Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 22, 2012, 08:19:57 AM
Het is altijd weer grappig om te zien hoe onbewezen stellingen opeens als een feit worden erkend: de deelfactor 4 ...

Phil


Ik denk dat je HET KWAAD beter kan overschatten dan onderschatten.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Certhia op augustus 22, 2012, 09:43:48 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 22, 2012, 08:19:57 AM
Het is altijd weer grappig om te zien hoe onbewezen stellingen opeens als een feit worden erkend: de deelfactor 4 ...

Phil


Ik denk dat je HET KWAAD beter kan overschatten dan onderschatten.

Het is volstrekt onbekend of die mytische factor 4 een onder- danwel overschatting is.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2012, 09:15:24 AM
Potverdrie, je zou er toch zo op kunnen afstuderen; de hele dag op zo'n kwetsbare plek staan en interviews afnemen met mensen die daar langskomen.

Als je alleen daar op zou kunnen afstuderen, is het wel heel erg gesteld met het onderzoeksnivo in NL ...

Klaas van Dijk

Citaat van: jvdlaan op augustus 21, 2012, 23:18:05 PM
Citaat van: BramtK op augustus 21, 2012, 21:18:07 PMMaar hoe komt Jan-met-de-korte-achternaam erbij om te gaan zoeken op Pimpernelblauwtje. Kent hij die soort uberhaupt wel?
Ieder zijn hobby denk ik. Ik denk dan toch dat we aantallen van die mensen met een hobby onderschatten.

Ik ben het volkomen eens met Jan dat we de aantallen sterk onderschatten. Deels zullen het inderdaad 'lurkers' zijn op websites als waarneming.nl, deels gaat het via de manier zoals Herman het schetst. Drie voorbeelden:

1
Citaat van: jvdlaan op augustus 01, 2012, 14:15:11 PMIk ben daar twee weken geleden geweest. (...). Jammer dan dat sommigen dan weer buiten de paden gaan.

Ik ga er vanuit dat Jan deze 'sommigen' niet kent.

2
Citaat van: PieWie op augustus 01, 2012, 21:29:40 PMIk was er twee weken geleden zowel op de zaterdag als de zondag en op zaterdag liepen er twee fotografen rond zowel op de paden als (vooral) erlangs. We hebben ze gevraagd dat niet te doen, en uitgelegd waarom, maar dat viel niet echt in goede aarde. (...). Pierre

Pierre kende ze niet [in totaal 4 fotografen?] (antwoord op vraag van Bram):
Citaat van: PieWie op augustus 02, 2012, 07:49:11 AMGeen idee. Ook niet echt vlinderliefhebbers gezien de gebrekkige kennis van de diverse overige soorten aldaar.

3
Citaat van: wouterbosgra op augustus 20, 2012, 12:59:26 PMAfgelopen week was in in Den Bosch bij het weitje met de pimpernelblauwtjes. Heb daar een half uur met de kijker naar de blauwtjes gekeken. In dat half uur zijn er 4 fotografen langsgekomen, die stuk voor stuk langs mij en het duidelijke bordje "verboden toegang" liepen, het weitje op. Ik heb ze alle vier verzocht dat niet te doen, waar na veel gemor wel gehoor aan werd gegeven.(...).
Citaat van: wouterbosgra op augustus 21, 2012, 09:11:34 AMik heb met allevier een praatje gemaakt (...).
* vier van de vier fotografen gingen de fout in en leken daar in eerste instantie totaal niet mee te zitten.
* drie van de vier fotografen wisten redelijk wat van de soort en 1 van de vier was gewoon een idioot met een camera om zn nek die er niks vanaf wist.
* allevier de namen komen niet voor op waarneming.nl, ze kenden de site wel en gebruikten em ook voor het tevoorschijn toveren van soorten (noemden het spontaan - heb er verder niet speicifiek op doorgevraagd).
* ik had bij geen van allen het idee dat ze echt iets hadden met de soort of bescherming ervan, meer mensen die hun plaatje wilden scoren.
* Allevier lokalo's.

Wouter, prachtig dat je dit allemaal even zo goed op een rij hebt gezet.

Aan iedereen: hoeveel van dergelijke 'gebieden' zijn er in Nederland? Om hoeveel van dit soort 'lokalo's' gaat het dan wel niet? Hebben Jan en Pierre elkaar toen ook gezien (of haal ik gebieden / dagen door elkaar)?

