Laten we svp, net als bij 'barmsijzen' alleen typische vogels proberen te benoemen. Vogels dus die de (het complete setje van) 'klassieke' kenmerken tonen (en/of geluid!) en/of waarbij die te beoordelen zijn. Vergeten we ook niet dat, ik heb dat hier al s laten zien, dat in onze broedpopulatie van collybita heel vale beestjes voorkomen met erg weinig of schijnbaar nauwelijks geel en/of groen en gitzwarte pootjes. Het is sowieso altijd zaak er voor te waken om kenmerken te gebruiken die bij erop lijkende gewonere soort ook heel normaal (kunnen) zijn..
Ik weet ook wel dat we dan misschien wel s 'kindjes met t badwater weggooien' maar dat is dan wellicht onvermijdelijk: vooralsnog stel ik voor zulke vogels als hierboven ongedetermineerd te laten, Tjif spec of zoiets.
En ondertussen, stel ik voor, blijft Maarten onverdroten bezig om het onderscheid tussen de verschillende taxa zo nauwkeurig mogelijk te kwantificeren en verrast ons op regelmatige tijden met een samenvatting van zijn bevindingen ..😎