Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Sorry Jaap. Niet duidelijk genoeg maar ik bedoel dat eerste. Dat er in het veld niets over gezegd wordt maar dat achteraf op het forum alle fotografen op een hoop zetten en met modder gaan begooien. Dat vind ik vaak jammer. Er zijn ook zeer veel fotografen die juist extra goed opletten dat ze geen stap teveel naar voren zetten en iedere keer te moeten lezen dat alle fotografen "boeven" zijn in het land van de vogelaar is echt niet leuk. (mijn persoonlijke mening)



Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

BramtK

Deze keer is in ieder geval nog niet beweerd dat alle fotografen boeven zijn. ;) Hierboven wordt door enkele mensen wel het gevoel gedeeld dat het om mensen gaat die buiten dat 'wij' staan. Dat 'wij' slaat, als het aan mij ligt, net zo goed op fotografen als op waarnemers, waar de grens tussen beide dan ook moge liggen.

Mensen kunnen buiten dat 'wij' staan omdat ze zich niets aantrekken van anderen, of omdat ze nog niet beter weten. Dat laatste lees ik nu verschillende keren terug en ik kan me dat heel goed voorstellen. Dat is de wervende werking die uitgaat van waarneming.nl en ik ben dat type waarnemer ook al verschillende keren in het veld tegengekomen. Zo'n ontwikkeling wil ik alleen maar toejuichen. En oke, ook in goede banen leiden. Des te meer reden voor situatiespecifieke waarschuwingen/oproepen bij waarnemingen van kwetsbare soorten.

Dat er rotte appels bijzitten die zich daar niet door laten weerhouden, is natuurlijk waar, maar het gaat erom wat waarneming.nl kan doen. Niet om wat we niet in de hand hebben.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2012, 13:57:46 PM
Citaat van: HPM op juni 22, 2012, 13:11:20 PM
Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2012, 11:37:39 AM
...

Het voorstel van Bram vind ik ook een goede: 'we' zullen veel duidelijker moeten communiceren wat wel en wat niet mag zodat je nooit achteraf excuses krijgt als "ich habe es nicht gewusst". Daarom mis ik in deze ook een soort officiƫle mededeling vanuit waarneming.nl dat het opnieuw mis is gegaan en dat er daarom een embargo is gezet op het geval. Er wordt niet actief een signaal afgegeven dat 'we' wangedrag niet tolereren, maar in plaats daarvan alleen stilzwijgend een embargo ingesteld. Dat is niet krachtig. Mensen missen nu wat er aan de hand is en er gaat op die manier geen preventieve werking van het embargo uit. Het zijn de forumgebruikers die het weer mogen oppikken.

Een practisch probleem is dat er embargo's worden ingesteld omdat er verstoring heeft plaatgevonden maar ook omdat voor verstoring wordt gevreesd. Dat betekent dat een mededeling dan van het soort geval af zou moeten hangen.
Handiger is om bij een embargo een standaardmededeling te zetten als "Deze waarneming is vanwege de kwetsbare situatie verborgen"

Als je je wil beperken tot de centraal verborgen waarnemingen zou het kunnen zijn: Deze soort in dit gebied is vanwege de kwetsbare situatie verborgen"

Dat lijkt op zich een prima oplossing, Herman, maar als je van de maatregelen die je treft een preventieve werking wilt laten uitgaan, is het beslist zinnig om onderscheid te maken tussen de verschillende situaties. We hebben het nu over verschillende zaken die wat mij betreft gescheiden moeten blijven:

1. De situatie waarbij een waarneming van een zeldzaamheid niet onder embargo staat en die je in goede banen kunt leiden, zou conform het voorstel van Bram per waarneming voorzien moeten worden van specifieke informatie over hoe je je bij het geval dient te gedragen. Je ontneemt overtreders ieder excuus (zie opmerking Bram).

2. Situaties waarbij het goed had kunnen gaan, maar die onverhoopt toch verpest werd door enkelen waardoor het geval alsnog onder embargo gezet moet worden. Juist in dit soort gevallen schiet alleen een algemene mededeling te kort. Iedereen moet weten dat het verpest is door enkelen terwijl het goed had kunnen gaan. Die enkelen moeten makkelijk terug kunnen lezen dat ze het embargo te danken hebben aan zichzelf. Dit heeft hopelijk een meer preventieve werking.

3. Situaties die bij voorbaat door ontdekkers als te kwetsbaar worden ingeschat en die onder embargo worden gezet: hierbij zal je tekstvoorstel voldoende zijn.

Wat ik met praktisch bedoelde is dat het systeem niet kan zien om welke reden een geval onder embargo is geplaatst. Dan kan er dus ook niet automatisch een specifiek bericht bij alle waarnemingen die op dat geval betrekking hebben worden gezet.
Het systeem kan wel zien welke waarnemingen onder embargio staan en daardoor eventueel een standaardtekst bij die waarnemingen plaatsen.
Herman van der Meer

hiskodevries

laat het duidelijk zijn veruit de meeste embargo`s betreft schaarse broedvogels die helemaal niet interessant zijn voor twitchers
denk aan grauwe klauwier, velduil e.d.
over de gebieden doen we natuurlijk geen mededelingen.
en zeker geen popup bij invoeren. dan ben je al te laat.
als een twitchsoort om wat voor reden op embargo gezet wordt gaat een email naar birdpix en db.
b.v. die roodkopklauwier die de kennemerduinen uit getreiterd is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Zoals ook al vaak eerder is aangegeven ligt het probleem vaak bij de soorten die lang blijven zitten. De sociale controle verdwijnt en mensen kunnen in hun uppie doen en laten wat ze willen. (roodkopklauwier blijkbaar, kleinst waterhoenen, terekruiter van de breedbaart etc) Bij de mega's die kort blijven hoor je bijna nooit iets negatiefs (Noordse waterlijster, langstaartklauwier, daurische klauwier van den helder etc). Hier zijn gewoon zoveel mensen dat de sociale controle prima is. Ook bij de bairds was dit goed te merken aangezien er altijd mensen aanwezig waren.
Het zijn dus vooral de soorten die geen honderden mensen trekken en/of die lang blijven zitten waar het mis gaat.
Hier heeft een achteraf embargo totaal geen zin. De plekken liggen al uitgebreid op internet en kwaadwillende mensen kunnen alvast gps locaties hebben opgeslagen en dan een paar dagen later wanneer er niemand is ongestoord hun gang gaan.

Dit is dus alleen te voorkomen door een locatie nooit bekend te maken, maar daarmee heb je dus de goedwillenden ook te pakken.
Een oplossing zou zijn locaties bekend te maken via een afgesloten systeem waar alleen goedwillenden hun toegang tot kunnen krijgen. Gaat iemand over de schreef wordt ie er uit gegooid. Is zoiets door DB eventueel in samenwerking met waarneming.nl te realiseren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Standaard-waarschuwingen werkt m.i. echt niet. In bepaalde gevallen heeft het wellicht nut. Ik denk dat de meeste verstoorders het risico op 'verstoring' bewust nemen. Ik hecht daarom nog steeds het meeste waarde aan
1. spreek elkaar aan in het veld. Helpt het niet? Betreft collega-vogelaars erbij. Samen 'met harde maar fatsoenlijke hand' regels afdwingen vind ik acceptabel (geen Rotterdamse politiepraktijken... :police: ;)
2. wees als administrator van een website kritisch bij twijfelachtige foto's of geruchten.
3. noem de mensen die bewust verstoren bij naam en toenaam op fora. Dit op voorwaarde dat ze in het veld zijn aangesproken en vervolgens geweigerd hebben zich te verbeteren. Of zie die aangeven dit risico bewust te nemen c.q. hier maling aan te hebben.

Ik heb op het punt gestaan om bij de foto van de Grijze Wouw van Brabant van Co van der Wardt (want die wordt toch bedoeld?) een vraag te stellen. Ik heb zelf echter niet ter plekke kunnen constateren of:
1. Co de vogel verstoord heeft en zo ja, of dit bewust gebeurde.
2. Of Co hierop aangesproken is.Maar als het klopt dan zou het fraai zijn dat de foto ingetrokken wordt op de DB-site.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

BramtK

Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2012, 15:19:36 PM
laat het duidelijk zijn veruit de meeste embargo`s betreft schaarse broedvogels die helemaal niet interessant zijn voor twitchers
denk aan grauwe klauwier, velduil e.d.
over de gebieden doen we natuurlijk geen mededelingen.
en zeker geen popup bij invoeren. dan ben je al te laat.
als een twitchsoort om wat voor reden op embargo gezet wordt gaat een email naar birdpix en db.
b.v. die roodkopklauwier die de kennemerduinen uit getreiterd is


Hisko, heb je ook nog een reactie op mijn voorstel of is dit het?
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Bram, ik zie geen voorstel.
Mijn idee zou zijn bij een twitch soort na 5 dagen de boel op embargo als ook maar enigszins sprake is van een verstoringskans.
Want al eerder aangegeven hier: de eerste paar dagen is de sociale controle groot, daarna wordt de spoeling dunner net als de sociale controle.
Wat ook helpt is : facebook verbieden, whatsapp, alle prive fotosites etc
oftewel alles wat niet te beheren is.
Ik denk dat onder de fotografen een aantal zit wat toevallig voor natuur heeft gekozen maar net zo goed treinen of vliegtuigen zou kunnen klikken. Puur de jacht.



Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

CiteerIk heb op het punt gestaan om bij de foto van de Grijze Wouw van Brabant van Co van der Wardt (want die wordt toch bedoeld?) een vraag te stellen. Ik heb zelf echter niet ter plekke kunnen constateren of:
1. Co de vogel verstoord heeft en zo ja, of dit bewust gebeurde.
2. Of Co hierop aangesproken is.Maar als het klopt dan zou het fraai zijn dat de foto ingetrokken wordt op de DB-site.
Ja heel bewust
Ik heb het wel kunnen zien, stond er bij.
Hij is het weiland in gelopen vanaf de dijk en daardoor is de vogel opgevlogen.
deze vloog hoog weg maar daalde gelukkig aan de andere zijde weer ineen boompje neer.
Hierop heeft deze persoon wederom geprobeerd om er naartoe te lopen waarop ik persoonlijk en nog 1 persoon hem vriendelijk doch dringend  verzocht dit maar niet te proberen.
er stond op dat moment denk ik wel 100 man te kijken die eigenlijk allemaal zijn mond hielden.
Ik vind het onbeschoft om op deze manier proberen een foto te maken tewijl er vele mensen netjes op de weg zijn blijven staan, er waren toen nog vele mensen onderweg uit het gehele land.
dan blijf je gewoon staan bij de anderen en ga je niet het weiland in.
Deze verzieken het voor heel veel anderen, en de fotograven krijgen de schuld.
geef dan degene die het doet de schuld.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Yeronimo

Nog een ander punt, wat voor krachtige maatregelen te nemen tegen de personen die de regels aan hun laars lappen terwijl ze al meerdere malen zijn aangesproken hierop?

Accounts laten blokkeren op de sites van de samenwerkende organisaties en de naam doorgeven aan een aantal instanties waar hij met foto's terecht kan (in geval van een fotograaf)?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Tim de Boer

Citaat van: Inge van der Wulp op juni 22, 2012, 14:01:41 PM
Aanspreken in het veld is meestal het beste. Ik doe het in ieder geval altijd wel als ik iets zie wat voor mijn gevoel niet door de beugel kan. Nou heb ik met mijn gezicht (waar iedereen ondertussen de naam bij weet) wat meer in te brengen misschien dan een vogelaar met een verrekijker. Maar dat neemt niet weg dat je het niet hoeft te doen. Soms is het ook, zoals ik al eerder schreef, onwetendheid.

Waarom had jij ook alweer wat meer in te brengen dan dan een vogelaar met een verrekijker? Volgens mij heeft iedereen evenveel in te brengen in dit geval, bekend hoofd of niet! (ik zou niet weten hoe je eruit ziet bijvoorbeeld maar dat ter zijde)

Overigens is het dus zo dat de soort onder embargo gekomen in door fotografen? Ik heb niets gelezen dat daarop duid, zijn er niet "gewoon" vogelaars die getaped hebben, want dit was echt niet de bedoeling las ik...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jaap Denee

Citaat van: Tim de Boer op juni 22, 2012, 17:10:08 PM
Citaat van: Inge van der Wulp op juni 22, 2012, 14:01:41 PM
Aanspreken in het veld is meestal het beste. Ik doe het in ieder geval altijd wel als ik iets zie wat voor mijn gevoel niet door de beugel kan. Nou heb ik met mijn gezicht (waar iedereen ondertussen de naam bij weet) wat meer in te brengen misschien dan een vogelaar met een verrekijker. Maar dat neemt niet weg dat je het niet hoeft te doen. Soms is het ook, zoals ik al eerder schreef, onwetendheid.

Waarom had jij ook alweer wat meer in te brengen dan dan een vogelaar met een verrekijker? Volgens mij heeft iedereen evenveel in te brengen in dit geval, bekend hoofd of niet! (ik zou niet weten hoe je eruit ziet bijvoorbeeld maar dat ter zijde)

Overigens is het dus zo dat de soort onder embargo gekomen in door fotografen? Ik heb niets gelezen dat daarop duid, zijn er niet "gewoon" vogelaars die getaped hebben, want dit was echt niet de bedoeling las ik...

Tim, ik neem aan dat Inge bedoelt dat ze onder "Birdpixers" meer in te brengen heeft. Ze is moderator op Birdpix en veel fotografen die actief zijn op Birdpix zullen haar daardoor kennen en dus eerder iets van Inge aannemen dan van een anonieme vogelaar of willekeurig elke andere hobbyist. Ik denk dat het goed is dat we niet in "wij" en in "zij" termen denken, dat lost niets op.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Gert Veurink

lijkt me dat er ook onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen verstoring van een vogel, verstoring van een kwetsbaar gebied en verstoring van een kwetsbare situatie...
Daar is wel beleid op te voeren en gebeurt volgens mij ook al. Wellicht moet het alleen wat scherper. Een grijze wouw die wegvliegt vanwege een fotograaf lijkt me vooral lullig voor de mensen die onderweg zijn om m te 'scoren'. Ik krijg vaak de indruk dat dat het hardst om tekeer gegaan wordt, bijna alle genoemde voorbeelden gaan daarover, terwijl de verstoring wellicht meevalt. Het beest is verdwaald, zal daar niet gaan broeden en gebied was een weiland....Daarmee wil ik het zeker niet goedpraten, asociaal is het. Maar een mislukt velduilnest door verstoring lijkt me erger dan een land uitgejaagde bairds. Net als het onbewust vertrappen van mierennesten omdat je zo nodig een pimpernelblauwtje moet fotograferen. Een Oehoe in de Enci is geen probleem, in de achterhoek wel.  Een oostelijke witsnuitlibel is veel zeldzamer dan een hoogveenglanslibel. Maar de eerste kun je probleemloos bezoeken, de ander veel moeilijker omdat ze altijd in kwetsbaar gebied zitten. etc etc.
Kortom, maatwerk.  Maar soort van gedragscode, aanspreken in het veld, embargo, weren van sommige foto's zijn zeker kansen denk ik
groet!
Gert Veurink



Vincent Hart

Ik denk dat de aangedragen voorbeelden ook vooral zeldzaamheden zijn omdat die 'het nieuws halen'. Een zeldzaamheid wordt gemeld, trekt veel bekijks/aandacht en wordt verstoort > heisa. Bij kwetsbare situaties m.b.t. broedvogels zijn er ueberhaupt al minder mensen (en vaak vooral localen) op de hoogte van de aanwezigheid in gebied X. Bovendien wordt er daar vaak al een embargo ingesteld uit voorzorg, of n.a.v. een locaal voorval danwel locale verhoudingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

#44
Ik heb via via de naam van de zondaar. Ik twijfel of ik hem bekend moet maken. Wat vinden jullie? Cliffhanger...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

BramtK

Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2012, 16:32:04 PM
Bram, ik zie geen voorstel.
Mijn idee zou zijn bij een twitch soort na 5 dagen de boel op embargo als ook maar enigszins sprake is van een verstoringskans.
Want al eerder aangegeven hier: de eerste paar dagen is de sociale controle groot, daarna wordt de spoeling dunner net als de sociale controle.
Wat ook helpt is : facebook verbieden, whatsapp, alle prive fotosites etc
oftewel alles wat niet te beheren is.
Ik denk dat onder de fotografen een aantal zit wat toevallig voor natuur heeft gekozen maar net zo goed treinen of vliegtuigen zou kunnen klikken. Puur de jacht.

Citaat van: BramtK op juni 22, 2012, 11:03:00 AM
Oke, ik ben het met jullie beiden eens. De vraag is wat je kan doen. Tegen die ongeleide projectielen in feite heel weinig, maar dat wil m.i. nog niet perse zeggen dat alles op embargo moet. Op dit forum zijn al verschillende suggesties langsgekomen. Misschien een idee om die eens te verzamelen.

Daarnaast denk ik dat de informatievoorziening vanuit waarneming.nl beter gestuurd zou kunnen worden (en dan denk ik even buiten de kaders van softwarematig wat wel en wat niet mogelijk is): Als je als ongeleid projectiel op waarneming.nl je informatie verzamelt, dan heb je de keuze uit tientallen waarnemingen. Bij 99% van die waarnemingen staat geen informatie over de wijze waarop je je op de desbetreffende plek dient te gedragen, wat je wel en wat je niet kan doen. Dat soort verzoeken/waarschuwingen/aanwijzingen vind je vooral op het forum. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om dat deel te negeren, sterker je moet actief zijn op het forum om dat mee te krijgen. Op dutchbirding.nl is de informatie heel anders vormgegeven. Misschien is het mogelijk om in elk waarnemingscherm van een kwetsbare soort, zoals zo'n Klein waterhoen, prominent een zo'n aanwijzing op te nemen. In het voorbeeld van het Klein waterhoen dus de oproep die Remco eerder in dit topic deed. Het wordt dan in ieder geval moeilijker om die aanwijzingen te negeren. (Ja ja, ik zie Hisko al steigeren.)

Het is maar een stapje, maar wel een die duidelijk in het bereik van dit medium ligt en waarmee je de mensen buiten dat 'we' kan bereiken.

Tjee Hisko, het is wel fijn praten met jou.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

#46
Citaat van: dupont op juni 22, 2012, 17:54:59 PM
Ik heb via via de naam van de zondaar. Ik twijfel of ik hem bekend moet maken. Wat vinden jullie? Cliffhanger...
Ik denk dat het effectiever is het verhaal (en de bron ervan) door te spelen aan Wrn.nl/DB/Birdpix zodat die mogelijk actie kunnen ondernemen, dan dat je de naam hier dropt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

#47
Citaat van: dupont op juni 22, 2012, 17:54:59 PM
Ik heb via via de naam van de zondaar. Ik twijfel of ik hem bekend moet maken. Wat vinden jullie? Cliffhanger...
De naam zou op dit moment een zorg zijn, maar wat mij wel boeit is:
Wat heeft deze persoon nu precies verkeerd gedaan, was dat onbewust of met voorbedachte rade en hoe is deze er in het veld op aangesproken?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: carel op juni 22, 2012, 17:04:37 PM
...
Ik vind het onbeschoft om op deze manier proberen een foto te maken tewijl er vele mensen netjes op de weg zijn blijven staan, er waren toen nog vele mensen onderweg uit het gehele land.
dan blijf je gewoon staan bij de anderen en ga je niet het weiland in.
...

Ik dacht eigenlijk dat het hier ging om (potentiele) verstoring van objecten van belangstelling en niet om verstoring van belangstellenden.

Herman van der Meer

dupont

#49
Citaat van: Vincent Hart op juni 22, 2012, 18:00:26 PM
Citaat van: dupont op juni 22, 2012, 17:54:59 PM
Ik heb via via de naam van de zondaar. Ik twijfel of ik hem bekend moet maken. Wat vinden jullie? Cliffhanger...
Ik denk dat het effectiever is het verhaal (en de bron ervan) door te spelen aan Wrn.nl/DB/Birdpix zodat die mogelijk actie kunnen ondernemen, dan dat je de naam hier dropt.

Ik heb de naam inmiddels aan Vincent doorgegeven zodat de teams (Birdpix, DB en waarneming.nl) objectief navraag kunnen doen. Lijkt mij wel het meest nette op dit moment.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankcoenjaerts

#51
Toch blijft de vraag van Folkert Jan overeind: wat is er precies gebeurd? Waarom niet gewoon discussieren over de feiten ivm zo'n loos topic waarbij man en paard in nevelen gehuld blijven?

@ David, ik kan Carel's verhaal bevestigen en toevoegen dat Co veelvuldig is aangesproken toen hij terugkwam nadat hij de eerste keer het veld in gelopen was. Vervolgens vloog de vogel op, Co rijdt de dijk op en loopt warempel aan de andere kant via de greppel weer het veld in. Dit noopte Dhr Vlot (weet ff niet of het nu Ruben of Jorrit was, denk de laatste) tot een piepje, uniek in de geschiedenis vd DB. Uiteraard vervolgens de inderdaad door een enkeling nog geprezen "beste plaat" op DB. Top 50- DB-er; recidivist; ik zeg afvoeren vd lijst. Inderdaad Ruud - het enige wat hier enig effect zou kunnen sorteren, die gedragregels zijn er toch niet voor niets?

Ander voorbeeld; ik zat weer eens in de m!@#$%^&waaier ten tijde vd exhibitionistische Krekelzanger bij Vlaardingen; ik was er voor zonsopkomst - dus alleen - en werd werkelijk weggekeken door de keurig 15 min. na zonsopkomst arriverende "vogelaars zonder verrekijker" (uit respect voor Inge zal ik deze niet "fotografen" noemen). En waarom? Ik stond in de inmiddels beruchte heksencirkel op een meter of 12-15 vd bewuste vlier; inachtneming van die afstand was volgens de heren (dat dan weer wel Inge  ;) ) echt grote onzin: "gisteren stonden we daar .... en toen bleef-ie ook gewoon zingen"! Ik had helaas geen tijd de rest vd dag politie-agent te blijven spelen, mompelde nog dat er misschien wel mensen uit Groningen onderweg waren: "die waren dan goed gek" ...

Kortom, mijn idee is dat aanspreken van "dit type Homo non sapiens" nooit gaat werken. Wat dan wel (= idee Ruud): namen noemen en vervolgens platform ontzeggen. Als je niet bereid bent de regeltjes van het spel te accepteren ga je maar in de dierentuin fotograferen.
Met vriendelijke groeten,

Frank

GijsB

Citaat van: carel op juni 22, 2012, 17:04:37 PM
CiteerIk heb op het punt gestaan om bij de foto van de Grijze Wouw van Brabant van Co van der Wardt (want die wordt toch bedoeld?) een vraag te stellen. Ik heb zelf echter niet ter plekke kunnen constateren of:
1. Co de vogel verstoord heeft en zo ja, of dit bewust gebeurde.
2. Of Co hierop aangesproken is.Maar als het klopt dan zou het fraai zijn dat de foto ingetrokken wordt op de DB-site.
Ja heel bewust
Ik heb het wel kunnen zien, stond er bij.
Hij is het weiland in gelopen vanaf de dijk en daardoor is de vogel opgevlogen.
deze vloog hoog weg maar daalde gelukkig aan de andere zijde weer ineen boompje neer.
Hierop heeft deze persoon wederom geprobeerd om er naartoe te lopen waarop ik persoonlijk en nog 1 persoon hem vriendelijk doch dringend  verzocht dit maar niet te proberen.
er stond op dat moment denk ik wel 100 man te kijken die eigenlijk allemaal zijn mond hielden.
Ik vind het onbeschoft om op deze manier proberen een foto te maken tewijl er vele mensen netjes op de weg zijn blijven staan, er waren toen nog vele mensen onderweg uit het gehele land.
dan blijf je gewoon staan bij de anderen en ga je niet het weiland in.
Deze verzieken het voor heel veel anderen, en de fotograven krijgen de schuld.
geef dan degene die het doet de schuld.

Als jullie met 100 man stonden te kijken hoe Co van Wardt het veld in liep terwijl niemand iets doen zijn al die 100 man net zo fout. Ik geloof niet dat onmogelijk was om Co met 100 man tegen te houden...
Co zat fout, maar iedereen die er bij stond te kijken en z'n mond hield was medeplichtig.
Gijs

joostheeremans

Gijs, er hebben zeker twee mensen Co aangesproken, zoals is te lezen in de door jouw geciteerde post.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Wat ik altijd begrepen heb, weliswaar van personen die ter plekke waren, is dat meerdere personen Co hebben aangesproken en dus het verhaal Frank realistischer over. Het was dus niet alleen Carel die hem aansprak.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankcoenjaerts

Citaat van: dralion13 op juni 22, 2012, 20:32:46 PM

Als jullie met 100 man stonden te kijken hoe Co van Wardt het veld in liep terwijl niemand iets doen zijn al die 100 man net zo fout. Ik geloof niet dat onmogelijk was om Co met 100 man tegen te houden...
Co zat fout, maar iedereen die er bij stond te kijken en z'n mond hield was medeplichtig.

Gijs,

Als die 100 man net zo verbouwereerd waren als ik, is het niet lastig te begrijpen dat die reacties pas kwamen toen Co terugkwam en zich weer enigszins bij de groep vervoegde. Niet voor lang overigens, want aan de andere kant van het veld lag weer een mogelijkheid over de afscheidingen te stappen. Als gezegd (wel ff lezen) zaten tussen beide acties, geloof me, de nodige verbale geweldplegingen richting Co....

Flabbergasted! :-\

Met vriendelijke groeten,

Frank

Folkert Jan

Citaat van: frankcoenjaerts op juni 22, 2012, 19:59:37 PM
Toch blijft de vraag van Folkert Jan overeind: wat is er precies gebeurd? Waarom niet gewoon discussieren over de feiten ivm zo'n loos topic waarbij man en paard in nevelen gehuld blijven?
David heeft gelijk dat hij hiermee wacht totdat objectief de waarheid boven tafel is. Ik was in de veronderstelling dat David precies wist wat er was gebeurd, maar mogelijk heeft hij het ook alleen maar gehoord.
In hoeverre vind team waarneming.nl, team dutch birding en team birdpix dat zij hierin nog actief iets kunnen bijdragen of dat zij inmiddels alle mogelijkheden al volledig benutten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:08:00 PM
Het onderwerp van dit topic is: "Hoe voorkomen we verstoring bij zeldzaamheden". Het blijkt nu dat Co van der Wardt de boosdoener is. Dan zijn we er toch uit?


Co is niet de enige.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:08:00 PM
Het onderwerp van dit topic is: "Hoe voorkomen we verstoring bij zeldzaamheden". Het blijkt nu dat Co van der Wardt de boosdoener is. Dan zijn we er toch uit?

Als je zeker weet dat hij in zijn eentje verantwoordelijk is voor alle verstoringen wel.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:23:36 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 22, 2012, 21:15:15 PM
Citaat van: FrankR op juni 22, 2012, 21:08:00 PM
Het onderwerp van dit topic is: "Hoe voorkomen we verstoring bij zeldzaamheden". Het blijkt nu dat Co van der Wardt de boosdoener is. Dan zijn we er toch uit?


Co is niet de enige.

Allicht niet. Maar hij is momenteel de focus van de discussie. Die moet m.i. weer breder dus.

Dan moet je niet zeggen dat we eruit zijn, maar 'dat is 1'.
Herman van der Meer