Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

#3570
Citaat van: GijsB op november 23, 2013, 08:18:27 AM
Citaat van: HPM op november 22, 2013, 20:33:42 PM
Citaat van: GijsB op november 22, 2013, 20:04:30 PM
Citaat van: HPM op november 22, 2013, 17:55:42 PM

Ik zet de Zwartkopmeeuw van Johan van 't Bosch toch maar hier neer want hij is om verschillende redenen bijzonder.
http://waarneming.nl/waarneming/view/80346134

"Weer terug.... voor de zoveelste winter. Leuk! Draagt metalen ring, nog nooit afgelezen.
Opgezocht: Eerste waarneming 23/12/2008, dus nu minimaal voor zesde winter aanwezig, toen 3kj, nu dus 8kj.
"


Ik dacht dat meeuwen meestal zo'n 10 - 15 jaar oud worden, dan is 8 jaar niet heel erg bijzonder? Of zijn dat de grotere meeuwensoorten en worden zwartkopmeeuwen over het algemeen niet zo oud?

Zwartkopmeeuw mag in de winter best zeldzaam genoemd worden en al zes jaar overwinteren in de stad (zonder water) is extra bijzonder. En dan is hij ook nog eens geringd.


Dat het een leuke waarneming is kan ik je gelijk in geven, maar dan lijkt me dit topic een betere plek: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85414.240

Mij niet. Mij leek en lijkt hier de beste plaats en als jij het off-topic vindt kan je er beter niet steeds opnieuw over beginnen. Neem er kennis van en doe met de informatie wat je wil.
Herman van der Meer


HPM

Citaat van: caliprobola op november 23, 2013, 11:48:41 AM

Zwartkopmeeuw is niet zeldzaam, ook niet in november, punt.

Zeldzamer dan tal van rode en knalrode soorten. Punt.
Herman van der Meer

jvdlaan

Toen we nog semafoons hadden werden er in het begin ook vaak Zwartkopmeeuwen doorgepiept (begin jaren 1990). Toen heb ik maar een Blauwe Kiekendief doorgepiept. Onbegrip totdat ik uitlegde dat een Blauwe Kiekendief (toen al) veel zeldzamer was dan Zwartkopmeeuw. Daarna heeft nooit meer iemand een Zwartkopmeeuw doorgepiept  8) .

jvdlaan

Overigens vind ik Zwartkopmeeuw een van de mooiste broedvogels van NL. En de jeugdkleden mogen er ook zijn: http://waarneming.nl/foto/view/2893681

caliprobola

Citaat van: HPM op november 23, 2013, 12:23:27 PM
Citaat van: caliprobola op november 23, 2013, 11:48:41 AM

Zwartkopmeeuw is niet zeldzaam, ook niet in november, punt.

Zeldzamer dan tal van rode en knalrode soorten. Punt.
Misschien kijk je wat te weinig naar meeuwen. Afgelopen november 50+ waarnemingen in Nederland/België, ooit in november zo'n 600 waarnemingen. Een zwartkopmeeuw in november is leuk maar hier geen vermelding waard. Van mij mag er gerust wat geschrapt worden in de rode soorten (pakweg kraanvogel) maar die soorten die geschrapt mogen worden, worden hier sowieso al niet meer vermeld.

HPM

Citaat van: caliprobola op november 23, 2013, 13:08:21 PM
Citaat van: HPM op november 23, 2013, 12:23:27 PM
Citaat van: caliprobola op november 23, 2013, 11:48:41 AM

Zwartkopmeeuw is niet zeldzaam, ook niet in november, punt.

Zeldzamer dan tal van rode en knalrode soorten. Punt.
Misschien kijk je wat te weinig naar meeuwen. Afgelopen november 50+ waarnemingen in Nederland/België, ooit in november zo'n 600 waarnemingen. Een zwartkopmeeuw in november is leuk maar hier geen vermelding waard. Van mij mag er gerust wat geschrapt worden in de rode soorten (pakweg kraanvogel) maar die soorten die geschrapt mogen worden, worden hier sowieso al niet meer vermeld.

Je kan het vergelijken met wat je maar wil en zeldzaamheidaanduidingen betwisten wat je wil en je kan ook nog eens anderen een gebrek aan kennis verwijten, maar hoeveel al jaren in een Nederlandse stad overwinterende Zwartkopmeeuwen zijn er? Dát was de reden om de laatste melding hier te noemen (plus dat hij een nog onafgelezen ring draagt). Als je een beetje je best doen kun je dus dubbel scoren. Maar ik geef toe dat het geen must-have knalrode Buffelkopeend of Jufferkraan is.
Herman van der Meer

jvdlaan

Een Kleine Geelpootruiter is aanwezig tussen de Tureluurs op het wad van Wieringen (ook wel De Smerp genoemd) thv Bierdijk 1.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=64358&page=1

Lanius

Citaat van: HPM op november 23, 2013, 14:17:56 PM
Maar ik geef toe dat het geen must-have knalrode Buffelkopeend of Jufferkraan is.

Och, maar Buffelkopeenden en Jufferkranen horen eerder in een exoten topic  :duim: .
Davy De Groote

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dirk21

telt die heremietibis echt als soort of is dit een escape?


gr dirk.
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Edwin Nagel

Helaas dacht een fotograaf er bij de izabeltapuit ook zo over. Sinds die dag is hij ook niet meer gezien. Alles voor een foto.

