Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: j.steenbergen op april 03, 2013, 12:54:59 PM
Waarom? Onder de waarneming staat dat een uitvoeriger beschrijving vanavond volgt: kennelijk zien zij ook dat dit wel nodig is. Als het zou kloppen zou het een hele mooie zijn. Afwachten maar.

Het lijkt me dat dat op die 'gigantische stuwing' slaat terwijl er maar drie vogels op de lijst staan.
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=722
Herman van der Meer

j.steenbergen

Zou kunnen. Uitwerking lijkt daar op te slaan, maar 'beschrijving'? Zoals gezegd: afwachten maar.
Jeroen Steenbergen

Jildert

Niet in Nederland, maar wellicht kan dat gezien de locatie nog komen:

http://waarnemingen.be/waarneming/view/74707918

Rikstar

http://waarneming.nl/waarneming/view/74737262
met zo'n beschrijving kan het niet missen natuurlijk :)
blijkbaar al vanaf maandag. Wie gaat er zoeken?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

MLANG

#1744
Citaat van: j.steenbergen op april 03, 2013, 15:20:44 PM
Zou kunnen. Uitwerking lijkt daar op te slaan, maar 'beschrijving'? Zoals gezegd: afwachten maar.

"Beschrijving" nu aanwezig. Brilduikers, Nonnetjes?  Gr. M.

Vincent Hart

Ach, bekend verhaal bij deze telpost.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

nick

en we blijven er maar aandacht aan besteden............
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

rinsevdvliet

Maar als we even door de koningseiders, papegaaiduikers en drieteenstrandlopers heenkijken dan is het nog altijd een waanzinnige telling.
Wat er sinds gisteren met (zomerkleed) Alken en Roodkeelduikers aan de hand is is nog nooit eerder gebeurd en de aantallen Zwarte Zee-eenden voor de Haagse (ZH?) kust zijn sinds medio jaren 1980 niet meer zo hoog geweest.
Hoe was 't bij jou vandaag Nick?

nick

ongeduldig, Rinse? begin mei staat het allemaal op de 'andere' site. maar vooruit, al hoort het niet bij dit onderwerp: extreem veel roodkeel (rond de 6000), alk/zee (2000, weinig op naam gebracht, maar vnl zeekoet...) en leuke trek van zwzee, zwemeenden en steltjes; lekker wat jannen heen en weer vliegend (geen 1200 hoor!) en eh, oh ja, ik zou het bijna vergeten,  nog een groepje van 2 ad man en 2 jong man eider; hard werk dus
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Pim

Waterspreeuw niet gevonden in klein uurtje, maar zeer geschikt biotoop


met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

sanscha

http://waarneming.nl/soort/view/84884?from=2013-04-03&to=2013-04-03

Ook nog gezocht van 17:30 tot 19:30 samen met twee anderen, van VanSpeijkweg duinrel (plek van waarnemer) tot karpervijver/vogelmeer afgezocht en terug.

Misschien is ie nog noordelijkere gegaan of duinrel (plek van waarnemer) naar oost genomen thv viaduct Castricumse Zeeweg?
Groeten Sander Schagen

Lonnie Bregman

Ik ken de waarneemster niet, maar misschien is Witgat ook een optie? Die is vandaag door twee mensen op die plek gezien en wipt ook met zijn staart, is donker van boven en wit van onder.
Groeten, Lonnie Bregman

meeuwissen

#1752
Dag Folkert Jan,
Jouw reactie op de waarneming van 2 Kortteenleeuweriken van 20 mei 2012 langs de Noordkaap op de site Trektellen, kan ik niet goed plaatsen. Het klinkt nogal ongelovig van jouw kant.
Als iemand een ervaren trekteller is dan is Leo dat wel, met jarenlange ervaring!
Volgens mij ken je Leo ook, van de tellingen Noodkaap/Eemshaven.
Leo vermeldt erbij dat beide vogels om half acht laag langs de dijk vlogen. Verder geen beschrijving, want zeldzaamheden worden meestal niet ingediend door tellers van Noordkaap en Eemshaven.
Vanaf 2000 zijn er minstens 17 meldingen van trekkende Kortteenleeuweriken langs de Groninger Noordkust, soms korte tijd aan de grond.
Als je twijfelt aan een waarneming kan je deze twijfel beter eerst goed onderbouwen met respect naar de waarnemer. Vind je zelf ook niet?
Groeten
Guido Meeuwissen

HPM

Citaat van: meeuwissen op april 04, 2013, 22:27:40 PM
Dag Folkert Jan,
Jouw reactie op de waarneming van 2 Kortteenleeuweriken van 20 mei 2012 langs de Noordkaap op de site Trektellen, kan ik niet goed plaatsen. Het klinkt nogal ongelovig van jouw kant.
Als iemand een ervaren trekteller is dan is Leo dat wel, met jarenlange ervaring!
Volgens mij ken je Leo ook, van de tellingen Noodkaap/Eemshaven.
Leo vermeldt erbij dat beide vogels om half acht laag langs de dijk vlogen. Verder geen beschrijving, want zeldzaamheden worden meestal niet ingediend door tellers van Noordkaap en Eemshaven.
Vanaf 2000 zijn er minstens 17 meldingen van trekkende Kortteenleeuweriken langs de Groninger Noordkust, soms korte tijd aan de grond.
Als je twijfelt aan een waarneming kan je deze twijfel beter eerst goed onderbouwen met respect naar de waarnemer. Vind je zelf ook niet?
Groeten
Guido Meeuwissen

Het lijkt me logischer dat claimers iets onderbouwen. Iets roepen kan iedereen.
Afgezien daarvan is ervaren in trektellen hebben geen bewijs van ervaring met Kortteenleeuweriken.

Herman van der Meer

JohanvantBosch


Citaat van: meeuwissen op april 04, 2013, 22:27:40 PM
Dag Folkert Jan,
Jouw reactie op de waarneming van 2 Kortteenleeuweriken van 20 mei 2012 langs de Noordkaap op de site Trektellen, kan ik niet goed plaatsen. Het klinkt nogal ongelovig van jouw kant.
Als iemand een ervaren trekteller is dan is Leo dat wel, met jarenlange ervaring!
Volgens mij ken je Leo ook, van de tellingen Noodkaap/Eemshaven.
Leo vermeldt erbij dat beide vogels om half acht laag langs de dijk vlogen. Verder geen beschrijving, want zeldzaamheden worden meestal niet ingediend door tellers van Noordkaap en Eemshaven.
Vanaf 2000 zijn er minstens 17 meldingen van trekkende Kortteenleeuweriken langs de Groninger Noordkust, soms korte tijd aan de grond.
Als je twijfelt aan een waarneming kan je deze twijfel beter eerst goed onderbouwen met respect naar de waarnemer. Vind je zelf ook niet?
Groeten
Guido Meeuwissen

... je kunt in FJ's reactie lezen wat je wilt, maar ik las erin dat er op trektellen vaker waarnemingen van zeldzame soorten worden gemeld zonder dat daar ook maar een beschrijving of zelfs een blijk van besef (laat staan emotie) dat het een zeldzaamheid betreft mee gepaard gaat. Ik las er geen waardeoordeel over de waarneming in.

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op april 04, 2013, 22:43:42 PM

Citaat van: meeuwissen op april 04, 2013, 22:27:40 PM
Dag Folkert Jan,
Jouw reactie op de waarneming van 2 Kortteenleeuweriken van 20 mei 2012 langs de Noordkaap op de site Trektellen, kan ik niet goed plaatsen. Het klinkt nogal ongelovig van jouw kant.
Als iemand een ervaren trekteller is dan is Leo dat wel, met jarenlange ervaring!
Volgens mij ken je Leo ook, van de tellingen Noodkaap/Eemshaven.
Leo vermeldt erbij dat beide vogels om half acht laag langs de dijk vlogen. Verder geen beschrijving, want zeldzaamheden worden meestal niet ingediend door tellers van Noordkaap en Eemshaven.
Vanaf 2000 zijn er minstens 17 meldingen van trekkende Kortteenleeuweriken langs de Groninger Noordkust, soms korte tijd aan de grond.
Als je twijfelt aan een waarneming kan je deze twijfel beter eerst goed onderbouwen met respect naar de waarnemer. Vind je zelf ook niet?
Groeten
Guido Meeuwissen

... je kunt in FJ's reactie lezen wat je wilt, maar ik las erin dat er op trektellen vaker waarnemingen van zeldzame soorten worden gemeld zonder dat daar ook maar een beschrijving of zelfs een blijk van besef (laat staan emotie) dat het een zeldzaamheid betreft mee gepaard gaat. Ik las er geen waardeoordeel over de waarneming in.

Nou, in dit geval waren die Kortteentjes nog vet gedrukt, da's dan wel het minimaalste blijk van zeldzaamheidsbesef dat je op trektellen.nl kunt tonen. Maar verder hebben FJ, Herman en jij helemaal gelijk wat mij betreft.
En ik weet ook niet of Guido het helemaal zo heeft bedoeld maar ik vind het niet indienen van zeldzaamheden die langs de Noordkaap/Eemshaven vliegen, nou niet bepaald iets om trots op te zijn, integendeel. Al helemaal niet als daaronder inmiddels 17 Kortteenleeuweriken zijn.....
Respect voor een waarnemer moet hij/zij afdwingen door zijn/haar waarnemingen ter discussie te stellen. Als de documentatie van die zeldzame waarnemingen stelselmatig verborgen blijft in de hoofden of dagboeken van die waarnemer(s) moet je niet raar staan te kijken dat iemand daar vraagtekens bij stelt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

@HPM, nou Herman je kan zo de CDNA in, inderdaad beoordeeld dit orgaan geen waarnemers maar waarnemingen..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op april 04, 2013, 23:07:26 PM
Nou, in dit geval waren die Kortteentjes nog vet gedrukt, da's dan wel het minimaalste blijk van zeldzaamheidsbesef dat je op trektellen.nl kunt tonen. Maar verder hebben FJ, Herman en jij helemaal gelijk wat mij betreft.
En ik weet ook niet of Guido het helemaal zo heeft bedoeld maar ik vind het niet indienen van zeldzaamheden die langs de Noordkaap/Eemshaven vliegen, nou niet bepaald iets om trots op te zijn, integendeel. Al helemaal niet als daaronder inmiddels 17 Kortteenleeuweriken zijn.....
Respect voor een waarnemer moet hij/zij afdwingen door zijn/haar waarnemingen ter discussie te stellen. Als de documentatie van die zeldzame waarnemingen stelselmatig verborgen blijft in de hoofden of dagboeken van die waarnemer(s) moet je niet raar staan te kijken dat iemand daar vraagtekens bij stelt.

Ach in 2011 vloog er ook een voor mij zekere Kortteenleeuwerik over de telpost (Leeuwarderbos). Opnameapparaat niet aan (maar wel een opname bij de hand voor vergelijking) en beest zien vliegen/horen roepen. Niet gemeld aangezien niet hard te maken is.
Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn die totaal geen drang hebben om dingen te bewijzen en aan het vogelen zijn om te vogelen en niet om alles maar te moeten verantwoorden. Zeker met trektellen is bewijs maken een ongelukkige combinatie, je bent tenslotte druk bezig met tellen van allemaal soorten en daarom je focus op andere dingen.
Gelukkig vliegt er dus niet zo heel veel over mijn telpost waardoor ik er wel tijd voor heb  B)
Beter trouwens om deze discussie af te splitsen, of om ontopic te gaan trouwens.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

gerdwichers8



Redelijk blijven Frank: sommige hekwerken tegen overstekend wild zijn niet te passeren. En dat monsterlijke verkeer blijft door razen.


Soms betreft het 'gewoon' Kleine Veld

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2013, 00:05:55 AM
Zeker met trektellen is bewijs maken een ongelukkige combinatie, je bent tenslotte druk bezig met tellen van allemaal soorten en daarom je focus op andere dingen.


Onzin Jeroen: op telpost de Loozerheide hebben we elke relevante zeldzaamheid (o.a. 5 Slangenarenden, 2 Dwergarenden, Vale Gier, Schreeuwarend, Spaanse Keizerarend, Kalanderleeuwerik) ook werkelijk ingediend. En het merendeel is toevallig ook nog aanvaard, dank u.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

#1760
Men MOET niks (indienen) maar als je je waarneming als koren van kaf wil onderscheiden zal je door een beschrijving of, indien mogelijk, een foto moeten (daar dus wel) aantonen dat je determinatie de juiste is aan een admin, CDNA, of Sovon. Dat is volgens mij in elke "omgeving" zo, bij vogelaars, wetenschappers en bergbeklimmers. Helaas zijn er onder zeer serieuze waarnemers nog steeds mensen die zich hier niet in kunnen vinden. Zo ken ik o.a een Grote Kanoet in het waddengebied en een Dikbekfuut (Campina) die tussen " het kaf" staan waarbij de reputatie van de waarnemer mij doet geloven dat dit onnodig is. De reputatie van een waarnemer is een subjectief en te veranderlijk gegeven. Wie kent de reputatie van een waarnemer over 100 jaar nog? Reputaties veranderen (ik ken mensen die een of twee nieuwe soorten voor Nederland ontdekt hebben maar daarna een stuk minder betrouwbaar zijn geworden). Namen als Jansen Steur en Stapel zeggen genoeg over een reputatie die veranderlijk is.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Guus Peterse

Ofwel: iedereen moet het helemaal zelf weten maar als je wilt dat je meldingen serieus worden genomen, zul je die fatsoenlijk moeten onderbouwen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Op zich ben ik voor indienen maar de meerwaarde daarvan het hangt wel af van de kwalitieit van het beoordelingsorgaan. De CDNA wordt hier vaak als god beschouwd en alles wat ze doet is juist. Ik denk dat er nog wel wat verbeterpuntjes zijn en ik spreek hier uit eigen ervaring. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de moeite wil nemen om een waarneming in te dienen als hier vervolgens niet serieus mee omgegaan wordt.

Vincent Hart

Gelukkig zorgt juist een goede documentatie ervoor dat - ik noem maar wat - een goed gedocumenteerde kortbekzeekoet de CDNA in de gelegenheid stelt een eerdere dwaling uiteindelijk goed te zetten  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Ik denk dat de meerwaarde van het CDNA zit in de beoordeling van gevallen betreffende identificatie (hoewel ze moeten uitkijken met afwijzingen van van zo'n NoBo van Texel zonder gepubliceerde uitleg wat het dan wel is maar dat zal nog wel komen hoop ik). Voor status van soorten heeft de CDNA geen toegevoegde waarde, zij weten net zo veel als wij (soms zelfs minder).
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: guusp op april 05, 2013, 08:09:23 AM
Ofwel: iedereen moet het helemaal zelf weten maar als je wilt dat je meldingen serieus worden genomen, zul je die fatsoenlijk moeten onderbouwen.

Voor mij is het simpel: zodra je je waarnemingen publiceert - en dat doe je als je ze op Trektellen zet - moet je bereid zijn om verantwoording af te leggen. Als je dat niet wil is het beter om ze voor jezelf te houden.
Herman van der Meer

hiskodevries

ik spreek ongetwijfeld voor mijn beurt. Maar voor trektellen.nl zijn kortteenleeuwerikken totaal niet interessant maar juist de gewone soorten want daarmee kun je statistieken bedrijven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rinsevdvliet

Citaat van: frankneijts op april 05, 2013, 00:53:00 AM
Citaat van: Yeronimo op april 05, 2013, 00:05:55 AM
Zeker met trektellen is bewijs maken een ongelukkige combinatie, je bent tenslotte druk bezig met tellen van allemaal soorten en daarom je focus op andere dingen.


Onzin Jeroen: op telpost de Loozerheide hebben we elke relevante zeldzaamheid (o.a. 5 Slangenarenden, 2 Dwergarenden, Vale Gier, Schreeuwarend, Spaanse Keizerarend, Kalanderleeuwerik) ook werkelijk ingediend. En het merendeel is toevallig ook nog aanvaard, dank u.... 8)

Frank,
In jouw lijstje staan tien roofvogels (en één grote zangvogel).
Het lijstje indiensoorten op bijv. diverse kusttelposten bestaat voor een groot deel uit zangvogels (tot voor kort meestal zonder geluidsopsname).

Een kortteenleeuwerik is door ervaren waarnemers, mits redelijk gezien, prima te herkennen (zeker als ie ook roept), maar met "klein zandkleurig leeuwerikje" (zonder geluidsopname) komt ie (terecht) niet voor aanvaarding in aanmerking.
Als aanvaarding bij voorbaat kansloos is is de drang tot indienen natuurlijk niet zo groot.

Ik neem aan dat je het verschil wel begrijpt?

Mvg,
Rinse van der Vliet

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 05, 2013, 00:53:00 AM
Citaat van: Yeronimo op april 05, 2013, 00:05:55 AM
Zeker met trektellen is bewijs maken een ongelukkige combinatie, je bent tenslotte druk bezig met tellen van allemaal soorten en daarom je focus op andere dingen.


Onzin Jeroen: op telpost de Loozerheide hebben we elke relevante zeldzaamheid (o.a. 5 Slangenarenden, 2 Dwergarenden, Vale Gier, Schreeuwarend, Spaanse Keizerarend, Kalanderleeuwerik) ook werkelijk ingediend. En het merendeel is toevallig ook nog aanvaard, dank u.... 8)


Een roofvogel is nu ook net iets makkelijker te bewijzen dan die kalanderleeuwerik en laat die nu net de lijst niet hebben gehaald. Nu lijkt mij een kortteenleeuwerik nog een stukje moeilijker dan een kalander dus ik kan me best voorstellen dat mensen die geen bewijs hebben kunnen verkrijgen zich de moeite besparen hun waarneming af te laten keuren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

#1769
Citaat van: Folkert Jan op april 05, 2013, 10:20:27 AM
Citaat van: frankneijts op april 05, 2013, 00:53:00 AM
Citaat van: Yeronimo op april 05, 2013, 00:05:55 AM
Zeker met trektellen is bewijs maken een ongelukkige combinatie, je bent tenslotte druk bezig met tellen van allemaal soorten en daarom je focus op andere dingen.


Onzin Jeroen: op telpost de Loozerheide hebben we elke relevante zeldzaamheid (o.a. 5 Slangenarenden, 2 Dwergarenden, Vale Gier, Schreeuwarend, Spaanse Keizerarend, Kalanderleeuwerik) ook werkelijk ingediend. En het merendeel is toevallig ook nog aanvaard, dank u.... 8)


Een roofvogel is nu ook net iets makkelijker te bewijzen dan die kalanderleeuwerik en laat die nu net de lijst niet hebben gehaald. Nu lijkt mij een kortteenleeuwerik nog een stukje moeilijker dan een kalander dus ik kan me best voorstellen dat mensen die geen bewijs hebben kunnen verkrijgen zich de moeite besparen hun waarneming af te laten keuren.

Ook onzin: over die Spaanse Keizer hebben heel vogelend Nederland èn België zich gebogen en uiteindelijk hadden we een Fin nodig voor het verlossende woord..... 8) En die Kalander is wel degelijk als soort (h)erkend (op basis van een beschrijving!) maar alleen afgewezen omdat een escape niet kon worden uitgesloten.
Maar het gaat natuurlijk niet om die specifieke voorbeelden: het gaat om de instelling waarmee je vogelt. Wil je jouw waarnemingen aan andermans oordeel onderwerpen (en wil je dat oordeel eventueel ook aannemen) of wil je ze voor jezelf (of hooguit een klein groepje intimi) houden en accepteer je alleen je eigen oordeel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'