Hoe voorkomen we verstoring

Gestart door hiskodevries, juni 21, 2012, 12:45:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

In deze discussie proberen we een oplossing te vinden om verstoring te voorkomen door natuurliefhebbers in de breedste zin van het woord.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Gevalletje mensen met 'n grote lens maar van de rest een nogal kleine uitvoering ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

En nog steeds geen reden ze aan de publieke schandpaal te binden?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op juni 21, 2012, 20:20:25 PM
En nog steeds geen reden ze aan de publieke schandpaal te binden?

Wat mild! Meestal nagelen we ze aan de schandpaal.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op juni 21, 2012, 20:33:23 PM
Citaat van: Yeronimo op juni 21, 2012, 20:20:25 PM
En nog steeds geen reden ze aan de publieke schandpaal te binden?

Wat mild! Meestal nagelen we ze aan de schandpaal.

Je moet ook niet teveel willen, beter is in kleine stapjes  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankcoenjaerts

Citaat van: Yeronimo op juni 21, 2012, 20:42:31 PM


Je moet ook niet teveel willen, beter is in kleine stapjes  ;D

Fileren aan de schandpaal?
Met vriendelijke groeten,

Frank

HPM

Citaat van: frankcoenjaerts op juni 22, 2012, 09:12:55 AM
Citaat van: Yeronimo op juni 21, 2012, 20:42:31 PM


Je moet ook niet teveel willen, beter is in kleine stapjes  ;D

Fileren aan de schandpaal?

Dan heb je wel veel nagels nodig. Maar als je het dun genoeg doet heb je misschien genoeg aan een doosje punaises.
Herman van der Meer

Steven Wytema

Lijkt me handiger als we er geen grapjes over gaan maken want dan belandt het wederom in de doofpot/ ebt het weg.

Het moge duidelijk zijn dat het probleem van verstoring bij schaarse en zeldzame soorten aanhoudend is en voornamelijk door dezelfde groep veroorzaakt wordt.
Hoe kunnen we dit voorkomen?
Af en toe krijg ik de neiging om een workshop oid te organiseren op de SOVON- dag...
Kan het vorige verstoring-topic anders niet gepind worden?

Ik baal er echt behoorlijk van namelijk!
Hoe kunnen we hier een eind aan maken?
Steven Wytema


BramtK

Citaat van: Steven Wytema op juni 22, 2012, 09:54:34 AM
Lijkt me handiger als we er geen grapjes over gaan maken want dan belandt het wederom in de doofpot/ ebt het weg.

Het moge duidelijk zijn dat het probleem van verstoring bij schaarse en zeldzame soorten aanhoudend is en voornamelijk door dezelfde groep veroorzaakt wordt.
Hoe kunnen we dit voorkomen?
Af en toe krijg ik de neiging om een workshop oid te organiseren op de SOVON- dag...
Kan het vorige verstoring-topic anders niet gepind worden?

Ik baal er echt behoorlijk van namelijk!
Hoe kunnen we hier een eind aan maken?

De vraag wie 'die mensen' zijn, is natuurlijk interessant. Ik krijg het gevoel dat het mensen zijn die buiten dat 'we' staan. Waar moeten ze heen met hun foto's? Waarneming.nl, Birdpix? Geen sprake van (lijkt me). Als het autonome einzelgangers zijn, ongeleide projectielen met hun eigen set aan normen en waarden, dan kan je je ook afvragen wat 'we' kunnen doen aan het probleem.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op juni 22, 2012, 10:03:42 AM
Citaat van: Steven Wytema op juni 22, 2012, 09:54:34 AM
Lijkt me handiger als we er geen grapjes over gaan maken want dan belandt het wederom in de doofpot/ ebt het weg.

Het moge duidelijk zijn dat het probleem van verstoring bij schaarse en zeldzame soorten aanhoudend is en voornamelijk door dezelfde groep veroorzaakt wordt.
Hoe kunnen we dit voorkomen?
Af en toe krijg ik de neiging om een workshop oid te organiseren op de SOVON- dag...
Kan het vorige verstoring-topic anders niet gepind worden?

