Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op oktober 06, 2012, 08:53:32 AM
k begrijp je redenatie ook niet. Er is onder embargo een Dwergooruil ingevoerd. Waarom ontploft daar dan niet iedereen van?
Niet correct. Op die soort zit altijd een vervaging.


sinds wanneer is dat standaard  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Reest

Weer al 26 pagina's met halfgare discussie's, waar niemand het met elkaar is/wordt.......

Wordt het geen tijd deze server-ruimte te vullen met leuke waarnemingen?

Rinus
Beter gewist dan gemist.

HPM

Citaat van: joostheeremans op oktober 06, 2012, 11:22:06 AM
Zullen we termen als ecologische waarde lekker aan ecologen overlaten? Het lijkt me niet dat jij dat goed kan bepalen.

Zelfs al zou een werelddeskundige op het gebied van de ecologie van de Bladkoning of van welke andere soort dan ook tot de (onwaarschijnlijke) conclusie komen dat ze geen 'ecologische waarde' hebben dan zou het nog van de gekke zijn om daarmee verstoring te bagatelliseren en het in een kwaad daglicht stellen van anderen te rechtvaardigen.

Raar eigenlijk dat het juist de bij sommigen fel begeerde soorten zijn die in dit soort gevallen als waardeloos worden afgeschilderd.
Hoe zou dat toch komen?
Herman van der Meer

frankw

Citaat van: rnbflavour op oktober 06, 2012, 12:38:10 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 06, 2012, 08:53:32 AM
k begrijp je redenatie ook niet. Er is onder embargo een Dwergooruil ingevoerd. Waarom ontploft daar dan niet iedereen van?
Niet correct. Op die soort zit altijd een vervaging.


sinds wanneer is dat standaard  ???
Er wordt vast Ruigpootuil bedoelt..

HPM

Citaat van: frankw op oktober 06, 2012, 12:50:27 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 06, 2012, 12:38:10 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 06, 2012, 08:53:32 AM
k begrijp je redenatie ook niet. Er is onder embargo een Dwergooruil ingevoerd. Waarom ontploft daar dan niet iedereen van?
Niet correct. Op die soort zit altijd een vervaging.


sinds wanneer is dat standaard  ???
Er wordt vast Ruigpootuil bedoelt..

Inderdaad. Excuses voor de verwarring.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Zal ik dan maar even reageren, als waarnemer van die bladkoning?
Ding is vervaagd, zoals alles in/rond mijn huis, omdat ik geen behoefte heb om openbaar zichtbaar op internet te hebben waar ik verblijf. Als ik daardoor bij een eventuele zeldzaamheid voorkom dat er allemaal mensen in mijn achtertuin rond willen stampen (bij bijv. een insect, waar ik regelmatig foto's van voor mij nog te determineren soorten invoer), is dat des te beter. Daarnaast: het ding heeft vleugeltjes, als je per sé het beestje wil zoeken, ga dan lekker in het km-hok rondfietsen, in een paar uur ben je rond.

Deze non-discussies zijn juist de dingen waarom ik soms overweeg om gewoon niks meer in te voeren.. Bij zulke waarnemingen: ga er gewoon vanuit dat iemand een reden heeft voor vervaging/embargo, en respecteer dat zonder ergens erover te gaan zeuren waar de kans bestaat dat de persoon het toch niet leest.
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Douwe, laat je niet uit de tent lokken.
Als iemand een waarneming verbergt c.q. vervaagd is dat zijn/haar eigen keus
Als iemand graag de verborgen waarnemingen van Douwe wil zien moet die maar zorgen dat die een relatie krijgt met Douwe http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=206314.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

theomuusse

Citaat van: Vincent Hart op augustus 21, 2012, 19:43:36 PM
En net zo goed (zie een eerdere discussie) is veel info die we op waarneming.nl heel hard proberen te verbergen natuurlijk bekend in het informele circuit. Wat mij betreft is het feit dat (potentieel) verstoringsgevoelige info elders 'op straat' ligt, geen reden voor waarneming.nl om minder voorzichtig met dat soort info om te gaan: Hoe meer 'exposure', hoe meer kans op ellende. Een dergelijke overweging zou ook bij de Vlinderstichting kunnen spelen - maar misschien maken ze die anders  ;)

In dat opzicht is het vreemd dat er is gekozen om embargo waarnemingen niet mee te laten tellen in je lijst.
Wil je hem laten meetellen, dan moet je de embargo weghalen..

Theo

hiskodevries

Theo, kul
alleen als je de lijst van een ander bekijkt. Het is nu eenmaal zo dat mensen inventief zijn en door de selectie zo klein mogelijk te maken toch achter een lokatie kunnen komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 08, 2012, 14:06:24 PM
Zal ik dan maar even reageren, als waarnemer van die bladkoning?
Ding is vervaagd, zoals alles in/rond mijn huis, omdat ik geen behoefte heb om openbaar zichtbaar op internet te hebben waar ik verblijf. Als ik daardoor bij een eventuele zeldzaamheid voorkom dat er allemaal mensen in mijn achtertuin rond willen stampen (bij bijv. een insect, waar ik regelmatig foto's van voor mij nog te determineren soorten invoer), is dat des te beter. Daarnaast: het ding heeft vleugeltjes, als je per sé het beestje wil zoeken, ga dan lekker in het km-hok rondfietsen, in een paar uur ben je rond.

Deze non-discussies zijn juist de dingen waarom ik soms overweeg om gewoon niks meer in te voeren.. Bij zulke waarnemingen: ga er gewoon vanuit dat iemand een reden heeft voor vervaging/embargo, en respecteer dat zonder ergens erover te gaan zeuren waar de kans bestaat dat de persoon het toch niet leest.

Bedankt voor je reactie Douwe, dat maakt een hoop duidelijk ;)
(En ja ik was juist aan het zoeken naar de reden, niet een statement dat het flauwekul is vogels te vervagen)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jankees


joostheeremans

Misschien een gekke gedachte, maar wrn.nl weigert foto's die door, al dan niet moedwillige, verstoring zijn verkregen, geldt dit ook voor waarnemingen zonder foto? Of gaat het puur om het voorkomen van kopieergedrag ('ik wil ook zo'n foto maken!') en zijn waarnemingen altijd welkom, ongeacht hoe verkregen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Dirk van Opheusden

Citaat van: joostheeremans op oktober 23, 2012, 08:24:06 AM
Misschien een gekke gedachte, maar wrn.nl weigert foto's die door, al dan niet moedwillige, verstoring zijn verkregen, geldt dit ook voor waarnemingen zonder foto? Of gaat het puur om het voorkomen van kopieergedrag ('ik wil ook zo'n foto maken!') en zijn waarnemingen altijd welkom, ongeacht hoe verkregen?

Ongeacht hoe verkregen... Ik vind het geen gekke gedachte, maar op welke manier kun je controleren hoe een waarneming tot stand is gekomen? Welke normen hanteer je voor de beoordeling; wat is 'netjes waargenomen'? Ik denk dat het uiteindelijk toch neerkomt op goed vertrouwen.
Dirk van Opheusden

joostheeremans

Zeker speelt goed vertrouwen mee net zo goed als goed verstand. En in principe hoeft wrn.nl ook niet telkens te bepalen of iets volgens de regels is waargenomen, slechts bij sterke vermoedens dat er verstoring heeft plaats gevonden kunnen ze een waarneming weigeren, in principe net zoals ze dat met foto's doen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

Joost hoe zie je dat voor je : Een Kliklijn 'pssst waarneming.nl, Piet stond naast het pad toen hij de merel invoerde, als ik jullie was zou ik de waarneming afkeuren'.
We vertrouwen op het zelfreinigend vermogen van de mensen ter plekke en standvastig optreden van BOA`s
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostheeremans

Nee zo stel ik het me niet voor me, maar als er expliciet wordt vermeld dat de vogel is gezien bij een 'sweep' zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat er van verstoring sprake is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

August

Citaat van: joostheeremans op oktober 25, 2012, 13:49:50 PM
Nee zo stel ik het me niet voor me, maar als er expliciet wordt vermeld dat de vogel is gezien bij een 'sweep' zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat er van verstoring sprake is.
Joost hou nou even op met dat gestook je hebt je punt gemaakt. Maar het blijft jouw mening en zonder bewijs dat er schade daadwerkelijk is ontstaan blijft het alleen maar een mening die van Jou waarvan akte
August van Rijn

joostheeremans

August waar haal je vandaan dat ik stook?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

August

Citaat van: joostheeremans op oktober 25, 2012, 13:49:50 PM
Nee zo stel ik het me niet voor me, maar als er expliciet wordt vermeld dat de vogel is gezien bij een 'sweep' zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat er van verstoring sprake is.
Dit bv
August van Rijn

joostheeremans

Dan begrijp je het verkeerd, het is niet bedoeld om te stoken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Wie de schoen past......

Geintje August. ;D

August

Citaat van: joostheeremans op oktober 25, 2012, 14:01:31 PM
Dan begrijp je het verkeerd, het is niet bedoeld om te stoken.
Beste Joost je refereert naar de Sweep ( nav pieper Vlieland ) waar in ander topic de gemoederen behoorlijk hoog zijn opgelopen. Door het weer hier te melden kunnen de gemoederen weer hoog oplopen en dat noem ik stoken. Maar een ander voorbeeld stel dat ik een vogel zou  ontdekken bv een of ander Gorsje.. En ik schrijf ondanks dat ik een sweep door het gebied heb gemaakt de vogel niet kunnen terug kunnen vinden. Is er dan sprake van verstoring?
August van Rijn

August

August van Rijn

joostheeremans

Beste August, ik meld het expres niet meer in het determinatietopic, het onderwerp past denk ik beter hier. Het gaat me niet eens zo zeer om dit specifieke geval. Ik vraag of wrn.nl hier een beleid in heeft, dat is alles. Dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen, tjah, aanstoot neem je, aanstoot wordt niet gegeven.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

JandJ

Citaat van: August op oktober 25, 2012, 14:12:49 PM
(...)

Maar een ander voorbeeld stel dat ik een vogel zou  ontdekken bv een of ander Gorsje.. En ik schrijf ondanks dat ik een sweep door het gebied heb gemaakt de vogel niet kunnen terug kunnen vinden. Is er dan sprake van verstoring?
Ben bang van wel, daarom zetten we die info er niet zo specifiek bij >:D . Gewoon: uitgebreid gezocht, maar niet gevonden. Maar pas op, ik suggereer natuurlijk niet dat iedereen die dit schrijft een sweep heeft gemaakt.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

August

Citaat van: joostheeremans op oktober 25, 2012, 14:19:58 PM
Beste August, ik meld het expres niet meer in het determinatietopic, het onderwerp past denk ik beter hier. Het gaat me niet eens zo zeer om dit specifieke geval. Ik vraag of wrn.nl hier een beleid in heeft, dat is alles. Dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen, tjah, aanstoot neem je, aanstoot wordt niet gegeven.
Ok dacht dat je een  tweede Norman zou worden ;D  oeps nu stook ik ook  :police:
August van Rijn

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

joostheeremans

Citaat van: August op oktober 25, 2012, 14:26:37 PM
Citaat van: joostheeremans op oktober 25, 2012, 14:19:58 PM
Beste August, ik meld het expres niet meer in het determinatietopic, het onderwerp past denk ik beter hier. Het gaat me niet eens zo zeer om dit specifieke geval. Ik vraag of wrn.nl hier een beleid in heeft, dat is alles. Dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen, tjah, aanstoot neem je, aanstoot wordt niet gegeven.
Ok dacht dat je een  tweede Norman zou worden ;D  oeps nu stook ik ook  :police:


Ik kan wel wat hebben, mijn ego is net zo groot als mijn levenslijst  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

August

Citaat van: JandJ op oktober 25, 2012, 14:21:20 PM
Citaat van: August op oktober 25, 2012, 14:12:49 PM
(...)

Maar een ander voorbeeld stel dat ik een vogel zou  ontdekken bv een of ander Gorsje.. En ik schrijf ondanks dat ik een sweep door het gebied heb gemaakt de vogel niet kunnen terug kunnen vinden. Is er dan sprake van verstoring?
Ben bang van wel, daarom zetten we die info er niet zo specifiek bij >:D . Gewoon: uitgebreid gezocht, maar niet gevonden. Maar pas op, ik suggereer natuurlijk niet dat iedereen die dit schrijft een sweep heeft gemaakt.
Jij en jouw groepje ( Herman, fokkertje en de andere) zijn de beste in swe... Eh bedoel uitgebreid zoeken ;D

August van Rijn

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)