Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 18 19 [20]   Omlaag

Auteur Topic: Foutieve determinaties  (gelezen 289658 keer)

frankneijts

• Admins
Re: Foutieve determinaties
« Reactie #570 Gepost op: april 28, 2018, 18:02:55 pm »

Tureluur
Bosruiter
Kleine toch?
Fitis
Groenpootruiter
Zwarte stern
Geen escape, wel zeker
Op de tweede foto staat een matkop
Lijkt me een gewone boomkruiper

Heb alles zo'n beetje aangekaart behalve die Burrie (laat ik over aan de meeuwen-admins) en die Witwangstern. De foto's daarvan zijn niet best maar wat ik zie wijst niet echt op Zwarte en past m.i. goed op Witwang. De vogel niet egaalzwart van onderen wat je eigenlijk allen (zoals hier) ziet bij Zwarte die naar winterkleed ruien (nazomer/-jaar dus). In het voorjaar is de zwarte onderzijde ook weleens niet zo egaal maar dan is wel de kop volledig zwart, zie bijv. hier: https://waarneming.nl/waarneming/view/155453316?_popup=1 (en dus niet zo'n witte keel en wang zoals opde foto's). Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
In elk geval bedankt voor t melden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

• Member
Edwin Schuller

Maarten Hotting

• Admins
« Reactie #572 Gepost op: juni 04, 2018, 17:14:06 pm »

« Laatst bewerkt op: juni 06, 2018, 12:11:05 pm door Maarten Hotting »
Groet,
Maarten

frankneijts

• Admins
« Reactie #573 Gepost op: juni 06, 2018, 21:07:36 pm »

De keel hoeft ook niet rood te zijn bij een Roodkeelstrandloper (een Blauwe Reiger is ook niet blauw.. B)) maar als dat 'rood' werkelijk rood is (of roodbruin, roestbruin o.i.d.) moet je ook zomerkleed Drieteenstrandloper uit kunnen sluiten (een notoire pitfall). Het formaat (Drieteen is een stuk forser) is dan van belang, zeker als je geen betere foto's dan deze hebt.
Eens, maar zouden we dan niet om extra foto's moeten vragen? Om deze te kunnen determineren zul je toch meer foto's nodig hebben lijkt me.

Zeker. Verzoek om foto's geplaatst.

Nieuwe foto's zijn ook niet geweldig maar ik neig naar Drieteenstrandloper (kan ook geen achterteen vinden op de foto's).
Groeten,

Frank

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
« Reactie #574 Gepost op: juni 08, 2018, 17:59:35 pm »

Locaties aanpassen:
- Witkeelkwikstaart: hier, hier, hier en hier.
- Cirlgors: hier en hier
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 400 soorten.

'The reason birds can fly and we can't is simply because they have perfect faith, for to have faith is to have wings.'

Roy Schroor

• Member
« Reactie #575 Gepost op: juni 10, 2018, 20:55:44 pm »

Locaties aanpassen:
- Witkeelkwikstaart: hier, hier, hier en hier.
- Cirlgors: hier en hier

Ach, dat zijn niet de enige zeldzaamheden. Eigenlijk zou je dit wel met elke vogel kunnen doen. Leuk was wel dat me net een oude post van je opviel en dat ook bij dat voorbeeld een aantal pijlen (duidelijk) verkeerd staan.
Die ringsnaveleend zat blijkbaar ook op een bouwterreintje (?) en in bos, bos en nog eens bos.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2018, 22:37:57 pm door Roy Schroor »
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

• Member
« Reactie #576 Gepost op: juni 11, 2018, 11:56:28 am »

Ooit plaatste ik in dit topic een post over als 1kj ingevoerde meeuwen die eigenlijk al in hun 2kj zitten, die ik echter door tijdgebrek niet kon afmaken. Dat zag er een beetje zielig uit. Welnu, ondertussen heb ik tijd om hem af te maken, dus alstu:

Zilvermeeuw, mei: 2, 3, 4 en 5
Kleine mantelmeeuw, januari: 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 en 19
Kleine mantelmeeuw, februari: 20, 21, 22 en 23
Kleine mantelmeeuw, maart: 24
Kleine mantelmeeuw, april: 25 en 26
Kleine mantelmeeuw, mei: 27 en 28
Stormmeeuw, januari: 29, 30, 31, 32, 33, 34 en 35
Stormmeeuw, februari: 36, 37 en 38
Stormmeeuw, maart: 39, 40 en 41
Stormmeeuw, april: 42, 43, 44, 45, 46 en 47
Grote burgemeester, januari: 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 en 67
Grote burgemeester, februari: 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 en 76
Grote burgemeester, maart: 77, 78, 79 en 80
Grote burgemeester, april: 81 en 82
Kleine burgemeester, januari: 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 en 103
Kleine burgemeester, februari: 104, 105, 106, 107, 108, 109 en 110
Kleine burgemeester, maart: 111
Kleine burgemeester, april: 112
Kleine burgemeester, mei: 113

Edit 13-6: Meeuwen zijn niet de enige vogels waarbij je dit opruimwerk kunt verrichten, ook bijvoorbeeld roofvogels zijn er prima voor geschikt. De lijst wordt dus nog stukken langer:

Buizerd, januari: 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142
Buizerd, februari: 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168
Blauwe kiekendief, januari: 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191
Blauwe kiekendief, februari: 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200
Zeearend, januari: 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209
Zeearend, februari: 210, 211, 212, 213, 214
Zeearend, maart: 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221
Visarend, april: 222
Visarend, mei: 223
Visarend, juni: 224

Bij dit lijstje mag eigenlijk ook wel eens navraag worden gedaan, bij zowel het verzamelen als extrapoleren gaat er vaak iets mis.

--- Al verwerkte waarnemingen verwijderd, lijstje wordt nog aangevuld ---
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2018, 15:02:11 pm door Roy Schroor »
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

• Member
« Reactie #577 Gepost op: juli 31, 2018, 23:10:01 pm »

En wat betreft dit geval: een vogel, 3 verschillende locaties?
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2018, 14:59:14 pm door Roy Schroor »
Met vriendelijke groet,
Roy

OJGoreng

• Member
« Reactie #578 Gepost op: augustus 01, 2018, 04:08:14 am »

Ook bij de Boomvalken zijn deze, deze en deze waarneming als extremen in de statistieken wel opvallend. In het geval van die laatste is samen met de waarneming ook de datum vervaagd maar in dit scherm linkt de laatste datum naar de waarneming door.

Die laatste zin kan ik niet helemaal volgen (welk scherm?), maar die laatste waarneming is van een "recent gebruikt nest", niet van de vogels zelf. Als "recent" niet strak gedefinieerd is kan dat dus best kloppen ("een paar kilometer verderop zitten ze al vijf jaar niet meer, maar hier nestelden ze afgelopen zomer nog").
Met vriendelijke groet, Zainal

migratorius

• Member
« Reactie #579 Gepost op: augustus 01, 2018, 09:06:01 am »

En wat betreft dit geval: een vogel, 3 verschillende locaties?
Vroeger kon je alle piepjes (en dus ook de exacte lokatie van deze vogel) terugzoeken, maar het archief op DB loopt nu maar tot 2010.
De lokatie van Hans van Oosterhout is vermoedelijk wel de juiste. Max zit er ook niet ver naast.

JanHein

Roy Schroor

• Member
« Reactie #580 Gepost op: augustus 01, 2018, 14:54:55 pm »

Ook bij de Boomvalken zijn deze, deze en deze waarneming als extremen in de statistieken wel opvallend. In het geval van die laatste is samen met de waarneming ook de datum vervaagd maar in dit scherm linkt de laatste datum naar de waarneming door.

Die laatste zin kan ik niet helemaal volgen (welk scherm?), maar die laatste waarneming is van een "recent gebruikt nest", niet van de vogels zelf. Als "recent" niet strak gedefinieerd is kan dat dus best kloppen ("een paar kilometer verderop zitten ze al vijf jaar niet meer, maar hier nestelden ze afgelopen zomer nog").

Ja logisch, ik was het linkje naar het statistiekenscherm vergeten. Daar kan ik zien dat de datum 18 december is. Ik was dan ook inderdaad benieuwd hoe strak dat "recent gebruikt" gedefinieerd was...
Met vriendelijke groet,
Roy

gjcaspers

• Member
« Reactie #581 Gepost op: augustus 01, 2018, 19:19:52 pm »

Ja logisch, ik was het linkje naar het statistiekenscherm vergeten. Daar kan ik zien dat de datum 18 december is. Ik was dan ook inderdaad benieuwd hoe strak dat "recent gebruikt" gedefinieerd was...

Dat is een waarneming van mij. Het blad moest eerst van de nestboom af zijn voor het kraaiennest waar de Boomvalk dat jaar in had gebroed zichtbaar werd.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Rob Koelman

• Member
« Reactie #582 Gepost op: augustus 01, 2018, 20:42:15 pm »

Dat is een waarneming van mij. Het blad moest eerst van de nestboom af zijn voor het kraaiennest waar de Boomvalk dat jaar in had gebroed zichtbaar werd.

En dat noem je dan 'recent gebruikt'? Hmm... Ikzelf zou dit - bij Details - omschrijven als 'nest uit broedseizoen 2013'...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

• Member
« Reactie #583 Gepost op: augustus 01, 2018, 22:35:41 pm »

En dat noem je dan 'recent gebruikt'? Hmm... Ikzelf zou dit - bij Details - omschrijven als 'nest uit broedseizoen 2013'...
Boomvalken maken zelf geen nest. Ik vraag me dan ook af hoe je het voor elkaar krijgt om een niet meer in gebruik zijnd kraaien- of eksternest (dat gebruiken boomvalken meestal) met zekerheid aan een boomvalk toe te schrijven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

• Admins
« Reactie #584 Gepost op: augustus 02, 2018, 10:44:22 am »

https://waarneming.nl/waarneming/view/160736434
https://waarneming.nl/waarneming/view/160736430

Dubbele bullshitwaarneming die zonder nader commentaar wel mag worden afgekeurd, lijkt me.
Ach, ik doe het toch eerst maar op de vriendelijke manier. Uiteindelijk komt het goed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gjcaspers

• Member
« Reactie #585 Gepost op: augustus 02, 2018, 13:30:53 pm »

Boomvalken maken zelf geen nest. Ik vraag me dan ook af hoe je het voor elkaar krijgt om een niet meer in gebruik zijnd kraaien- of eksternest (dat gebruiken boomvalken meestal) met zekerheid aan een boomvalk toe te schrijven.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Tijdens het broedseizoen had ik door de roep- en voedseltransportactiviteiten van de Boomvalken bepaald in welke boom en waar ongeveer in de kruin het nest zich moest bevinden. Maar omdat het een grote dichtbebladerde boom was, en ik er niet te dicht bij ben geweest, kon ik pas toen de boom kaal was zien dat er zich op de verwachte plaats een oud kraaiennest bevond, als enige nest in die boom.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Rob Koelman

• Member
« Reactie #586 Gepost op: augustus 02, 2018, 13:45:16 pm »

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Tijdens het broedseizoen had ik door de roep- en voedseltransportactiviteiten van de Boomvalken bepaald in welke boom en waar ongeveer in de kruin het nest zich moest bevinden. Maar omdat het een grote dichtbebladerde boom was, en ik er niet te dicht bij ben geweest, kon ik pas toen de boom kaal was zien dat er zich op de verwachte plaats een oud kraaiennest bevond, als enige nest in die boom.

Zonder deze laatste informatie was het inderdaad moeilijk (lees: niet) te begrijpen...  :wacko:

Je had de waarneming overigens ook al tijdens het broedseizoen kunnen invoeren. Gewoon de stip ergens in het midden van de boom zetten, dan heb je het nest ook wel. Een op een kaartje geplot punt heeft immers een onnauwkeurigheid van 10 meter...
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

• Member
« Reactie #587 Gepost op: augustus 02, 2018, 20:32:08 pm »

Maar hoe zou je de waarneming zelf dan invoeren, Rob? "Recent gebruikt nest" is een optie uit het menu. Een mogelijk alternatief uit die lijst zou "waarschijnlijke nestplaats" kunnen zijn, maar die impliceert m.i. dat er op het moment van invoeren waarschijnlijk wordt gebroed. Dat dekt dus de lading niet.

frankneijts

• Admins
« Reactie #588 Gepost op: augustus 03, 2018, 23:44:59 pm »

Nog wat feno-waarnemingen: een vroege Grauwe klauwier en een vroeg en laat Blauwborstje.

Behalve dat dit (1 & 2) tamelijk ongeloofwaardige waarnemingen zijn, zijn ze al zó oud dat er nauwelijks een degelijke reactie te verwachten is. Desondanks daarom gevraagd. De laatste waarneming lijkt me eerlijk gezegd niet zo héél vreemd in het licht van wat we de laatste jaren gewend zijn mbt late zomergasten..
Dank voor t melden.
Groeten,

Frank

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
« Reactie #589 Gepost op: augustus 09, 2018, 17:45:08 pm »

Hier gaat iets niet goed bij de beschrijving bij de waarneming: 'Op de Spuikom teruggevonden. Badend in grote groep Kokmeeuwen. Om 14:30 uur over de dijk de Westerschelde op gevlogen. Plek om te onthouden dus.'
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 400 soorten.

'The reason birds can fly and we can't is simply because they have perfect faith, for to have faith is to have wings.'

OJGoreng

• Member
« Reactie #590 Gepost op: augustus 09, 2018, 23:11:49 pm »

Ik vermoed dat je de verkeerde link in je tekst heb staan, Jacob.

Roy Schroor

• Member
« Reactie #591 Gepost op: augustus 09, 2018, 23:27:05 pm »

Nee hoor, zo zijn de datumgrenzen alleen wat ruim opgesteld, zie hier voor de betreffende dag (de foutieve tekst uit Obsmapp staat er maar tot 14:27, je moet dus even scrollen). De genoemde tekst is trouwens afkomstig van deze Ross meeuw. Het vermelden waard is dat dat al eens in deze "serie" waarnemingen is aangekaart, maar dat die tekst hem daarna blijkbaar niet meer is opgevallen.

Ander puntje is wel dat de locaties en tijdstippen van deze en naar ik aanneem deze waarneming niet kloppen (deze vermoedelijk ook niet, zie hier?). Dat is wel van belang voor de statistieken van de Texel Bigday.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2018, 23:38:58 pm door Roy Schroor »
Met vriendelijke groet,
Roy

Steven Wytema

• Member
  • Jizzbirding | Vogelcursussen op elk niveau
    • Jizzbirding | Vogelcursussen op elk niveau
« Reactie #592 Gepost op: augustus 12, 2018, 21:53:39 pm »

Deze en deze Toppers lijken me veel te hoge aantallen voor de tijd van het jaar en gezien de locatie is de kans groot dat ze zijn ingevoerd vanuit een rijdende auto.
Steven Wytema
www.jizzbirding.nl | Vogelcursussen op elk niveau

frankneijts

• Admins
« Reactie #593 Gepost op: augustus 13, 2018, 20:16:38 pm »

Deze 'kleine' rietgans zal vast deze toendra geweest zijn.

Goede vraag voor de waarnemer.., bedankt..
Groeten,

Frank

Pagina's: 1 ... 18 19 [20]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.047 seconden met 20 queries.