
Vleugellengte min/max:
♂ 73-83mm
♀ 70-79mm
Staart: 51-59mm
Snavel (F):
♂ 10,5-13,5mm
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Chris van Rijswijk

Wouter schreef: Verder valt het me op dat bij een snelle zoektocht, alle foto's van witstuitbarmsijzen met ongestreepte flanken, borst en zijborst en zo'n gelige zweem op de kop en een grijzige mantel allemaal van Groenland of van Shetland komen...


Ook Groenlandse witstuit is behoorlijk variabel qua flankstreping. Ik heb dit jaar Groenlandse witstuiten gefotografeerd met erg veel flankstreping. Kijk maar naar de foto's in mijn verslag: http://www.birdshooting.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

garryb

#3683
CiteerVerder ben ik het nog niet met je eens Garry. OP basis van deze foto's is ten eerste grootte inschatten lastig, ten tweede zit er nog steeds overlap in. Verder valt het me op dat bij een snelle zoektocht, alle foto's van witstuitbarmsijzen met ongestreepte flanken, borst en zijborst en zo'n gelige zweem op de kop en een grijzige mantel allemaal van Groenland of van Shetland komen...

Ik vind dat de grootte op basis van de foto's in ieder geval niet opvallend afwijkt. Dat zou bij hornemanni m.i. wel zo moeten zijn. Ik kom ook foto's tegen van zeer witte exilipes met wat buff op de keel, maar laten we betere foto's afwachten om de kleur te duiden.

CiteerIk vind altijd dat Witstuitbarmsijs (exilipes) op foto's heel erg op een compact gebouwde Grote Barmsijs lijkt. Iets boller, kortere snavel en wat witter, maar verder best wel een grote Barmsijs. Die witstuiten van Groenland zien er altijd heel erg anders uit op foto's.

Precies, en dus niet zoals de foto's van nu suggereren: smal, niet dik en kleinsnavelig, eigenlijk best wel een Grote Barmsijs!

CiteerDat gelige gaat sterk richting de kaneelkleurige kleuren van Kleine Barmsijzen uit Groot Brittannie. Precies die gelige kleur van die Groenlandse beesten zit ook in de foto van Pieter. Ik weet natuurlijk niet hoe erg hij zijn foto's heeft bewerkt, maar als dit echt een goede weergave is van de kleurstelling, dan vind ik het nog steeds erg veel op zo'n groenlands ding lijken. (Evenals die van Jos, van Texel trouwens...)

Ik denk dat de mate van 'buffheid' ook te maken kan hebben met witbalans en kwaliteit van het beeld. Ik begrijp je idee erover wel, alleen denk ik dat je formaat en postuur zwaarder moet wegen op basis van het materiaal dat er nu is.

laatvlieger

#3684
Citaat van: Chris van Rijswijk op december 01, 2013, 21:45:10 PM
Wouter schreef: Verder valt het me op dat bij een snelle zoektocht, alle foto's van witstuitbarmsijzen met ongestreepte flanken, borst en zijborst en zo'n gelige zweem op de kop en een grijzige mantel allemaal van Groenland of van Shetland komen...


Ook Groenlandse witstuit is behoorlijk variabel qua flankstreping. Ik heb dit jaar Groenlandse witstuiten gefotografeerd met erg veel flankstreping. Kijk maar naar de foto's in mijn verslag: http://www.birdshooting.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1
Hoi Chris,

Dat valt wel mee toch? Op jouw foto's hebben eigenlijk alleen de vogel met open gespreide vleugels en de twee naar elkaar reikende vogels het. Maar goed, oké het komt dus wel voor idd. Ik zag in de Belgische tabel nu toch ook een paar vogels uit Finland met een beetje zeemkleur op de kop (niet zo uitgebreid als de Groenlandse vogels, maar het is er wel).

EDIT: Overigens wel weer fantastische foto's Chris!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: garryb op december 01, 2013, 21:51:25 PM
CiteerVerder ben ik het nog niet met je eens Garry. OP basis van deze foto's is ten eerste grootte inschatten lastig, ten tweede zit er nog steeds overlap in. Verder valt het me op dat bij een snelle zoektocht, alle foto's van witstuitbarmsijzen met ongestreepte flanken, borst en zijborst en zo'n gelige zweem op de kop en een grijzige mantel allemaal van Groenland of van Shetland komen...

Ik vind dat de grootte op basis van de foto's in ieder geval niet opvallend afwijkt. Dat zou bij hornemanni m.i. wel zo moeten zijn. Ik kom ook foto's tegen van zeer witte exilipes met wat buff op de keel, maar laten we betere foto's afwachten om de kleur te duiden.

CiteerIk vind altijd dat Witstuitbarmsijs (exilipes) op foto's heel erg op een compact gebouwde Grote Barmsijs lijkt. Iets boller, kortere snavel en wat witter, maar verder best wel een grote Barmsijs. Die witstuiten van Groenland zien er altijd heel erg anders uit op foto's.

Precies, en dus niet zoals de foto's van nu suggereren: smal, niet dik en kleinsnavelig, eigenlijk best wel een Grote Barmsijs!

CiteerDat gelige gaat sterk richting de kaneelkleurige kleuren van Kleine Barmsijzen uit Groot Brittannie. Precies die gelige kleur van die Groenlandse beesten zit ook in de foto van Pieter. Ik weet natuurlijk niet hoe erg hij zijn foto's heeft bewerkt, maar als dit echt een goede weergave is van de kleurstelling, dan vind ik het nog steeds erg veel op zo'n groenlands ding lijken. (Evenals die van Jos, van Texel trouwens...)

Ik denk dat de mate van 'buffheid' ook te maken kan hebben met witbalans en kwaliteit van het beeld. Ik begrijp je idee erover wel, alleen denk ik dat je formaat en postuur zwaarder moet wegen op basis van het materiaal dat er nu is.
Oké. Ik begrijp jouw redenering ook wel. Vogel lijkt qua grootte niet heel erg uit de maat te vallen, foerageert idd in boom. Toch eerst maar eens betere foto's krijgen! En als de vogel in het schemergebied blijft, niet op ondersoort willen brengen op basis van foto's!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op december 01, 2013, 21:07:57 PM
Citaat van: ealblas op december 01, 2013, 21:02:42 PM
De vogel van Texel is overigens ook niet aanvaard als een hornemanni , maar als een 'gewone' exilipes.
De CDNA kan er ook wel eens naast zitten....  ;)

Dat kan best natuurlijk maar gewoonlijk gaat die commissie wel wat grondiger te werk dan het, zonder enige andere argumentatie, alleen weergeven van een vluchtige indruk op basis van 'n fotootje op een forum.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op december 01, 2013, 21:55:06 PM


Ik zag in de Belgische tabel nu toch ook een paar vogels uit Finland met een beetje zeemkleur op de kop (niet zo uitgebreid als de Groenlandse vogels, maar het is er wel).

EDIT: Overigens wel weer fantastische foto's Chris!

Die zeemkleurige tinten op kop, hals en/of bovenborst zijn een normaal kenmerk van 1e winter exilipes Wouter.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Chris van Rijswijk

Ik zou persoonlijk, afgaande op de huidige foto's, op basis van formaat en gedrag (hierboven al door Garry aangehaald), maar ook de locatie en tijd van het jaar gaan voor exilipes.
Betere foto's zouden wenselijk zijn...
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

gerdwichers8

hornemanni is opvallend veel groter; zozeer zelfs dat je er bij twijfelen moet of het überhaupt wel een Barmsijs is. Die van mij van vorig jaar op Vlie moest ik daarop bevestigen aan de hand van de koptekening.
flammea en exilipes daarentegen moet vaak als verward paar opgelost worden door nauwkeurig vergelijken van kleedkenmerken. Bij duidelijke kleedkenmerken is het postuur bij exilipes iets voller.

Een hornemanni geeft dezelfde indruk als je mensen met normaal postuur gewend bent, in vergelijking met een echte vetzuchtige die daardoor veel groter lijkt. hornemanni is daarentegen één en al lucht, wat blijkt als ie opvliegt.



Dat erbij, deze hangt in de boom; ook niet iets wat van de Groenlandse verwacht wordt; dat is een echte bodemvogel. Die van Vlie vorig jaar had ik tijdens vier gelegenheden op de grond; nooit in de boom zoals de Sijzen en Putters.