Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 19:00:42 PM
Leuk, Bas! Gieren schijnen aas van bizarre afstanden te kunnen ruiken, dus als ie nog in de buurt is ...
Dat geldt volgens mij alleen voor Turkey Vulture en (sommige?) andere gieren van de Nieuwe Wereld. Vale Gieren 'jagen' op zicht  8)
Marijn Prins

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: marijn op juni 26, 2012, 19:11:09 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 19:00:42 PM
Leuk, Bas! Gieren schijnen aas van bizarre afstanden te kunnen ruiken, dus als ie nog in de buurt is ...
Dat geldt volgens mij alleen voor Turkey Vulture en (sommige?) andere gieren van de Nieuwe Wereld. Vale Gieren 'jagen' op zicht  8)


Met name Koningsgier (Sarcorhamphus papa) die voornamelijk in dichte bebossing leeft, spoort aas op aan de geur.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

snwja3

CiteerMet name Koningsgier (Sarcorhamphus papa) die voornamelijk in dichte bebossing leeft, spoort aas op aan de geur.

Aaah, nou begrijp ik waarom ik in Brazilie zoveel Koningsgieren zag!  ;)
Wietze Janse

KorHaan

Citaat van: snwja3 op juni 27, 2012, 10:14:47 AM
CiteerMet name Koningsgier (Sarcorhamphus papa) die voornamelijk in dichte bebossing leeft, spoort aas op aan de geur.

Aaah, nou begrijp ik waarom ik in Brazilie zoveel Koningsgieren zag!  ;)


Staat daar nog regenwoud dan?  :)

HJDT

Volgens mij is het met het eerste deel van dit topic ook al door velen opgemerkt: ik vind het erg onhandig dat dit topic een "sticky" is geworden. Ik lees dit veel makkelijker als het elke keer bij de "gewone" onderwerpen staat en er, net zoals bij de rest, een icoontje achter komt te staan dat er nieuwe reacties zijn.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

GertJ

Citaat van: HJDT op juni 28, 2012, 01:39:47 AM
Volgens mij is het met het eerste deel van dit topic ook al door velen opgemerkt: ik vind het erg onhandig dat dit topic een "sticky" is geworden. Ik lees dit veel makkelijker als het elke keer bij de "gewone" onderwerpen staat en er, net zoals bij de rest, een icoontje achter komt te staan dat er nieuwe reacties zijn.

Groet Michel
Dat laatste snap ik niet, bij mij staan er altijd wel icoontjes achter, ook nu deze Sticky is.
Groet Gert Jager

HPM

Je komt nieuwe berichten uit sticky topics altijd tegen als je leest/bladert via 'Bekijk de meest recente berichten op het forum.', 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek.' en 'Toon nieuwe reacties op jouw berichten.' Het laatste natuurlijk alleen als je al eens in het topic hebt gepost.
Mensen die echt alleen het forum bezoeken om het onderdeel 'Zeldzaamheden in Nederland' te lezen kunnen maar het beste in hun browser een snelkoppeling naar dat topic maken.


Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

#38
Citaat van: KorHaan op juni 26, 2012, 21:20:07 PM
Citaat van: marijn op juni 26, 2012, 19:11:09 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 19:00:42 PM
Leuk, Bas! Gieren schijnen aas van bizarre afstanden te kunnen ruiken, dus als ie nog in de buurt is ...
Dat geldt volgens mij alleen voor Turkey Vulture en (sommige?) andere gieren van de Nieuwe Wereld. Vale Gieren 'jagen' op zicht  8)


Met name Koningsgier (Sarcorhamphus papa) die voornamelijk in dichte bebossing leeft, spoort aas op aan de geur.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Volgens een Franse ornitholoog die ik als gids heb gehad in Costa Rica speurt de Koningsgier aas op door van zeer grote hoogte andere Giersoorten in de gaten te houden (op zicht dus, niet op geur). Als hij neerstrijkt moet iedereen wijken totdat hij verzadoigd is; da's dus de naamsverklaring. (Maar dat terzijde...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ruud_altenburg

"Dit topic is bedoeld voor de bespreking van (claims van) waarnemingen van zeldzame vogelsoorten in Nederland."
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Robertmeer

Een Aziatische Goudplevier bij Westkapelle, met foto's.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Bart van Hoogstraten

#41
Citaat van: Robertmeer op juni 28, 2012, 11:38:12 AM
Een Aziatische Goudplevier bij Westkapelle, met foto's.

Wat is jouw (admin-)mening? Kan ie op zeker? (het wit tussen borst en vleugel lijkt te ontbreken. Amerikaanse?) (Pootkleur lijkt wel weer Aziatisch als ik op de platen in de ANWB afga).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 28, 2012, 12:07:29 PM
Citaat van: Robertmeer op juni 28, 2012, 11:38:12 AM
Een Aziatische Goudplevier bij Westkapelle, met foto's.

Wat is jouw (admin-)mening? Kan ie op zeker? (het wit tussen borst en vleugel lijkt te ontbreken. Amerikaanse?)

Lijkt me prima Amerikaan.

Robertmeer

Lijkt mij juist eerder een Aziaat, de onderstaart is bont getekend. Maar ik laat me graag overtuigen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Mark Zevenbergen


August

Citaat van: Robertmeer op juni 28, 2012, 12:24:54 PM
Lijkt mij juist eerder een Aziaat, de onderstaart is bont getekend. Maar ik laat me graag overtuigen.
Mee eens en icm met de korte handpenprojectie( wel slecht te zien op de foto) ga ik ook voor Aziaat
August van Rijn

Rickschonewille

Citaat van: Robertmeer op juni 28, 2012, 12:24:54 PM
Lijkt mij juist eerder een Aziaat, de onderstaart is bont getekend. Maar ik laat me graag overtuigen.


Dacht dat de wat bonte tekening te verklaren was omdat vrouw Amerikaan vaak wat meer wittere veren heeft op de onderdelen (Shorebirds: 'Female American Golden Plovers are paler in the face and with a few white underpart feathers) , maar ligt er erg aan welke foto je bekijkt. Op sommige is te zien dat er inderdaad te zien dat er wat meer witte veren tussen zitten. Dus dan klopt 'a few white underpart feathers' weer niet. Ik ben om :)

wumizusume

Ik vind het helemaal nog niet zo'n zekere Aziaat. Hpp lijkt vrij kort, maar is nou ook weer niet zo kort als je zou verwachten bij een fulva. Ik vind overigens ook de vleugels niet zo lang ogen als ze zouden moeten, mist/missen de langste handpen(nen)?
En zelfs in broedkleed zou een mannetje fulva nog wel wat wit op de flank mogen tonen, en afgezien van wat losse veerfragmenten her en der zie ik dat niet.

Nou maar hopen dat hij teruggevonden wordt, en er (nog) betere foto's gemaakt kunnen worden.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

frankcoenjaerts

Toevoeging op de pro-Aziaat kenmerken.

Natuurlijk lastig te beoordelen vanaf een foto zonder direct vergelijkingsmateriaal,  maar .... hoe lang moet tibia cq hoe fors moet snavel dan zijn voor Aziaat? :rolleye:
Met vriendelijke groeten,

Frank

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wumizusume op juni 28, 2012, 13:30:31 PM
En zelfs in broedkleed zou een mannetje fulva nog wel wat wit op de flank mogen tonen, en afgezien van wat losse veerfragmenten her en der zie ik dat niet.

Zie p145 ANWB fulva -> "sommige zijn net zo zwart als Amerikaanse".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

August

August van Rijn

Certhia

Mag dit weer topic weer "unstickt" worden s.v.p. ?




pwolf

Citaat van: wumizusume op juni 28, 2012, 13:30:31 PM
Ik vind het helemaal nog niet zo'n zekere Aziaat. Hpp lijkt vrij kort, maar is nou ook weer niet zo kort als je zou verwachten bij een fulva. Ik vind overigens ook de vleugels niet zo lang ogen als ze zouden moeten, mist/missen de langste handpen(nen)?
En zelfs in broedkleed zou een mannetje fulva nog wel wat wit op de flank mogen tonen, en afgezien van wat losse veerfragmenten her en der zie ik dat niet.

Nou maar hopen dat hij teruggevonden wordt, en er (nog) betere foto's gemaakt kunnen worden.

http://www.youtube.com/watch?v=Z8hqwIxUau4

Mooie look-alike uit Zweden (zat er op de 28e ook nog).

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Gert Veurink

Citaat van: Certhia op juni 28, 2012, 23:49:50 PM
Mag dit weer topic weer "unstickt" worden s.v.p. ?

ja graag! die discussie hebben we in februari vorig jaar ook al gevoerd overigens... zie p. 330/331 oude topic
groet!
Gert Veurink



Rikstar

#55
http://waarneming.nl/waarneming/view/69455658
pallas rietgors inmiddels weer van in behandeling afgehaald.
tja..... foto's zijn niet de beste. vogel oogt in het algemeen wel licht maar toch word ik er eerlijk gezegt niet warm van.  (ik zeg: Rietgors)
de belangrijkste kenmerken in mijn opzicht; 'de rugdelen' zijn dan weer niet zichtbaar.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

thijs_vdkamp

de gezichtstekening (smalle witte snorstreep) spreekt ook eerder voor gewone Rietgors.

gr.Thijs
Thijs
Mattheüs 6:26a

SlechtValk

GRRRRR http://waarneming.nl/waarneming/view/69462863

ik ben hier dus serieus een kwartier voor deze waarneming vertrokken (na anderhalf uur tevergeefs te hebben geluisterd), wel mooi perseleinhoen gehoord, maar daar ging ik natuurlijk niet voor...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jildert


Rikstar

#59
eenden beginnen rond deze tijd te ruien vandaar dat deze amerikaanse smient niet helemaal meer in prachtkleed is. Naar mijn mening wel een zuivere amerikaan.

Citaat van: Jildert op juni 29, 2012, 16:10:46 PM
Amerikaanse Smient in het Jaap Deensgat:

http://waarneming.nl/soort/view/799?from=2012-06-29&to=2012-06-29

Is hybride al uit te sluiten?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre