Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

RasManen

Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......
'Blijkbaar' is misschien een beetje vreemd woord in deze. Ik zeg niet dat de waarnemer zich niet kan vergissen, hij houdt terecht een paar slagen om de arm. Ik denk alleen dat deze waarnemer zo'n grootte-verschil wel redelijk goed in kan schatten
Wim Nap

georgetanis

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

HPM

Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:18:24 AM
Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......
'Blijkbaar' is misschien een beetje vreemd woord in deze. Ik zeg niet dat de waarnemer zich niet kan vergissen, hij houdt terecht een paar slagen om de arm. Ik denk alleen dat deze waarnemer zo'n grootte-verschil wel redelijk goed in kan schatten

Maar een vogel met een rode staart op een hoop stenen klinkt toch wel erg als een Zwarte Roodstaart en niet als een Rode Rotslijster.
Herman van der Meer

RasManen

Citaat van: HPM op april 11, 2013, 09:23:50 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:18:24 AM
Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......
'Blijkbaar' is misschien een beetje vreemd woord in deze. Ik zeg niet dat de waarnemer zich niet kan vergissen, hij houdt terecht een paar slagen om de arm. Ik denk alleen dat deze waarnemer zo'n grootte-verschil wel redelijk goed in kan schatten

Maar een vogel met een rode staart op een hoop stenen klinkt toch wel erg als een Zwarte Roodstaart en niet als een Rode Rotslijster.
Ja, dat zullen de slagen om de arm wel zijn. Da's de pest als die beesten in Nederland de gewoonte ontwikkelen op te duiken op Hoge Veluwes en desolate Groninger akkers
Wim Nap

MarcelHaas

Ik heb heel even op de plek gekeken en kwam een waarnemer tegen die Andre heeft gesproken: hij zag de vogel in de schemering. De waarnemer die ik sprak zag er alleen even een Zwarte Roodstaart... Ik ben nog even op zoek gegaan naar Andre maar die kon ik niet vinden (wilde wel weer eens bijpraten met hem  :) ). Ik ben dus weer naar mijn werk gegaan. Ik ken Andre als een zeer goede vogelaar/waarnemer, maar ik ga er in dit geval vanuit dat hij zich vergist heeft in de grootte van de vogel. Het is natuurlijk ook wel erg vroeg voor zo'n soort...

laatvlieger

Zijn er eigenlijk nog nieuwe foto's van de Grackle opgedoken?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

C.Dekker

Wil nog wel heel even reageren op de aziatische robotap van gisteren. Het beestje had alle kenmerken zoals door frank beschreven het enige wat we niet hebben kunnen zien waren de ondervleugels. Verder duidelijk bijvoorbeeld het verschil kunnen zien van de borst in vergelijk met de gewone robotap
Hier helaas geen foto,s van kunnen maken omdat het beestje zich nauwelijks liet zien en als het dan al eens bovenin een top zat er maar heel even bleef zitten.
Maar zoals eerder gezegd een van de voor ons duidelijk kenmerken was de oranje borst welke duidelijk te zien was.
Tevens was al het wit zoals beschreven zelfs op de grote afstand waarop het beestje zich bevond zo overduidelijk aanwezig dat dit ons inziens niet meer binnen de normen van de gewone kon vallen.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

pwolf

Citaat van: Ed van Hecke op april 11, 2013, 08:01:59 AM

In  mediterrane landen (soms overwinterend) en zeker Spanje  zijn voorjaarsverschijningen van steppenkiekendief  geen verrassing.

Overigens had ik  tijdens voorjaars(vogel) vacanties in Spanje ( begin en midden jaren 90) regelmatig  steppenkieken, gek genoeg alleen mannetjes steppenkiekendief en altijd aan de oostkust ( bijv. Ebro en Ampurias delta),  en nooit in het binnenland ,daar altijd grauwe- / blauwe kieken !?

Mvg.

Ed


Nonsens, tot en met 2008 18 aanvaarde gevallen in Spanje, die voorjaarsbeesten kun je dus beter even indienen Ed.


groeten, Pim Wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Guus Peterse

Citaat van: C.Dekker op april 11, 2013, 12:34:12 PM
Wil nog wel heel even reageren op de aziatische robotap van gisteren. Het beestje had alle kenmerken zoals door frank beschreven het enige wat we niet hebben kunnen zien waren de ondervleugels. Verder duidelijk bijvoorbeeld het verschil kunnen zien van de borst in vergelijk met de gewone robotap
Hier helaas geen foto,s van kunnen maken omdat het beestje zich nauwelijks liet zien en als het dan al eens bovenin een top zat er maar heel even bleef zitten.
Maar zoals eerder gezegd een van de voor ons duidelijk kenmerken was de oranje borst welke duidelijk te zien was.
Tevens was al het wit zoals beschreven zelfs op de grote afstand waarop het beestje zich bevond zo overduidelijk aanwezig dat dit ons inziens niet meer binnen de normen van de gewone kon vallen.
Cock, zo eenvoudig is het nou eenmaal niet. Zie o.a. deze link die Edwin Russer gaf:

Zie ook reactie 4105 (april 2009)
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=32490.msg518315#msg518315
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert Ottens

Citaat van: laatvlieger op april 11, 2013, 10:56:56 AM
Zijn er eigenlijk nog nieuwe foto's van de Grackle opgedoken?
Ik denk dat de hoop op Mervyn is gevestigd.

gerdwichers8

Citaat van: petermeer op april 11, 2013, 00:40:57 AM
Het is een vreemdeling zeker
Die verdwaalt is zeker
Ik zal eens even vragen naar zijn naam   ;D




Gevaarlijk om op basis van één overeenkomst de lijn naar je vurigste verlangen door te trekken ;D

Vincent Hart

Citaat van: gerdwichers8 op april 11, 2013, 14:50:39 PM
Citaat van: petermeer op april 11, 2013, 00:40:57 AM
Het is een vreemdeling zeker
Die verdwaalt is zeker
Ik zal eens even vragen naar zijn naam   ;D




Gevaarlijk om op basis van één overeenkomst de lijn naar je vurigste verlangen door te trekken ;D
*Slikt ontzettend flauwe opmerking over Petsjora net op tijd in  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerdwichers8

Stuur maar een PM Vincent, want inzake Petsjora's is niks flauw genoeg.

