IJsvogel in tuin lokken, hoe?

Gestart door aalkema, september 17, 2020, 09:42:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

aalkema

Wat zou het mooi zijn om een ijsvogel in de tuin te hebben/lokken. Komen ze regelmatig tegen bij ons in de buurt. Ik twijfel over het aanleggen van een vijver en heb daarom de volgende vragen:

- hoe groot moet een vijver minimaal ongeveer zijn voor de ijsvogel?
- hoe diep moet de vijver ongeveer zijn?

Wellicht hebben jullie verder nog tips?

frankneijts

#1
Citaat van: aalkema op september 17, 2020, 09:42:58 AM
Wat zou het mooi zijn om een ijsvogel in de tuin te hebben/lokken. Komen ze regelmatig tegen bij ons in de buurt. Ik twijfel over het aanleggen van een vijver en heb daarom de volgende vragen:

- hoe groot moet een vijver minimaal ongeveer zijn voor de ijsvogel?
- hoe diep moet de vijver ongeveer zijn?

Wellicht hebben jullie verder nog tips?

Het formaat van de vijver maakt niet zo heel veel uit, evenmin als de diepte: de aanwezigheid van voldoende prooi (liefst kleine visjes van ongeveer een centimeter of 5 en dat mogen ook Goudvisjes of Goudwindes zijn) lijkt me belangrijker en als de vijver niet te diep is kunnen de IJsvogels er ook beter bij. Maar bij strenge vorst is het wel fijn als er ook een wat dieper stuk in zit waar de visjes niet zo snel bevriezen; houd de vijver in dat geval zoveel mogelijk ijsvrij zodat de IJsvogel kan blijven fourageren.. Maak de vijver in een rustige hoek van de tuin en denk ook aan wat stokken of takken die een stukje horizontaal boven het water uit steken die de IJsvogel als uitkijkpost kan gebruiken. Houd katten weg!

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjaakvantiel

Mijn zwager heeft een vijver van ca. 5 x 4m met onderwater-terras vlakbij het huis (ca. 4m). Met Gouwinde, Goudvis, Voorn en Stekelbaars. Ieder jaar komt er wel een tijdje een Ijsvogel foerageren. Op 15m afstand loopt wel een beekje. De Ijsvogel komt dus ook in de tuin. Ik denk wel dat er groter water en natuurlijke omgevingg in de buurt moet zijn.

frankneijts

Citaat van: sjaakvantiel op januari 04, 2021, 21:34:14 PM
Mijn zwager heeft een vijver van ca. 5 x 4m met onderwater-terras vlakbij het huis (ca. 4m). Met Gouwinde, Goudvis, Voorn en Stekelbaars. Ieder jaar komt er wel een tijdje een Ijsvogel foerageren. Op 15m afstand loopt wel een beekje. De Ijsvogel komt dus ook in de tuin. Ik denk wel dat er groter water en natuurlijke omgevingg in de buurt moet zijn.

Die natuurlijke omgeving mag ook best een park of plantsoen zijn met wat open water waar vis in zit. Maar een beek in de buurt is natuurlijk ideaal!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

tekenaar

Ik denk dat je niet al te verbaasd moet zijn wanneer je op deze manier ook blauwe reigers de tuin inlokt :)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mgieskens

Citaat van: tekenaar op januari 06, 2021, 21:32:21 PM
Ik denk dat je niet al te verbaasd moet zijn wanneer je op deze manier ook blauwe reigers de tuin inlokt :)
Waarschijnlijk nog wel eerder dan een IJsvogel.  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft