Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 25   Omlaag

Auteur Topic: Foutieve determinaties  (gelezen 333614 keer)

frankneijts

• Admins
Re: Foutieve determinaties
« Reactie #510 Gepost op: december 26, 2017, 12:02:55 pm »

Ik vind 'm lastig. Kop van een sperwer, staart van een havik. Ik hecht wat meer aan die kop en zou zelf ook op vrouw sperwer uitkomen, maar probleem is dat we het met n foto moeten doen, en er dus misschien iets wordt vertekend. Hoewel alles zonder aanzien des persoons moet worden beoordeeld is dit een waarnemer waar de meesten van ons wat van kunnen leren, en hij heeft het beest natuurlijk uit meerdere hoeken gezien en dus een completer beeld. Neemt niet weg dat het vreemd is dat twee identieke waarnemingen op grond van dezelfde foto worden goed- en afgekeurd.
Jouw reactie geeft feitelijk ook al antwoord op je je laatste vraag Zainal en dat typeert de lastigheid van deze ID-kwestie. Wijfje Sperwer en man Havik (adult wel te verstaan) zijn op dit soort foto's vreselijk moeilijk van elkaar te onderscheiden. Het komt dan ook vaak voor dat goede beoordeelaars het over (n foto) van 1 vogel het niet eens kunnen worden.
Verder natuurlijk eens met Guus..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HT

• Admins
  • Admingroep: Vogels
« Reactie #511 Gepost op: december 26, 2017, 13:19:47 pm »

In eerste instantie was ik overtuigd van Sperwer. Waarnemer was het er niet mee eens. Ik heb Frank om een second opinion gevraagd en die was het met me eens. Vervolgens heeft de waarnemer hem voor de tweede keer in gevoerd, waarom weet ik niet. Toen kwam er hier op het forum van de roofvogelvalidator de reactie dat het wel een Havik is en die heeft dan ook de tweede waarneming goed gekeurd.

Ik heb het verzoek gedaan de goedgekeurde waarneming te laten staan en degene met mijn commentaar te verwijderen. Ik sta nog steeds achter sperwer maar ben het met Zainal eens dat wij niet de veldervaring hebben welke in dit geval waarschijnlijk de doorslag geeft.

Edit: inmiddels verwijderd
« Laatst bewerkt op: december 26, 2017, 13:26:01 pm door HT »
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

OlivierO

• Member
« Reactie #512 Gepost op: december 26, 2017, 15:53:04 pm »

Goedgekeurd als roodbuikwaterspreeuw...

https://waarneming.nl/waarneming/view/146997428

Opgelost, bedankt in elk geval..

Het lijkt mij verre van opgelost eigenlijk. Ik kreeg naar aanleiding van mijn waarnemingen van Zwartbuikwaterspreeuw deze link van een studie doorgespeeld. Iemand die daar (ook eens) naar wil kijken?

http://www.unav.edu/departamento/unzyec/files/file/zoologia/ZTP631.pdf
Olivier Olyslaegers

Rob Koelman

• Member
« Reactie #513 Gepost op: december 26, 2017, 16:09:39 pm »

Goedgekeurd als roodbuikwaterspreeuw...

https://waarneming.nl/waarneming/view/146997428

Opgelost, bedankt in elk geval..

Het lijkt mij verre van opgelost eigenlijk. Ik kreeg naar aanleiding van mijn waarnemingen van Zwartbuikwaterspreeuw deze link van een studie doorgespeeld. Iemand die daar (ook eens) naar wil kijken?

http://www.unav.edu/departamento/unzyec/files/file/zoologia/ZTP631.pdf

De genoemde publicatie betreft waterspreeuwen in Spanje. Is er aanleiding om te veronderstellen dat eventuele determinatieproblemen (op ondersoortniveau) ook gelden voor Nederland? Heb hier nooit wat over gehoord/gelezen...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

• Member
« Reactie #514 Gepost op: december 26, 2017, 21:49:30 pm »

De genoemde publicatie betreft waterspreeuwen in Spanje. Is er aanleiding om te veronderstellen dat eventuele determinatieproblemen (op ondersoortniveau) ook gelden voor Nederland? Heb hier nooit wat over gehoord/gelezen...

Ik heb het artikel kort doorgenomen. Waar het volgens mij onder andere op neerkomt is dat het helemaal niet zomaar op uiterlijk te bepalen over welke ondersoort het gaat. Dat lijkt mij dan ook van toepassing op de vogels in Belgi en bij uitbreiding dus ook Nederland.

Maar ik zal er een apart topic voor aanmaken ...
Olivier Olyslaegers

Menno

• Member
« Reactie #515 Gepost op: december 29, 2017, 19:21:06 pm »

« Laatst bewerkt op: december 29, 2017, 19:28:21 pm door Menno »

HT

• Admins
  • Admingroep: Vogels
« Reactie #516 Gepost op: januari 03, 2018, 20:25:09 pm »

https://waarneming.nl/user/view/116733
Maarten aantjes heeft nogal een berg zomergasten ingevoerd vandaag (voornl pagina 2 en verder).
Is Blauwborst Snor Purperreiger Fitis zwaluwen etc etc

Even gechecked, niks bijzonders gezien. Ook geen blauwborst enz. Waarschijnlijk alweer gewijzigd of verwijderd.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

OJGoreng

• Member
« Reactie #517 Gepost op: januari 04, 2018, 13:46:45 pm »

Weer geen foute determinatie, maar ik vermoed dat de foto van gisteren eerst abusievelijk bij een oude waarneming is geupload en daar nog moet worden weggehaald.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
« Reactie #518 Gepost op: januari 06, 2018, 07:28:35 am »

Deze mogen allemaal op escape, lijkt me.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 410 soorten.

'The reason birds can fly and we can't is simply because they have perfect faith, for to have faith is to have wings.'

frankneijts

• Admins
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2018, 16:13:48 pm door frankneijts »
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #520 Gepost op: januari 09, 2018, 21:58:52 pm »

Helemaal zeker ben ik niet, maar als hier een dwerggors op staat is het eerder de rechtse dan de linkse. Die ziet er dan wel aardig spannend uit.
Inmiddels nu in elk geval 1 foto waar een deugdelijke Dwerggors op staat (2e foto de middelste vogel) en de waarneming is ook goedgekeurd. Neem aan dat daarmee jouw 'probleem' is opgelost? In elk geval ook weer bedankt..
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #521 Gepost op: januari 13, 2018, 23:05:40 pm »

Toch echt een rietgors...
Foto's laten weinig zien, maar lijkt me terecht goedgekeurd hoor.
Rugstreping klopt niet, veel te plomp/dik beest (vergelijk), wit streepje boven de nek achter de kop mag niet, te veel zwart in de keel (vergelijk). Dit alles maakt het voor mij een rietgors, ongeveer zoals deze.

Overigens ook vreemd dat deze (nota bena mt commentaar), toch is goedgekeurd.

Je hebt helemaal gelijk Jacob, allebei Rietgorzen! Ik heb vanochtend vreselijk zitten pitten ben ik bang ... Van die eerste vogel heb ik 1 van die foto's wat bewerkt en die ziet er dan z uit (bijlage). Behalve de kenmerken die jij noemt (die overigens niet allemaal kloppen..  B)) is hier nu ook de rossige kruin (beter) zichtbaar en dat is kenmerkend voor (jonge) wijfjes Rietgors (Dwerggors heeft donker gestreepte kruin, nooit rossig). Zie ook bijlage 2 voor enkele verschillende kleden van wijfjes Rietgors in de winter waaronder enkele rossige vogels. Excuus maar bedankt voor de correctie!
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2018, 23:08:21 pm door frankneijts »
Groeten,

Frank

Jacob Molenaar

• Member
  • Wil je het of niet, natuur boeit!
« Reactie #522 Gepost op: januari 15, 2018, 18:33:35 pm »

Toch echt een rietgors...
Foto's laten weinig zien, maar lijkt me terecht goedgekeurd hoor.
Rugstreping klopt niet, veel te plomp/dik beest (vergelijk), wit streepje boven de nek achter de kop mag niet, te veel zwart in de keel (vergelijk). Dit alles maakt het voor mij een rietgors, ongeveer zoals deze.

Overigens ook vreemd dat deze (nota bena mt commentaar), toch is goedgekeurd.

Je hebt helemaal gelijk Jacob, allebei Rietgorzen! Ik heb vanochtend vreselijk zitten pitten ben ik bang ... Van die eerste vogel heb ik 1 van die foto's wat bewerkt en die ziet er dan z uit (bijlage). Behalve de kenmerken die jij noemt (die overigens niet allemaal kloppen..  B)) is hier nu ook de rossige kruin (beter) zichtbaar en dat is kenmerkend voor (jonge) wijfjes Rietgors (Dwerggors heeft donker gestreepte kruin, nooit rossig). Zie ook bijlage 2 voor enkele verschillende kleden van wijfjes Rietgors in de winter waaronder enkele rossige vogels. Excuus maar bedankt voor de correctie!
Gelukkig, mooi dat het zo weer klopt.
Is dit niet gewoon een buizerd?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 410 soorten.

'The reason birds can fly and we can't is simply because they have perfect faith, for to have faith is to have wings.'

Rikstar

• Member
« Reactie #523 Gepost op: januari 16, 2018, 15:07:51 pm »

https://waarneming.nl/waarneming/view/147700976
Scandinavische Zilvermeeuw.  Scandinavische zilver door iets donkerder mantel dan gewone zilver, geheel witte P10 en de donker gevlekte kop/borst. veel bij dit soort zilvers,
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2018, 15:27:50 pm door Rikstar »
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

• Admins
« Reactie #524 Gepost op: januari 17, 2018, 01:00:52 am »

https://waarneming.nl/waarneming/view/147701920

Adulte (grote) kruisbekken (de waarnemer meldt een mannetje en een vrouwtje te hebben gezien) met (ook aldus de waarnemer) ongekruiste snavels moeten wat anders zijn. Alleen pas zelfstandige jongen hebben een ongekruiste snavel.

Ik denk dat de waarnemer wilde aangeven dat de snavels z dik en 'stomp' waren dat de kruising niet te zien was. Iets wat bij sommige Grote Kruisbekken inderdaad weleens het geval lijkt te zijn. Maar zonder foto's of geluidsopnames kunnen we dergelijke waarnemingen toch niet goedkeuren (tenzij van bekende, veel getwitchte groepjes/vogels). Evengoed bedankt voor de melding.
Groeten,

Frank

Rikstar

• Member
« Reactie #525 Gepost op: januari 17, 2018, 10:36:23 am »

https://waarneming.nl/waarneming/view/147703257
Deze waarneming is goedgekeurd maar ik zie hier geen zekere koereiger in, sterker nog, in zijn commentaar zet hij donkere poten wat een koereiger niet heeft. Mijn gevoel zegt dat dit de hybride koereigerxkleine zilver is die een paar km verderop gezien werd die dag.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

• Admins
« Reactie #526 Gepost op: januari 17, 2018, 18:34:03 pm »

Eerst foto is een buizerd.
................

Dat vraag ik me zo maar af ..

.........
Lastig te zien, maar lijken me allebei buizerds.
Enkel bonte strandlopers op de foto's.

Wordt aan gewerkt, bedankt weer!
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #527 Gepost op: januari 17, 2018, 21:13:27 pm »

................
Zo'n lichte vlek op de ondervleugel, kleine kop, korte en smalle vleugels passen toch niet echt op zeearend?

Een lichte vlek op de ondervleugel kan best voor een onv. Zeearend en die kop is echt niet zo klein en er lijkt een flinke snavel voor te hangen; ook de vleugels zijn beslist niet kort of smal maar juist vrij lang met in elk geval een relatief lange arm en dat past weer niet zo goed op Buizerd. Maar de foto is verder te slecht om hem echt goed te kunnen beoordelen dus zou ik m hier, net als de betreffende admin heeft gedaan vermoedelijk, het voordeel van de twijfel geven vooral omdat de waarneming verder wel klopt (andere foto is onmiskenbaar een Zeearend)
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #528 Gepost op: januari 17, 2018, 23:37:22 pm »

................
Zo'n lichte vlek op de ondervleugel, kleine kop, korte en smalle vleugels passen toch niet echt op zeearend?

Een lichte vlek op de ondervleugel kan best voor een onv. Zeearend en die kop is echt niet zo klein en er lijkt een flinke snavel voor te hangen; ook de vleugels zijn beslist niet kort of smal maar juist vrij lang met in elk geval een relatief lange arm en dat past weer niet zo goed op Buizerd. Maar de foto is verder te slecht om hem echt goed te kunnen beoordelen dus zou ik m hier, net als de betreffende admin heeft gedaan vermoedelijk, het voordeel van de twijfel geven vooral omdat de waarneming verder wel klopt (andere foto is onmiskenbaar een Zeearend)
Ok, laten we het hierbij. Dit is in ieder geval een rietgors: https://waarneming.nl/waarneming/view/147728300

Aangekaart & dank!
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #529 Gepost op: januari 18, 2018, 21:56:04 pm »

Even een mapje met 'favorieten' opgeschoond:
https://waarneming.nl/waarneming/view/123807932 Buizerds?
......
Is de vraag: beschrijving klinkt goed en Zeearenden zijn niet zeldzaam meer. Hooguit kun je je afvragen of die laatste 2 ook Zeearenden waren..
........
https://waarneming.nl/waarneming/view/126503376 Afkeuren?
https://waarneming.nl/waarneming/view/133119290
......
Afgekeurd en de 2e actie op ondernomen..
...
https://waarneming.nl/waarneming/view/133165059 Goedgekeurd als Woestijnbuizerd maar is een soort Caracara
...
Betreft Forster's Caracara Falcoboenus australis en dit ook de betreffende admin meegedeeld..
..
https://waarneming.nl/waarneming/view/133139683 Vreemde plek
https://waarneming.nl/waarneming/view/134223532 Vraagtekentje lijkt me op zn plek niet?
https://waarneming.nl/waarneming/view/135145658 Zal vast iets anders bedoeld worden
https://waarneming.nl/waarneming/view/135931100 Idem
Commentaar geplaatst, bedankt.
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #530 Gepost op: januari 19, 2018, 22:47:11 pm »

Toendra
Zwarte zeekoet, zal dezelfde zijn als deze, de pijl staat dan alleen wel een paar kilometer verkeerd.
Waterhoen
In elk geval geen kuifeenden, wellicht Slobeenden?
Hoogstwaarschijnlijk Grauwe ganzen.
Kramsvogel
Soepeend
Heeft deze wel genoeg zwart in de vleugels voor een sneeuwgans?
Plaatjes zijn een beetje suggestief, maar zo'n groot beest met zo'n dikke staart en grote kop en snavel moet haast wel een havik zijn toch?

Wordt aan gewerkt, bedankt.
Groeten,

Frank

Oenanthe

• Member
« Reactie #531 Gepost op: januari 22, 2018, 19:15:50 pm »

Grote Barmsijzen hebben wel vaker opvallend lichte stuitjes die dan ook nog eens slechts zwak gstreept/getekend kunnen zijn. Zo'n licht stuitje overstraalt ontzettend snel bij de minste overbelichting en als je foto niet superscherp is vervaagt de donkere tekening dusdanig dat de stuit ongetekend wit lijkt.

Voor de duidelijkheid: gekopieerd door Maarten Verrips
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

• Admins
« Reactie #532 Gepost op: januari 22, 2018, 19:38:37 pm »

Witstuit?

Als je ziet hoeveel discussie die, inmiddels veel beter gefotografeerde, Limburgse vogel oplevert, zul je begrijpen dat we daar nog wel wat meer foto's van willen zien vr die ID rond is (maar hij is wel degelijk spannend .. B))
Groeten,

Frank

Robertmeer

• Forum beheerder
  • Admingroep:
    * Vogels
    * Gebieden
« Reactie #533 Gepost op: januari 22, 2018, 22:10:14 pm »

Witstuit?

Als je ziet hoeveel discussie die, inmiddels veel beter gefotografeerde, Limburgse vogel oplevert, zul je begrijpen dat we daar nog wel wat meer foto's van willen zien vr die ID rond is (maar hij is wel degelijk spannend .. B))
Meer foto's staan hier.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

• Admins
« Reactie #534 Gepost op: januari 22, 2018, 22:15:20 pm »

Witstuit?

Meer foto's staan hier.

Zag t Robert, ng spannender wat mij betreft: lijkt bijv. behoorlijk lichter op kop en bovenzijde dan de Limburgse vogel en in elk geval aanzienlijk lichter roze op de borst (wat beter klopt voor adult man Witstuit)!
Groeten,

Frank

Morten

• Member
« Reactie #535 Gepost op: januari 23, 2018, 22:31:01 pm »

https://waarneming.nl/waarneming/view/114487331
Ik kwam laatst deze regionaal interessante waarneming weer eens tegen en snap niet goed waarom deze niet te beoordelen is.
Dit uitgebreide topic over identificatie van Siberische tjiftjaf nog eens doorkijkend, lijkt me deze combinatie van kleed en roep me sluitend.

De gedocumenteerde waarnemingen van dit taxon lijken nogal inconsequent beoordeeld te worden, gelijkende vogels worden soms goedgekeurd, soms op '(nog) niet te beoordelen' gezet, al dan niet vergezeld van een geluidsopname.
Groet, Morten

Oscar Balm

• Member
    • Mijn nederlandse soortenlijst
« Reactie #536 Gepost op: januari 26, 2018, 22:53:45 pm »

Ik weet niet of het erg belangrijk is voor de statistieken, maar deze goedgekeurde waarneming van 2 exemplaren
https://waarneming.nl/waarneming/view/147963961
is 1 escape (geel geringd) en 1 niet geringde

Ook deze waarneming gaat over die 2 exemplaren
https://waarneming.nl/waarneming/view/147965454

frankneijts

• Admins
« Reactie #537 Gepost op: februari 03, 2018, 11:26:07 am »

Laatste foto klopt, op de rest zie ik 'm niet.

Dit lijkt me een vervelende look-a-like, omdat een aantal kenmerken net niet helemaal kloppen voor RPB (bijv. een en ander zit niet helemaal lekker bij de kop, te wit en niet zo'n 'lief' rond koppie als RPB, buikstreping zit ook niet helemaal lekker omdat de donkere vlek naast de kop niet mag, en de overgang tussen donker en licht best geleidelijk gaat ipv een scherpe afsnijding). Kan ook effect zijn van een foto van het cameraschermpje, maar als die zwarte vleugelachterrand echt zo zwart is, is dit ook een kenmerk tegen RPB.
Ik vind hem vergelijkbaar met deze, deze en in mindere mate (donkere kop) ook op deze.

Deze vind ik er dan wel weer goed uit zien voor RPB.

Ze zijn weer aangekaart Jacob, bedankt ..
Groeten,

Frank

frankneijts

• Admins
« Reactie #538 Gepost op: februari 08, 2018, 00:07:50 am »

Ik zeg niet dat het zo is, maar zou de vogel van de onderste foto met zo'n klein snaveltje en ongestreepte osdv een witstuit kunnen zijn?
...

Ik zie relatief veel en duidelijk pijlvormige tekening ipv streepjes op die osdv en dat "kleine snaveltje" is een kwestie van perspectief. Ook verder eigenlijk niks dat wijst op Witstuitbarmsijs.
Groeten,

Frank

migratorius

• Member
« Reactie #539 Gepost op: februari 19, 2018, 23:21:34 pm »

Niet echt foute determinatie, maar ik ben wel benieuwd of hier al een opname van is.
Het commentaar is k fout:
- Vroedmeesterpad is een bekende instinker voor Dwergooruil.
- Bosuil is een bekende instinker voor Ruigpootuil.

JanHein
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 25   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 20 queries.