Gaat in het bovenstaand voorbeeld om steeds hetzelfde gebied? Steeds dezelfde 4 'lokalo's' (Wouter noemt nog veel meer kenmerken ervan)?

Klaas

HPM

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2012, 09:15:24 AM

Potverdrie, je zou er toch zo op kunnen afstuderen; de hele dag op zo'n kwetsbare plek staan en interviews afnemen met mensen die daar langskomen.


Een beetje beherende instantie laat regelmatig dergelijke onderzoeken naar de bezoekers doen . Waar komen ze vandaan, hoe zijn ze er gekomen, waarvoor komen ze, hoe vaak,  e.d.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Op http://www.club300.de/articles/codex.php staat een uitgebreid overzicht van gedragsregels voor Duitse vogelaars / twichers (etc.) die bij www.club300.de zijn aangesloten. Natuurlijk gebaseerd op de Duitse wet- en regelgeving.

Groetjes, Klaas

BramtK

Klaas, het zijn er vast heel veel, maar de vraag is wie die mensen zijn en hoe ze op een bepaalde plek terecht komen. Dat weten we niet precies, ook de terreinbeherende instanties niet want die stellen naar alle waarschijnlijkheid verkeerde vragen.
Het staat in ieder geval vast dat er een groep mensen is die met betrekkelijk weinig verstand van zaken, maar met camera, betrekkelijk anoniem en op basis van informatie van o.a. waarneming.nl stad en land afgaat op zoek naar bijzondere soorten. Ik spreek die mensen in het veld en hierboven worden zij volgens mij ook genoemd. Het lijkt mij heel interessant om te weten hoe groot die groep is, welke aandeel zij hebben in verstoringskwesties enzovoorts (hartstikke leuk hbo-onderzoekje). Niet in het minst omdat die groep moeilijk aanspreekbaar is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Klaas van Dijk

hoi Bram,

Eens met je indrukken dat deze groep best wel eens flink groot kan zijn. En eens met je visie dat er maar één manier is om daar achter te komen. Gewoon door het doen van onderzoek (op wat voor manier dan ook), maar wel onderzoek wat de toets der kritiek (zie de terechte opmerkingen van Phil) natuurlijk wel kan doorstaan.

Wat mij betreft hoort daar de 'deelfactor 4' als vanzelfsprekend bij. Inderdaad is dat nu niet meer dan een 'idee' / 'vermoeden', maar ook hier kan goed onderzoek uitwijzen hoe het in werkelijkheid (min of meer) in elkaar zit.

En de voorbeelden / subjectieve indrukken (etc.) in dit topic kunnen daarvoor een basis / uitgangspunt zijn. Een goede vraag lijkt mij: 'hoe hoog is die deelfactor' en/of 'zijn er factoren die invloed hebben op de hoogte van deze deelfactor', etc.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 12:45:45 PMIn deze discussie proberen we een oplossing te vinden om verstoring te voorkomen door natuurliefhebbers in de breedste zin van het woord.

En nu weer even terug naar de eerste posting van Hisko.

Op de komende Bird Fair (http://www.dutchbirdfair.nl/) geeft plezierjager Rudi Debruyne (http://www.rudidebruyne.be/) een lezing over het filmen en fotograferen van vogels (http://www.dutchbirdfair.nl/lezinggevers.html).

Rudy Debruyne schiet dus voor zijn lol vogels, bijvoorbeeld een Wilde Eend, met zijn geweer dood. Wellicht heeft hij dit individu eerst gefotografeerd (of gefilmd), maar zijn handeling (= bewust doden van die ene Wilde Eend) maakt het dus onmogelijk voor alle andere fotografen om ook een foto van de zelfde Wilde Eend te maken. Dit gedrag van Rudy Debruyne heeft dus ook als gevolg dat ook niemand meer kan genieten van het rondzwemmen van deze ene Wilde Eend.

Dat is toch volkomen in strijd met wat voor gedragscode dan ook? En hoe kan het dan dat zo iemand op de Dutch Bird Fair is uitgenodigd?

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Klaas, dit lijkt me niet on topic. Daarnaast heb ik je al een aantal keer verzocht je persoonlijke afrekeningen buiten dit forum te houden. Houd je daaraan s.v.p. Wend je tot de personen/instanties waar je een probleem mee hebt, en misbruik daar niet dit forum voor. Dat gaat ons als het even tegenzit nog eens (juridische) problemen opleveren ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 22, 2012, 15:27:20 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 21, 2012, 12:45:45 PMIn deze discussie proberen we een oplossing te vinden om verstoring te voorkomen door natuurliefhebbers in de breedste zin van het woord.

En nu weer even terug naar de eerste posting van Hisko.

Op de komende Bird Fair (http://www.dutchbirdfair.nl/) geeft plezierjager Rudi Debruyne (http://www.rudidebruyne.be/) een lezing over het filmen en fotograferen van vogels (http://www.dutchbirdfair.nl/lezinggevers.html).

Rudy Debruyne schiet dus voor zijn lol vogels, bijvoorbeeld een Wilde Eend, met zijn geweer dood. Wellicht heeft hij dit individu eerst gefotografeerd (of gefilmd), maar zijn handeling (= bewust doden van die ene Wilde Eend) maakt het dus onmogelijk voor alle andere fotografen om ook een foto van de zelfde Wilde Eend te maken. Dit gedrag van Rudy Debruyne heeft dus ook als gevolg dat ook niemand meer kan genieten van het rondzwemmen van deze ene Wilde Eend.

Dat is toch volkomen in strijd met wat voor gedragscode dan ook? En hoe kan het dan dat zo iemand op de Dutch Bird Fair is uitgenodigd?

Groetjes, Klaas


Klaas,


Dat is al aangekaart in het subforum " Ethiek en wetgeving ":

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=195168.0


Ik kan me wel wat voorstellen bij je gevoelens, maar misschien beter om op Ethiek en wetgeving verder te praten.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Klaas van Dijk

Citaat van: KorHaan op augustus 22, 2012, 18:26:18 PMKlaas, dat is al aangekaart in het subforum " Ethiek en wetgeving ": http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=195168.0  Ik kan me wel wat voorstellen bij je gevoelens, maar misschien beter om op Ethiek en wetgeving verder te praten.

hoi Ronald,

Meteen even gekeken. Het gaat me meer om de discussie en ik vond dit een goed voorbeeld om het hier ook even aan de orde te laten komen. Wij kunnen natuurlijk hier heel braaf discussiëren over de verstorende activiteiten van fotografen, maar het moedwillig en voor je eigen plezier doden van vogels is natuurlijk wel andere koek (nog afgezien van de verstorende effecten op andere dieren, etc).

Verder lijkt Rudi Debruyne me iemand die, gezien de inhoud van zijn website, zichzelf prima kan verdedigen. Het kan toch helemaal geen kwaad dat mensen op de Bird Fair met hem in discussie gaan over plezierjacht? Hij heeft toch niets te verbergen?

Groetjes, Klaas

KorHaan

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 22, 2012, 19:26:48 PM
Citaat van: KorHaan op augustus 22, 2012, 18:26:18 PMKlaas, dat is al aangekaart in het subforum " Ethiek en wetgeving ": http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=195168.0  Ik kan me wel wat voorstellen bij je gevoelens, maar misschien beter om op Ethiek en wetgeving verder te praten.

hoi Ronald,

Meteen even gekeken. Het gaat me meer om de discussie en ik vond dit een goed voorbeeld om het hier ook even aan de orde te laten komen. Wij kunnen natuurlijk hier heel braaf discussiëren over de verstorende activiteiten van fotografen, maar het moedwillig en voor je eigen plezier doden van vogels is natuurlijk wel andere koek (nog afgezien van de verstorende effecten op andere dieren, etc).

Verder lijkt Rudi Debruyne me iemand die, gezien de inhoud van zijn website, zichzelf prima kan verdedigen. Het kan toch helemaal geen kwaad dat mensen op de Bird Fair met hem in discussie gaan over plezierjacht? Hij heeft toch niets te verbergen?

Groetjes, Klaas


Ha Klaas,


Ik begrijp het. Maar jagers mogen verstoren, dat staat zo in de wet. Kromme wet, maar 'tis nie anders...


Vriendelijke groet,


Ronald



Klaas van Dijk

Citaat van: KorHaan op augustus 23, 2012, 01:26:24 AMHa Klaas, Ik begrijp het. Maar jagers mogen verstoren, dat staat zo in de wet. Kromme wet, maar 'tis nie anders. Vriendelijke groet, Ronald

hoi Ronald,

Maar je raakt hier wel de kern van het probleem en van dit topic. Verschillende malen zijn hier [namen van] fotografen voorbij gekomen die het niet nauw namen met het met rust laten van de vogels die ze aan het fotograferen waren. En waarbij het voorkomt dat de bewuste vogel wegvliegt (en soms nooit meer wordt gezien), waardoor andere aanwezigen / nog niet aanwezigen niet [langer] kunnen genieten van deze vogel (etc.).

Het zal moeizaam / onmogelijk zijn om hard te maken dat deze fotografen de wet overtreden. De code waar we hier over spreken wil juist aan dit gedrag een halt toeroepen. Dus verder gaan dan de wet. Uiteindelijk dus een morele oproep.

En over sancties is ook regelmatig gesproken. Begrijp ik het nu goed dat je zo'n fotograaf (dus iemand die erom bekend staat dat hij willens en wetens regelmatig vogels opzettelijk opjaagt om het mooie plaatje te maken etc.) gewoon wilt uitnodigen voor dit soort van lezingen (omdat hij de wet niet overtreedt)?

Ik heb hier dus duidelijk een andere visie over. Wat mij betreft mag hij op de Zwarte Lijst komen te staan.

Groetjes,

Klaas

BramtK

Zoals Marijn hierboven al eens zei, als we deze discussie niet in een helder kader voeren, dan loopt het uit de hand en daar schieten we niets mee op. Dus, blijf a.j.b. bij het onderwerp.
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 23, 2012, 18:30:50 PM
Citaat van: KorHaan op augustus 23, 2012, 01:26:24 AMHa Klaas, Ik begrijp het. Maar jagers mogen verstoren, dat staat zo in de wet. Kromme wet, maar 'tis nie anders. Vriendelijke groet, Ronald

hoi Ronald,




.....Begrijp ik het nu goed dat je zo'n fotograaf (dus iemand die erom bekend staat dat hij willens en wetens regelmatig vogels opzettelijk opjaagt om het mooie plaatje te maken etc.) gewoon wilt uitnodigen voor dit soort van lezingen (omdat hij de wet niet overtreedt)?

Ik heb hier dus duidelijk een andere visie over. Wat mij betreft mag hij op de Zwarte Lijst komen te staan.

Groetjes,

Klaas



Nee, dat begrijp je verkeerd. Er staat nergens dat Rudi Debruyne vogels verstoort bij het fotograferen. Dat hij tevens jaagt, is wat anders, maar dat staat hier helemaal los van, en ook van het al of niet uitnodigen voor een lezing. Rudi komt een lezing geven over het fotograferen en filmen van vogels, is daarvoor uitgenodigd, en iedereen mag daar naar toe gaan of niet. We leven in een vrij land, tenslotte,


Vriendelijke groet,


Ronald

M. Hoogteijling

#586
Er wordt nu al lange tijd gediscussieerd over dit onderwerp. Hoewel alle aandacht goed is, want leidt tot bewustwording en al heel wat individuele initiatieven, ben ik even kwijt of al dit meedenken al wat heeft opgeleverd of dat we gewoon wachten op de uitkomst van het DB-overleg?

Wat mij opvalt is dat de gedragsregels geen prominente plaats op waarneming hebben, helemaal onderaan de home-page maar elders kan ik ze niet vinden (en dus alleen door flink te scrollen). De Duitse regels zijn natuurlijk schitterend en seht gründlich  ;) maar het grootste probleem is natuurlijk handhaving zonder sancties (van welke aard dan ook). Kortom, geef de gedragsregels de aandacht waarom iedereen zo om vraagt.

Hoewel er aanpassingen zijn geweest (vooral gerelateerd aan fotografie) op wrn.nl mijn oproep om eens na te denken wat er WEL kan: de gedragsregels een prominente plaats geven KAN, eens in de zoveel tijd bij uploaden van waarnemingen akkoord gaan met deze regels KAN. Bezoekers beter laten registreren KAN. Een bijdrage vragen KAN (en de opbrengst ten goede laten komen van beschermingswerk bijv, het hoeft dus niet naar WRN.nl)  maar is meteen controversieel. Per twitch een soort van forumtopic openen om misstanden of juist complimenten te delen KAN: dan kan al veel beter worden bekeken wie, wat, waarom, omstandigheden.

Ik denk wellicht al te veel in oplossingen maar in plaats van doordraven ben ik zo benieuwd naar de kleine stapjes vooruit.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Klaas van Dijk

Citaat van: M. Hoogteijling op augustus 23, 2012, 21:51:25 PMWat mij opvalt is dat de gedragsregels geen prominente plaats op waarneming hebben, helemaal onderaan de home-page maar elders kan ik ze niet vinden (en dus alleen door flink te scrollen). De Duitse regels zijn natuurlijk schitterend en seht gründlich, maar het grootste probleem is natuurlijk handhaving zonder sancties (van welke aard dan ook). Kortom, geef de gedragsregels de aandacht waarom iedereen zo om vraagt.

hoi Marijn,

Op de Duitse site http://www.club300.de/ zijn de gedragsregels heel gemakkelijk te vinden, namelijk bovenaan op de hoofdpagina (uitklapmenu linksboven op vlakje met club300; onderste regel); op de website van Dutch Birding iets moeilijker, maar wel op de hoofdpagina (uitklapmenu 'diversen' en onder 'voorspelspel 2010').

Een goed idee om het op de site van waarneming.nl een prominente plaats te geven.

Klaas

Taka

Natuurfoto's kan je ook vinden op een site als zoom.nl, waar de discussie verstoring nauwelijks leeft. Wel kan ik me daar een forumdiscussie herinneren die begon met de vraag van iemand die een ijsvogel wilde fotograferen. Probleem was dat de persoon nog nooit een ijsvogel had gezien.

Op sites als zoom.nl is extra waardering voor foto's van bekende zeldzame soorten. Dit geldt trouwens ook op waarneming.nl, waarbij (bijna) elke foto van een zeldzame soort wel een waardering krijgt, ook al is het een onscherpe foto waaraan elke schoonheid ontbreekt.

Trofeeënjacht.

Misschien helpt het als er meer waardering komt voor mooie foto's van gewone soorten.

(Sybe)

KorHaan

We kennen de omstandigheden niet waaronder een al of niet mooie foto is gemaakt; als er naast een mooie foto nou ook een reeksje foto's staat van ""the making of" , kunnen we veel makkelijker "namen en blamen"  ;) . Nu is het vooral praten over dingen die we niet weten.

Dan kom je niet verder dan het nogmaals hameren op gedragsregels, maar de situatie ter plekke inschatten en daar plaatjes van maken, die dan samen met de mooie foto beoordeeld worden met een puntensysteem, zal wonderen doen.

Nogal rigoureus, maar het is omdraaien van bewijslast. Bewijs maar dat je met je mooie foto geen verstoring hebt gepleegd. Dan moeten wel één of meer collega-fotografen bereid zijn hun politiepet op te zetten, en de fotograaf te fotograferen in plaats van de vogel. En dat bij toerbeurt.

Ingewikkeld? Zeker. Kleinzielig? Dat ook. Maar wat moet je anders? iedereen draait om de hete brij heen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Norman

De kleinst waterhoenen in de Groene Jonker zorgen er weer voor dat verschillende mensen zich niet kunnen gedragen. NM gaat actie ondernemen en zullen direct optreden tegen eventuele herhaling van deze onnodig fratsen.

Vanaf de paden zijn de vogels prima te observeren.

MarianneW

Citaat van: Norman op augustus 24, 2012, 18:08:58 PM
De kleinst waterhoenen in de Groene Jonker zorgen er weer voor dat verschillende mensen zich niet kunnen gedragen. NM gaat actie ondernemen en zullen direct optreden tegen eventuele herhaling van deze onnodig fratsen.

Vanaf de paden zijn de vogels prima te observeren.

Verstoring is niet te voorkomen. Bij aankomst vanochtend 7 fotografen langs de slootrand druk klikkend. Gevraagd of ze terug op het pad wilden komen, wazige blikken.... 'Het KW', ik kon hem dus niet zien, verdween later in het riet en toen kwamen de fotografen weer terug gebanjerd en mompelden zoiets als 'straks nog terugkomen'. Ik heb eerst maar een rondje gelopen en op de terugweg met anderen mensen op een iets ander plekje vanaf het pad het Kleinst gelukkig nog heel mooi kunnen zien. De noordwestkant van de GJ is alweer flink vertrapt, er lopen paden door het riet naar de waterkant toe. NM kwam langs en heeft wat mensen gewaarschuwd maar dat waren uiteraard niet degenen die een uur eerder langs de rand van het water stonden/zaten.

Gelukkig waren er ook vogelaars die gewoon vogels aan het kijken waren en ook nog enthousiast worden van bosruiters, zwarte ruiters en bontjes.

Marianne
Marianne

Norman

Ik heb direct NM ingelicht zodra ik las dat de Kleinst Waterhoenders weer gezien worden. Helaas was de meest felle boswachter met vakantie.

Vandaag had 'mijn' IVN afdeling een excursie naar de Groene Jonker, ik ben maar niet mee gegaan om de ergernis rond de verstorende malloten te ontlopen. Die kunnen overigens inderdaad nog steeds enthousiast worden van het 'gewone'. En waarom ook niet.

UtrechtsVogelNet

Ik kom er net vandaan, ben er ruim 2.5h geweest en het ging er keurig en gezellig aan toe. De excursie heb je mi. voor niets gemist, Norman.
Twee Kleinst Waterhoenen kunnen bijschrijven en nog net niet continu ook meerdere Waterrallen en Porseleinhoentjes in beeld.
Geweldig!

Phil

MarianneW

Phil,

Leuk dat jij twee KW's hebt kunnen zien en op een fijne manier. En idd, het barst er van de Pohoentjes en Waterrallen.
Voor wat betreft de verstoring: Je mag er ook van uit gaan dat IVN-ers zich aan de regels houden, dat zijn natuurliefhebbers en de sociale controle is groter als mensen elkaar kennen. En misschien heeft het indruk gemaakt dat NM rond heeft gelopen. Toen ik de 2e keer ging kijken, rond 1/2 12 ging het er ook keurig en gezellig aan toe en waren de slootrandfotografen weg. Was je daar een paar uur eerder geweest dan had je iets heel anders gezien.

Verder heb ik weinig behoefte om er een welles/nietes discussie van te maken. De titel van het tpoic is: Hoe voorkomen we verstoring. Mijn antwoord was vrij eenvoudig: niet dus. Iets wat ik enige pagina's geleden ook al eens had geschreven.

Marianne

M. Hoogteijling

Citaat van: MarianneW op september 02, 2012, 18:29:48 PM
Phil,

Leuk dat jij twee KW's hebt kunnen zien en op een fijne manier. En idd, het barst er van de Pohoentjes en Waterrallen.
Voor wat betreft de verstoring: Je mag er ook van uit gaan dat IVN-ers zich aan de regels houden, dat zijn natuurliefhebbers en de sociale controle is groter als mensen elkaar kennen. En misschien heeft het indruk gemaakt dat NM rond heeft gelopen. Toen ik de 2e keer ging kijken, rond 1/2 12 ging het er ook keurig en gezellig aan toe en waren de slootrandfotografen weg. Was je daar een paar uur eerder geweest dan had je iets heel anders gezien.

Verder heb ik weinig behoefte om er een welles/nietes discussie van te maken. De titel van het tpoic is: Hoe voorkomen we verstoring. Mijn antwoord was vrij eenvoudig: niet dus. Iets wat ik enige pagina's geleden ook al eens had geschreven.

Ben het met je eens dat het lastig is en zag de looppaden vandaag ook echt tot aan het randje maar..... dit keer bleef iedereen keurig op afstand. Pluspunten: de boosdoeners zijn aangesproken, beheerders geinformeerd, Kleinst Waterhoen nog aanwezig. Db is in overleg én het was duidelijk dat de boosdoeners in elk geval fotografen waren. Laat je hierdoor niet weerhouden: je ontzegt je zo veel moois én de kans er in de praktijk wat aan te doen  ;) (waarmee ik niet beweer dat je dat niet al doet hoor, maar toch zonde om een leuk dagje uit om deze reden te laten schieten).
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

javahol

#596
Hoe voorkomen we verstoring?????

Door je eens te verdiepen in het onderwerp. Door te observeren hoe bv een vogel reageert. Door te luisteren als iemand een zeer redelijk voorstel doet en niet direkt zwaar in de verdediging te gaan en zaken aanhalen die tijdens dat voorstel helemaal niet zijn genoemd.
En sowieso kan je op je vingers natellen dat een vogel er meestal niet rustiger van wordt als deze van drie kanten door fotografen wordt benaderd. Zeker niet als men ook nog in de schelpenbaan gaat liggen waar de vogel in aan het fourageren is. Zie eerst te bereiken dat een dier vertrouwen in de situatie krijgt. Als je dat voor elkaar heb kan je soms de gekste capriolen uithalen zonder te verstoren.
De mooiste beelden krijg je als je het vertrouwen hebt gewonnen, het dier op het gemak is en dus meer het natuurlijke gedrag laat zien.
Ik heb het over de Bairds strandloper van Meijendel. De vogel bleef rennen op een gegeven moment ( insluiting ). Maar ook een handtamme Morinelplevier schrikt als je met een plotselinge beweging wat naar achteren gooit ( ander praktijkvoorbeeld van jaren terug ).


Jan van Holten
Jan van Holten

HPM

Jan, Waarneming.nl kan het vertrouwen van vogels niet winnen. Deze discussie gaat om wat Waarneming.nl wel kan doen.


Herman van der Meer

Norman

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 02, 2012, 17:55:59 PM
Ik kom er net vandaan, ben er ruim 2.5h geweest en het ging er keurig en gezellig aan toe. De excursie heb je mi. voor niets gemist, Norman.
Twee Kleinst Waterhoenen kunnen bijschrijven en nog net niet continu ook meerdere Waterrallen en Porseleinhoentjes in beeld.
Geweldig!

Phil

Die vertrapte slootkanten komen van de ter plaatse zeer algemene waterbuffels???

Norman

Citaat van: javahol op september 02, 2012, 19:30:01 PM
Hoe voorkomen we verstoring? ??? ?

Door je eens te verdiepen in het onderwerp. Door te observeren hoe bv een vogel reageert. Door te luisteren als iemand een zeer redelijk voorstel doet en niet direkt zwaar in de verdediging te gaan en zaken aanhalen die tijdens dat voorstel helemaal niet zijn genoemd.
En sowieso kan je op je vingers natellen dat een vogel er meestal niet rustiger van wordt als deze van drie kanten door fotografen wordt benaderd. Zeker niet als men ook nog in de schelpenbaan gaat liggen waar de vogel in aan het fourageren is. Zie eerst te bereiken dat een dier vertrouwen in de situatie krijgt. Als je dat voor elkaar heb kan je soms de gekste capriolen uithalen zonder te verstoren.
De mooiste beelden krijg je als je het vertrouwen hebt gewonnen, het dier op het gemak is en dus meer het natuurlijke gedrag laat zien.
Ik heb het over de Bairds strandloper van Meijendel. De vogel bleef rennen op een gegeven moment ( insluiting ). Maar ook een handtamme Morinelplevier schrikt als je met een plotselinge beweging wat naar achteren gooit ( ander praktijkvoorbeeld van jaren terug ).


Jan van Holten

Het is opvallend dat veel vogelaars / fotografen zich nog maar weinig verdiepen in hun onderwerp en het ongeduld er afstraalt.
Ik kom niet zoveel bij de zeldzaamheden, slechts af en toe, maar het insluiten en opjagen is een wederkerende ergernis en altijd onnodig.

Ik weet overigens niet hoe waarneming.nl hier een rol in kan spelen. niet waarschijnlijk.

Belangrijk is en blijft dat deze malloten aangesproken worden, al heeft het weinig zin als een hele groep maling heeft aan de rust en het welzijn van het onderwerp.

Vorig jaar bij de Daurische Klauwier werd er door hele hordes vogelaars en fotografen achter de vogel aan gerend terwijl deze steeds maar door vloog, om uiteindelijk een andere horde vogelaars en fotografen tegen te komen.

Ik heb nog wat geroepen tegen verschillende groepen, maar je word aangestaard alsof je wartaal uitkraamt en er word weer verder gerend.

Toch hoop ik dat er mensen zijn gaan nadenken nadat ik ze gewezen had op dit idiote gedrag en dit niet meer herhalen.