HPM

Citaat van: EdwinN op november 25, 2013, 11:04:34 AM

Helaas dacht een fotograaf er bij de izabeltapuit ook zo over. Sinds die dag is hij ook niet meer gezien. Alles voor een foto.

Dan was die fotograaf maar net op tijd.
(Of bedoel je dat die fotograaf niet meer is gezien?)
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: HPM op november 25, 2013, 12:03:14 PM
Citaat van: EdwinN op november 25, 2013, 11:04:34 AM

Helaas dacht een fotograaf er bij de izabeltapuit ook zo over. Sinds die dag is hij ook niet meer gezien. Alles voor een foto.

Dan was die fotograaf maar net op tijd.
(Of bedoel je dat die fotograaf niet meer is gezien?)

De zee in gekieperd  ;D
Frank van der Meer

Edwin Nagel

Citaat van: HPM op november 25, 2013, 12:03:14 PM
Citaat van: EdwinN op november 25, 2013, 11:04:34 AM

Helaas dacht een fotograaf er bij de izabeltapuit ook zo over. Sinds die dag is hij ook niet meer gezien. Alles voor een foto.

Dan was die fotograaf maar net op tijd.
(Of bedoel je dat die fotograaf niet meer is gezien?)

Nee volgens de waarnemingen was de tapuit niet meer gezien.   ;D

Timo Roeke

Het sperweruil verhaal is opgesplitst en HIER te vinden.

Gert Ottens

Citaat van: dirk21 op november 24, 2013, 22:10:56 PM
telt die heremietibis echt als soort of is dit een escape?


gr dirk.

Die twee Heremietibissen zijn met de hand grootgebracht in een 'residente' kolonie van het Konrad Lorenz Research Station in Grünau, Oostenrijk.

Jildert

Even tussen het Sperweruil-geweld door: een Waterspreeuw (vervaagd) in de provincie Groningen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/80389930

frankcoenjaerts

Zojuist als DBA: zekere (foto's) Laplanduil in Ede; status onder voorbehoud.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Marcel van kammen

Leuke soort,uit dezelfde regio ook... :rolleye:

GertJ

Citaat van: frankcoenjaerts op november 26, 2013, 16:48:16 PM
Zojuist als DBA: zekere (foto's) Laplanduil in Ede; status onder voorbehoud.
Het geval zwerft al een hele middag rond op onze Wageningen-Appgroep.
Verragde staart lijkt me zeker wel ergens op te wijzen toch?
Groet Gert Jager

Gert Veurink

Citaat van: Marcel van kammen op november 26, 2013, 17:18:55 PM
Leuke soort,uit dezelfde regio ook... :rolleye:

? Welke regio? Regio de hele Veluwe en verre omstreken? Ede ligt net zo dichtbij Amsterdam als bij Zwolle... 80 km, een uur rijden.
groet!
Gert Veurink



frankcoenjaerts

Lijkt mij ook Gert(J). Gelukkig maar.
# Vagrancy potential ...
Met vriendelijke groeten,

Frank


Max Berlijn

Even zonder dollen. Ze zakken af naar ver Zuid Zweden en broeden in Polen (uitbreiding). geen gevallen in Denemarken en Duitsland. Hoe kapot is die staart?, toch even goed checken een moet ooit de eerste zijn....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Marcel van kammen

Ja ik ben niet aan het dollen Max. Als er daar in datzelfde dorp een dierenwinkel met een Laplanduil zit denk ik dat het niet geheel onlogisch gedacht is als ik zeg: die kon wel eens uit die dierenwinkel ontsnapt zijn.

Gert Veurink

Citaat van: Marcel van kammen op november 26, 2013, 17:51:08 PM
Ja ik ben niet aan het dollen Max. Als er daar in datzelfde dorp een dierenwinkel met een Laplanduil zit denk ik dat het niet geheel onlogisch gedacht is als ik zeg: die kon wel eens uit die dierenwinkel ontsnapt zijn.

eens, maar voordat iemand de sperweruil meeveegt, leek het me goed te benadrukken dat Zwolle nog wel een stukje fietsen is vanaf daar. Fijn dat dat opgehelderd is :blink:
groet!
Gert Veurink



Vincent Hart

Citaat van: Gert Veurink op november 26, 2013, 17:30:34 PM
Citaat van: Marcel van kammen op november 26, 2013, 17:18:55 PM
Leuke soort,uit dezelfde regio ook... :rolleye:

? Welke regio? Regio de hele Veluwe en verre omstreken? Ede ligt net zo dichtbij Amsterdam als bij Zwolle... 80 km, een uur rijden.
Denk dat Marcel bedoelt dat beiden in Scandinavië voorkomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Veurink

Citaat van: Vincent Hart op november 26, 2013, 18:01:39 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 26, 2013, 17:30:34 PM
Citaat van: Marcel van kammen op november 26, 2013, 17:18:55 PM
Leuke soort,uit dezelfde regio ook... :rolleye:

? Welke regio? Regio de hele Veluwe en verre omstreken? Ede ligt net zo dichtbij Amsterdam als bij Zwolle... 80 km, een uur rijden.
Denk dat Marcel bedoelt dat beiden in Scandinavië voorkomen.

Citaat van: Marcel van kammen op november 26, 2013, 17:41:35 PM
Regio Finland Gert :-)

ja dat denk ik ook  ;D
groet!
Gert Veurink