Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 120 121 [122] 123 124 ... 298   Omlaag

Auteur Topic: Zeldzaamheden in Nederland  (gelezen 1081814 keer)

Jubruch

• Member
Re: Zeldzaamheden in Nederland
« Reactie #3630 Gepost op: november 28, 2013, 18:27:59 pm »

Ik heb geen ringen gezien (ook niet echt op gelet), maar een man en vrouw bij elkaar zou wel heel toevallig zijn denk ik... En om eerlijk te zijn ga ik er bij dit soort beesten voor het gemak maar vanuit dat het escapes zijn.

Christian Kooij

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
    • De Frisse Blik - DE plek voor jonge en beginnende vogelaars
« Reactie #3631 Gepost op: november 28, 2013, 18:32:22 pm »

Op deze locatie zitten toch al jaren kokardes?
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 415 soorten.

'The reason birds can fly and we can't is simply because they have perfect faith, for to have faith is to have wings.'

Jacob Molenaar

• Member
« Reactie #3634 Gepost op: november 28, 2013, 18:41:36 pm »

Ik moest gisteren ook even zoeken :)
niet:

'The reason birds can fly and we can't is simply because they have perfect faith, for to have faith is to have wings.'

Jacob Molenaar

• Member

JandJ

• Member
« Reactie #3636 Gepost op: november 28, 2013, 18:49:35 pm »

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

BramtK

• Member
« Reactie #3637 Gepost op: november 28, 2013, 20:25:14 pm »

Ik moest gisteren ook even zoeken :)
niet:

Wat wil je zeggen met dat rode cirkeltje?
Groeten,

Bram ter Keurs

Jubruch

• Member
Christian Kooij

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
« Reactie #3639 Gepost op: november 28, 2013, 20:58:28 pm »

Het lijkt mij dan weer niet waarschijnlijk dat in Aalsmeer, Kudelstaart en Mijdrecht aan de lopende band 'verse' vogels ontsnappen.
Groet, Vincent

Jubruch

• Member
« Reactie #3640 Gepost op: november 28, 2013, 23:08:03 pm »

Ik weet het ook niet Vincent. Ik heb ze hier alleen nog nooit gezien en ik woon er zo'n beetje om de hoek. Vandaar mijn opmerking. Maar het zouden natuurlijk best dezelfde kunnen zijn.
Christian Kooij

Max Berlijn

• Member
  • Bonin Honeyeater my last new lifer
    • http://waarneming.nl/user/view/10891
« Reactie #3641 Gepost op: november 29, 2013, 07:46:07 am »

Nog even over die aan "de lopende band ontsnapende Kuifzaagbekken" en deze linkjes http://waarneming.nl/gebied/view/22833?g=0&from=2012-11-28&to=2013-11-28&sp=1958&z=0&u=0&rows=20&g=0&z=1&from=2000-11-28&to=2013-11-28&rows=20&u=0 , volgens mij gaat het om drie vogels waarvan een vogel volgens mij een hybride is met een Brilduiker. Ik vraag me af of men wederom vergeten heeft het gaas om de vogels te fotograferen?? (ken de plek niet maar hier hebben we meer voorbeelden van, misschien komt Christian ze daarom nooit tegen..) Ik zie weinig reden om bij deze vogels een relatie te zien met de twee aanvaarde gevallen in NL, maar andere natuurlijk wel...., maar ja bij een Sperweruil lijkt, naar mate die langer verblijft, er ook een verschuiving te onstaan naar een escape hij heeft immers (tijdelijk :-)) een beschadigde  staart. De fabeltjeskrant is weer helemaal terug...:-) Edit: maar volgens vele eendenhaters leef ik al mijn hele leven met die krant..
« Laatst bewerkt op: november 29, 2013, 08:34:32 am door Max Berlijn »
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL.

thomas u

• Member
« Reactie #3642 Gepost op: november 29, 2013, 09:30:20 am »

maar max,
bijvoorbeeld de baltimoretroepiaal heeft er ook heel lang gezeten, en was ook erg benaderbaar. Maar waarom was er dan daar GEEN twijfel over dat het een escape was?

Thomas Urgert

Vincent Hart

• Admins
  • Admingroep:
    • ● Vogels
« Reactie #3643 Gepost op: november 29, 2013, 09:53:09 am »

Heren, laten we het hier over zeldzaamheden hebben. Christians vogels zullen in elk geval ontsnapt zijn, open over de herkomst van andere vogels gerust een nieuw topic als je vindt dat daar nog niet genoeg over gezegd is  ;)
Groet, Vincent

Klaas van Dijk

• Member
« Reactie #3644 Gepost op: november 29, 2013, 10:10:32 am »

Heremietibis in Groningen http://waarneming.nl/waarneming/view/80382683

Ondertussen meer duidelijkheid over de herkomst van deze beide vogels. Via knip/plak van Facebook (Waldrapp):

Citaat
"The birds in the Netherlands are handraised juveniles from a sedentary colony which belongs to the Konrad Lorenz research station in Upper Austria. They are aware of it and as far as i know they will go there to catch the two birds. By the way, last winter another bird from the same colony wintered in Belgium and returned back to Austria the following summer."

Verder staan een aantal mooie foto's op de site van Remo Sloof (http://www.puurnatuurfotografie.nl/index.php/foto-gallerij/nieuwe-fotos).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #3645 Gepost op: november 29, 2013, 10:20:31 am »

Ondertussen meer duidelijkheid over de herkomst van deze beide vogels. Via knip/plak van Facebook (Waldrapp):

Citaat
"The birds in the Netherlands are handraised juveniles from a sedentary colony which belongs to the Konrad Lorenz research station in Upper Austria. They are aware of it and as far as i know they will go there to catch the two birds. By the way, last winter another bird from the same colony wintered in Belgium and returned back to Austria the following summer."

...

Niet echt afgelopen winter. Van eind januari tot begin augustus dit jaar.
http://waarnemingen.be/soort/view/73516
Herman van der Meer

frankneijts

• Admins
« Reactie #3646 Gepost op: november 29, 2013, 11:50:37 am »

., maar ja bij een Sperweruil lijkt, naar mate die langer verblijft, er ook een verschuiving te onstaan naar een escape hij heeft immers (tijdelijk :-)) een beschadigde  staart. De fabeltjeskrant is weer helemaal terug...:-) Edit: maar volgens vele eendenhaters leef ik al mijn hele leven met die krant..

Je hebt op dit forum en de DBA-site soms ook wel wat weg van Bor de Wolf Max ..... 8)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

• Admins
    • Avifauna van Gelderland
« Reactie #3647 Gepost op: november 29, 2013, 17:26:25 pm »

http://waarneming.nl/waarneming/view/80438544

Swinhoes Boszanger na (in eerste instantie stilgehouden) ringvangst op 23 november vandaag toch teruggevonden!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Pim

• Admins
« Reactie #3648 Gepost op: november 29, 2013, 17:32:27 pm »

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jos Welbedacht

• Member
    • http://waarneming.nl/user/view/498
« Reactie #3649 Gepost op: november 29, 2013, 20:55:43 pm »

Citaat
Bijvoorbeeld de baltimoretroepiaal heeft er ook heel lang gezeten, en was ook erg benaderbaar. Maar waarom was er dan daar GEEN twijfel over dat het een escape was?

Ik kan me herinneren dat er bij dat geval juist ook veel mensen waren die aan zijn wildstatus twijfelden.  Ik en anderen hebben destijds op dit forum nog met regelmaat moeten herhalen waarom ook die vogel goede papieren had. Bij veel dwaalgasten zijn er mensen die (soms terecht) twijfelen aan de wildstatus.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

frankneijts

• Admins
« Reactie #3650 Gepost op: november 29, 2013, 21:49:28 pm »

Een collega van mij die de Baltimore Troepiaal in de tuin (evenals vele 'fotografen' op de galerij) had en aanvankelijk dacht dat het een Roodborst (!) was, heeft incidenteel contact met een vogeltjeshouder op een steenworp afstand van de locatie destijds van de troepiaal. Deze vogeltjeshouder was bij tijd en wijle een exotische vogel kwijt. Zal eens naar de status vragen bij mijn collega t.a.v. ontsnapte vogeltjes van deze persoon. Ik insinueer hiermee niets.

Ben zelf niet naar de Baltimore Troepiaal geweest overigens. Ik twijfel voorts niet aan de wildstatus van de Sperweruil.

Citaat
Bijvoorbeeld de baltimoretroepiaal heeft er ook heel lang gezeten, en was ook erg benaderbaar. Maar waarom was er dan daar GEEN twijfel over dat het een escape was?

Ik kan me herinneren dat er bij dat geval juist ook veel mensen waren die aan zijn wildstatus twijfelden.  Ik en anderen hebben destijds op dit forum nog met regelmaat moeten herhalen waarom ook die vogel goede papieren had. Bij veel dwaalgasten zijn er mensen die (soms terecht) twijfelen aan de wildstatus.

Eén van de argumenten om aan een eventuele wilde herkomst te twijfelen, is de mate waarin de betreffende soort in gevangenschap wordt gehouden. In het geval van Baltimoretroepiaal pakt dat in het voordeel van een wilde herkomst uit. Bij Sperweruilen kun je op basis daarvan een escape niet helemaal uitsluiten.
Groeten,

Frank

psoer

• Member
« Reactie #3651 Gepost op: november 29, 2013, 22:29:44 pm »

Baltimoretroepiaal wordt ook in gevangenschap gehouden. Ik kan me nog wel een foto herinneren waar zo'n beest in de huiskamer zat. Illegale handel van dit soort vogels komt voor, dus niets is bewijsbaar of aannemelijk.

Groeten, Peter Soer

frankneijts

• Admins
« Reactie #3652 Gepost op: november 30, 2013, 00:08:42 am »

Baltimoretroepiaal wordt ook in gevangenschap gehouden. Ik kan me nog wel een foto herinneren waar zo'n beest in de huiskamer zat. Illegale handel van dit soort vogels komt voor, dus niets is bewijsbaar of aannemelijk.

Groeten, Peter Soer

Goed lezen Peter: ik zeg niet dat die soort niet in gevangenschap wordt gehouden.
Het gaat erom of de mate waarin dat gebeurt van invloed kan zijn op een eventuele beslissing van de CDNA. Omdat Sperweruilen regelmatig voorkomen in gevangenschap, zal bij een waarneming van die soort de mogelijkheid van een escape door de commissie serieus overwogen (moeten) worden. Bij Baltimoretroepialen, die slechts incidenteel en dan nog vrijwel alleen illegaal verhandeld worden, zal die optie minder zwaar wegen tenzij uiterlijk en/of gedrag daar aanleiding voor geven.
Groeten,

Frank

frankcoenjaerts

• Member
« Reactie #3653 Gepost op: november 30, 2013, 06:18:55 am »

Helder Frank - en misschien ook wel het beste wat je kunt doen. Maar toch ook subjectief lijkt me: want hoeveel Sperweruilen cq Baltimoretroepialen worden  er dan in NL gehouden? Wie kan daar een getal invullen dat op meer berust dan onderbuik gevoelens? Daarna dan de kans op ontsnapping EN ontdekt worden.
Lastige materie hoor!
Met vriendelijke groeten,

Frank

jvbeilen

• Member
    • Website
« Reactie #3654 Gepost op: november 30, 2013, 19:07:06 pm »

Citaat

Verder staan een aantal mooie foto's op de site van Remo Sloof (http://www.puurnatuurfotografie.nl/index.php/foto-gallerij/nieuwe-fotos).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Bij verdere navraag kreeg ik via Facebook (Waldrapp) de volgende informatie over het project in Oostenrijk mbt tot de heremietibissen in Stadskanaal:

Markus Unsöld: the Grünau NBI group (ca. 50 birds) is sedentary and in freeflight. The adults show no migratory behaviour (like in white storks, the migratory behaviour stops if they were caged while migration time for some years), but some of the juveniles of each year migrate. Some return, some don`t. It`s similar to the Moroccon colonies in Souss-Massa. If there are no experienced birds, the juveniles have little chances to find a suitable wintering habitat.
Johan van Beilen

Neem eens een kijkje op mijn vernieuwde website: http://www.natuurinbeeld.net

Johan Buckens

• Member
« Reactie #3655 Gepost op: november 30, 2013, 19:14:24 pm »

Zo, dit moet toch wel met grote voorsprong het beste najaar ooit zijn in Nederland?
Ik som even op (enkel veldwaarnemingen):
Rosse waaierstaart, Swinhoes, Noordse, Raddes en  min 4 Bruine boszangers, Oosterse tortel, 2-3 Humes blako, 4 Grauwe fitis, 5-tal Kleine spotvogel, 4 Blauwstaart, Struikrietzanger, Bergfluiter spec, 2 Woestijntapuit, 2 Izabeltapuit, Daurische klauwier, Kleine klapekster, Provencaalse grasmus, Sperweruil, Arendbuizerd, Az robotap, Noordse nachtegaal, Vale gierzwaluwen, Witband- en Grote kruisbekken, Kleine geelpootruiter en nog wat gorzen.
En wellicht nog wel wat vergeten, vul maar aan.
In België hebben we minstens 10 jaar nodig om zoiets bij elkaar te krijgen :)

Robertmeer

• Forum beheerder
  • Admingroep:
    * Vogels
    * Gebieden
« Reactie #3656 Gepost op: november 30, 2013, 20:34:20 pm »

Zo, dit moet toch wel met grote voorsprong het beste najaar ooit zijn in Nederland?
Rosse waaierstaart, Swinhoes, Noordse, Raddes en  min 4 Bruine boszangers, Oosterse tortel, 2-3 Humes blako, 4 Grauwe fitis, 5-tal Kleine spotvogel, 4 Blauwstaart, Struikrietzanger, Bergfluiter spec, 2 Woestijntapuit, 2 Izabeltapuit, Daurische klauwier, Kleine klapekster, Provencaalse grasmus, Sperweruil, Arendbuizerd, Az robotap, Noordse nachtegaal, Vale gierzwaluwen, Witband- en Grote kruisbekken, Kleine geelpootruiter en nog wat gorzen.
Indrukwekkende lijst! En dan missen er in het lijstje nog meerdere Stormvogeltjes, Siberische Boompiepers en een Ruigpootuil.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Ben Gaxiola

• Member
« Reactie #3657 Gepost op: november 30, 2013, 20:42:00 pm »

Vergeet de Buffelkopeend niet...  B)
Ben Gaxiola

Jacob Molenaar

• Member
« Reactie #3658 Gepost op: november 30, 2013, 21:04:05 pm »

een grote grijze snip...

jvdlaan

• Gast
« Reactie #3659 Gepost op: november 30, 2013, 21:04:44 pm »

Ach, jullie hebben betere vogelaars!
Pagina's: 1 ... 120 121 [122] 123 124 ... 298   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.042 seconden met 21 queries.