Ik baal er echt behoorlijk van namelijk!
Hoe kunnen we hier een eind aan maken?

De vraag wie 'die mensen' zijn, is natuurlijk interessant. Ik krijg het gevoel dat het mensen zijn die buiten dat 'we' staan. Waar moeten ze heen met hun foto's? Waarneming.nl, Birdpix? Geen sprake van (lijkt me). Als het autonome einzelgangers zijn, ongeleide projectielen met hun eigen set aan normen en waarden, dan kan je je ook afvragen wat 'we' kunnen doen aan het probleem.

"we" zullen wel moeten willen we in de toekomst nog kunnen genieten van bijzondere ontdekkingen. En niet telkens enkele weken later horen wat er weer is geheimgehouden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

De 'wie'vraag is zeker interessant, maar juist omdat je daar niks zekers over kan zeggen (je zegt hetzelfde als wat ik denk:"ik krijg het gevoel dat.."), lijkt het me handiger om uit te gaan van jezelf: wat kunnen wij met elkaar doen om dit tegen te gaan?
Steven Wytema


BramtK

Oke, ik ben het met jullie beiden eens. De vraag is wat je kan doen. Tegen die ongeleide projectielen in feite heel weinig, maar dat wil m.i. nog niet perse zeggen dat alles op embargo moet. Op dit forum zijn al verschillende suggesties langsgekomen. Misschien een idee om die eens te verzamelen.

Daarnaast denk ik dat de informatievoorziening vanuit waarneming.nl beter gestuurd zou kunnen worden (en dan denk ik even buiten de kaders van softwarematig wat wel en wat niet mogelijk is): Als je als ongeleid projectiel op waarneming.nl je informatie verzamelt, dan heb je de keuze uit tientallen waarnemingen. Bij 99% van die waarnemingen staat geen informatie over de wijze waarop je je op de desbetreffende plek dient te gedragen, wat je wel en wat je niet kan doen. Dat soort verzoeken/waarschuwingen/aanwijzingen vind je vooral op het forum. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om dat deel te negeren, sterker je moet actief zijn op het forum om dat mee te krijgen. Op dutchbirding.nl is de informatie heel anders vormgegeven. Misschien is het mogelijk om in elk waarnemingscherm van een kwetsbare soort, zoals zo'n Klein waterhoen, prominent een zo'n aanwijzing op te nemen. In het voorbeeld van het Klein waterhoen dus de oproep die Remco eerder in dit topic deed. Het wordt dan in ieder geval moeilijker om die aanwijzingen te negeren. (Ja ja, ik zie Hisko al steigeren.)

Het is maar een stapje, maar wel een die duidelijk in het bereik van dit medium ligt en waarmee je de mensen buiten dat 'we' kan bereiken.
Groeten,

Bram ter Keurs

ruud_altenburg

#12
Dit hoort ondertussen allang niet meer in dit topic natuurlijk, maar wellicht krijg het wel een breder publiek dan de topics die al snel tot een welles/nietes discussie overgaan. Ik denk dat de enige manier waarop fotografen die zich van niets of niemand iets aantrekken daadwerkelijk "gestraft" kunnen worden is door ze hun platforms af te nemen. Laten we wel wezen, als je dichtbij komt heb je al snel de mooiste platen, en krijg je de meeste lof toegezongen van mensen die niet weten op welke manier je foto's tot stand gekomen zijn. Ik ga niet vaak naar twitches, maar wat me wel opviel bij de Kleine Kokmeeuw was dat bepaalde namen van veelplegers gewoon rondzingen. De bekende sites en bladen in Nederland zouden gewoon een tijdje foto's van deze mensen kunnen weigeren.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jaap Denee

Ruud, ik deel je mening hierin volledig. We zien in het veld dat iemand over de schreef gaat, maar de volgende dag wordt de loftrompet gestoken over de (schijnbaar tijdens de overtreding) behaalde resultaten... dat klopt niet. Het gevaar dat fotografen zich beledigd voelen door de suggestie dat een goede foto wel eens door wangedrag gemaakt zou kunnen zijn, moeten we maar even voor lief nemen. Die fotografen zijn vast verstandig genoeg om hier even door heen te prikken.

Het voorstel van Bram vind ik ook een goede: 'we' zullen veel duidelijker moeten communiceren wat wel en wat niet mag zodat je nooit achteraf excuses krijgt als "ich habe es nicht gewusst". Daarom mis ik in deze ook een soort officiële mededeling vanuit waarneming.nl dat het opnieuw mis is gegaan en dat er daarom een embargo is gezet op het geval. Er wordt niet actief een signaal afgegeven dat 'we' wangedrag niet tolereren, maar in plaats daarvan alleen stilzwijgend een embargo ingesteld. Dat is niet krachtig. Mensen missen nu wat er aan de hand is en er gaat op die manier geen preventieve werking van het embargo uit. Het zijn de forumgebruikers die het weer mogen oppikken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JandJ

Deze keer heeft waarneming.nl wel een tweetje de wereld ingestuurd:
Een locatie van het Klein Waterhoen onderembargo moeten zetten vanwege te grote verstoring van 'natuur' fotografen.
https://twitter.com/waarneming/status/215820400012165120
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jaap Denee

Ik twitter niet actief, Jan, dus daar ga je al... Juist daarom is het voorstel van Bram zo zinnig: koppel de mededelingen aan de waarneming en je bereikt altijd je doelgroep. En waarom wel een mededeling via Twitter, maar niet hier op (het forum van) waarneming.nl? Je wilt toch graag zoveel mogelijk lezers bereiken?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JandJ

Het was meer een reactie op Ruud dat Waarneming.nl niet stilzwijgend dingen vervaagd. Een tweet is natuurlijk inderdaad te weinig. Doe dan bijvoorbeeld een pop-up als je de homepage opent, o.i.d. :)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bas vd Burg

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2012, 11:37:39 AM
Ruud, ik deel je mening hierin volledig. We zien in het veld dat iemand over de schreef gaat, maar de volgende dag wordt de loftrompet gestoken over de (schijnbaar tijdens de overtreding) behaalde resultaten... dat klopt niet. Het gevaar dat fotografen zich beledigd voelen door de suggestie dat een goede foto wel eens door wangedrag gemaakt zou kunnen zijn, moeten we maar even voor lief nemen. Die fotografen zijn vast verstandig genoeg om hier even door heen te prikken.

Het voorstel van Bram vind ik ook een goede: 'we' zullen veel duidelijker moeten communiceren wat wel en wat niet mag zodat je nooit achteraf excuses krijgt als "ich habe es nicht gewusst". Daarom mis ik in deze ook een soort officiële mededeling vanuit waarneming.nl dat het opnieuw mis is gegaan en dat er daarom een embargo is gezet op het geval. Er wordt niet actief een signaal afgegeven dat 'we' wangedrag niet tolereren, maar in plaats daarvan alleen stilzwijgend een embargo ingesteld. Dat is niet krachtig. Mensen missen nu wat er aan de hand is en er gaat op die manier geen preventieve werking van het embargo uit. Het zijn de forumgebruikers die het weer mogen oppikken.

Mooi verwoord Jaap! Maar ik denk ook dat er dan ook op andere sites eea moet gaan gebeuren en niet alleen bij waarneming.nl. Nu is waarneming.nl wel hofleverancier van waarnemingen in Nederland, maar toch.......

Wel ben ik van mening dat we moeten gaan waken voor het spelen van eigen rechter en alleen mensen aan gaan spreken waarvan ook daadwerkelijk is geconstateerd dat ze over de scheef zijn gegaan. Een randje-randje-foto van een soort hoeft niet altijd te betekenen dat de betreffende fotograaf verkeerd heeft gehandeld
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

die tweet is door 5500 mensen gelezen
dat bereik je nooit met een berichtje hier op het forum of een popupje
die tweets zijn ook te lezen rechts onder op de startpagina
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

erikwouda

Citaat van: BramtK op juni 22, 2012, 11:03:00 AMBij 99% van die waarnemingen staat geen informatie over de wijze waarop je je op de desbetreffende plek dient te gedragen, wat je wel en wat je niet kan doen. Dat soort verzoeken/waarschuwingen/aanwijzingen vind je vooral op het forum. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om dat deel te negeren, sterker je moet actief zijn op het forum om dat mee te krijgen.
Klopt.

Is het niet mogelijk standaard bij waarnemingen van gevoelige soorten een waarschuwingstekstje in een kader met rood op te nemen? Evt. met een link naar uitgebreide gedragsaanwijzingen.

Er zijn goedwillende, beginnende vogelaars die zich pas achteraf realiseren dat er gevaar voor verstoring is.

(Hetgeen me doet denken aan mezelf: ik liep op Ameland eens op een prachtige ochtend in mei te vogelen op een kweldergebied. Heerlijk rustig, veel vogels, mooie waarnemingen. Pas toen ik het gebied uitliep zag ik een bordje waarop me verteld werd dat het in het broedseizoen verboden terrein was. Dan voel je je behoorlijk lullig. :-[ )
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jaap Denee

Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2012, 12:07:45 PM
die tweet is door 5500 mensen gelezen
dat bereik je nooit met een berichtje hier op het forum of een popupje
die tweets zijn ook te lezen rechts onder op de startpagina

Mij heb je in elk geval gemist, Hisko. En zo zullen er meer zijn. Bovendien heb ik -zojuist- moeten 'zoeken' naar de tweet rechts onder op de startpagina. Het springt nu niet direct in het oog. Hoevel hits per dag heeft de startpagina eigenlijk?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

erikwouda

Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2012, 12:07:45 PM
die tweet is door 5500 mensen gelezen
dat bereik je nooit met een berichtje hier op het forum of een popupje
die tweets zijn ook te lezen rechts onder op de startpagina
Hisko, is het geen goed idee bij de waarnemingen van gevoelige soorten standaard een waarschuwing te zetten (zoals ik hierboven aangeef)?
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

ruud_altenburg

#22
Als ik verhalen hoor van mensen die ondanks protesten van andere aanwezigen herhaaldelijk gewoon over een draadje stappen (en dan doel ik niet op bepaalde FB trends ;) ) dan lijkt me iedere poging op deze site om mensen tot inkeer te brengen totaal nutteloos. Let wel dat het een kleine minderheid is die dit gedrag vertoont. Lijkt me nuttiger om namen van mensen die daadwerkelijk in het veld betrapt en aangesproken zijn bij te houden en een tijdelijke boycot in te stellen.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

M. Hoogteijling

Het onderwerp blijft actueel en dat is maar goed ook. De suggestie van een standaardwaarschuwing bij iedere waarneming of een niet te negeren invulveld bij de waarneming waarin zaken over verstoringsgevoeligheid etc. wordt opgenomen onderschrijf ik van harte. Net als het weren van foto's van dergelijke fotografen. Bij de Grijze Wouw eerder dit jaar zong ook de naam van ene C. rond terwijl die foto's gewoon op de DB-pagina verschijnen. Iedereen spreekt er schande van maar actie ho maar en die meneer maar vrolijk verder plaatsen van beeldvullende foto's. Ik lees zelfs geen commentaar bij de gewraakte foto's.... En het gaat hier niet om birdpixers, db-ers of wrn.nl-ers: het gaat om in hun eigen ogen natuurliefhebbers die vinden dat dit gedrag wel kan.

Bij een ander topic had ik al samenwerking tussen birdpix en wrn.nl gesuggereerd. Hoe dit verder vorm te geven? Een andere suggestie is om bij een zeldzaamheid/verstoringsgevoelig gebied af te spreken wie er aanwezig kunnen zijn. Ben ervan overtuigd dat met de juiste communicatie zelfs lokalo's gemobiliseerd kunnen worden (bijv bij Witwangsterns).
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Folkert Jan

Citaat van: erikwouda op juni 22, 2012, 12:28:23 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 22, 2012, 12:07:45 PM
die tweet is door 5500 mensen gelezen
dat bereik je nooit met een berichtje hier op het forum of een popupje
die tweets zijn ook te lezen rechts onder op de startpagina
Hisko, is het geen goed idee bij de waarnemingen van gevoelige soorten standaard een waarschuwing te zetten (zoals ik hierboven aangeef)?

