Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citeer
Allicht niet. Maar hij is momenteel de focus van de discussie. Die moet m.i. weer breder dus.
Het sarcasme ontging me
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Have op juni 22, 2012, 21:22:32 PM

Hoe herken je de verstoorder in het veld?
Wat is het daderprofiel?

Volgens mij zijn de volgende basale determinatiekenmerken sterk gecorreleerd met de sujetten, die het voor anderen verpesten.

Aanvullingen / verbeteringen iemand?

. Fotograaf -> deze weglaten
. Man -> die kans is wel erg groot. Ik zie sowieso erg weinig vrouwen in het veld
. Middelbare leeftijd of ouder -> niet leeftijdgebonden naar mijn idee
. Narcistisch
. Selectief doof
. Toeter met 50 cm of meer -> uit het verhaal van de 300mm lens bij de bairds blijkt al het tegendeel
. Camouflage lens cover -> nee hoor
. Vaak geen verrekijker / telescoop op de man maar wel tape-apparaat -> absoluut geen eis. ongeduldige lijstjesjagers zonder camera vallen hier ook onder.
. Always go the extra meter
. egoistisch
. korte termijndenker




Groet,
Helena
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:34:22 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 22, 2012, 21:30:52 PM
Citeer
Allicht niet. Maar hij is momenteel de focus van de discussie. Die moet m.i. weer breder dus.
Het sarcasme ontging me

Het was inderdaad sarcasme, maar ik vond het zelf ironie. Welk emoticon?


Deze  ::)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

Citaat van: Have op juni 22, 2012, 21:22:32 PM

Hoe herken je de verstoorder in het veld?
Wat is het daderprofiel?

Volgens mij zijn de volgende basale determinatiekenmerken sterk gecorreleerd met de sujetten, die het voor anderen verpesten.

Aanvullingen / verbeteringen iemand?

. Fotograaf -> deze weglaten
. Man -> die kans is wel erg groot. Ik zie sowieso erg weinig vrouwen in het veld
. Middelbare leeftijd of ouder -> niet leeftijdgebonden naar mijn idee
. Narcistisch
. Selectief doof
. Toeter met 50 cm of meer -> uit het verhaal van de 300mm lens bij de bairds blijkt al het tegendeel
. Camouflage lens cover -> nee hoor
. Vaak geen verrekijker / telescoop op de man maar wel tape-apparaat -> absoluut geen eis. ongeduldige lijstjesjagers zonder camera vallen hier ook onder.
. Always go the extra meter
. egoistisch
. korte termijndenker




Groet,
Helena




Narcisme is wel een vrij heftige diagnose en moeilijk aantoonbaar in deze gevallen. Het lijkt me in dit geval beter te vervangen door egoïsme.


frankcoenjaerts

Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:23:36 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 22, 2012, 21:15:15 PM
Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:08:00 PM
Het onderwerp van dit topic is: "Hoe voorkomen we verstoring bij zeldzaamheden". Het blijkt nu dat Co van der Wardt de boosdoener is. Dan zijn we er toch uit?


Co is niet de enige.

Allicht
niet. Maar hij is momenteel de focus van de discussie. Die moet m.i. weer breder dus.

Uiteraard is Co exemplarisch. Waar het natuurlijk om gaat is dat er voortdurend weer nieuwe Co's opdoemen, mensen die het niet helemaal begrepen hebben maar wel gewoon een naam hebben. Vast niet "Foto Graaf" heten en ook vast niet aan een daderprofiel voldoen. Hoe daarmee om te gaan, daarover discussiëren we toch?
Met vriendelijke groeten,

