Hoofdmenu

Ook vreemde eend

Gestart door paulhoekstra, juli 20, 2004, 22:46:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Ik was van 1 tot 15 Juli op studiereis in de transsiberië-express van Moskou naar Beijing met school. Van 7 tot 9 Juli stopten we in Mongolië en sliepen we in een nomaden/toeristenkamp zo een 100 km van de hoofdstad Ulan Bator. Bij dat kamp hadden we uitzicht over een slingerend riviertje en daar zag ik op 7 Juli een rare eend. Het leek op het eerste gezicht op een mannetje Pijlstaart ter grote van een Bergeend. De eend had verder oranje/roze poten en een witte streep op de vleugels. Toen ik later de vogel in het vogelboek probeerde op te zoeken (Birds of China) was de enige vogel die er op leek de Kuifcasarca, Crested Shelduck, Tadorna cristata. Er zijn alleen 2 probleempjes, die dat tegenspreken. Namelijk de Kuifcasarca is waarschijnlijk uitgestorven en niet meer officieel gezien sinds 1971 en de vogel is sowieso nog nooit in Mongolië gezien. Helaas heb ik de vogel niet zo heel goed bekeken, want hij zat op 150 meter, ik had geen telescoop bij me en ik vond de Siberische Boompieper vlakbij in een boom ook leuk. Ik had de vogel pas later op die dag opgezocht in het vogelboek en toen ik weer ging kijken was die al gevlogen. Weten jullie misschien of de Kuifcasarca de afgelopen jaren nog ergens is gezien of welke andere eend het had kunnen zijn? Het gebied in Mongolië was verder heel leuk, met Jufferkranen, Daurische Kauwen en Siberische Gierzwaluwen.

Informatie over de reis (niet vogels) op http://www.transmongolie-express.nl

Paul Hoekstra
groeten,
Paul

Pim

Citaat van website:

Kort geleden zijn op de grens van China en Rusland circa twintig vogels gezien die zo'n sterke gelijkenis met de verloren gewaande Chinese kuifcasarca vertoonden, dat een "wedergeboorte' van de bewuste soort zeer aannemelijk is.

Groetjes,

Pim ;)



met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

#2
Beste mensen,

Ik citeer uit Natural History of the Waterfowl (Frank S. Todd).

CiteerThe probably extinct Crested Korea (Kuroda's) Shelduck is known from only four specimens. While described and illustrated by the Japanese prior to 1850, the species remained a mystery until April 1877, when a female was dropped near Vladivostok, Russia. The unique duck remained undescribed until 13 years later, when it was believed to represent a hybrid between a Ruddy shelduck (Rode casarca, Tadorna ferruginea) and a Falcated duck (Sikkeleend, Anas falcata).
In late November or early 1913 or 1914, a pair was obtained in western Korea near the mouth of the Kun-Kiang River. The female subsequently vanished and the drake was discovered in 1922 by the eminent Japanese ornithologist Dr. Nagamichi Kuroda in the collection of a friend in Seoul. A female shot on the Naktung River near Fusan, Korea in December of 1916 ultimately become the type specimen, when Kuroda described it for science in 1970.

[...]

Intussen worden er meer (vage) waarnemingen genoemd.

[...]

CiteerNone of these reports have been substantiated. Crested shelducks are almost certainly extinct, but persistent unconfirmed sightings provide faint hope that these colorful ducks might still survive somewhere in remote northeastern Asia.

Jammergenoeg is er nog niemand in geslaagd om een vage waarneming om te zetten in een fotografisch bewijs. Misschien dat dit ooit nog gebeurd, misschien berust alles toch op het waarnemen van hybriden...of...
misschien komen we er nooit achter.

M.v.g.

Jan Harteman