Notities: Het genus Pyrausta, muntvlinders.

Gestart door Elachista, februari 04, 2007, 14:22:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Wie moeite heeft met het determineren van het genus Pyrausta, met name het duo aurata en purpuralis, kijk hier dan voor de kenmerken per soort.

Voorvleugels:

Beide soorten zijn erg variabel van tekening wat de voorvleugels betreft.
Kenmerkend voor P. purpuralis zijn de krachtige vlekken op de voorvleugel. Bijvoorbeeld: het ronde vlekje exact in de midden van de voorvleugel EN meer maanvormige vlekje, die zeer krachtig is aangezet en bij P. aurata zijn dit meer wat vlekjes en lijntjes bij elkaar.

[ Roze pijl ] De smalle lijn op de bovenvleugel is bij purpuralis smal en nadrukkelijk getekend, bij aurata soms erg breed en vaag, of in veel gevallen ook compleet ontbrekend.

Achtervleugels:

[ Rode pijl ] Bij purpuralis is een duidelijke witte vlek aanwezig, in rusthouding nog deels achter de voorvleugel verscholen.

[ Blauwe pijl ] De band over de achtervleugel is smaller en lichter van kleur bij purpuralis. Bij aurata meer breed en vrij geel.

[ Groene pijl ] Vlak voor de rand van de achtervleugel bevind zich vaak nog een kleinere smalle lijn die bij aurata ontbreekt of heel matig aanwezig is.
Geen goed kenmerk, maar wanneer deze lijn aanwezig is = purpuralis.

Verspreiding:

P. aurata = algemeen / zeer algemeen: over het hele land.
P. purpuralis = zeldzaam: over het hele land, m.n. langs de kust, zandgronden en stedelijk gebied.

Met vriendelijke groet,
Tymo Muus

Afbeeldingen gebruikt en bewerkt, afkomstig van: Naturhistoriska riksmuseet (Zweden).
Groet,
Tymo

Robert Heemskerk

Mooi overzichtje Tymo  :duim:

Iets om te onthouden..

groet, Robert

niekl

Hoi,

Even verder bordurend over dit onderwerp vraag ik me af of P.ostrinalis en in mindere mate misschien ook wel P.obfuscata in dit verhaal ook vernoemd moeten worden.

met vlindervriendelijke groet,

Niek
mvrgr.
Niek Louwers

Elachista

#3
Aanvulling andere vertegenwoordigers binnen het genus Pyrausta zijn P. ostrinalis en P. porphyralis.

Beide soorten zijn vrij ongewoon maar soms in aantal te vinden, met name de tweede genoemde soort is een soort die weinig wordt gezien. Ze kunnen snel verward worden met P. aurata of P. purpuralis, welke als eerste besproken zijn.

Afbeelding:

Links: ostrinalis, rechts: porphyralis.

De afbeelding laat drie belangrijke vlekken zien, elke vlek met een letter A B (stigma) of C.

Voorvleugels:
P. ostrinalis: vlek C loopt duidelijk tegen vlek B aan. Bij purpuralis komt dit ook wel voor. Bij aurata is deze vlek C vrij dof en soms ontbreekt deze. Bij purpuralis is vlek C vooral breed, bij ostrinalis meestal vrij smal. Grondkleur bij ostrinalis is vrij roze/roze-paars,
P. porphyralis: vleugelpunt is niet erg puntig, grondkleur heeft een iets bruinere tint. Vlek A buigt naar buiten toe, bij andere soorten vooral naar binnen toe. Vlek C is net als bij aurata ook bij porphyralis vrij dof.

Ondervleugels:
Bij beide soorten vrij donker, met witte vlek en vrij duidelijke en brede witte dwarsband.
De smallere buitenste band (zie vorige plaatje: groene pijl) is doorgaans erg duidelijk bij ostrinalis. De ondervleugel van ostrinalis krijgt op deze wijze een wat druk uiterlijk.

Ondervleugel porphyralis lijkt sterk op purpuralis, maar deze loopt sterker in een bocht bij purpuralis, en is bij porphyralis ook iets breder.

Verspreiding:

P. ostrinalis = Hoofdzakelijk algemeen langs de kust van Noord- en Zuid-Holland, ook op de zandgronden in het binnenland en daarbuiten lokaal op andere drogere plekken.
P. porphyralis = Erg zeldzaam en met name enkele vindplaatsen rondom de rivieren in de provincies Utrecht, Zuid-Limburg en Gelderland.

Groeten,

Tymo

Links: ostrinalis, rechts: porphyralis.
Groet,
Tymo

MC

Hoi!

Prachtig overzichtje en leuk dat er vanag vlinderstichting.nl naar gelinkt wordt. Ik vroeg me af of er uit andere genera nog soorten zijn die op deze vier soorten lijken, of dat ik met dit overzicht in principe alles wat op muntvlindertje lijkt kan determineren...
groetjes, Matthijs
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

laatvlieger

Misschien handig om in bovenste bericht er even nbij te vermelden dat links Pyrausta aurata staat en rechts P. purpuralis
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

danogeorge

Hallo,

Misschien kan iemand de pdf-boeken of andere bronnen over Pyrausta aurata delen. Het wordt vaak verward met Pyrausta purpuralis en ik moet beide soorten vergelijken. Ik vond een gids An Atlas and Guide to the Day-flying Moths of the Arnside & Silverdale AONB.
Waarneming.nl > Soortgroepen > Vogels > Klapekstertelling 2018 - 2019 discussie door persuasive essay typer beoordelingen waarneming.nl