Frank

MarianneW

Niet negatief bedoeld, wel realistisch. Er is maar een manier om verstoring (bedoeld als in deze discussie) te voorkomen en dat is niet melden of als je medt, achteraf melden.
.
Degene die een zeldzaamheid ontdekt kan zelf beslissen of hij/zij de ontdekking wil delen en met wie. Melden geeft heel vaak de inmiddels bekende gevolgen.
Selectief persoonlijk doorgeven aan wie je zelf wilt, met evt. afspraken over al dan niet verder doorgeven. Met de aanvulling dat een 'geheim' geen geheim meer is zodra er meer dan 1 iemand op de hoogte is.
.
Niet melden, achteraf melden of selectief melden legt overigens óók druk op de niet-melder omdat dit door velen niet in dank wordt afgenomen. En de consequentie is dat vele goeden onder de kwaden lijden. Dit zou vanuit het oogpunt van verstoring echter van ondergeschikt belang moeten zijn, maar maakt zonder twijfel diverse mensen op z'n minst geirriteerd.
.
De in deze discussie genoemde vogel wordt nu achteraf onder embargo gezet maar is al wel door een X aantal mensen gezien en/of bezocht. "Men" weet dus waar dat beest zit en de wereld is klein ... Wie het wil weten komt er toch wel achter want via via is er altijd wel een kennis, of een kennis van een kennis die hem al heeft gezien en de plek weet. En als dát niet zo is, is internet nog altijd een niet te onderschatten bron van informatie.
Iedereen die denkt dat dat niet zo is, moet echt een beetje wakker worden.
.
Nogmaals, niet negatief bedoeld en natuurlijk is het in dit geval beter laat dan niet. Maar naar mijn mening is voorkomen beter dan genezen als je puur let op het welzijn van de betrokken vogel, vlinder, libel, plant..... Of dat nu bewuste of onbewuste verstoring is.
.
Ook ik heb wel eens een stap te ver gezet en ik denk velen met mij. Heiligen bestaan niet (denk ik). Je moet je eerst bewust worden van de gevolgen van je handelen voordat je beseft wat je (fout) aan het doen bent. Je hebt immers niets aan een vogel die voor/door jou wegvliegt terwijl je hem eigenlijk wilde bekijken of fotograferen. Maar sommige 'broodfotografen' of 'lijstjesgeilaards' hebben dit besef (nog) niet. En een heleboel zullen dat ook nooit krijgen.
Er zijn trouwens alternatieven genoeg om zonder verstoring vogels van dichterbij te bekijken. Ik denk daarbij aan camouflagetentjes, hutjes etc. Maar dat wordt wel moeilijk als er 100 man in een tentje gepropt moet gaan worden....
.
Marianne
.
P.S. ik heb een alineaprobleem op deze site wat de leesbaarheid niet ten goede komt maar ik weet niet wat ik er aan moet doen behalve een extra . tussen mijn regels zetten zodat het toch alinea's worden.
Marianne

ArjanH

Wanneer men verstoring wil voorkomen (of in ieder geval zoveel mogelijk wil beperken) is er mijns inziens maar 1 optie: niets meer doorgeven. Dat zou mijn keuze niet zijn omdat het natuurlijk hartstikke leuk is om zeldzame landelijke of regionale soorten met anderen te kunnen delen en het merendeel van de vogelaars zich wel verantwoord gedraagt. Overigens ben ik er geen voorstander van om personen bij naam en toenaam publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Dat zijn praktijken die me welhaast doen denken aan de middeleeuwen.

Eric Roeland

Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 20:12:57 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op juni 22, 2012, 19:59:37 PM
Kortom, mijn idee is dat aanspreken van "dit type Homo non sapiens" nooit gaat werken. Wat dan wel (= idee Ruud): namen noemen en vervolgens platform ontzeggen. Als je niet bereid bent de regeltjes van het spel te accepteren ga je maar in de dierentuin fotograferen.

Ik vrees het ook. Als je iemand aanspreekt dat hij niet door rood licht moet rijden, krijg je ook onbegrip; "iedereen doet het". Bij de Baird's Strandloper in Deventer spreek ik een "fotograaf" (papparazzo?) aan, die tot op 15 m de vogel nadert. Gelukkig had de vogelaar uit België hem nog mooi kunnen zien op meer dan 50 m met scope, voordat de vogel werd opgestoten. Op mijn vraag aan de "fotograaf" waarom met zo'n toeter zo dichtbij, het antwoord: "hij is al van zo dichtbij gefotografeerd" en mijn "lens is slechts 300 mm hoor" [noot: maar wel zeer lichtsterk]. Vogel was gelukkig weer dichtbij ingevallen.

Eigenrichting lijkt me niet aangewezen, maar speelgoed afpakken ...


HAllo Frank,


Misschien is het wel zo fair om als je een melding doet mbt, een volgens jou verstoring door een fotograaf bij de Bairds je bij de feiten te houden.


Ik ben samen met nog iemand langs het water richting de Bairds gelopen om de vogel rustig te kunnen bekijken en een bewijsplaatje te maken. Mijn foto's zijn extreem gecropt dus ik ben nooit op 15 meter geweest van de vogel, eerder 50 meter. Terwijl wij zaten te fotograferen is de vogel inderdaad opgevlogen, langs ons heen gevlogen en achter ons op dezelfde afstand weer gaan zitten.


Ik ben toen niet achter de vogel aangegaan en ben rechtstreeks naar de dijk gelopen, heb je gezegd waar de vogel is gaan zitten en heb deze nog aan een aantal mensen aangewezen.


Ik denk dat ik de volgende keer de camera thuis laat en de hond mee neem, dan mag ik wel een rondje om de plas lopen   ;)


Ik ben het eens dat het soms te ver gaat maar laten we het wel in het juiste perspectief blijven houden. Iedereen die niets wil verstoren moet niet de natuur ingaan, het feit dat je op zoek gaat naar vogels, vlinders ect heeft tot gevolg dat er verstoring optreedt
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: ArjanH op juni 22, 2012, 22:42:25 PM
Wanneer men verstoring wil voorkomen (of in ieder geval zoveel mogelijk wil beperken) is er mijns inziens maar 1 optie: niets meer doorgeven.
En dat gebeurt al... Purperreiger, Ruigpootuil, Bijeneter, Griel, Buidelmees etc etc...

Zelf heb ik tegenwoordig in elk geval veel minder haast in het doorgeven. Oa. door de vele verstoringen elders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

peterlindenburg

ik denk dat we naar een systeem zullen moeten waarbij niet iedereen zomaar alle gegevens van zeldzaamheden kan inzien en waarbij overtreders na een eerste waarschuwing bij de tweede overtreding er uit gemikt worden. Iemand die er uit gegooid is moet bij anderen om details gaan vragen en heeft wel wat uit te leggen: zwart schaap

groeten Peter Lindenburg

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 22, 2012, 22:46:29 PM
Citaat van: ArjanH op juni 22, 2012, 22:42:25 PMWanneer men verstoring wil voorkomen (of in ieder geval zoveel mogelijk wil beperken) is er mijns inziens maar 1 optie: niets meer doorgeven.
En dat gebeurt al... Purperreiger, Ruigpootuil, Bijeneter, Griel, Buidelmees etc etc.Zelf heb ik tegenwoordig in elk geval veel minder haast in het doorgeven. Oa. door de vele verstoringen elders.

Yap & idem.

Overigens heb ik me altijd verbaasd over de zeer gedetailleerde kaart met waarnemingen van Ruigpootuilen (broedvogels!) in een artikel in het tijdschrift Limosa uit 2009. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar volgens mij kun je met deze kaart in de hand zo de locaties opzoeken.

Klaas

falco

Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2012, 23:02:07 PM
ik denk dat we naar een systeem zullen moeten waarbij niet iedereen zomaar alle gegevens van zeldzaamheden kan inzien en waarbij overtreders na een eerste waarschuwing bij de tweede overtreding er uit gemikt worden. Iemand die er uit gegooid is moet bij anderen om details gaan vragen en heeft wel wat uit te leggen: zwart schaap

Dit lijkt mij ook een betrekkelijk eenvoudig te realiseren optie. Zo zijn er al verschillende regionale WhatsApp groepjes die onderling bepaalde soorten doorgeven waar buitenstaanders niets over te horen krijgen. Gewoon alleen bekenden toevoegen en op waarneming invoeren onder embargo.
Werd er vroeger ook niet een bepaalde censuur toegepast op mensen die wel en niet konden piepen?
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HPM

Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2012, 23:02:07 PM
ik denk dat we naar een systeem zullen moeten waarbij niet iedereen zomaar alle gegevens van zeldzaamheden kan inzien en waarbij overtreders na een eerste waarschuwing bij de tweede overtreding er uit gemikt worden. Iemand die er uit gegooid is moet bij anderen om details gaan vragen en heeft wel wat uit te leggen: zwart schaap

groeten Peter Lindenburg

Ik zou niet weten hoe Waarneming dat zou moeten regelen. Van iedereen een bewijs van goed gedrag vragen vergezeld van referenties van vijf toplijsters en dan iedereen eerst een gezellentijd van drie jaar geven?
En wie gaat ze dan contrioleren? Wie is in staat om bijvoorbeeld eierrovers te controleren? Wie kan en mag mensen controleren die zich niet in bepaalde kringen vertonen?
Het enige wat Waarneming volgens mij zou kunnen doen is een szwarte lijst hanteren met mensen die bewezen op dit gebied de wet of regels hebben overtreden en ook dat is niet waterdicht.
Herman van der Meer

peterlindenburg

#73
Citaat van: HPM op juni 22, 2012, 23:55:15 PM
Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2012, 23:02:07 PM
ik denk dat we naar een systeem zullen moeten waarbij niet iedereen zomaar alle gegevens van zeldzaamheden kan inzien en waarbij overtreders na een eerste waarschuwing bij de tweede overtreding er uit gemikt worden. Iemand die er uit gegooid is moet bij anderen om details gaan vragen en heeft wel wat uit te leggen: zwart schaap

groeten Peter Lindenburg

Ik zou niet weten hoe Waarneming dat zou moeten regelen. Van iedereen een bewijs van goed gedrag vragen vergezeld van referenties van vijf toplijsters en dan iedereen eerst een gezellentijd van drie jaar geven?
En wie gaat ze dan contrioleren? Wie is in staat om bijvoorbeeld eierrovers te controleren? Wie kan en mag mensen controleren die zich niet in bepaalde kringen vertonen?
Het enige wat Waarneming volgens mij zou kunnen doen is een szwarte lijst hanteren met mensen die bewezen op dit gebied de wet of regels hebben overtreden en ook dat is niet waterdicht.

ik denk dat het echt wel te organiseren valt en dat het gewoon een kwestie van beginnen is. ik kan me voorstellen dat dutch birding hier wel een rol kan spelen. waterdicht krijg je het natuurlijk nooit. grond voor mijn idee is dat naar mijn mening de gedetailleerde informatie door een veel te groot publiek te raadplegen is. dit idee zal misschien niet meteen effect hebben maar ik verwacht op termijn wel.

RWester

Als een van de ontdekkers van het Klein waterhoen hierbij mijn zegje.

De betrokken personen, waardoor een embargo is toegepast zijn inmiddels (aan)gesproken. Ik heb in dit geval geen behoefte nu om naam en toenaam te noemen. Of een club waar zij/hij bij kan zitten. Ieder individu probeert ooit wel iets! Of je nou dichter bij een Bairds wil komen, of Bokjes uit een veld wilt 'trappen'. Laatstgenoemde vind ik eigenlijk erger. Zo'n Klein Waterhoen/Bairds is blijkbaar 'verdwaald', voor Bokjes is het een belangrijk doortrekgebied. Maar iedereen verstoort wel eens moedwillig.

Anyway, het blijkt dat naast de inmiddels aangesproken mensen ook anderen acties uitvoeren en dichterbij zijn gekomen, terwijl we bij onze bekendmaking hebben gevraagd het netjes te houden. Ik weet uit eerste hand dat dit is gebeurd, maar heb geen namen. En ook zelf geen zicht op. Het terrein is openbaar, en er wordt door buurtmensen ook druk gewandeld, maar dat is een ander soort 'verstoring', dan het gerichte door mensen die specifiek voor de vogel komen.

Het is een kwetsbare situatie, nl een heel klein gebied waar de vogel zit. Zelf heb ik na de ontdekking een kijkje overdag genomen. Dit heb ik gedaan om de situatie in te schatten als er meer mensen zouden komen. Het gehele gebied zelf ken ik al aardig van eerdere bezoeken en weet daarom hoe te handelen. Dat wordt anders bij mensen/(individuele) vogelaars die het terrein niet kennen en gaan struinen.

Bij mijn bezoek overdag, de dag na onze ontdekking, bleek dat ons 'dringende' verzoek te blijven staan bij de ingang wat 'ruimer' kon: men kon ook zonder verstoring vanaf het zandpad ervoor de vogel horen, zelfs beter ivm wind en kikkers, wat we de mensen dan ook gunden.

Er bleken helaas mensen meer te willen, ik noem geen groepen waar hij/zij bij zit, ik zie ze als individuen. En het is nu eenmaal zo, dat wanneer de een iets doet, de ander dit dan ook graag wil. En nu heb ik de angst (en daardoor spijt) dat hoe langer de vogel blijft zitten, de sociale controle wegvalt. En mensen door ongeduld gaan tapen. En dan ben ik er helemaal klaar mee. Als ik als Arnhemmer hoor dat mensen ook tapen bij de Bergfluiter bij ons, wat helemaal niet nodig is(!!), dan heb ik voortaan maar één actie, en dat is géén actie. Dan maar liever een berg stront over me heen als veel later de waarneming toch bekend wordt, dan verstoring waar geen zicht op is.

Jullie hoeven in dit geval dus niet verder te gissen naar het wie en waarom. De keus voor bekendmaking hebben we eerst gemaakt, de keus om nu alles onder embargo bleek later nodig. Dan zij het zo.

Ook heb ik geen behoefte aan mensen die bij mij 'privé als vriend' komen vissen naar nadere info. Even goede vrienden, maar ik word in dit geval er moe en verdrietig van.   
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Citaat van: RWester op juni 23, 2012, 06:01:13 AM
Als een van de ontdekkers van het Klein waterhoen hierbij mijn zegje.

...
Maar iedereen verstoort wel eens moedwillig.
....

Dat doet NIET iedereen!
Herman van der Meer

Inge van der Wulp

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2012, 17:27:44 PM
Citaat van: Tim de Boer op juni 22, 2012, 17:10:08 PM
Citaat van: Inge van der Wulp op juni 22, 2012, 14:01:41 PM
Aanspreken in het veld is meestal het beste. Ik doe het in ieder geval altijd wel als ik iets zie wat voor mijn gevoel niet door de beugel kan. Nou heb ik met mijn gezicht (waar iedereen ondertussen de naam bij weet) wat meer in te brengen misschien dan een vogelaar met een verrekijker. Maar dat neemt niet weg dat je het niet hoeft te doen. Soms is het ook, zoals ik al eerder schreef, onwetendheid.

Waarom had jij ook alweer wat meer in te brengen dan dan een vogelaar met een verrekijker? Volgens mij heeft iedereen evenveel in te brengen in dit geval, bekend hoofd of niet! (ik zou niet weten hoe je eruit ziet bijvoorbeeld maar dat ter zijde)

Overigens is het dus zo dat de soort onder embargo gekomen in door fotografen? Ik heb niets gelezen dat daarop duid, zijn er niet "gewoon" vogelaars die getaped hebben, want dit was echt niet de bedoeling las ik...

Tim, ik neem aan dat Inge bedoelt dat ze onder "Birdpixers" meer in te brengen heeft. Ze is moderator op Birdpix en veel fotografen die actief zijn op Birdpix zullen haar daardoor kennen en dus eerder iets van Inge aannemen dan van een anonieme vogelaar of willekeurig elke andere hobbyist. Ik denk dat het goed is dat we niet in "wij" en in "zij" termen denken, dat lost niets op.


Precies. Sorry dat dat ook niet duidelijk was. Er zijn veel nadelen, die ik hier verder niet zal uitspreken, als moderator van BP. Maar een voordeel is wel dat ik mensen aan kan spreken op die titel. Fotografen (ik durf wel hoor :) ) die de regels aan hun laars lappen zijn vaak ook degene die perse willen "scoren". Als je dan door een mod van je scoringsplaats aangesproken wordt op je gedrag in het veld dan pas je in het vervolg wel op. Want stel je voor dat ik zo maar de foto in het tijdelijke album zet...... Dan scoor je niet he.


Overigens maak ik dit gelukkig niet zo veel mee. Of ik ben te weinig in het veld bij zeldzaamheden. Wat best aannemelijk is als ik al het bovenstaande zo lees.  ;D  Misschien moet ik maar weer eens meer gaan twitchen.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

August

#77
Ik respecteer de keuzes om niks meer door te geven, vooral doen als daar een beter gevoel door krijgt maar dan ga   Je zeker ook niet meer twitchen? Ik zelf zou het raar vinden als ik alles geheim zou houden maar wel zelf ontdekkingen van andere zou bezoeken?  Ps dan bedoel ik wel Dwaalgasten en geen Broedvogels.
Ik stel gewoon voor alle rode soorten standaard onder embargo te houden bij waarneming.nl. En leden die deze soorten wel willen zien gewoon contributie laten betalen aan waarneming.nl.  Als 1 van deze leden de regels overtreed gewoon uit de groep gooien.
August van Rijn

August

Of alles onder embargo, zeldzaamheden doorgeven aan DB ( de samenwerking is er al). DB kan waarneming.nl jaarlijks sponsoren en dit doorberekenen aan de Leden bij overtreding kan DB ingrijpen de sociale controle is veel groter want de DB leden zijn allemaal bekend
August van Rijn

frankw

#79
CiteerAls ik als Arnhemmer hoor dat mensen ook tapen bij de Bergfluiter bij ons, wat helemaal niet nodig is(!!)
Klopt, een fotograaf van wie de naam inmiddels bekend is wilde de vogel wel even goed voor zich hebben voor een plaatje.. Die vogel zingt de hele dag door ongeveer en met wat geduld komt ie vanzelf naar je toe. Niet nodig dus! Het is dus ook niet nodig het bos te betreden, welk inmiddels volledig platgewalst is...

simonvb

Citaat van: frankw op juni 23, 2012, 09:43:59 AM
CiteerAls ik als Arnhemmer hoor dat mensen ook tapen bij de Bergfluiter bij ons, wat helemaal niet nodig is(!!)
Klopt, een fotograaf van wie de naam inmiddels bekend is wilde de vogel wel even goed voor zich hebben voor een plaatje.. Die vogel zingt de hele dag door ongeveer en met wat geduld komt ie vanzelf naar je toe. Niet nodig dus! Het is dus ook niet nodig het bos te betreden, welk inmiddels volledig platgewalst is...


Is me gisteren ook opgevallen. De vogel laat zich prima horen en zien vanaf de weg.
Met vriendelijke groet,

Simon

Klaas van Dijk

Citaat van: dupont op juni 22, 2012, 16:13:05 PMIk heb op het punt gestaan om bij de foto van de Grijze Wouw van Brabant van Co van der Wardt (want die wordt toch bedoeld?) een vraag te stellen. Maar als het klopt dan zou het fraai zijn dat de foto ingetrokken wordt op de DB-site.

Citaat van: carel op juni 22, 2012, 17:04:37 PMJa. Ik heb het wel kunnen zien, stond er bij. Hij is het weiland in gelopen vanaf de dijk en daardoor is de vogel opgevlogen. Deze vloog hoog weg maar daalde gelukkig aan de andere zijde weer in een boompje neer. Hierop heeft deze persoon wederom geprobeerd om er naartoe te lopen waarop ik persoonlijk en nog 1 persoon hem vriendelijk doch dringend verzocht dit maar niet te proberen.

Citaat van: frankcoenjaerts op juni 22, 2012, 19:59:37 PMIk kan Carel's verhaal bevestigen en toevoegen dat Co veelvuldig is aangesproken toen hij terugkwam nadat hij de eerste keer het veld in gelopen was. Vervolgens vloog de vogel op, Co rijdt de dijk op en loopt warempel aan de andere kant via de greppel weer het veld in.

Gaat het om http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=7296&page=zoek en om http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=7295&page=zoek ?

Is Co al benaderd om hier op het forum zijn visie uiteen te zetten?

HPM

#82
 
Een benadering die voor Waarneming het overwegen waard is, is om veel meer dan nu het geval is standaard bepaalde soorten te vervagen of te verbergen.
Dit is bijvoorbeeld de lijst die de Duitsers voor vogels hanteren http://www.ornitho.de/index.php?m_id=156&langu=en
en de Zwitsers deze http://www.ornitho.ch/index.php?m_id=156

Op die manier voorkom je in ieder geval dat er voor die soorten ad-hoc maatregelen moeten worden genomen als het in feite al te laat is.
Sommige soorten/gevallen zullen er mogelijk niet meer (massaal) twitchbaar door zijn, waardoor 'lijsters' meer op zichzelf aangewezen zullen zijn. De 'zelfontdeklijst' zal er voor die mensen belangrijker door worden.
En denk nou niet 'ja maar dan kan ik allerlei soorten niet meer op mijn verzameling lijstjes krijgen', want het gaat om het voorkomen van verstoring en die komt toch voornamelijk voort uit de drang naar een vinkje op een lijst of een foto in een album.

Je blijft dan natuurlijk nog wel zitten met problemen bij gevallen die niet op  zo'n veiligheidslijst staan. Verbannen van Waarneming is dan uiteraard een optie maar dat heeft alleen zin als er een belangrijk verschil in toegankelijkheid is voor leden en niet-leden. Op de bovengenoemde sites zijn voor alle soorten details van een waarneming (waaronder de precieze locatie) bijvoorbeeld alleen toegankelijk voor leden. Bij Waarneming zijn de verschillen voor leden en niet-leden minimaal, wat misschien ook wel een deel van het succes veroorzaakt.

Om het probleem echt aan te pakken is er volgens mij een cultuuromslag nodig, vooral onder vogelaars. Er moet anders gedacht gaan worden. Weg van die persoonlijke score als eerste uitgangspunt. Ontdekkers moeten zich als eerste afvragen of het wel echt nodig is om alles ogenblikkelijk aan de grote klok te hangen, of dat geen gevaar voor de vogel in kwestie zou kunnen betekenen, en daarna moeten volgers zich als eerste afvragen of het wel echt nodig is om te gaan kijken, of daar iets of iemand anders dan zijzelf bij gebaat is.

Een nauwe(re) samenwerking met DBA, zoals hier meermalen voorgesteld, is natuurlijk mooi als het gaat om het tegengaan van verstoring, maar in het algemeen zie ik toch wel een conflicterend belang. Maar misschien moet er bij de stichting DBA ook wel een soort cultuuromslag komen.
Herman van der Meer

peterlindenburg


De oorzaak van het probleem is volgens mij de toegenomen massaliteit van onze hobby in combinatie met de kleine hoeveelheid natuur die we helaas nog hebben.

Ik heb een half jaar in Finland gewoond, daar gaat het er in de twitchers-scene iets anders aan toe. Een melding van een zeldzaamheid komt eerst aan bij een commissie. Deze commissie maakt een inschatting of het geval wereldkundig gemaakt kan worden of niet. Zo ja, dan krijgen de leden een piepje. Mensen die de gezamenlijk van te voren afgesproken regels aan hun laars lappen krijgen bij de eerste keer een gele kaart en bij de tweede keer worden ze geroyeerd.


Ik zie de voordelen van dit systeem: de info ligt niet meteen op straat en er zit een zelfregulerend effect in. Ik zie ook de nadelen: wie gaat dit doen en hoe wordt het georganiseerd? Maar ik denk dat de situatie zo is: 99% van de vogelaars baalt hier enorm van, dus er zal echt wel draagvlak zijn om naar een oplossing te komen.

HPM

Citaat van: peterlindenburg op juni 23, 2012, 12:12:38 PM

De oorzaak van het probleem is volgens mij de toegenomen massaliteit van onze hobby in combinatie met de kleine hoeveelheid natuur die we helaas nog hebben.

Nederland zal in de toekomst niet veel groter worden maar de massaliteit wel. Er zal dus iets aan die hobby moeten veranderen willen menseen er nog plezier aan kunnen beleven.

Citeer
Ik heb een half jaar in Finland gewoond, daar gaat het er in de twitchers-scene iets anders aan toe. Een melding van een zeldzaamheid komt eerst aan bij een commissie. Deze commissie maakt een inschatting of het geval wereldkundig gemaakt kan worden of niet. Zo ja, dan krijgen de leden een piepje. Mensen die de gezamenlijk van te voren afgesproken regels aan hun laars lappen krijgen bij de eerste keer een gele kaart en bij de tweede keer worden ze geroyeerd.


Ik zie de voordelen van dit systeem: de info ligt niet meteen op straat en er zit een zelfregulerend effect in. Ik zie ook de nadelen: wie gaat dit doen en hoe wordt het georganiseerd? Maar ik denk dat de situatie zo is: 99% van de vogelaars baalt hier enorm van, dus er zal echt wel draagvlak zijn om naar een oplossing te komen.

Je zal dat toch in de eerste plaats moeten vertalen naar de rol van Waarneming.nl. Niet allleen omdat we hier op Waarneming zitten maar ook omdat bijvoorbeeld DBA over de meeste waarnemers geen zeggenschap heeft en dat zijn er heel erg veel.

Herman van der Meer

peterlindenburg

Citaat van: HPM op juni 23, 2012, 12:37:40 PM
Citaat van: peterlindenburg op juni 23, 2012, 12:12:38 PM

De oorzaak van het probleem is volgens mij de toegenomen massaliteit van onze hobby in combinatie met de kleine hoeveelheid natuur die we helaas nog hebben.

Nederland zal in de toekomst niet veel groter worden maar de massaliteit wel. Er zal dus iets aan die hobby moeten veranderen willen menseen er nog plezier aan kunnen beleven.



helemaal mee eens, er zal iets moeten veranderen. We moeten het in betere banen gaan leiden, en daar zal zeker waarneming.nl maar ook DB (het gaat over zeldzaamheden) een leidende rol moeten spelen.
Ik vind de titel van dit topic een uitstekende titel voor een symposium...


frankw

CiteerOntdekkers moeten zich als eerste afvragen of het wel echt nodig is om alles ogenblikkelijk aan de grote klok te hangen, of dat geen gevaar voor de vogel in kwestie zou kunnen betekenen

Geloof mij dat dat in dit geval zeker is gebeurd. En zo gebeurd dat bij de meeste ontdekkingen in onze regio tegenwoordig. Soort ontdekken, elkaar een handje geven en vervolgens de vraag stellen: "openbaar of niet?"
En zo zijn er reeds een aantal gevallen die dus niet openbaar zijn gemaakt (wel onder embargo ingevoerd). Maar zelfs dat is geen garantie is gebleken...

Dit heeft tot gevolg dat er nog kritischer wordt gekeken naar de situatie bij een volgende mogelijk kwetsbare situatie. Wordt daarbij besloten deze niet vrij te geven dan wordt deze ook niet onder embargo op waarneming.nl ingevoerd. Iig niet tot het seizoen voorbij is. Dit is  blijkbaar de enige manier om iets écht stil te houden.

HPM

#87
Citaat van: frankw op juni 23, 2012, 12:58:33 PM
CiteerOntdekkers moeten zich als eerste afvragen of het wel echt nodig is om alles ogenblikkelijk aan de grote klok te hangen, of dat geen gevaar voor de vogel in kwestie zou kunnen betekenen

Geloof mij dat dat in dit geval zeker is gebeurd. En zo gebeurd dat bij de meeste ontdekkingen in onze regio tegenwoordig. Soort ontdekken, elkaar een handje geven en vervolgens de vraag stellen: "openbaar of niet?"
En zo zijn er reeds een aantal gevallen die dus niet openbaar zijn gemaakt (wel onder embargo ingevoerd). Maar zelfs dat is geen garantie is gebleken...

Dit heeft tot gevolg dat er nog kritischer wordt gekeken naar de situatie bij een volgende mogelijk kwetsbare situatie. Wordt daarbij besloten deze niet vrij te geven dan wordt deze ook niet onder embargo op waarneming.nl ingevoerd. Iig niet tot het seizoen voorbij is. Dit is  blijkbaar de enige manier om iets écht stil te houden.

Dat gebeurt ook elders, ook al lang voordat Waarneming bestond. Er wordt heel veel niet bekend gemaakt. Vanuit bepaalde groepen in bepaalde gebieden komt informatie pas veel later los en dan vaak nog in globale vorm en niet via Waarneming.
Maar vanuit Waarneming gezien moet je natuurlijk niet pleiten voor het niet invoeren. Het gaat om het samenbrengen van zoveel mogelijk informatie en dan moet er dus juist wél ingevoerd worden, ook al is het achteraf. Het maakt voor Waarneming in principe ook niet uit  (of zou dat niet moeten doen) of waarnemingen open of verborgen worden ingevoerd. Het is meer een categorie van gebruikers die problemen heeft met verborgen waarnemingen. Als die categorie bijvoorbeeld leert om tevreden te zijn met informatie die pas later komt is er al een heleboel opgelost.Als ze leren om respect te hebben voor verborgen of vervaagde waarnemingen nog meer. Stel dat er bijvoorbeeld na een paar maanden of na een jaar in Waarneming een broedpaar Buidelmezen verschijnt.  Dan moeten mensen denken 'Gaaf!' en niet  'Waarom wist ik dat niet eerder?'.
Waarneming.nl moet ervoor zorgen dat de talloze personen en groepen die nu bang zijn om gegevens in te voeren het gevoel krijgen dat ze dat veilig kunnen doen.
Herman van der Meer

hiskodevries

ik zie al wat goede ideeen langs komen.
Wel een kanttekening bij ' we houden het helemaal stil'
in zo`n geval kan de soort toch door iemand ingevoerd worden die daar geen weet van heeft.
Beter is om de combinatie soort/gebied even aan te melden via info@ zodat die preventief verborgen is. Gelukkig gebeurt dit al in toenemende mate en niet pas als het 'geval'  al wijd verbreid op internet staat.
die lijst met combinaties is in nederland maar door 3 mensen te zien welke die info niet zullen verspreiden.
Wat ook niet helpt is de pr machine van de terreinbeheerders. op hun verzoek houden we een aantal lokaties van broedende kraanvogels verborgen en de beheerders twitteren en schrijven de kranten vol.
Behalve voor vogels is ook twitchgedrag te zien bij planten, vlinders en libellen. Neem dat ook mee bij het bedenken van oplossingen.
Wees voorzichtig met name and shame via internet. Gebruik daar email, telefoon, lokale werkgroep, en face voor.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marten Hornsveld

Volgens mij moeten we stoppen met mietjes zijn en gewoon de namen van alle mensen die in "overtreding" gaan openbaar maken, dat is het enige wat mensen raakt. Nu gebeurt dat voornamelijk niet omdat mensen niet de boeman willen zijn en er daardoor persoonlijk gewin is niks te zeggen. Stel je voor dat de overtreder een beetje boos op je wordt, dat is natuurlijk veel erger dan de verstoorde vogel... Maar dan wel thuis in alle veiligheid van je computer de moraalridder (judge, jury & executioner) gaan uithangen.

Voorstel: Geen valse schaamte, maak de overtreders openbaar. De openbaarheid geeft ook de overtreders de mogelijkheid te reageren.

Geen behoefte om de boeman te zijn?
Stuur de info door naar iemand die daar geen moeite mee heeft en laat het publiceren.

Geen zin om een werkelijke persoon de boeman te laten zijn?
Stuur de info door naar de fictieve persoon "Henk Schandpaal" (in beheer door DB/BP/wrn.nl admins) en laat het anoniem publiceren.

Het niet laten publiceren van foto's, deelnemen aan de pieplijst etc kan evt. toegepast worden bij systematische overtreders.

Maar nog belangrijker: We moeten niet te kleinzerig doen over het verstoren van vogels/dieren gezien ik toch echt nog steeds van mening ben dat de vogelaars/twitchers/fotografen/dakhazen die op een vogel afkomen minder verstoring veroorzaken dan bijv. een hond/bouwput/etc. en vele van hen ook een werkelijke bijdrage leveren aan de bescherming en waardering van de natuur in de maatschappij.