Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

#480
Een aantal mensen heeft de berichten van Jeroen - die inmiddels gelukkig verwijderd zijn - geciteerd. Ik heb locatie-info in die posts vervangen door  :-X , verder niets aangepast/verwijderd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RWester

'Vroeger' werd nog een soort ontdekt, en moest men kilometers lopen, fietsen, rijden voor een telefooncel om de waarneming in te spreken op het DB-bandje. Of het werd pas jaren later bekend. Of helemaal niet.

Nu raken we pissig omdat een soort niet snel genoeg bekend is gemaakt, omdat ie stil is gehouden, omdat maar een paar mensen 'm hebben mogen zien.

Man man, wat een gezever allemaal. Wees blij dat mensen ter documentatie nog waarnemingen invoeren, al is het naderhand!!

Verwende nesten zijn we toch
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankw

Citaat van: August op juli 13, 2012, 12:59:38 PM
Citaat van: frankw op juli 13, 2012, 12:33:54 PM
CiteerMaar tegenwoordig is alles kwetsbaar gebied blijkbaar tenminste dat word als excuus gebruikt maar ondertussen wel al je vrienden uitnodigen? Dat heb ik moeite mee. Voor mij is een kwetsbaar gebied waar je uberhaubt niet mag komen ( alleen de beheerder en inventaris ).
Maar August, je hebt in dit geval toch geen idee wat de situatie is en wie er wel of niet zijn geweest? Voor het zelfde geld zijn al die waarnemingen van 1 of 2 personen.
Je uitspraak dat een gebied alleen kwetsbaar is als je er niet mag komen ontgaat mij volledig eerlijk gezegd.
Heb ik wel inside info ( weet dat er minimaal 10 mensen geweest zijn) .
Ok. Dat wist ik niet. :angel:

Bram Rijksen

Citaat van: August op juli 13, 2012, 12:59:38 PM
Heb ik wel inside info ( weet dat er minimaal 10 mensen geweest zijn) .

Dag August,
Het feit dat je weet dat er al minimaal 10 mensen zijn geweest, lijkt me onvoldoende om de rest van je verhaal 'hard' te maken. Dat blijkt wel uit wat je vervolgens allemaal suggereert en impliceert.
Neem van mij aan: we zíjn eerlijk, alleen zeggen we niet wat jij graag gezegd wilt hebben (" zeg gewoon ik wil niet dat er andere mensen komen omdat ik het anders te druk vind worden op mijn local patch."). Waarom niet? Gewoon, omdat dit niet de reden is.

BramtK

Citaat van: M. Hoogteijling op juli 13, 2012, 13:06:42 PM
Echter, enige kadering waar we het nu werkelijk over hebben zou al helpen.

Inderdaad, zullen we (hier) ophouden over die geelpootruiter?
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Herman van der Meer

ArjanH

Alle goede bedoelingen ten spijt, en ik heb het wel eens eerder aangegeven, de enige manier om verstoring te voorkomen is mijns inziens om eenvoudigweg niets meer door te geven. Is dat wat ik wil ? Nee, zeer zeker niet. Is dat wat anderen willen ? Sommigen misschien wel, anderen misschien niet. De kernvraag is en blijft natuurlijk: wat wordt er verstaan onder verstoring ? Als ik de deur uit loop en onbewust een Merel opschrik kan er dan sprake zijn van verstoring ? Puur letterlijk gezien natuurlijk wel, net zoals wanneer wat Patrijzen op het allerlaatste moment opvliegen wanneer ik langs kom lopen. Maar in zulke gevallen is geen sprake van bewuste of geforceerde verstoring. Dit gebeurt elke dag en is eenvoudigweg onvermijdelijk. In het geval van dwaalgasten maar zeker ook zeldzame broedvogels ligt dit wat anders en gecompliceerder. Vooral omdat daar, mede door Internet, meer aandacht voor is. Het is een dooddoener maar wanneer iedereen zich nou eens zou gedragen lijkt het me dat er niets mis mee is om naar een zeldzame soort te gaan of te lopen zoeken. Wat dat betreft is het vogelen van tegenwoordig helaas net zoals het verkeer of bij supporters van voetbalclubs: er zijn altijd wel wat rotte appels. Dat valt niet uit te bannen.

Sander Haak

#488
Citaat van: ArjanH op juli 26, 2012, 23:20:18 PM
De kernvraag is en blijft natuurlijk: wat wordt er verstaan onder verstoring ?

Volgens mij zijn er drie vormen van verstoring waardoor dier, natuur of mens worden gedupeerd. Hierbij ga ik even uit van vogelsoorten die doorgaans veel publiek trekken. Dat je niet voor de lol een merel op moet jagen lijkt me evident. Hoe je hier dan verder mee omgaat vind ik persoonlijk een eigen verantwoordelijkheid.

1. Verstoring van een broedgeval: Vraag jezelf af of een grote toeloop van mensen te veel stress veroorzaakt op een zeldzaam broedgeval.
2. Verstoring van een gebied: Vraag jezelf af of het betreffende gebied een grote toeloop van mensen kan hebben, mogelijk vanwege andere broedvogels.
3. Verstoring van een twitch: Vraag jezelf af of jou gedrag er toe kan leiden dat andere vogelaars een leuke soort missen.

Punt 1 en 2 zijn duidelijk geredeneerd vanuit de natuur en zijn voor zowel ontdekker als twitcher relevant. Punt 3 is een sociale benadering omdat een grote groep mensen dezelfde hobby beoefent.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Folkert Jan

#489
Citaat van: HPM op juli 26, 2012, 22:39:23 PM
Citaat van: Jaap Denee op juli 26, 2012, 20:54:01 PM
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=741

Gezelli: "...laat je niet voor de kar van deze mensen spannen..."

edit: ondanks de leestekens had ik niet door dat dit een citaat was.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Dat is een opmerking van Max op de DB-site die kennelijk bang is dat zich op dit forum een groep mensen schuil houdt die alles geheim wil houden. De DB-werkgroep mag zich volgens Max niet voor die kar laten spannen. Zie in dat licht ook zijn foto's op die site van Amerikaanse plevieren waarvoor stranden worden afgezet, hetgeen volgens Max leidt tot verminderd draagvlak voor soortbescherming. Kortom, een enigszins eenzijdige blik en dus niet gezelli.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

garryb

Mag Max geen mening hebben dan? Wat nou gezelli? Het is toch geen theekransje hier? Wat hij volgens mij bedoelt is dat er een club mensen op internet actief is die meent een "Brave New World" te kunnen creëren door van alles angstvallig te verbieden en onder de pet te houden. Terwijl in de echte wereld door goed overleg dingen meestal in goede banen te leiden zijn. Met "die mensen" bedoelt hij zekere dominante roeptoeters (de Jonge 2012) op dit forum.

BramtK

Tut tut, niet zo opgefokt. Herman moet helemaal zelf weten wat hij wel en niet gezelli vindt, net zo goed als dat Max ook best iets mag zeggen. 

Maar suggereren dat er een club van bepaalde mensen is die alles geheim willen houden en/of dat roeptoeters hier propageren om alles geheim te houden, dat is onzin. De mensen die dat menen te lezen, kunnen beter hun gekleurde bril afzetten.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de vorderingen die de DB-werkgroep maakt. Waarneming.nl heeft op dit moment de eerste kans om iets met de suggesties uit dit forum te doen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Citaat van: rnbflavour op juli 27, 2012, 13:21:09 PM
Om even door te gaan.

Overvliegende zwarte ooievaars op embargo http://waarneming.nl/soort/view/362?from=2012-07-27&to=2012-07-27

Over een kwetsbaar gebied gevlogen wellicht?  ;)

garryb

Bram, dat is geen onzin. Die mensen zijn er. Ik houd mijn gekleurde bril, niet in de laatste plaats vanwege de hoge zonkracht, nog even op. En ik denk niet dat men maalt om wie de eerste is, noch bij waarneming.nl, noch bij de Dutch Birding Association. Over de vordering van die laatste, zie de site en stel daar je vraag onder het topic.

HPM

Citaat van: rnbflavour op juli 27, 2012, 13:21:09 PM
Om even door te gaan.

Overvliegende zwarte ooievaars op embargo http://waarneming.nl/soort/view/362?from=2012-07-27&to=2012-07-27

Over nutteloze opmerkingen gesproken!
Of jij er nou ver- of gestoord van raakt: waarnemers maken helemaal zelf uit wat ze met hun meldingen doen.
Waar zie jij trouwens Zwarte ooievaars onder embargo?
Herman van der Meer

jvdlaan

Citaat van: HPM op juli 27, 2012, 13:48:02 PM
Citaat van: rnbflavour op juli 27, 2012, 13:21:09 PM
Om even door te gaan.

Overvliegende zwarte ooievaars op embargo http://waarneming.nl/soort/view/362?from=2012-07-27&to=2012-07-27

Over nutteloze opmerkingen gesproken!
Of jij er nou ver- of gestoord van raakt: waarnemers maken helemaal zelf uit wat ze met hun meldingen doen.
Waar zie jij trouwens Zwarte ooievaars onder embargo?

Ik heb ze ook als vervaagd gezien. De waarnemer heeft het inmiddels of aangepast of de waarneming verwijderd, maakt niet uit.

Hans Peterse

Gelukkig heb je als twitcher ook geen last van verborgen overvliegende Zwarte Ooievaars...
Groet, Hans

BramtK

Garry, ik had de update van de DB-site van vandaag in ieder geval gelezen. Vakantieperiode, las ik. Tsja, misschien zijn die mensen er wel en misschien ben ik daar wel wat naief in, maar dan nog denk ik niet dat we daar al te veel voor hoeven te vrezen zolang we een open discussie hebben. Ik vat dit topic overigens niet op als een pleit om dingen geheim te houden.

Over die Zwarte ooievaars, iedereen moet zelf weten hoe hij zijn waarnemingen invoerd. Lijkt me weinig nuttig om daar nou een hetze over te beginnen.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Nee joh, lekker klagen om niets, dat is het beste.

KorHaan

Citaat van: RWester op juli 13, 2012, 14:37:37 PM
'Vroeger' werd nog een soort ontdekt, en moest men kilometers lopen, fietsen, rijden voor een telefooncel om de waarneming in te spreken op het DB-bandje. Of het werd pas jaren later bekend. Of helemaal niet.

Nu raken we pissig omdat een soort niet snel genoeg bekend is gemaakt, omdat ie stil is gehouden, omdat maar een paar mensen 'm hebben mogen zien.

Man man, wat een gezever allemaal. Wees blij dat mensen ter documentatie nog waarnemingen invoeren, al is het naderhand!!

Verwende nesten zijn we toch



Dat is inherent aan het succes van de moderne communicatiemiddelen.

Soms is een gebiedje kwetsbaar, niet omdat het aantal twitchers er dan toe doet, maar omdat het aantal auto's waarmee de twitchers komen, zorgt voor overlast voor anderen.
Honderd twitchers kun je wel bergen, als iedereen zijn hersens gebruikt en zich verstandig opstelt, maar honderd auto's op een smal wegggetje, waar boeren met tractoren langs moeten om hun boterham te verdienen, is andere koek.

De Sporenkievit in de Bovenmeent (mijn local patch) was een ramp, omdat mensen met de auto het weggetje illegaal blokkeerden, en de plaatselijke boer er niet meer langs kon. Ik heb nog jaren daarna "plezier" gehad van die boer, die alles wat een kijker en telescoop droeg dood wilde rijden. Echt waar, je moest opzij springen als hij met 100km/uur op je af kwam razen.

Met de latere Grote Geelpootruiter in hetzelfde gebied, was de zaak heel anders. Mensen parkeerden netjes hun auto bij de Gamma, op een groot parkeerterrein, en waren bereid een kleine 3 kilometer te lopen naar de plek waar de vogel zat. Heel goed! Honderden twitchers hebben hier nauwelijks voor overlast gezorgd.

Ik denk, dat veel overlast voorkomen kan worden, als men bereid is ergens te parkeren waar ruimte is, en vervolgens bereid een stuk te lopen ( of te vouwfietsen), en ter plekke zich netjes te gedragen en zich af te vragen, of het niet beter is om op afstand te blijven en af te wachten, dan om ongeduldig het gebied in te lopen om de tik "veilig te stellen". Mij valt altijd het ongeduld op, waarmee veel vogelaars schijnen te zijn behept, om de vogel zo snel mogelijk "Under the belt" te hebben.

Zucht -

Even een voorbeeld:

4-10-2009; een Sperwergrasmus op Texel. We komen met zijn tweeën aan bij de haag, andere auto's staan geparkeerd in de berm. Als we uit willen stappen, roept iemand vanuit één van de auto's dat het beter is om in de auto te blijven, omdat de vogel zich dan wil vertonen. We blijven dus in de auto, en zien vanaf een meter of tien de Sperwergrasmus twee keer tevoorschijn komen in de haag. De andere auto's vertrekken, onze auto is de enige die achterblijft. Andere auto's komen, en parkeren in de berm voor ons. Als de vogelaars uitstappen, neem ik mijn verantwoordelijkheid en roep vanuit het open zijraam, dat ze beter in hun auto kunnen blijven zitten, omdat de vogel zich dan vertoont. Een gezicht dat ik herken, kijkt mij aan, drie seconden, een schattende blik, en vervolgens stapt het hele zootje uit en begeeft zich naar de haag, waar ze voor gaan staan en omheen gaan lopen. Mijn kop kwam ze niet bekend voor, dus vonden ze het prima in orde om mij te negeren, mijn goede raad in de wind te slaan en hun eigen plan te trekken.

Ja, dan houdt het wel op voor mij. Je kunt mensen wel aanspreken, maar als ze inschatten dat je niet tot de bekende koppen behoort, gaan ze gewoon hun eigen gang. Dit voorbeeld was trouwens niet de eerste keer. In de Flevopolder heb ik ooit voorzichtig voorgesteld, om enige afstand van het rietkraagje te nemen, zodat de vermeende Siberische Sprinkhaanzanger misschien tevoorschijn zou willen komen. Ik werd aangekeken, ingeschat als niet-interessant want onbekend, en vervolgens genegeerd.

Tsja. Ik heb nog wel een handjevol voorbeelden, maar ik wil toch vooral oproepen, dat mensen die vogeltjes willen zien, hun hersens gebruiken, en de situatie TER PLEKKE als vogelaar met ervaring willen inschatten, en zich niet als een stel dolle honden gedragen die hun verhoogde adrenalinespiegel volgen.

Jongens, het moet wel een leuke hobby blijven. Even nadenken, kijk wat de rest doet, een beetje geduld, dan wordt een hoop ellende toch voorkomen?


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

peterlindenburg

nou, enige dramatiek kan je niet ontzegd worden Ronald ;)
één boze boer lijkt mij nou geen ramp, ik denk eerder dat de kans groter is dat die boer zelf een ramp is voor de vogels  ;D

Yeronimo

Tja niemand wil 100 kilometer rijden om vervolgens niet hetgeen te zien waar die voor komt. En dan telt iedere minuut... Ik heb ook aardig op mijn kop gehad toen ik voorstelde om te lopen door de duinen naar de Woestijnplevier in Den Helder destijds omdat ik de Boerenzwaluwtrek wel erg leuk vond. Resultaat: Woestijnplevier op paar minuten gemist...

Aan de andere kant kan ik mij nog goed de Kuifkoekoek herinneren bij Den Oever. Twee figuren besluiten de snelweg over te steken en door het gebied heen te struinen om hem op te jagen. Ze negeren mijn boze blik en duidelijke signalen dat ik het er niet mee eens ben. Vanaf de overkant had ik daarna prima zicht op wat er gebeurde. De Kuifkoekoek werd opgejaagd, kon hem volgen. Op dat moment kwamen er net een aantal personen uit Brabant die hem hierdoor dipten, hij verdween achter een duintop waarschijnlijk weg naar west het IJsselmeer over.

Wat mij betreft is verstoring niet te voorkomen als de sociale controle te laag is. In het laatste geval stond ik namelijk machteloos toe te kijken. Het zou een uitkomst bieden als de werkgroep van het DBA de mogelijkheden bekijkt tot het voorkomen van dit soort situaties. Al ben ik jammer genoeg bang dat het niet goed gaat werken, tenzij de werkgroep komt met een mogelijkheid de drempel hoger te leggen een soort te verstoren door middel van het verbannen van een lid op het digitale platform dat hij/zij gebruikt. Dergelijke zware ingrepen zie ik helaas niet gebeuren op korte termijn. Alles onder embargo gaan zetten is geen oplossing, het is juist belangrijk de toekomstige generatie betrokken te laten raken bij de natuur en te laten genieten van de natuur. Als wij onze hobby voor onszelf willen houden en niet voor nieuwe aanwas zorgen die geënthousiasmeerd wordt hiervoor dan is het gauw afgelopen met de natuurbescherming.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

#504
Citaat van: Yeronimo op juli 27, 2012, 20:36:06 PM
... Alles onder embargo gaan zetten is geen oplossing, het is juist belangrijk de toekomstige generatie betrokken te laten raken bij de natuur en te laten genieten van de natuur. Als wij onze hobby voor onszelf willen houden en niet voor nieuwe aanwas zorgen die geënthousiasmeerd wordt hiervoor dan is het gauw afgelopen met de natuurbescherming.

Wat een flauwekul!. Natuurbelevimg en natuurbescherming hangen niet van twitchen af. Ik heb in mijn hele leven nog nooit ook maar iets getwiched en ik natuurgeniet me te pletter. Door een embargo zie ik geen vogel minder en ik geniets niet minder en dat geldt voor talloze anderen.

PS. IK heb alleen eens drie dode Postvissen getwiched.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op juli 27, 2012, 22:55:33 PM


PS. IK heb alleen eens drie dode Potvissen getwiched.
Daar heb ik nu echt een hekel aan pottenkijkers  ;)
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op juli 28, 2012, 10:08:18 AM
Citaat van: HPM op juli 27, 2012, 22:55:33 PM


PS. IK heb alleen eens drie dode Potvissen getwiched.
Daar heb ik nu echt een hekel aan pottenkijkers  ;)

Vooral als ze te diep in het potje hebben gekeken.
Herman van der Meer

hiskodevries

Kort werk bezoek afgelegd naar de kortbekzeekoet die net op de kant kwam. Bijna iedereen bleef op het gras gedeelte van de dijk behalve ene Cor die zich wel liet corrigeren. Keurig!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

Ook in kringen van vlinderaars/-fotografen is er nog veel winst te behalen, om de insteek maar positief te houden: http://www.vlinderstichting.nl/actueel.php?id=8&nieuwsid=791


Betreft: het Spiegeldikkopje. Citaat: 
Om het probleem van vertrapping en verstoring van het leefgebied te voorkomen maait de Vlinderwacht Harrie Vossen er ieder jaar ruim 300 meter observatie paden. Vanaf deze paden, die overal door het gebied lopen, zijn de spiegeldikkopjes goed te zien en te fotograferen. In voorgaande jaren was dit een geweldig succes en was het voor de belangstellenden duidelijk dat ze op de gemaaide paden moesten blijven. Dit jaar bleek het anders. Hij meldt: "Gisteren was ik er ook nog eens om te observeren en het ging mijn voorstellingsvermogen te boven hoeveel
honderden vierkante
meters er was vertrapt. Overal door het gebied was de vegetatie, en dus ook het hennegras, plat gewalst en er zijn zeker veel eieren en inmiddels ook rupsen verloren gegaan."





Lekker vogelen (mijn vogelblog)

BramtK

Citaat van: Jan Zwaaneveld op augustus 01, 2012, 13:43:13 PM
Ook in kringen van vlinderaars/-fotografen is er nog veel winst te behalen, om de insteek maar positief te houden: http://www.vlinderstichting.nl/actueel.php?id=8&nieuwsid=791


Betreft: het Spiegeldikkopje. Citaat:   
Om het probleem van vertrapping en verstoring van het leefgebied te voorkomen maait de Vlinderwacht Harrie Vossen er ieder jaar ruim 300 meter observatie paden. Vanaf deze paden, die overal door het gebied lopen, zijn de spiegeldikkopjes goed te zien en te fotograferen. In voorgaande jaren was dit een geweldig succes en was het voor de belangstellenden duidelijk dat ze op de gemaaide paden moesten blijven. Dit jaar bleek het anders. Hij meldt: "Gisteren was ik er ook nog eens om te observeren en het ging mijn voorstellingsvermogen te boven hoeveel
honderden vierkante
meters er was vertrapt. Overal door het gebied was de vegetatie, en dus ook het hennegras, plat gewalst en er zijn zeker veel eieren en inmiddels ook rupsen verloren gegaan."
Vreselijk en helaas een bekend verschijnsel. Opnieuw rijst de vraag wie die mensen zijn.

De waarnemingen van deze soort op waarneming.nl zijn vrij beschikbaar, zonder enige waarschuwing bij de waarneming, met uitzondering van die ene waarnemer die dat in zijn beschrijving zet. Kan daar nu niet iets aan gedaan worden?
Groeten,

Bram ter Keurs