Punt 1 Het is naief te denken dat die fotografen niet weten welke soorten kwetsbaar zijn. In principe is elke vogel dat.
Dit jaar ging er bij een twitch volgens overige aanwezigen iemand over de schreef. Dit werd met naam vermeld op de DBA site, maar al snel verwijderd. Daarnaast heeft deze persoon ook foto's op de dutch birding site staan, waar het oeh en ah is.

Punt 2 Naar aanleiding van de tweet die is verstuurd was het voor mij niet duidelijk of de betreffende fotografen echt over de schreef zijn gegaan en iets hebben verstoord/vertrapt/aanwijzingen van omstanders hebben genegeerd of dat de betreffende waarnemers die hebben gevraagd om een embargo zich niet aan het aanstellen zijn. (De laatste situatie is door Gary Bakker over de bairds strandloper goed beschreven). Op die plek werd door sommige waarnemers als minimale afstand tot de vogel werkelijk een belachelijk grote afstand aangehouden, waardoor je zelfs met een goeie scope alleen naar een stipje aan het kijken was. Leuk voor je lijst, maar totaal niet boeiend als je graag vogels kijkt. Dit terwijl je zonder enkele verstoring minstens de helft dichterbij kon staan.

Punt 3 Ondanks dat er altijd rotte appels tussen blijven zitten die over de schreef gaan denk ik niet dat er onherstelbare schade wordt aangericht. "We" zullen er alles aan moeten doen om wangedrag tot een minimum te beperken, maar het zal altijd een keer fout blijven gaan. Gaan we nu echt al die honderden mensen die zich wel aan de regels houden hiervoor laten boeten door alles maar geheim te houden?

Punt 4 Oplossingen.
Als je als ontdekker toch besluit de vogel vrij te geven. Geef dan aub direct aan wat de regels zijn. Vanaf welke afstand kan worden gekeken, waar mag men lopen, waar kan men parkeren, tussen welke tijden je het gebied in kan en alle relevante informatie. Mocht het voor waarneming.nl technisch mogelijk zijn dan zou het erg mooi zijn als deze melding bij alle waarnemingen direct getoond wordt. Dit kan dan ook direct door de DBA worden overgenomen of omgekeerd. Op deze manier houd de ontdekker de regie over de ontdekking in "zijn" gebied en is direct voor iedereen duidelijk wat de regels zijn (er hoeft ter plekke door de aanwezigen niet gediscussierd worden). Mocht dit technisch niet mogelijk zijn kan er eventueel gekozen worden voor een algeheel embargo met uitzondering van de waarneming van de ontdekker met daarbij de informatie. Eventuele belangrijke informatie/verplaatsing van de soort etc kan via DBA of dit topic worden bijgehouden.

Mocht dit geen oplossing geven dan moeten we misschien kijken naar een mogelijkheid van opzichter (zoals natuurmonumenten bijvoorbeeld deed bij de kleinst waterhoenders van de groene jonker). Eventueel moet dan per twitch geld worden ingezameld waaruit dit betaald kan worden. Ik zou hier zeker voor bereid zijn als we daardoor waarnemingen met elkaar kunnen blijven delen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

In ieder geval met Folkert Jan eens dat het niet om een standaardwaarschuwing moet gaan: het gaat juist om situatiespecifieke informatie.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2012, 11:37:39 AM
...

Het voorstel van Bram vind ik ook een goede: 'we' zullen veel duidelijker moeten communiceren wat wel en wat niet mag zodat je nooit achteraf excuses krijgt als "ich habe es nicht gewusst". Daarom mis ik in deze ook een soort officiële mededeling vanuit waarneming.nl dat het opnieuw mis is gegaan en dat er daarom een embargo is gezet op het geval. Er wordt niet actief een signaal afgegeven dat 'we' wangedrag niet tolereren, maar in plaats daarvan alleen stilzwijgend een embargo ingesteld. Dat is niet krachtig. Mensen missen nu wat er aan de hand is en er gaat op die manier geen preventieve werking van het embargo uit. Het zijn de forumgebruikers die het weer mogen oppikken.

Een practisch probleem is dat er embargo's worden ingesteld omdat er verstoring heeft plaatgevonden maar ook omdat voor verstoring wordt gevreesd. Dat betekent dat een mededeling dan van het soort geval af zou moeten hangen.
Handiger is om bij een embargo een standaardmededeling te zetten als "Deze waarneming is vanwege de kwetsbare situatie verborgen"

Als je je wil beperken tot de centraal verborgen waarnemingen zou het kunnen zijn: Deze soort in dit gebied is vanwege de kwetsbare situatie verborgen"
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op juni 22, 2012, 13:11:20 PM
Citaat van: Jaap Denee op juni 22, 2012, 11:37:39 AM
...

Het voorstel van Bram vind ik ook een goede: 'we' zullen veel duidelijker moeten communiceren wat wel en wat niet mag zodat je nooit achteraf excuses krijgt als "ich habe es nicht gewusst". Daarom mis ik in deze ook een soort officiële mededeling vanuit waarneming.nl dat het opnieuw mis is gegaan en dat er daarom een embargo is gezet op het geval. Er wordt niet actief een signaal afgegeven dat 'we' wangedrag niet tolereren, maar in plaats daarvan alleen stilzwijgend een embargo ingesteld. Dat is niet krachtig. Mensen missen nu wat er aan de hand is en er gaat op die manier geen preventieve werking van het embargo uit. Het zijn de forumgebruikers die het weer mogen oppikken.

Een practisch probleem is dat er embargo's worden ingesteld omdat er verstoring heeft plaatgevonden maar ook omdat voor verstoring wordt gevreesd. Dat betekent dat een mededeling dan van het soort geval af zou moeten hangen.
Handiger is om bij een embargo een standaardmededeling te zetten als "Deze waarneming is vanwege de kwetsbare situatie verborgen"

Als je je wil beperken tot de centraal verborgen waarnemingen zou het kunnen zijn: Deze soort in dit gebied is vanwege de kwetsbare situatie verborgen"

Dat lijkt op zich een prima oplossing, Herman, maar als je van de maatregelen die je treft een preventieve werking wilt laten uitgaan, is het beslist zinnig om onderscheid te maken tussen de verschillende situaties. We hebben het nu over verschillende zaken die wat mij betreft gescheiden moeten blijven:

1. De situatie waarbij een waarneming van een zeldzaamheid niet onder embargo staat en die je in goede banen kunt leiden, zou conform het voorstel van Bram per waarneming voorzien moeten worden van specifieke informatie over hoe je je bij het geval dient te gedragen. Je ontneemt overtreders ieder excuus (zie opmerking Bram).

2. Situaties waarbij het goed had kunnen gaan, maar die onverhoopt toch verpest werd door enkelen waardoor het geval alsnog onder embargo gezet moet worden. Juist in dit soort gevallen schiet alleen een algemene mededeling te kort. Iedereen moet weten dat het verpest is door enkelen terwijl het goed had kunnen gaan. Die enkelen moeten makkelijk terug kunnen lezen dat ze het embargo te danken hebben aan zichzelf. Dit heeft hopelijk een meer preventieve werking.

3. Situaties die bij voorbaat door ontdekkers als te kwetsbaar worden ingeschat en die onder embargo worden gezet: hierbij zal je tekstvoorstel voldoende zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Inge van der Wulp

Citaat van: M. Hoogteijling op juni 22, 2012, 12:58:00 PM
Bij een ander topic had ik al samenwerking tussen birdpix en wrn.nl gesuggereerd. Hoe dit verder vorm te geven?


Die samenwerking is er al. Achter de schermen is er zeer regelmatig overleg. Daarnaast hebben we bij Birdpix een lijst opgesteld van kwetsbare soorten die we zo wie zo niet plaatsen in de broedtijd. Klein en Kleinst staan daar ook op. Die foto's krijgen dus geen "poot aan de grond" bij ons ;) Het hele topic kun je hier lezen: [size=78%]http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=9246[/size]


Benadrukken wil ik wel dat verreweg de meeste fotografen zich aan de geldende regels houden en dat wij ontdekken dat het vaak eerder onwetendheid (oh vliegt die Grutto daarom rondjes over min hoofd?) is dan bewuste verstoring. We hebben ook een album dat heet "afgewezen foto's". Daar komen per week enkele tientallen foto's in terecht. Die foto kan alleen de gebruiker zelf zien en de moderators. De rest van de bezoekers/gebruikers niet. In dat album staan foto's van allerlei aard waar wij vragen over hebben. "Is het te dicht bij een nest genomen?" "Hoe is de foto tot stand gekomen?". Als wij het niet verstandig vinden dat beeld te plaatsen dan komt het er niet op. Dat zijn maatregelen die buiten het "normale" publiek heen gaan. Bij zeldzame soorten zijn we altijd extra alert. Momenteel hebben wij geen enkele aanwijzing dat één van "onze" fotografen over de schreef gaat. We letten er op maar het geeft natuurlijk geen garantie. Wij kunnen niet met z'n 8-en overal bij gaan staan om te zien of iedereen wel netjes is. Achteraf als een boze ouder gaan staan wijzen is meestal ook niet echt effectief. Tenzij je zeker weet wie het geweest is. Maar zijn we daar niet 100% zeker van kunnen wij niet zomaar in het wilde weg mensen gaan beschuldigen en uitsluiten. Onze oplossing is dan eigenlijk altijd om de vogel in de ban te doen en er geen foto's meer van te plaatsen zodat de toeloop (meeloopgedrag) minder zal worden. Hoe effectief die maatregel is in het veld is voor ons niet te controleren maar feit is wel dat we daarna meestal geen klachten meer krijgen over gedrag van fotografen.


Aanspreken in het veld is meestal het beste. Ik doe het in ieder geval altijd wel als ik iets zie wat voor mijn gevoel niet door de beugel kan. Nou heb ik met mijn gezicht (waar iedereen ondertussen de naam bij weet) wat meer in te brengen misschien dan een vogelaar met een verrekijker. Maar dat neemt niet weg dat je het niet hoeft te doen. Soms is het ook, zoals ik al eerder schreef, onwetendheid.


Overigens, als wij ergens een embargo opzetten omdat het niet goed is gegaan (maakt niet uit of het fotografen of vogelaars zijn geweest) dan zetten wij dat wel altijd op het forum. Nooit met beschuldigende namen erbij maar wel altijd als waarschuwing dat we er wel degelijk op letten en rekening mee houden.


Verder blijf ik het jammer vinden dat dit soort discussies bij iedere zeldzaamheid voorbij komen op het forum. Er zijn zoveel andere manieren om het even aan de kaak te stellen. Zowel wrn.nl al Birdpix doen er ook wat mee, zelfs samen en dat is  wat mij betreft een hele goede ontwikkeling. 
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jaap Denee

Citaat van: Inge van der Wulp op juni 22, 2012, 14:01:41 PM
... Verder blijf ik het jammer vinden dat dit soort discussies bij iedere zeldzaamheid voorbij komen op het forum. Er zijn zoveel andere manieren om het even aan de kaak te stellen. ...

Die laatste opmerking begrijp ik niet, Inge. Als je doelt op achteraf klagen op een forum dat iemand over de schreef gaat, terwijl je ook (aldanniet vriendelijk) iemand daar in het veld op had kunnen wijzen, dan snap ik het, maar dat is niet wat je hier schrijft. Er wordt in deze specifieke discussie (tot nu toe) gezocht naar oplossingen. Hoe kun je dat jammer vinden?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee