Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 11, 2012, 13:27:16 PM
Citaat van: HPM op augustus 11, 2012, 12:52:57 PM
Citaat van: Marnix op augustus 11, 2012, 12:12:01 PM
Citaat van: Edwin Russer op augustus 11, 2012, 12:09:45 PM

Gaat dus wel degelijk om een Purperkoet.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=46390&page=1
Wel heeft de waarnemer zijn waarneming op waarneming.nl gewijzigd in Porseleinhoen: http://waarneming.nl/waarneming/view/70373624

Mogelijk dat de waarnemer de soortnamen door elkaar heeft gehaald en bij nader inzien (pas nadat hij met Eno had gesproken) doorhad dat het om een Porseleinhoen ging?

Vreemd om van Purperkoet naar Porseleinhoen te gaan. Gezien het uiterlijk van (adult) Purperkoet lijkt een Waterhoen me meer voor de hand te liggen.


Een invoerfout heeft vaak niet met een 'foutieve determinatie' te maken, maar bijna altijd met een tikfout (net iets te hoog of net iets te laag tikken/klikken) of met het verwarren van namen. Klinkt raar, maar iedereen kent het wel: Ik moest purperreiger en porseleinhoen invoeren, purperkoet is dan een 'logische' verwarring.

Uiteraard kan een invoerfout, maar ...
Enno Ebels om 11-08 11:52:
"Ik sta op de plek en heb de waarnemer gesproken. Die had het wel degelijk over een Purperkoet, voordat ik de soortnaam genoemd had. "

En nu zegt de waarnemer dus dat het een invoerfout was.
Was dan wat hij tegen Enno zei een verspreking?

Herman van der Meer

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: JandJ op augustus 11, 2012, 13:40:43 PM
Daar ga ik wel vanuit nu

Overkomt het jou dan ook wel eens dat je tegen iemande zegt dat je soort A hebt gezien, soort A op Waarneming invoert en dan later zegt dat je per ongeluk A hebt ingevoerd maar dat het soort B moest zijn?

Een beschrijving lijkt me in dit geval nuttig, ook als het om een Porseleinhoen of Waterkip zou gaan.
Herman van der Meer

JandJ

Als ik eerlijk ben: nee, dat gebeurt me niet vaak. Toch is de kans groter dat hij zich tegen Enno versprak (of dat was al de eerste twitcher...?) dan dat hij het nu op waarneming verkeerd heeft staan. Voor mij is het genoeg om te denken dat er geen purperkoet aanwezig is daar.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: JandJ op augustus 11, 2012, 13:52:37 PM
Als ik eerlijk ben: nee, dat gebeurt me niet vaak. Toch is de kans groter dat hij zich tegen Enno versprak (of dat was al de eerste twitcher...?) dan dat hij het nu op waarneming verkeerd heeft staan. Voor mij is het genoeg om te denken dat er geen purperkoet aanwezig is daar.
Maar voor Waarneming lijkt het me van belang om te weten wat hij nou eigenlijk gezien heeft.
Herman van der Meer

JandJ

Tuurlijk, ik zou ook graag een bevestiging zien.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

nick

Het kan natuurlijk ook zijn dat waarnemer een Porseleinhoen zag, die soort niet/amper kende, en ook de naam niet paraat had, en toen schoot hem de naam Purperkoet te binnen.... Pas thuisgekomen zag hij wat hij had aangericht en heeft geprobeerd de onrust in te dammen door de juiste soortsnaam alsnog te gebruiken, die hij inmiddels uit z'n vogelboek had gehaald?
Ik doe er maar een gooi naar?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

Citaat van: nick op augustus 11, 2012, 14:28:09 PM
Het kan natuurlijk ook zijn dat waarnemer een Porseleinhoen zag, die soort niet/amper kende, en ook de naam niet paraat had, en toen schoot hem de naam Purperkoet te binnen.... Pas thuisgekomen zag hij wat hij had aangericht en heeft geprobeerd de onrust in te dammen door de juiste soortsnaam alsnog te gebruiken, die hij inmiddels uit z'n vogelboek had gehaald?
Ik doe er maar een gooi naar?

Ik doe ook een gooi:
Aangezien volgens Waarneming de Purperkoet aan het inburgeren is maar er desondanks sinds 1975 nog maar 4 (onbewezen) gevallen zijn ingevoerd vraag ik me af hoeveel van de 4941 in dezelfde periode ingevoerde waarnemingen van Porseleinhoenders in werkelijkheid Purperkoeten waren.

Herman van der Meer

snwja3

Waarnemer heeft ook nog Afrikaanse Lepelaar ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/70376410
Gewoon een feestje, dikke vingers ...... vul maar in. Gewoon weer lekker over naar de orde van de dag en wat nuttigs doen ipv nog uren speculeren op het forum.
Wietze Janse

Guus Peterse

Intussen zelfde waarnemer zelfde plek 16 afrikaanse lepelaars.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: snwja3 op augustus 11, 2012, 15:10:26 PM
Waarnemer heeft ook nog Afrikaanse Lepelaar ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/70376410
Gewoon een feestje, dikke vingers ...... vul maar in. Gewoon weer lekker over naar de orde van de dag en wat nuttigs doen ipv nog uren speculeren op het forum.

Speculeren is de orde van de dag. De wereldeconmomie schijnt er zelfs op gebaseerd te zijn. Over dikke vingers zou je denk ik aardig kunnen speculeren. Duim of wijsvinger?
Herman van der Meer

H.Valkema

Waarnemer heeft soortenlijs van obsmaps nog op wereldlijst - vogels staan. Vervolgens wil je een lepelaar invoeren en voer je een afrikaanse lepelaar (de A, dus bovenste soort) in. Niet iedereen is zo handig met techniek... Laat staan met smartphones..
Groeten,
Haije Valkema


MLANG

Langteller en "zittenblijver" Kees Rebel krijgt "eindelijk" loon naar werken:

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=46412&page=1

                                                                                            Gr. M.
Edit: Garry was me net voor zie ik.

Steven Wytema

Op enkele foto's lijkt de vogel olie op z'n vleugels/keel te hebben.
Was hier in het veld wellicht ook iets van te zien?
Steven Wytema


Yeronimo

Is eigenlijk wel met zekerheid vastgesteld dat het om hetzelfde exemplaar gaat als bij Lauwersmeer?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JandJ

Citaat van: Steven Wytema op augustus 11, 2012, 22:01:54 PM
Op enkele foto's lijkt de vogel olie op z'n vleugels/keel te hebben.
Was hier in het veld wellicht ook iets van te zien?
Ik heb regelmatig een vettig, glimmend deel in de hals gezien, met meest opvallend aan de linkerhelft van de borst. Enige nuance van mijn kant is op z'n plaats: hij liet zich vooral van de rechterkant zien.

Laten we het andersom stellen: is er een argument waarom dit een andere vogel zou zijn? Erg dik gezaaid schijnen ze hier niet te zijn :angel:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

m.dijksterhuis

Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/70395180
De vogel heeft aardig wat olie op de linkerflank. Op foto's van de vogel van 2 weken geleden zie ik dit niet.
Of het is een andere vogel, of de vogel is de afgelopen 2 weken in een plas olie terrecht gekomen.
Deze vogel ljkt ook olie in de hals te hebben.
De vogel van Huisduinen heeft ook een gat in de armpennen van de rechtervleugel. Heb andere kenmerken nog niet met elkaar vergeken.

gr, Marc

Max Berlijn

Ik denk dat "viezigheid" niet meteen olie hoeft te zijn en indien zo dus ook kan verdwijnen, net zoals de gelige waas bij Lauwersoog die door het op land komen werd veroorzaakt.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Corstiaan Beeke

Zomaar even tussendoor...

Hoewel de Oosterse Bekade Gorzen bij Numansdorp een (bewezen) goede plek is voor Blonde Ruiter, ben ik nog niet erg overtuigd dat er nu (en de afgelopen dagen) ook daadwerkelijk één zit / gezeten heeft.  De beschrijving bij de eerste waarneming op 9 aug sluit Kemphaan zeker niet uit en bij de vervolgwaarneming op 11 aug staat ook niets aanvullends. Bij twee meldingen van vandaag met beschrijving (incl. halve maantjes op de ondervleugel) maakten de bijgevoegde foto's duidelijk dat het om een Kemphaan ging...

Voor diegenen die in de buurt wonen: ik ben er in juni/juli twee keer geweest, het lag er toen fantastisch bij, en het lijkt mij nog steeds een ontzettend onderbevogelde plek met veel dwaalgastenpotentie!

Groet, Corstiaan


HJDT

Een geinig stukje van vandaag over de Kortbekzeekoet, gemaakt door RTV Noord-Holland. http://www.rtvnh.nl/nieuws/85299/Vogelaars+naar+Den+Helder+voor+kortbekzeekoet

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

andrestr

Citaat van: Corstiaan Beeke op augustus 12, 2012, 20:59:44 PM
Zomaar even tussendoor...

Hoewel de Oosterse Bekade Gorzen bij Numansdorp een (bewezen) goede plek is voor Blonde Ruiter, ben ik nog niet erg overtuigd dat er nu (en de afgelopen dagen) ook daadwerkelijk één zit / gezeten heeft.  De beschrijving bij de eerste waarneming op 9 aug sluit Kemphaan zeker niet uit en bij de vervolgwaarneming op 11 aug staat ook niets aanvullends. Bij twee meldingen van vandaag met beschrijving (incl. halve maantjes op de ondervleugel) maakten de bijgevoegde foto's duidelijk dat het om een Kemphaan ging...

Voor diegenen die in de buurt wonen: ik ben er in juni/juli twee keer geweest, het lag er toen fantastisch bij, en het lijkt mij nog steeds een ontzettend onderbevogelde plek met veel dwaalgastenpotentie!

Groet, Corstiaan


Vandaag 2 keer geweest in de ochtend en in de avond tot het licht te slecht werd helaas niets gevonden.
Ik heb de waarnemer van de eerdere waarnemingen gesproken en die was toch overtuigd van wat hij gezien heeft en ik moet zeggen dat ik aan de hand van zijn beschrijving en ervaring hem toch wel geloof.
Ik heb 2 keer een mogelijke kandidaat op afstand in de scoop gehad maar helaas toch niet, er zitten wel lastige exemplaren tussen.
Inderdaad een schitterend gebied met veel steltjes, ganzen, eenden, Lepelaars en diverse reigersoorten, ook een goed gebied voor Visarend en Zeearend te treffen.
Met vriendelijke groet André.

frankmeer

Citaat van: HJDT op augustus 12, 2012, 23:37:54 PM
Een geinig stukje van vandaag over de Kortbekzeekoet, gemaakt door RTV Noord-Holland. http://www.rtvnh.nl/nieuws/85299/Vogelaars+naar+Den+Helder+voor+kortbekzeekoet

Groet Michel

Leuk verhaaltje Michel!
Frank van der Meer

snwja3

#443
Wietze Janse

UtrechtsVogelNet

Kortbek schijnt dood te zijn; drijft geruime tijd rond met kop in het water werd net gemeld.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of te achterhalen wat de doodsoorzaak is (olie, ziekte). Misschien kan-ie uit het water worden gevist?

Phil

Certhia

Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 13, 2012, 15:51:25 PM
Kortbek schijnt dood te zijn; drijft geruime tijd rond met kop in het water werd net gemeld.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of te achterhalen wat de doodsoorzaak is (olie, ziekte). Misschien kan-ie uit het water worden gevist?

Phil


Stress is ook post mortem moeilijk te bewijzen. ;)


Edit: Maar dat de vogel niet fit was leek me meer dan duidelijk.

marijn

Er is net gepoogd om hem uit het water te vissen, maar tevergeefs: hij is tijdens de zoektocht per boot kwijtgeraakt. Is het laatst op zijn rug drijvend gezien.
Marijn Prins

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

cursorius

Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 13, 2012, 15:51:25 PM
Kortbek schijnt dood te zijn; drijft geruime tijd rond met kop in het water werd net gemeld.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of te achterhalen wat de doodsoorzaak is (olie, ziekte). Misschien kan-ie uit het water worden gevist?

Phil

Uhhhh wat denk je van verdrinking?

HPM

Citaat van: cursorius op augustus 13, 2012, 20:06:02 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 13, 2012, 15:51:25 PM
Kortbek schijnt dood te zijn; drijft geruime tijd rond met kop in het water werd net gemeld.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of te achterhalen wat de doodsoorzaak is (olie, ziekte). Misschien kan-ie uit het water worden gevist?

Phil

Uhhhh wat denk je van verdrinking?

Volgfens mij is het hartstilstand.
Herman van der Meer