Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex vd Giessen

Pffff,  worden jullie het inmiddels niet vreselijk zat...? wat een gezeik zeg!!!!

jankees

Citaat van: Carolien op september 09, 2012, 21:13:49 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 20:56:01 PM
Citaat van: August op september 09, 2012, 20:53:36 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 20:22:44 PM
Sommigen begrijpen de essentie helaas niet. Iedereen is het er over eens dat verstoren niet mag en kan. Dat is ook niet de issue. Ik wilde gewoon aangeven dat het erg link kan zijn om foto's van mensen zomaar op het internet te zetten met een beschuldiging erbij. Niet meer en niet minder.


Maar goed; ineens wordt er anders tegen mijn foto's aangekeken en een ander roept dat ik niet moet piepen! Jammer. De discussie wordt inderdaad wel erg persoonlijk en dat was niet mijn bedoeling.
Ik geniet in ieder geval van al jouw prachtige foto,s ook op mijn IPhone app en op deze en jouw site, en ik heb er alle vertrouwen in dat je juist handelt bij het nemen van deze fotos ga zo door :duim: . Ps reageer aub niet op dit veel te doorgeslagen topic begint hellaas een heksenjacht te worden.
Dank je August. Reken er maar op dat ik me aan de regels houd (al valt dat soms niet mee moet ik eerlijk bekennen maar kan me inhouden gelukkig). Ik maak graag foto's maar natuurbehoud staat bij mij voorop.

Wat versta jij dan onder natuurbehoud JanKees? Hoever ga jij voor het schieten van de mooiste plaatjes? (gewoon interesse, geen aanval!) ;)
Ik houd me aan de regels die gelden en de wetten die voor natuurbehoud zijn gemaakt. Dus lekker op het pad blijven. Uiteraard is de verleiding groot om een stapje verder te zetten maar dat zal voor velen gelden.

hiskodevries

#722
Mensen dit is geen hullie en zullie topic.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Carolien

Citaat van: jankees op september 09, 2012, 21:20:29 PM
Citaat van: Carolien op september 09, 2012, 21:13:49 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 20:56:01 PM
Citaat van: August op september 09, 2012, 20:53:36 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 20:22:44 PM
Sommigen begrijpen de essentie helaas niet. Iedereen is het er over eens dat verstoren niet mag en kan. Dat is ook niet de issue. Ik wilde gewoon aangeven dat het erg link kan zijn om foto's van mensen zomaar op het internet te zetten met een beschuldiging erbij. Niet meer en niet minder.


Maar goed; ineens wordt er anders tegen mijn foto's aangekeken en een ander roept dat ik niet moet piepen! Jammer. De discussie wordt inderdaad wel erg persoonlijk en dat was niet mijn bedoeling.
Ik geniet in ieder geval van al jouw prachtige foto,s ook op mijn IPhone app en op deze en jouw site, en ik heb er alle vertrouwen in dat je juist handelt bij het nemen van deze fotos ga zo door :duim: . Ps reageer aub niet op dit veel te doorgeslagen topic begint hellaas een heksenjacht te worden.
Dank je August. Reken er maar op dat ik me aan de regels houd (al valt dat soms niet mee moet ik eerlijk bekennen maar kan me inhouden gelukkig). Ik maak graag foto's maar natuurbehoud staat bij mij voorop.

Wat versta jij dan onder natuurbehoud JanKees? Hoever ga jij voor het schieten van de mooiste plaatjes? (gewoon interesse, geen aanval!) ;)
Ik houd me aan de regels die gelden en de wetten die voor natuurbehoud zijn gemaakt. Dus lekker op het pad blijven. Uiteraard is de verleiding groot om een stapje verder te zetten maar dat zal voor velen gelden.

Dat snap ik. Alles wat verboden is, maakt het op de één of andere manier altijd weer interessant ;D Zo werkt het bij kleine kinderen namelijk ook!  :P
Een aantal weken terug dacht ik even lekker te gaan wandelen op mijn vrije middag in Acquoy. Een gebied waar het normaalgesproken erg vriendelijk en rustig is, werd die middag overspoeld door mannen in camouflage-kleding en teletoeters die als een soort van losgeslagen hooligans op hun 'vijand' afrenden. Wat bleek: er zou een zwarte ibis in het gebied zitten! Ik ben het daarna een beetje blijven volgen en het dier bleek al na enkele dagen te zijn vertrokken. Had ik ook gedaan als ik die vogel was, met al die opdringerige papparazzi! Uit plaatsvervangende schaamte voor het gedrag van mijn mede "natuurliefhebber" ben ik ook niet meegegaan om de vogel te bekijken/verstoren..Ik kan dit gedrag niet anders benoemen dan beschamend en ronduit asociaal! De natuur is niet van ons, maar wij zijn te gast in de natuur en dus dien je je fatsoenlijk volgens de regels te gedragen!

Guus Peterse

De vraag is natuurlijk: hebben die mannen in hun camouflagekleding de regels overtreden? Of was het enige probleem dat ze met zoveel waren? Want daarmee beginnen natuurlijk veel van de problemen: we zijn met zoveel. Waarbij ik bewust 'we' zeg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jankees

Kan ik me voorstellen Carolien. Zo heb ik een keer een klacht ingediend vanwege de schaatsmarathon op de oostvaardersplassen (2 of 3 jaar geleden volgens mij). Iedereen moet netjes op het pad blijven maar zodra er ijs ligt mag Jan en alleman gaan schaatsen en wordt er een marathon gehouden met motoren op het ijs (voor camerabeelden) en 5000 schaatsers. Ook in de winter zitten er vogels die dan ook rust moeten hebben. Die hebben het al zwaar genoeg door de koude. En wat denk je wat de reactie was op deze klacht? ........geen reactie!

Yeronimo

Een hoop geklaag en persoonlijke woorden heen en weer. Allemaal heel vermakelijke stof maar de essentie van dit topic gaat verloren. Zal ik dan een duwtje in de goede richting geven? Waarom de boa's geen lijst met namen op laten stellen van de mensen die ze bekeuren in allereerst de groene jonker (ook elders wellicht handig) en deze publiceren? Dan staat betrouwbaar zwart op wit wie zich er schuldig aan maken en kunnen de organisaties (birdpix, waarneming etc.) zelf mensen gaan bestraffen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Carolien

Citaat van: guusp op september 09, 2012, 21:57:06 PM
De vraag is natuurlijk: hebben die mannen in hun camouflagekleding de regels overtreden? Of was het enige probleem dat ze met zoveel waren? Want daarmee beginnen natuurlijk veel van de problemen: we zijn met zoveel. Waarbij ik bewust 'we' zeg.

Guus, ik snap helemaal wat je bedoelt. En ik geef hier niet aan dat elke vogelaar per definitie de regels overtreedt of slecht handelt. Maar er zijn wel degelijk een aantal (té) fanatieke vogelaars die het onderste uit de kan willen halen voor de mooiste plaatjes en daarvoor over lijken gaan en dat gedrag keur ik niet goed. Ik heb in het verleden voor mijn werk heel veel in het veld gestaan, heb aardig wat dingen gezien en meegemaakt. En het enige wat ik wil aangeven is dat ik graag zou willen zien dat er eens wat meer respekt zou moeten zijn jegens de natuur en haar bewoners als het gaat om massale verstoring. Hoe het gedrag is geweest van de fotografen bij de zwarte ibis, dat weet ik niet, ik wilde het eenvoudigweg NIET meemaken! (of deel van uitmaken!)


groetjes Carolien

liptaster

Citaat van: Alex vd Giessen op september 09, 2012, 21:16:25 PM
Pffff,  worden jullie het inmiddels niet vreselijk zat...? wat een gezeik zeg!!!!

Nee hoor, dit is een heerlijk stukje leedvermaak voor mensen die zoals ik bezig gestopt zijn met vogels kijken en bezig houden met compleet onbekende taxa: de beheerders komen smeken dat ik op hun terreinen ga. Ik kan het iedereen aanraden...
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

KorHaan

Citaat van: peterlindenburg op september 09, 2012, 20:20:01 PM
Citaat van: KorHaan op september 09, 2012, 19:58:45 PM
Tussen de regels door, Peter Lindenburg. De rest van Nederland houdt zich niet aan de regels, "DUS dan mag ik OOK van de regels afwijken", dat lees ik in je reactie.

Dat staat er niet en ik herken mij ook totaal niet in jouw interpretatie. Ik wind me alleen op over het feit dat er hier eigenrichting wordt gedaan en dat natuurliefhebbers elkaar onderling de maat nemen terwijl om ons heen de natuur verder en verder verdwijnt.

groeten Peter


Akkoord, Peter. In het grote verband der dingen is dit soort incidenten van geringe impact. Maar dat er eigenrichting nodig is, is veelzeggend genoeg. Sociale controle werkt dan niet meer. Ik ben het met je eens dat de natuur in Nederland er slecht voor staat, laten we proberen dat op de geëigende wijze te veranderen (politiek Den Haag), en laten we tevens proberen zelf het goede voorbeeld te geven in kwetsbare natuurgebieden door ons aan de regels te houden. Misschien dat dit soort topics dan niet meer nodig is.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

BramtK

Norman, toch wel weer schokkend om te lezen hoe het er aan toe gaat, daar in de Groene Jonker, en hoe sommigen niet reageren op aanspreken. Alsof hen dat vaker overkomt en zij daar moe van zijn geworden. Goed om de foto's met verhaal hier te zetten.
Groeten,

Bram ter Keurs

javahol

Citaat van: Carolien op september 09, 2012, 21:49:44 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 21:20:29 PM
Citaat van: Carolien op september 09, 2012, 21:13:49 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 20:56:01 PM
Citaat van: August op september 09, 2012, 20:53:36 PM
Citaat van: jankees op september 09, 2012, 20:22:44 PM
Sommigen begrijpen de essentie helaas niet. Iedereen is het er over eens dat verstoren niet mag en kan. Dat is ook niet de issue. Ik wilde gewoon aangeven dat het erg link kan zijn om foto's van mensen zomaar op het internet te zetten met een beschuldiging erbij. Niet meer en niet minder.

Had de vogel er naar jouw idee dan langer gezeten als er geen foto's waren gemaakt? Vandaag voor het eerst een paddestoelen-twitch meegemaakt. Op je beurt wachten tot je je foto's kon maken. Ook maar verbieden en vervolgens alleen maar natuurbladen uitgeven zonder beelden of anders Marjolein Bastin sprookjes waarin de natuur als lief, zacht, kwetsbaar en aaibaar wordt weergegeven. Relativeren is ook een kunst. En natuurlijk die mug die je slaapkamer is binnengeslopen sparen en niet doodmeppen. Bij het lopen door het bos alleen maar naar de grond kijken of je niet op een kever of mier gaat staan. En bij iedere vogel of zoogdier welke je opjaagt excuus aanbieden.

En anderen maar blijven doorzeuren over het schaatsen op de Oostvaardersplassen. Alsof het stikt van de vogels als er twintig centimeter ijs ligt, inclusief sneeuw. En daarbij is het gebied zo groot dat ze echt wel een rustig plekje weten te vinden iets verderop. Verstoring is dat we het hele land kapot maaien, inclusief de dijken en bermen rond de Oostvaardersplassen. Ons land is niet voor niets ronduit armzalig als het gaat om vlinders en ander insectenleven. Enig idee waarom vogelsoorten als de Grauwe klauwier het hier zo slecht doen? Ga eens een topic over deze magaverstoring beginnen.
Toch maar eens gaan kijken bij de Groene Jonker, krijg het idee dat het ondertussen een verwoest landschap is.