Theovanv

Ook flauw om een opmerking die je zegt niet te willen plaatsen indirect wel plaatst door dat te zeggen ;)
Theo van Veenendaal

gerdwichers8

Het 'Korreltje zout' is moeilijk doceerbaar als je er doorgaans zakken vol van ledigt  ;)

gerdwichers8

Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 19:00:42 PM
Leuk, Bas! Gieren schijnen aas van bizarre afstanden te kunnen ruiken, dus als ie nog in de buurt is ...


Hier is dat natuurlijk terecht tegen bedoelt ;)

nick

over gieren gesproken, ik krijg net via wa-groepje door dat Ruben Vermeer een mogelijke/vrij zekere aasgier ergens langs A1 heeft gezien. meer weet ik ook niet....
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nick

sorry allemaal. vervolgmelding is : Buizerd
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Theovanv

Citaat van: nick op april 11, 2013, 16:39:04 PM
sorry allemaal. vervolgmelding is : Buizerd

Meteen heen gereden. Zat idd een zwart/witte Buizerd in de boom. Op terugweg na keren was ie weg maar toen was de app van Ruben net doorgekomen.
Theo van Veenendaal

Ies Meulmeester

Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......

Oejj Frank..;)

frankneijts

Citaat van: Ies Meulmeester op april 11, 2013, 17:07:47 PM
Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......

Oejj Frank.. ;)

Tja, soms is de waarheid sneller dan mijn schaduw....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn Bot

Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 17:25:01 PM
Citaat van: Ies Meulmeester op april 11, 2013, 17:07:47 PM
Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......

Oejj Frank.. ;)

Tja, soms is de waarheid sneller dan mijn schaduw....... 8)
Iedereen die Andre een beetje kent, weet dat hij zich echt niet in een Zwarte Roodstaart vergist. Als hij iets claimt, met hoeveel slagen om de arm ook, dan kun je de auto wel starten. IKksnap echter dat weinigen hem kennen, aangezien hij vogelt in de duistere, koude en verre uithoek van Nederland...

gerdwichers8

Dat kan niet, die twee zijn onvergelijkbaar Frank: Iemand heeft zich gewoon weer eens in de suiker vergist ;)

DuDe

Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 17:25:01 PM
Citaat van: Ies Meulmeester op april 11, 2013, 17:07:47 PM
Citaat van: frankneijts op april 11, 2013, 09:11:36 AM
Citaat van: RasManen op april 11, 2013, 09:04:13 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=55196
Zou best wel es kunnen

Hoezo? Waarom niet een roodstaart (m/v), toch veel logischer op 11 april? Correct inschatten van grootte is blijkbaar niet ieders cup of tea......

Oejj Frank.. ;)

Tja, soms is de waarheid sneller dan mijn schaduw....... 8)
blijkbaar  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Ed van Hecke

Alpengierzwaluw

Voor de werkers (sic !) en thuisblijvers misschien een troost , in Kortrijk (Belgie) is een alpengierzwaluw  waargenomen.
Tussendoor omhoog blijven kijken dus, in elk geval na wekenlange stagnatie komt de boel  los.

Mbt opmerking van Hisko de Vries ( toe/afname  steppe - resp grauwe kiek)  ik bedoelde het  directe na
jaag of na-ijl efffect.
In de statistieken is dat  per maand zowel inm absolute getallen danwel gemiddelde niet na te gaan denk ik.
In ieder gevaL dank voor 't onder de neus  brengen van statistiek geweld, wel opvallend dat pakweg vanaf 2009/ 2010 de absolute aantallen  sterk ( meeer waarnemers ?)  toenemen.
Uiteraard afgezien van trek  effecten in augustus en september/ october ook sterke toename gfrauwe kiek  alongside  meldingen steppekiek, men gaat er meer op letten of  zoekt plekken op waar kands  groter is.

Nog iets mbt  de rode rotslijster,typische combi  van  relatief slecht weer en het opduiken van een (semi) mediterrane soort in het voorjaar, verleden jaaar mei zat  d'r in de buiurt een baardgrasmus dacht ik me te herinneren.
Is dat iets met die specifieke  geografische  situatie en  bepaaald weertype?

Groeten,

Ed

Vincent Hart

Rotslijster heeft zijn eigen topic.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Steven Wytema

Ik wil geen onrust zaaien  :angel:  maar in onderstaande link zie ik toch eerder een aquila dan een Zeearend.
Zijn alleen niet de beste foto´s.... http://waarneming.nl/waarneming/view/75020001
Steven Wytema


lennartv

Citaat van: Steven Wytema op april 12, 2013, 21:37:58 PM
Ik wil geen onrust zaaien  :angel:  maar in onderstaande link zie ik toch eerder een aquila dan een Zeearend.
Zijn alleen niet de beste foto´s.... http://waarneming.nl/waarneming/view/75020001


Ik ben totaal niet bekend met de situatie of de waarnemer, maar waarom is het geen buizerd?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com