Foutieve determinaties

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:42:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op augustus 01, 2018, 20:42:15 PM
Citaat van: Roy Schroor op juli 31, 2018, 23:10:01 PMOok bij de Boomvalken zijn deze, deze en deze waarneming als extremen in de statistieken wel opvallend. In het geval van die laatste is samen met de waarneming ook de datum vervaagd maar in dit scherm linkt de laatste datum naar de waarneming door.

Citaat van: OJGoreng op augustus 01, 2018, 04:08:14 AMDie laatste zin kan ik niet helemaal volgen (welk scherm?), maar die laatste waarneming is van een "recent gebruikt nest", niet van de vogels zelf. Als "recent" niet strak gedefinieerd is kan dat dus best kloppen ("een paar kilometer verderop zitten ze al vijf jaar niet meer, maar hier nestelden ze afgelopen zomer nog").

Citaat van: Roy Schroor op augustus 01, 2018, 14:54:55 PMJa logisch, ik was het linkje naar het statistiekenscherm vergeten. Daar kan ik zien dat de datum 18 december is. Ik was dan ook inderdaad benieuwd hoe strak dat "recent gebruikt" gedefinieerd was...

Citaat van: gjcaspers op augustus 01, 2018, 19:19:52 PMDat is een waarneming van mij. Het blad moest eerst van de nestboom af zijn voor het kraaiennest waar de Boomvalk dat jaar in had gebroed zichtbaar werd.

En dat noem je dan 'recent gebruikt'? Hmm... Ikzelf zou dit - bij Details - omschrijven als 'nest uit broedseizoen 2013'...
Boomvalken maken zelf geen nest. Ik vraag me dan ook af hoe je het voor elkaar krijgt om een niet meer in gebruik zijnd kraaien- of eksternest (dat gebruiken boomvalken meestal) met zekerheid aan een boomvalk toe te schrijven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Citaat van: garryb op augustus 02, 2018, 10:30:29 AM
https://waarneming.nl/waarneming/view/160736434
https://waarneming.nl/waarneming/view/160736430

Dubbele bullshitwaarneming die zonder nader commentaar wel mag worden afgekeurd, lijkt me.
Ach, ik doe het toch eerst maar op de vriendelijke manier. Uiteindelijk komt het goed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gjcaspers

Citaat van: Oenanthe op augustus 01, 2018, 22:35:41 PM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 01, 2018, 20:42:15 PM
Citaat van: Roy Schroor op juli 31, 2018, 23:10:01 PMOok bij de Boomvalken zijn deze, deze en deze waarneming als extremen in de statistieken wel opvallend. In het geval van die laatste is samen met de waarneming ook de datum vervaagd maar in dit scherm linkt de laatste datum naar de waarneming door.

Citaat van: OJGoreng op augustus 01, 2018, 04:08:14 AMDie laatste zin kan ik niet helemaal volgen (welk scherm?), maar die laatste waarneming is van een "recent gebruikt nest", niet van de vogels zelf. Als "recent" niet strak gedefinieerd is kan dat dus best kloppen ("een paar kilometer verderop zitten ze al vijf jaar niet meer, maar hier nestelden ze afgelopen zomer nog").

Citaat van: Roy Schroor op augustus 01, 2018, 14:54:55 PMJa logisch, ik was het linkje naar het statistiekenscherm vergeten. Daar kan ik zien dat de datum 18 december is. Ik was dan ook inderdaad benieuwd hoe strak dat "recent gebruikt" gedefinieerd was...

Citaat van: gjcaspers op augustus 01, 2018, 19:19:52 PMDat is een waarneming van mij. Het blad moest eerst van de nestboom af zijn voor het kraaiennest waar de Boomvalk dat jaar in had gebroed zichtbaar werd.

En dat noem je dan 'recent gebruikt'? Hmm... Ikzelf zou dit - bij Details - omschrijven als 'nest uit broedseizoen 2013'...
Boomvalken maken zelf geen nest. Ik vraag me dan ook af hoe je het voor elkaar krijgt om een niet meer in gebruik zijnd kraaien- of eksternest (dat gebruiken boomvalken meestal) met zekerheid aan een boomvalk toe te schrijven.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Tijdens het broedseizoen had ik door de roep- en voedseltransportactiviteiten van de Boomvalken bepaald in welke boom en waar ongeveer in de kruin het nest zich moest bevinden. Maar omdat het een grote dichtbebladerde boom was, en ik er niet te dicht bij ben geweest, kon ik pas toen de boom kaal was zien dat er zich op de verwachte plaats een oud kraaiennest bevond, als enige nest in die boom.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Rob Koelman

Citaat van: gjcaspers op augustus 02, 2018, 13:30:53 PMIs dat nu zo moeilijk te begrijpen? Tijdens het broedseizoen had ik door de roep- en voedseltransportactiviteiten van de Boomvalken bepaald in welke boom en waar ongeveer in de kruin het nest zich moest bevinden. Maar omdat het een grote dichtbebladerde boom was, en ik er niet te dicht bij ben geweest, kon ik pas toen de boom kaal was zien dat er zich op de verwachte plaats een oud kraaiennest bevond, als enige nest in die boom.

Zonder deze laatste informatie was het inderdaad moeilijk (lees: niet) te begrijpen...  :wacko:

Je had de waarneming overigens ook al tijdens het broedseizoen kunnen invoeren. Gewoon de stip ergens in het midden van de boom zetten, dan heb je het nest ook wel. Een op een kaartje geplot punt heeft immers een onnauwkeurigheid van 10 meter...
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Rob Koelman op augustus 01, 2018, 20:42:15 PM
En dat noem je dan 'recent gebruikt'? Hmm... Ikzelf zou dit - bij Details - omschrijven als 'nest uit broedseizoen 2013'...

Maar hoe zou je de waarneming zelf dan invoeren, Rob? "Recent gebruikt nest" is een optie uit het menu. Een mogelijk alternatief uit die lijst zou "waarschijnlijke nestplaats" kunnen zijn, maar die impliceert m.i. dat er op het moment van invoeren waarschijnlijk wordt gebroed. Dat dekt dus de lading niet.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jacob Molenaar

Hier gaat iets niet goed bij de beschrijving bij de waarneming: 'Op de Spuikom teruggevonden. Badend in grote groep Kokmeeuwen. Om 14:30 uur over de dijk de Westerschelde op gevlogen. Plek om te onthouden dus.'
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

OJGoreng

Ik vermoed dat je de verkeerde link in je tekst heb staan, Jacob.
Met vriendelijke groet, Zainal

Roy Schroor

#577
Nee hoor, zo zijn de datumgrenzen alleen wat ruim opgesteld, zie hier voor de betreffende dag (de foutieve tekst uit Obsmapp staat er maar tot 14:27, je moet dus even scrollen). De genoemde tekst is trouwens afkomstig van deze Ross meeuw. Het vermelden waard is dat dat al eens in deze "serie" waarnemingen is aangekaart, maar dat die tekst hem daarna blijkbaar niet meer is opgevallen.

Ander puntje is wel dat de locaties en tijdstippen van deze en naar ik aanneem deze waarneming niet kloppen (deze vermoedelijk ook niet, zie hier?). Dat is wel van belang voor de statistieken van de Texel Bigday. ( :right:)
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

#578
Citaat van: Roy Schroor op augustus 16, 2018, 22:38:45 PM
Dat deze waarneming met een dusdanig slechte beschrijving wordt geaccepteerd snap ik sowieso niet, maar er staat er zelfs nog een in de database en wel deze. Middelste bonte specht is in Zuid-Holland stukken zeldzamer dan bijv. Zwartkopgors dus lijkt me dat daar ook wel een wat strenger beleid voor gevoerd mag worden...

???
De 1e waarneming staat op "(nog) niet te beoordelen" en is dus niet "geaccepteerd" zoals jij stelt. Overigens is dat een normale admin-reactie bij dit soort gevallen. En zo "dusdanig slecht" is die beschrijving niet: geen enkele andere Europese specht heeft in het voorjaar (de waarneming is van april) een combinatie van: ".. rode pet .. en roodachtige/rose iets bruine buik." Of dat ook inderdaad klopt is vers 2 maar hier niet te achterhalen.
De 2e is helemaal niet beoordeeld, dus ook niet goedgekeurd maar hij is nu onder de hoede van een andere admin. Zonder nadere details zou ik m afkeuren maar "(nog) niet te beoordelen" is ook een optie.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: frankneijts op augustus 17, 2018, 10:33:58 AM
Citaat van: Roy Schroor op augustus 16, 2018, 22:38:45 PM
Dat deze waarneming met een dusdanig slechte beschrijving wordt geaccepteerd snap ik sowieso niet, maar er staat er zelfs nog een in de database en wel deze. Middelste bonte specht is in Zuid-Holland stukken zeldzamer dan bijv. Zwartkopgors dus lijkt me dat daar ook wel een wat strenger beleid voor gevoerd mag worden...

???
De 1e waarneming staat op "(nog) niet te beoordelen" en is dus niet "geaccepteerd" zoals jij stelt. Overigens is dat een normale admin-reactie bij dit soort gevallen. En zo "dusdanig slecht" is die beschrijving niet: geen enkele andere Europese specht heeft in het voorjaar (de waarneming is van april) een combinatie van: ".. rode pet .. en roodachtige/rose iets bruine buik." Of dat ook inderdaad klopt is vers 2 maar hier niet te achterhalen.
De 2e is helemaal niet beoordeeld, dus ook niet goedgekeurd maar hij is nu onder de hoede van een andere admin. Zonder nadere details zou ik m afkeuren maar "(nog) niet te beoordelen" is ook een optie.

Heb je hier nog een reactie op Roy?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

#580
Citaat van: frankneijts op augustus 17, 2018, 10:33:58 AM
Citaat van: Roy Schroor op augustus 16, 2018, 22:38:45 PM
Dat deze waarneming met een dusdanig slechte beschrijving wordt geaccepteerd snap ik sowieso niet, maar er staat er zelfs nog een in de database en wel deze. Middelste bonte specht is in Zuid-Holland stukken zeldzamer dan bijv. Zwartkopgors dus lijkt me dat daar ook wel een wat strenger beleid voor gevoerd mag worden...

???
De 1e waarneming staat op "(nog) niet te beoordelen" en is dus niet "geaccepteerd" zoals jij stelt. Overigens is dat een normale admin-reactie bij dit soort gevallen. En zo "dusdanig slecht" is die beschrijving niet: geen enkele andere Europese specht heeft in het voorjaar (de waarneming is van april) een combinatie van: ".. rode pet .. en roodachtige/rose iets bruine buik." Of dat ook inderdaad klopt is vers 2 maar hier niet te achterhalen.
De 2e is helemaal niet beoordeeld, dus ook niet goedgekeurd maar hij is nu onder de hoede van een andere admin. Zonder nadere details zou ik m afkeuren maar "(nog) niet te beoordelen" is ook een optie.

Die eerste had ik wel kunnen weglaten eigenlijk... Ik verbaasde me er wat over dat met een nog relatief magere beschrijving een dergelijke waarneming niet op onzeker hoeft: een "specht met leigrijze kop en zwarte oog- en baardstreep" zou het bijvoorbeeld, hoe duidelijk ook, niet redden. In ieder geval goed dat de tweede is opgepakt, daar ging het me om.
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op augustus 20, 2018, 18:14:22 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 17, 2018, 10:33:58 AM
Citaat van: Roy Schroor op augustus 16, 2018, 22:38:45 PM
Dat deze waarneming met een dusdanig slechte beschrijving wordt geaccepteerd snap ik sowieso niet, maar er staat er zelfs nog een in de database en wel deze. Middelste bonte specht is in Zuid-Holland stukken zeldzamer dan bijv. Zwartkopgors dus lijkt me dat daar ook wel een wat strenger beleid voor gevoerd mag worden...

???
De 1e waarneming staat op "(nog) niet te beoordelen" en is dus niet "geaccepteerd" zoals jij stelt. Overigens is dat een normale admin-reactie bij dit soort gevallen. En zo "dusdanig slecht" is die beschrijving niet: geen enkele andere Europese specht heeft in het voorjaar (de waarneming is van april) een combinatie van: ".. rode pet .. en roodachtige/rose iets bruine buik." Of dat ook inderdaad klopt is vers 2 maar hier niet te achterhalen.
De 2e is helemaal niet beoordeeld, dus ook niet goedgekeurd maar hij is nu onder de hoede van een andere admin. Zonder nadere details zou ik m afkeuren maar "(nog) niet te beoordelen" is ook een optie.

Die eerste had ik wel kunnen weglaten eigenlijk... Ik verbaasde me er wat over dat met een nog relatief magere beschrijving een dergelijke waarneming niet op onzeker hoeft: een "specht met leigrijze kop en zwarte oog- en baardstreep" zou het bijvoorbeeld, hoe duidelijk ook, niet redden. In ieder geval goed dat de tweede is opgepakt, daar ging het me om.

...

De beschrijving is weliswaar 'relatief mager' maar. zoals ik al zei, laat de beschreven combinatie van kenmerken (hoe weinig ook) geen andere conclusie toe en dat is in jouw voorbeeld niet het geval.. Omdat we bij dit soort zeldzame (niet CDNA-) waarnemingen graag een bewijs zien (foto, video, geluidsopname) kun je (als admin) inderdaad ervoor kiezen de waarneming op "?" te laten zetten maar "(nog) niet te beoordelen" kan natuurlijk ook.
Al met al is/was je kritiek erg kort door de bocht, deels onwaar en suggestief en daar ging het mij om ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op september 02, 2018, 00:18:58 AM
Citaat van: frankmeer op september 01, 2018, 15:02:40 PMMaar mogelijk zit het beest er toch nog gewoon, aangezien er vanochtend ook iemand meende hem gezien te hebben.

Met een beschrijving die toch wat vreemd is voor een grijze wouw. Maar dit terzijde.

Linkervogel, tevens die op de uitvergroting, is een bruine kiekendief. Rechter inderdaad wel een juveniele wespendief.
Buizerd ipv wespendief.
Juv. wespendief ipv buizerd
Juv havik ipv buizerd

Citaat van: OJGoreng op september 10, 2018, 01:34:59 AM
Bruine kiekendief
Slechtvalk

Aangepast c.q. wordt aan gewerkt: bedankt weer.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten Hotting

Citaat van: OJGoreng op september 14, 2018, 00:26:33 AM
Aangezien het gedrag op "vondst (dood)"staat neem ik aan dat niet wordt bedoeld dat deze duif een prooirest is van een sperwer.

Dit is geen adult maar een 1kj (zie beeldmateriaal andere waarnemers).
Wordt aan gewerkt

Citaat van: Jacob Molenaar op september 17, 2018, 17:01:46 PM
Kemphaan
Dank, wordt aan gewerkt

Citaat van: Roy Schroor op september 19, 2018, 10:29:28 AM
Er was er recentelijk nog een langsgekomen, maar deze waarnemer voert wel meer nulwaarnemingen in met foto.
Dank, commentaar geplaatst.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Citaat van: Roy Schroor op september 13, 2018, 09:20:54 AM
Bij de Europese kanaries van Kornwerderzand is het momenteel meten met twee maten... Je moet óf alles goedkeuren, óf alles op escape laten zetten, niet beide. Uit de latere commentaren blijkt dat de geringde vogel nog steeds aanwezig is dus is er geen reden om aan te nemen dat het nu opeens andere vogels zijn.
Eens, ik heb commentaar geplaatst
Groet,
Maarten


Marijn de Weijer

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Jacob Molenaar

Als ik het bijschrift bij deze waarneming goed begrijp staan er volgens de waarnemer twee draaihalzen op de foto. Dat klopt niet, want de vliegende vogel op de achtergrond is een phyllo, en geen draaihals.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

OJGoreng

Niet op voorhand fout, maar hier is wat navraag wellicht op zijn plaats. Het zou in de regio ongeveer het tiende geval in tien jaar tijd zijn, en dat maakt het zo'n extraordinary claim die extraordinary evidence vereist.
Met vriendelijke groet, Zainal

August

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2018, 12:29:24 PM
Citaat van: Roy Schroor op september 13, 2018, 09:20:54 AM
Bij de Europese kanaries van Kornwerderzand is het momenteel meten met twee maten... Je moet óf alles goedkeuren, óf alles op escape laten zetten, niet beide. Uit de latere commentaren blijkt dat de geringde vogel nog steeds aanwezig is dus is er geen reden om aan te nemen dat het nu opeens andere vogels zijn.
Eens, ik heb commentaar geplaatst
Wel vreemd dat je nu het mannetje als mogelijk wild bestempeld terwijl in het voorjaar deze vogel allerlei beschadigingen aan poten en vleugels had en daarom als escape gezien moest worden .
August van Rijn

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

twijfelachtig; wat zou je van het geslacht vinden bijvoorbeeld..

OJGoreng

Dit is een Accipiter, en dan neig ik eigenlijk eerder naar havik dan naar sperwer. Banden op vingers wel en op armpennen niet zichtbaar, terwijl je in de arm juist minder bewegingsonscherpte verwacht dan in de hand. Dat suggereert dat die banden er echt niet zitten.
Met vriendelijke groet, Zainal

gerdwichers8

#593
zeer twijfelachtige; ik heb de foto's van Gert van vandaag gezien maar dit riekt sterk naar hybridisatie. Mogelijk SteppexGrauwe.

edit: foto's van John Groentonen een ongecompliceerde Steppe eigenlijk.

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Morten

Citaat van: Morten op oktober 08, 2018, 19:52:10 PM
Ik vraag me altijd af wat er van al die zwarte wouwen klopt tot laat in het najaar. Je moet vijftig waarnemingen teruggaan in de tijd voor de laatste goedgekeurde waarneming met foto op 5 augustus. De enige andere in dat tijdvak met foto toont een juveniele bruine kiekendief.
Alle waarnemingen vanaf pak-'m-beet de tweede decade van september kunnen wel een beschrijving gebruiken of heb ik het mis?

Deze mag inmiddels misschien wel op 'afgekeurd'. Ik heb zelf de waarnemer in april nog proberen te overtuigen van Cetti's zanger, waarop geen respons kwam. Nu staat de waarneming nog steeds als late bosrietzanger te boek.
Groet, Morten


Roy Schroor

#597
Allemaal leuk en wel, maar territoria zo invoeren is niet bepaald handig (Bosrietzanger, Spotvogel, Tuinfluiter, Grasmus en Fitis op 1 januari).

Grote gele in plaats van Gele kwikstaart, idem voor deze en deze.
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op oktober 15, 2018, 21:00:52 PM
.....

Grote gele in plaats van Gele kwikstaart, idem voor deze en deze.

Is/wordt aan gewerkt, dank voor t melden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Morten op oktober 15, 2018, 20:23:17 PM
..
Deze mag inmiddels misschien wel op 'afgekeurd'. Ik heb zelf de waarnemer in april nog proberen te overtuigen van Cetti's zanger, waarop geen respons kwam. Nu staat de waarneming nog steeds als late bosrietzanger te boek.

Aan uw wens is gevolg gegeven .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'