die tweet is door 5500 mensen gelezen
dat bereik je nooit met een berichtje hier op het forum of een popupje
die tweets zijn ook te lezen rechts onder op de startpagina
Hisko, is het geen goed idee bij de waarnemingen van gevoelige soorten standaard een waarschuwing te zetten (zoals ik hierboven aangeef)?
Punt 1 Het is naief te denken dat die fotografen niet weten welke soorten kwetsbaar zijn. In principe is elke vogel dat.
Dit jaar ging er bij een twitch volgens overige aanwezigen iemand over de schreef. Dit werd met naam vermeld op de DBA site, maar al snel verwijderd. Daarnaast heeft deze persoon ook foto's op de dutch birding site staan, waar het oeh en ah is.
Punt 2 Naar aanleiding van de tweet die is verstuurd was het voor mij niet duidelijk of de betreffende fotografen echt over de schreef zijn gegaan en iets hebben verstoord/vertrapt/aanwijzingen van omstanders hebben genegeerd of dat de betreffende waarnemers die hebben gevraagd om een embargo zich niet aan het aanstellen zijn. (De laatste situatie is door Gary Bakker over de bairds strandloper goed beschreven). Op die plek werd door sommige waarnemers als minimale afstand tot de vogel werkelijk een belachelijk grote afstand aangehouden, waardoor je zelfs met een goeie scope alleen naar een stipje aan het kijken was. Leuk voor je lijst, maar totaal niet boeiend als je graag vogels kijkt. Dit terwijl je zonder enkele verstoring minstens de helft dichterbij kon staan.
Punt 3 Ondanks dat er altijd rotte appels tussen blijven zitten die over de schreef gaan denk ik niet dat er onherstelbare schade wordt aangericht. "We" zullen er alles aan moeten doen om wangedrag tot een minimum te beperken, maar het zal altijd een keer fout blijven gaan. Gaan we nu echt al die honderden mensen die zich wel aan de regels houden hiervoor laten boeten door alles maar geheim te houden?
Punt 4 Oplossingen.
Als je als ontdekker toch besluit de vogel vrij te geven. Geef dan aub direct aan wat de regels zijn. Vanaf welke afstand kan worden gekeken, waar mag men lopen, waar kan men parkeren, tussen welke tijden je het gebied in kan en alle relevante informatie. Mocht het voor waarneming.nl technisch mogelijk zijn dan zou het erg mooi zijn als deze melding bij alle waarnemingen direct getoond wordt. Dit kan dan ook direct door de DBA worden overgenomen of omgekeerd. Op deze manier houd de ontdekker de regie over de ontdekking in "zijn" gebied en is direct voor iedereen duidelijk wat de regels zijn (er hoeft ter plekke door de aanwezigen niet gediscussierd worden). Mocht dit technisch niet mogelijk zijn kan er eventueel gekozen worden voor een algeheel embargo met uitzondering van de waarneming van de ontdekker met daarbij de informatie. Eventuele belangrijke informatie/verplaatsing van de soort etc kan via DBA of dit topic worden bijgehouden.
Mocht dit geen oplossing geven dan moeten we misschien kijken naar een mogelijkheid van opzichter (zoals natuurmonumenten bijvoorbeeld deed bij de kleinst waterhoenders van de groene jonker). Eventueel moet dan per twitch geld worden ingezameld waaruit dit betaald kan worden. Ik zou hier zeker voor bereid zijn als we daardoor waarnemingen met elkaar kunnen blijven delen.