Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Guus, ik kan mij natuurlijk vergissen maar ik ben hier volgens mij nog niemand tegengekomen die pleit voor zoveel mogelijk verbergen. Ik ben dat zeker niet want daarvoor hecht ik teveel waarde aan Waarneming. Het lijkt me ook logisch dat iedereen hier juist voor zo min mogelijk verbergen is.

Bij de suggesties voor automatische embargo's vanuit Waarneming.nl gaat het om een beperkt aantal kwetsbare! soorten die dan een deel van het jaar niet op Waarneming zichtbaar zouden zijn. De rest van het jaar dus wel.
Het aantal soorten waar het waarschijnlijk om zou gaan valt in het niet bij de honderden soorten die per jaar worden gezien en veel daarvan zie je ook niet het hele jaar door op Waarneming verschijnen, al is dat dan niet omdat ze door Waarneming worden verborgen.
Als ik mij als voorbeeld tot de soortgroep vogels beperk dan is het doel van dat tijdelijk automatisch verbergen om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat die kwetsbare soorten niet door 'de schuld' van Waarneming.nl worden verhinderd om te gaan broeden of om succesvol te broeden.

Er zijn mensen die, kort gezegd, vinden dat de natuur er voor de mens is en dat het geen zin heeft iets te beschermen als niet iedereen ervan kan genieten. Hoe je daar ook over denkt, feit is dat het niet om het fysiek verbergen van die soorten gaar maar om het verbergen van de waarnemingen van die soorten op Waarneming.nl als dat nodig is. Op geen enkele manier wordt dus verhinderd dat mensen ervan genieten als ze die soorten tegenkomen. Er wordt alleen verhinderd dat mensen via Waarneming.nl tegen iedereen vertellen dat ze bepaalde soorten hebben gezien en ze worden niet door Waarneming.nl bij het handje genomen om ze naar de juiste plek te brengen als het beter is dat so'n soort even met rust wordt gelaten. Niet dat jij die rust persoonlijk zou verstoren natuurlijk maar jij bent niet de enige die Waarneming gebruikt dus als jij wordt meegenomen komt 'de halve wereld' mee.

Het tijdelijk verbergen kan eraan bijdragen dat die mensen ook in de toekomst van bepaalde soorten zullen kunnen blijven genieten en dat er zelfs van méér broedende soorten genoten kan worden en van andere soorten vaker, en niet alleen zij maar ook hun kinderen en kleinkinderen.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Zoals ik ook al een hele tijd geleden had aangegeven leidt embargo niet tot meer broedgevallen van een soort. Daar zorgt klimaatverandering, evolutie, inrichting van natuur etc wel voor.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 26, 2012, 12:59:10 PM
Zoals ik ook al een hele tijd geleden had aangegeven leidt embargo niet tot meer broedgevallen van een soort....


Doet de vrije uitloop van vogeltoeristen, vogelfotografelaars en eierrovers  enz. dat dan wel?
Herman van der Meer

HJDT

Guus, bedankt voor je uitstekende bijdrage. Ik denk dat het prima samenvat wat vele meelezers denken.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Klaas van Dijk

Citaat van: rnbflavour op juni 25, 2012, 22:18:14 PM(....) De enige narigheden die ik ervaren heb: (...). 2. Nestroof ruigpootuil (...). Ik heb nog nooit bewijzen gezien van een bewezen verstoord broedgeval of het onherstelbaar vernietigen van bepaalde flora. (...) Het lijkt wel of de twitchers en fotografen nu overal de schuld van krijgen, maar ondanks tapen van de ontdekkers van de ruigpootuilen tijden de initiële zoekacties, de massale excursies, de kleine groepjes die op eigen houtje zijn gegaan, het krabben aan bomen en in de broedbomen klimmen van de wekgroepmedewerkers, het wassen van de jonge vogels, het kijken met camera's in de nesten etc. etc. hebben niet geleid tot een verstoord broedgeval. De jongen zijn gewoon uitgevlogen, maar helaas gepakt door een havik.

Dat er een nest zeer vermoedelijk is leeggeroofd was niet de schuld van de twitchers (...). Deze soorten zouden prima getwitcht kunnen worden zolang we maar zorgen dat de locaties niet in verkeerde handen vallen. Het lijkt mij dus ook geen enkel probleem dat mensen onderling de locaties doorgeven (....).

Als het om eirovers gaat kan ik me het beter indenken, maar die mensen kunnen net zo goed even in Duitsland gaan zoeken waar zeearend, zwarte- en rode wouw aanzienlijk algemener zijn. Ik denk niet dat ze zo dom zijn om een druk bezochte plek te gaan roven. (Bij ruigpootuil lijkt me dat anders aangezien je in Duitsland ook niet echt zomaar een ruigpootuil vindt). Als de plek zelf te kwetsbaar is of de ontdekker/tereinbeheerder wil rust houden in zijn gebied heb ik overigens geen bezwaar, maar dan kan die persoon zelf een embargo instellen/aanvragen en hoeft dat niet automatisch. (...).

hoi Folkert-Jan,

Leuk dat je even op dit onderwerp terugkomt en laat ik meteen een misverstand uit de weg nemen. Ik heb nooit beweerd / willen beweren / de bedoeling gehad de suggestie te wekken dat jullie (= de mensen van de Ruigpootuilenwerkgroep c.s.) met jullie activiteiten (zoals hierboven genoemd, en tevens genoemd in de lezing van Marnix) over de schreef zijn gegaan. In tegendeel! Ik ben van mening dat jullie op een erg goede manier al een aantal jaren bezig zijn met het zo goed mogelijk en zo degelijk mogelijk in kaart brengen van de ontwikkelingen van broedende Ruigpootuilen in Drenthe (en daarbuiten).

Jij was volgens mij ook bij de lezing van Marnix en er is dus helemaal niets mis met de manier hoe jullie dit onderzoek aanpakken. In ieder geval volgens mijn mening en voor zover ik het kan beoordelen. Dus ga vooral zo door (en blijf er over publiceren).

En volgens mij, maar daar heb ik dus wat minder zicht op, gaan jullie er op een goede manier mee om hoe gedetailleerd de -mogelijke- broedlocaties naar buiten worden gebracht.

Met één duidelijke uitzondering. Deze uitzondering is het gedetailleerde kaartje op pagina 51 in het artikel: 'Broedende Ruigpootuilen in Drenthe in 2008', verschenen in het tijdschrift Limosa (aflevering 2, pagina 49-58, 2009) met als auteurs respectievelijk Willem van Manen, Aaldrik Pot, Gert Ottens en Marnix Jonker.

Ik was en ben van mening dat het voor kwaadwillenden (dus niet jullie & alle andere goedwillenden) hierdoor wel erg makkelijk was om achter de precieze locatie te komen. Maar ik was altijd te lui geweest om dit zelf na te gaan. Gisteravond daarom de PDF van het artikel naar een vogelaar gemaild met de vraag hoe hij hier tegenaan keek. Zijn antwoord kwam snel:

Citeer----- Original Message -----
To: Klaas van Dijk Sent: Monday, June 25, 2012 11:17 PM
Subject: Re: Nestroof ruigpootuil

Lekker makkelijk te vinden... [removed] intikken. Er vanuit gaan dat de kaart N-geörienteerd is en je hebt binnen 2 sec de plek: [url removed].

Goed, dus een eitje. En we zijn het met elkaar eens dat er juist op deze locatie iets is gebeurd. "Dat er een nest zeer vermoedelijk is leeggeroofd", zoals je het zelf hierboven omschrijft.

Maar jij bent niet één van de vier auteurs van dit artikel. En jij bent dus, evenals alle andere twichers en/of betrokkenen bij de Werkgroep Ruigpootuil, er ook niet voor verantwoordelijk dat dit kaartje in 'verkeerde handen is gevallen'. Maar dat is dus anders voor de vier auteurs van dit artikel.

(1): Aaldrik en Marnix hebben onafhankelijk van elkaar mij gezegd dat ze het er niet mee eens waren dat dit kaartje op deze manier in het artikel terecht is gekomen.

(2): naar aanleiding van de discussie op dit forum kreeg ik vanochtend een e-mail van Willem van Manen, de eerste auteur van het artikel. In deze e-mail staat:

Citeer----- Original Message -----
From: Willem van Manen Sent: Tuesday, June 26, 2012 8:54 AM
(....). Nu ben ik ook auteur van dat artikel, heb dat kaartje gelanceerd en er de meeste pressie op gezet dat het er wel in kwam. (...).

(3): Gert Ottens heeft niets meer van zich laten horen.

--------------------------------------------------------------------

Is het zo wat duidelijker? Vraag anders rustig verder.

Groetjes,

Klaas van Dijk

PS: 'Hoe voorkomen we verstoring' is het onderwerp van deze draad en ik ben het dus volkomen eens met Marnix en met Aaldrik dat de openbare publicatie van deze gedetailleerde kaart in het bewuste artikel in Limosa (een tijdschrift wat veel wordt gelezen) er niet toe heeft bijgedragen dat we onze uiterste best hebben gedaan om verstoring bij een uiterst zeldzame soort als de Ruigpootuil tegen te gaan.

jvdlaan

Klaas, is het niet beter dit oud zeer in een persoonlijke mail met Gert O uit te vechten?

Jurjen Postma

CiteerGeplaatst door: rnbflavour
« Gepost op: Vandaag om 10:01:56 »
Dan heb ik niets gezegd. 

Als dat toch eens waar zou kunnen zijn...
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Erwin Reinstra

#247
Merk dat er bij enkelen wat "weerstand/ ergernis" ontstaat m.b.t. de (o.a.) door mij voorgestelde (standaard)embargo's bij een aantal soorten. Op zich wel terecht/ logisch (zie argumentatie Guus), ware het niet dat ik het iig dus niet zo strikt bedoel als wordt verondersteld (zie ook relativering Herman).

Ik pleit er dus zeker niet voor om alle soorten die ik noemde standaard op embargo te zetten. Integendeel zelfs; wat mij betreft geldt voor de meeste soorten: in principe geen embargo, tenzij aan alle van de onderstaande criteria wordt voldaan:
- de waarneming is gedurende de bekende broedperiode van de betreffende soort;
- de vogel bevindt zich in (potentieel) geschikt broedbiotoop;
- er is duidelijk sprake van (zeer) broed(verdacht) gedrag;
- er is sprake van een situatie/ locatie met grote risico's op aanzienlijke verstoring van of de soort zelf of andere unieke natuurwaarden.

In de praktijk betekent dit voor een aantal soorten in een aantal gebieden in het broedseizoen altijd een embargo. In veel gevallen zal het echter toch maatwerk blijven door (regionale) admins, maar vooral ook door de waarnemers zelf! Ik denk trouwens dat dit in veel gevallen al gewoon de huidige praktijk is.

Wel is het voor waarnemers (incl. admins) erg lastig om een mogelijke verstoring in de toekomst te voorzien. Zie bijvoorbeeld maar eens bij een eerste waarneming aankomen dat een soort uiteindelijk daar ook gaat broeden. Zeker omdat onder de genoemde soorten nogal wat opportunistische/ onvoorspelbare soorten zitten.

De Europese zeldzaamheid (incl. trend) en Nederlandse verantwoordelijkheid voor een soort zou ook in de overwegingen betrokken kunnen worden. Dat zou bijv. de "embargonoodzaak" voor bijeneter, kraanvogel, woudaap, waterspreeuw en buidelmees verkleinen, maar voor soorten als roerdomp, kwartelkoning en (in de toekomst) grutto wellicht vergroten.

Tenslotte gelden voor roofvogels en uilen helaas andere (veel grotere) problemen (vervolging, nestroof e.d.) waardoor het helaas nodig is hier vaker embargo's toe te passen.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Guus Peterse

Citaat van: Modest Moose op juni 26, 2012, 15:36:43 PM
wat mij betreft geldt voor de meeste soorten: in principe geen embargo, tenzij aan alle van de onderstaande criteria wordt voldaan:
- de waarneming is gedurende de bekende broedperiode van de betreffende soort;
- de vogel bevindt zich in (potentieel) geschikt broedbiotoop;
- er is duidelijk sprake van (zeer) broed(verdacht) gedrag;
- er is sprake van een situatie/ locatie met grote risico's op aanzienlijke verstoring van of de soort zelf of andere unieke natuurwaarden.

In de praktijk betekent dit voor een aantal soorten in een aantal gebieden in het broedseizoen altijd een embargo. In veel gevallen zal het echter toch maatwerk blijven door (regionale) admins, maar vooral ook door de waarnemers zelf!
Prima, dan zijn we het in grote lijnen wel eens.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Marcel van kammen

even geheel offtopic misschien,maar waarom worden er zovaak buidelmezennesten geroofd? Ik heb nog nooit gehoord van geroofde winterkoning of staartmees nesten,terwijl die ook heel mooi zijn..... kan me nog herinneren dat ik toen ik een jaar of 10 was een buidelmees nest had gevonden vlak bij huis,zelfs toen wist ik al dat ik dat aan niemand mocht vertellen vanwege kans op nestroof (en dat is dus al 18 jaar geleden).

hiskodevries

Citaat van: guusp op juni 26, 2012, 15:45:42 PM
Citaat van: Modest Moose op juni 26, 2012, 15:36:43 PM
wat mij betreft geldt voor de meeste soorten: in principe geen embargo, tenzij aan alle van de onderstaande criteria wordt voldaan:
- de waarneming is gedurende de bekende broedperiode van de betreffende soort;
- de vogel bevindt zich in (potentieel) geschikt broedbiotoop;
- er is duidelijk sprake van (zeer) broed(verdacht) gedrag;
- er is sprake van een situatie/ locatie met grote risico's op aanzienlijke verstoring van of de soort zelf of andere unieke natuurwaarden.

In de praktijk betekent dit voor een aantal soorten in een aantal gebieden in het broedseizoen altijd een embargo. In veel gevallen zal het echter toch maatwerk blijven door (regionale) admins, maar vooral ook door de waarnemers zelf!

Prima, dan zijn we het in grote lijnen wel eens.
Dat is ook precies zoals  we te werk gaan. als mensen/organisaties dat ook bijtijds delen hoeven we geen putten te dempen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 26, 2012, 16:31:42 PM
Citaat van: guusp op juni 26, 2012, 15:45:42 PM
Citaat van: Modest Moose op juni 26, 2012, 15:36:43 PM
wat mij betreft geldt voor de meeste soorten: in principe geen embargo, tenzij aan alle van de onderstaande criteria wordt voldaan:
- de waarneming is gedurende de bekende broedperiode van de betreffende soort;
- de vogel bevindt zich in (potentieel) geschikt broedbiotoop;
- er is duidelijk sprake van (zeer) broed(verdacht) gedrag;
- er is sprake van een situatie/ locatie met grote risico's op aanzienlijke verstoring van of de soort zelf of andere unieke natuurwaarden.

In de praktijk betekent dit voor een aantal soorten in een aantal gebieden in het broedseizoen altijd een embargo. In veel gevallen zal het echter toch maatwerk blijven door (regionale) admins, maar vooral ook door de waarnemers zelf!

Prima, dan zijn we het in grote lijnen wel eens.
Dat is ook precies zoals  we te werk gaan. als mensen/organisaties dat ook bijtijds delen hoeven we geen putten te dempen

Dat is dan ook een knelpunt.
Herman van der Meer

hiskodevries

herman, daar heb jij geen weet van, want je weet niet wat wel/niet verborgen blijft.
Maar inderdaad het voortijdig  laten verbergen neemt schoorvoetend toe.
Laatst een email wisseling
'kunt u de Hop verbergen'
Ja hoor waar ?
'nou ergens in de provincie ......'
'dat moet wel iets preciezer b.v. op gemeente niveau'
'ow, ok de gemeente .......'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jvdlaan

Bij vlinders gebeurt het al heel lang toch dat bepaalde soorten per definitie vervaagd zijn? Zo zijn waarnemingen van deze soort van meer dan 75 jaar geleden nog steeds vervaagd! (zie:  http://waarneming.nl/soort/view/666?from=1900-06-26&to=2012-06-26&prov=0&maand=0&rows=20&os=0)


Ik ga ook meteen zoeken als deze plek bekend wordt!  ;D

Botervlieg

#254
Citaat van: jvdlaan op juni 26, 2012, 17:24:46 PM
Ik ga ook meteen zoeken als deze plek bekend wordt!  ;D

Ik heb al een vermoeden in welke richting je het zou moeten zoeken....  :rolleye:

HPM

Citaat van: hiskodevries op juni 26, 2012, 16:53:46 PM
herman, daar heb jij geen weet van, want je weet niet wat wel/niet verborgen blijft.
Maar inderdaad het voortijdig  laten verbergen neemt schoorvoetend toe.
Laatst een email wisseling
'kunt u de Hop verbergen'
Ja hoor waar ?
'nou ergens in de provincie ......'
'dat moet wel iets preciezer b.v. op gemeente niveau'
'ow, ok de gemeente .......'

Ja, dat schiet lekker op zo  :)

Maar ik bedoelde natuurlijk dat als je moet wachten op een extern verzoek omdat er duidelijke aanwijzingen zijn voor broeden voordat je tot verbergen overgaat je altijd de reeds verspreidde kennis nog hebt, die bij een broedgeval extra nuttig kan zijn en voor sommigen zelfs pas dan nuttig wordt. Als er midden in het broedseizoen ineens een zeldzaam geval wordt geblokkeerd, weet ik wel hoe laat het is.
En maak me uit voor optimist of noem me onrealistisch maar ik denk echt dat soorten als Griel en Roodkopklauwier in Nederland een kans hebben als ze maar met rust worden gelaten. De Griel met name om wat er in Engeland aan de gang is.
Herman van der Meer

Vincent Hart

#256
Citaat van: M. Baltus op juni 26, 2012, 17:29:46 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 26, 2012, 17:24:46 PM
Ik ga ook meteen zoeken als deze plek bekend wordt!  ;D

Ik heb al een vermoeden in welke richting je het zou moeten zoeken....  :rolleye:
Marleen, ik heb het kaartje verwijderd uit je post, je hoeft niet de kat op het spek te binden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 18:31:03 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 26, 2012, 17:29:46 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 26, 2012, 17:24:46 PM
Ik ga ook meteen zoeken als deze plek bekend wordt!  ;D

Ik heb al een vermoeden in welke richting je het zou moeten zoeken....  :rolleye:
Marleen, ik heb het kaartje verwijderd uit je post, ik hoop dat je zelf kunt verzinnen waarom je dat niet op het forum moet plaatsen - en zeker niet in dit topic. Wel goed om te weten dat je dat kaartje kon maken, daar moeten we naar kijken.
Want? Is gewoon een 5km-hok vervaging. Dat hoort bij een automatisch ingestelde vervaging.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvdlaan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 26, 2012, 18:35:27 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 18:31:03 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 26, 2012, 17:29:46 PM
Citaat van: jvdlaan op juni 26, 2012, 17:24:46 PM
Ik ga ook meteen zoeken als deze plek bekend wordt!  ;D

Ik heb al een vermoeden in welke richting je het zou moeten zoeken....  :rolleye:
Marleen, ik heb het kaartje verwijderd uit je post, ik hoop dat je zelf kunt verzinnen waarom je dat niet op het forum moet plaatsen - en zeker niet in dit topic. Wel goed om te weten dat je dat kaartje kon maken, daar moeten we naar kijken.
Want? Is gewoon een 5km-hok vervaging. Dat hoort bij een automatisch ingestelde vervaging.
Van een waarneming uit 1936? Of zitten we nu langs elkaar heen te praten?


Vincent Hart

Jeroen, ik kan geen enkele goede reden voor, noch ook maar enig positief gevolg verzinnen van het plaatsen van een kaartje van een ALTIJD vervaagde/verborgen soort in een topic over het voorkomen van verstoring.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Botervlieg

Citaat van: Vincent Hart op juni 26, 2012, 18:43:48 PM
Jeroen, ik kan geen enkele goede reden voor, noch ook maar enig positief gevolg verzinnen van het plaatsen van een kaartje van een ALTIJD vervaagde/verborgen soort in een topic over het voorkomen van verstoring.

Volgens mij bedoelt Jeroen... (maar verbeter me als ik het mis heb) dat ik niets bijzonders heb gedaan om dit te bereiken.
Ik zal het via pb uitleggen aan vincent, voor hetzelfde gebeurt als met het kaartje.

Jeroen Nagtegaal

Bij Dagvlinder en Libellen zijn vele soorten geheel onder embargo. Daarbij is dan alleen een kaartje opvraagbaar van de globale verspreiding. Dat is al vele jaren zo, en ik zie geen enkele reden om dat te veranderen.

Als jij 25km2 gaat doorzoeken, is de kans net zo groot, zoniet groter, dat je een nieuwe bekende plek alswel de 'bekende' plek vindt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvdlaan

#262

Ik kan het niet meer volgen, ik maak een opmerking over een waarneming onder embargo uit 1936 (willen we dit), Marleen plaatst een kaartje of zoiets, Vincent haalt het weer weg.


Ik ga maar een liedje zingen, wie doet er mee? http://www.youtube.com/watch?v=fmLnGw-b6JI

frankw

#263
Citaat van: rnbflavour op juni 25, 2012, 22:18:14 PM
Het is ontzettend jammer dat 1 van de klein waterhoenders op embargo ging doordat iemand zich niet aan de regels houd, maar de vogel zit er gewoon nog.
Niet dus...

Edit: of dat door verstoring komt valt natuurlijk niet te bewijzen.

HPM

Citaat van: frankw op juni 26, 2012, 20:30:39 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 25, 2012, 22:18:14 PM
Het is ontzettend jammer dat 1 van de klein waterhoenders op embargo ging doordat iemand zich niet aan de regels houd, maar de vogel zit er gewoon nog.
Niet dus...

Edit: of dat door verstoring komt valt natuurlijk niet te bewijzen.

Als je zegt dat hij er niet meer zit omdat er al een paar dagen geen meldingen zijn gedaan kan het ook betekenen dat het embatgo erg goed werrkt.
Herman van der Meer

Tim de Boer

Ik schat zo in dat frank er misschien nog geweest is aangezien die er praktisch naast woont...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Botervlieg

Citaat van: jvdlaan op juni 26, 2012, 19:31:29 PM

Ik kan het niet meer volgen, ik maak een opmerking over een waarneming onder embargo uit 1936 (willen we dit), Marleen plaatst een kaartje of zoiets, Vincent haalt het weer weg.


Ik ga een maar liedje zingen, wie doet er mee? http://www.youtube.com/watch?v=fmLnGw-b6JI

;D  :duim:

Folkert Jan

Citaat van: frankw op juni 26, 2012, 20:30:39 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 25, 2012, 22:18:14 PM
Het is ontzettend jammer dat 1 van de klein waterhoenders op embargo ging doordat iemand zich niet aan de regels houd, maar de vogel zit er gewoon nog.
Niet dus...

Edit: of dat door verstoring komt valt natuurlijk niet te bewijzen.


Na dat het embargo is ingesteld zijn er nog mensen geweest die de vogel hadden. De actie waardoor de vogel op embargo is gekomen was dus geen reden van het vertrek.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

#268
Citaat van: rnbflavour op juni 26, 2012, 22:36:36 PM
Citaat van: frankw op juni 26, 2012, 20:30:39 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 25, 2012, 22:18:14 PM
Het is ontzettend jammer dat 1 van de klein waterhoenders op embargo ging doordat iemand zich niet aan de regels houd, maar de vogel zit er gewoon nog.
Niet dus...

Edit: of dat door verstoring komt valt natuurlijk niet te bewijzen.


Na dat het embargo is ingesteld zijn er nog mensen geweest die de vogel hadden. De actie waardoor de vogel op embargo is gekomen was dus geen reden van het vertrek.
Die ene actie is idd niet direct aanleiding geweest voor vertrek, maar jij kent niet alle feiten en weet dus niet of/dat er daarna ook nog mensen zijn geweest die zich niet aan 'de regels' hebben gehouden.. Op dat laatste ga ik hier verder niet in overigens.

frankw

#269
Zolang we niet weten hoe of wat zijn er helemaal geen conclusies te trekken..

We kunnen het er nog uren over hebben, maar we zullen nooit zeker weten waarom deze vogel is vertrokken. We kunnen dus beter weer gewoon verder gaan met het echte onderwerp van dit topic. :duim: