Onbekende langpootmug

Gestart door Stijn Schreven, februari 02, 2007, 19:07:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Op 9 juni 2006 vond ik deze kreupele langpootmug in onze achtertuin. Hij is ongeveer 3 cm lang. De spectaculaire kleuren maakte het een foto waard. Nu wilde ik toch eens weten wat het voor soort is.
Na wat zoeken op internet, dacht ik aan een Nephrotoma sp., maar ik weet niet welke (ik ben niet echt bekend op het gebied van muggen). Wie weet welke soort het is en of deze soort normaal is voor Nederland (hij ziet er nogal exotisch uit)?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Jan Zwaaneveld

Hoi Stijn,

Ik denk dat het Ctenophora festiva is, of mogelijk C. ornata (die laatste ken ik niet goed genoeg). Kijk maar eens hier. Het is in ieder geval een mannetje, met die mooie gevederde antennen.

Groet, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Louis.Boumans

ja, dit is C. festiva. Pjotr Oosterbroek e.a. hebben onlangs een tabel van deze groep langpootmuggen gepubliceerd in Entomologische Berichten, met afbeeldingen.  

gardensafari

Citeerja, dit is C. festiva. Pjotr Oosterbroek e.a. hebben onlangs een tabel van deze groep langpootmuggen gepubliceerd in Entomologische Berichten, met afbeeldingen.
Louis, weet jij of die tabel ergens te bestellen of te downloaden is? Deze langpoten kom ik toch geregeld tegen en ze LIJKEN toch niet zo heel erg moeilijk....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Louis.Boumans

Hoi Hans,

ze zijn inderdaad niet zo moeilijk, itt de meeste andere langpootmuggen.

Je zou bij Ent. Ber. (zie de NEV, www.nev.nl ) om een los exemplaar kunnen vragen of missch heeft Oosterbroek (zie site UvA, ZMA) nog overdrukjes over.
Dan heb je het origineel. En als dat lastig blijkt, wil ik het wel voor je kopiƫren. (stuur een prive-mailtje).

Groet, Louis

Stijn Schreven

Oke, de Ctenophora festiva dus. Bedankt allemaal, ben ik weer iets wijzer over langpootmuggen!!  :)

Groeten, Stijn.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.