Jan


Maar goed; ineens wordt er anders tegen mijn foto's aangekeken en een ander roept dat ik niet moet piepen! Jammer. De discussie wordt inderdaad wel erg persoonlijk en dat was niet mijn bedoeling.
Ik geniet in ieder geval van al jouw prachtige foto,s ook op mijn IPhone app en op deze en jouw site, en ik heb er alle vertrouwen in dat je juist handelt bij het nemen van deze fotos ga zo door :duim: . Ps reageer aub niet op dit veel te doorgeslagen topic begint hellaas een heksenjacht te worden.
Dank je August. Reken er maar op dat ik me aan de regels houd (al valt dat soms niet mee moet ik eerlijk bekennen maar kan me inhouden gelukkig). Ik maak graag foto's maar natuurbehoud staat bij mij voorop.

Wat versta jij dan onder natuurbehoud JanKees? Hoever ga jij voor het schieten van de mooiste plaatjes? (gewoon interesse, geen aanval!) ;)
Ik houd me aan de regels die gelden en de wetten die voor natuurbehoud zijn gemaakt. Dus lekker op het pad blijven. Uiteraard is de verleiding groot om een stapje verder te zetten maar dat zal voor velen gelden.

Dat snap ik. Alles wat verboden is, maakt het op de één of andere manier altijd weer interessant ;D Zo werkt het bij kleine kinderen namelijk ook!  :P
Een aantal weken terug dacht ik even lekker te gaan wandelen op mijn vrije middag in Acquoy. Een gebied waar het normaalgesproken erg vriendelijk en rustig is, werd die middag overspoeld door mannen in camouflage-kleding en teletoeters die als een soort van losgeslagen hooligans op hun 'vijand' afrenden. Wat bleek: er zou een zwarte ibis in het gebied zitten! Ik ben het daarna een beetje blijven volgen en het dier bleek al na enkele dagen te zijn vertrokken. Had ik ook gedaan als ik die vogel was, met al die opdringerige papparazzi! Uit plaatsvervangende schaamte voor het gedrag van mijn mede "natuurliefhebber" ben ik ook niet meegegaan om de vogel te bekijken/verstoren..Ik kan dit gedrag niet anders benoemen dan beschamend en ronduit asociaal! De natuur is niet van ons, maar wij zijn te gast in de natuur en dus dien je je fatsoenlijk volgens de regels te gedragen!
Jan van Holten

hiskodevries

javahol zou je conform de forumregels je 'bijdragen' met je eigen naam willen ondertekenen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

javahol

Hisko,

Ik heb met Jan ondertekend, of wil je mijn achternaam erbij hebben???
Weet niet waar je nu op duid.

Jan van Holten
Jan van Holten

Vincent Hart

Hoi Jan, je ondertekent sommige berichten wel, andere berichten (bijvoorbeeld dat boven dat van Hisko) niet. Het makkelijkst is om een handtekening in te stellen bij Mijn Gegevens > Forumprofiel. Kun je het ondertekenen ook niet vergeten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

simonvb

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 19:55:05 PM
Het begint een nieuwe hype te worden. Kan het nog gekker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71486824


Vervagen hoeft natuurlijk niet alleen bij een kwetsbare vogel of kwetsbaar gebied. Kan ook gewoon op privé terrein zijn.
Met vriendelijke groet,

Simon

HPM

Citaat van: simonvb op oktober 05, 2012, 20:11:53 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 19:55:05 PM
Het begint een nieuwe hype te worden. Kan het nog gekker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71486824


Vervagen hoeft natuurlijk niet alleen bij een kwetsbare vogel of kwetsbaar gebied. Kan ook gewoon op privé terrein zijn.

Of gewoon omdat iemand het wil vervagen. Dat staat iedereen volkomen vrij.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 20:16:10 PM
Citaat van: simonvb op oktober 05, 2012, 20:11:53 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 19:55:05 PM
Het begint een nieuwe hype te worden. Kan het nog gekker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71486824


Vervagen hoeft natuurlijk niet alleen bij een kwetsbare vogel of kwetsbaar gebied. Kan ook gewoon op privé terrein zijn.

Of gewoon omdat iemand het wil vervagen. Dat staat iedereen volkomen vrij.

Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

simonvb

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 20:29:49 PM
Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 20:16:10 PM
Citaat van: simonvb op oktober 05, 2012, 20:11:53 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 19:55:05 PM
Het begint een nieuwe hype te worden. Kan het nog gekker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71486824


Vervagen hoeft natuurlijk niet alleen bij een kwetsbare vogel of kwetsbaar gebied. Kan ook gewoon op privé terrein zijn.

Of gewoon omdat iemand het wil vervagen. Dat staat iedereen volkomen vrij.

Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.


Jeroen, het is toch niet aan jou of mij, hoe iemand wel of niet wil invoeren en met welke reden. Voor zijn of haar eigen waarneming doet het niets af.
Met vriendelijke groet,

Simon

HPM

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 20:29:49 PM
Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 20:16:10 PM
Citaat van: simonvb op oktober 05, 2012, 20:11:53 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 19:55:05 PM
Het begint een nieuwe hype te worden. Kan het nog gekker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71486824


Vervagen hoeft natuurlijk niet alleen bij een kwetsbare vogel of kwetsbaar gebied. Kan ook gewoon op privé terrein zijn.

Of gewoon omdat iemand het wil vervagen. Dat staat iedereen volkomen vrij.

Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.

Daar weet ik niets van en daar weet jij niets van.  Het waarom weet alleen de waarnemer.
Overigens lijkt het mij nogal tegenstrijdig om dit topic te gebruiken om verborgen waarnemingen te melden die je niet zinnen.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: simonvb op oktober 05, 2012, 20:35:07 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 20:29:49 PM
Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 20:16:10 PM
Citaat van: simonvb op oktober 05, 2012, 20:11:53 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 19:55:05 PM
Het begint een nieuwe hype te worden. Kan het nog gekker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71486824


Vervagen hoeft natuurlijk niet alleen bij een kwetsbare vogel of kwetsbaar gebied. Kan ook gewoon op privé terrein zijn.

Of gewoon omdat iemand het wil vervagen. Dat staat iedereen volkomen vrij.

Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.


Jeroen, het is toch niet aan jou of mij, hoe iemand wel of niet wil invoeren en met welke reden. Voor zijn of haar eigen waarneming doet het niets af.

We gaan het even andersom redeneren:
Dan mag je mij uitleggen waarom we hard ingrijpen en vele hard van de hoge toren blazen als er mogelijk verstoring bij een gemelde vogel op gaat treden terwijl die vogels totaal geen ecologische waarde over het algemeen hebben in Nederland.
Waarom dus ingrijpen als het wel te ver zou gaan maar niet ingrijpen als het ergens soepeler kan?

Er zijn zoveel mensen tegen verstoring, daar ben ik ook voorstander van. Maar laten we dan aub ook voorstander zijn van een open structuur en niet onnodig en flauw dingen gaan vervagen terwijl dat totaal niet nodig is. Laten we gewoon allemaal genieten van de vogeltjes om ons heen en dat niet allemaal geheim houden. Dat is juist de kracht van waarneming.nl wat gewoon zo moet blijven.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ArjanH

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 20:29:49 PM
Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.


Voor de waarnemer zelf heeft het wel degelijk nut. Die kan zelf na zoveel tijd weer eens kijken wanneer hij / zij die bijzondere soort of zeldzame broedvogel heeft gezien. Al erken ik direct dat wanneer je een zeldzame soort ontdekt en die verborgen wilt houden het misschien toch beter is om je te beperken tot kladblok en potlood.

Yeronimo

Citaat van: ArjanH op oktober 05, 2012, 22:26:57 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 20:29:49 PM
Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.


Voor de waarnemer zelf heeft het wel degelijk nut. Die kan zelf na zoveel tijd weer eens kijken wanneer hij / zij die bijzondere soort of zeldzame broedvogel heeft gezien. Al erken ik direct dat wanneer je een zeldzame soort ontdekt en die verborgen wilt houden het misschien toch beter is om je te beperken tot kladblok en potlood.

Dat kan je nog effectiever doen door hem onder embargo te zetten. Dan maak je mensen ook niet boos of jaloers. Nu is het juist uitlokken van reacties. Nu is het nog een bladkoning, maar wacht maar tot het een roodoogvireo ofzo is. Dan durf ik met je te wedden dat er velen heel boos gaan worden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Je kan jezelf ook afvragen waarom je zoiets niet kan respecteren... Denk dat het probleem dus zit bij de personen die boos worden en niet de invoerders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 05, 2012, 22:38:16 PM
Je kan jezelf ook afvragen waarom je zoiets niet kan respecteren... Denk dat het probleem dus zit bij de personen die boos worden en niet de invoerders.

Allergie voor egoisme misschien? Heb ik ook wel eens last van!
Overigens wil ik hier de waarnemer niet beschuldigen van egoisme, want ik ken het verhaal niet, maar ik begrijp de reactie van Jeroen wel.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 22:35:25 PM
Citaat van: ArjanH op oktober 05, 2012, 22:26:57 PM
Citaat van: Yeronimo op oktober 05, 2012, 20:29:49 PM
Meld het dan gewoon niet of onder embargo van een half jaar. Maar dit heeft geen enkel nut dat weten we beiden.


Voor de waarnemer zelf heeft het wel degelijk nut. Die kan zelf na zoveel tijd weer eens kijken wanneer hij / zij die bijzondere soort of zeldzame broedvogel heeft gezien. Al erken ik direct dat wanneer je een zeldzame soort ontdekt en die verborgen wilt houden het misschien toch beter is om je te beperken tot kladblok en potlood.

Dat kan je nog effectiever doen door hem onder embargo te zetten. Dan maak je mensen ook niet boos of jaloers. Nu is het juist uitlokken van reacties. Nu is het nog een bladkoning, maar wacht maar tot het een roodoogvireo ofzo is. Dan durf ik met je te wedden dat er velen heel boos gaan worden.

Die velen hebben geen enkel recht om boos te worden. Als ze het wel doen zou ik ze lekker laten ontploffen. Wie denken ze wel dat ze zijn? Ze mogen alleen maar blij zijn met de wetenschap dat er in Oude Pekela een niet eens zo zeldzame Bladkoning is gezien. Mensen die niet met die wetenschap om kunnen gaan zouden eens heel goed over zichzelf en hun hobby na moeten denken.
Ik begrijp je redenatie ook niet. Er is onder embargo een Dwergooruil ingevoerd. Waarom ontploft daar dan niet iedereen van?
Herman van der Meer

hiskodevries

k begrijp je redenatie ook niet. Er is onder embargo een Dwergooruil ingevoerd. Waarom ontploft daar dan niet iedereen van?
Niet correct. Op die soort zit altijd een vervaging.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 06, 2012, 08:53:32 AM
Citeerik begrijp je redenatie ook niet. Er is onder embargo een Dwergooruil ingevoerd. Waarom ontploft daar dan niet iedereen van?

Niet correct. Op die soort zit altijd een vervaging.

Dat lijkt mij voor het principe niet uit te maken. Dan wil men Waarneming niet van egoisme en uitlokking beschuldigen.
Herman van der Meer

joostheeremans

Zullen we termen als ecologische waarde lekker aan ecologen overlaten? Het lijkt me niet dat jij dat goed kan bepalen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-