"Muurpissebed" ??

Gestart door Arp, februari 01, 2007, 18:00:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, even voorstellen dus: Heb net 2x geprobeerd om me aan te melden met m'n echte naam (Arp) maar dat wilde niet lukken ... dan maar zo, met het pseudoniem dat ik ook elders wel gebruik. Sinds vorige zomer ben ik begonnen om met m'n goedkope meukcamera die echter wel een "macro" standje tot 2-3cm heeft ook eens wat kiekjes van insecten en ander geneuzel te schieten. De plaatjes zijn niet geweldig, maar soms is er toch het één en ander te herkennen - alleen wat dan?

Nou goed, dat is dus een deel van de "hobby" - uitzoeken wat het is en ondertussen leuke dingen over die beesies erbij leren en eventueel later dan weer verwerken in wikipedia ofzo. Zodoende ben ik vorige week bezig geraakt met het uitsorteren van wat "pissebedden" en stuit nu op het volgende "probleem":

In de Nederlandse taal kom ik regelmatig de termen "Muurpissebed" en "Kelderpissebed" tegen, waarbij vooral "Muurpissebed" de ene keer met Porcellio scaber wordt geassocieerd en de andere keer met Oniscus asellus.

Door de bank genomen vind ik echter op enigszins serieuze bronnen, bijvoorbeeld in jullie overzicht en op nederlandsesoorten.nl dat "Muurpissebed" nergens aan een wetenschappelijke naam gekoppeld wordt, terwijl een "Kelderpissebed" dan eigenlijk altijd Oniscus asellus is.

Grappig genoeg is dit volstrekt tegengesteld aan de Duitse situatie waar juist de "Mauerassel" een Oniscus asellus is en de "Kellerassel" een P. scaber  :o

Concrete vragen:
Lig ik nu juist in de veronderstelling dat:
  • P. scaber in NL een "Ruwe pissebed" of "Gewone pissebed" is en in D een Kellerassel?
  • O. asellus in NL een Kelderpissebed en in D een Mauerassel is?
  • Een "Muurpissebed" door Nederlandse biologen niet eenduidig aan een soort gekoppeld wordt en wellicht een uit het Duits overgenomen term is waarbij de verwarring nog eens groter wordt omdat de meeste mensen toch al denken dat een pissebed is een pissebed is een pissebed.
Of heb ik er weer eens helemaal niet van begrepen? Benieuwd naar jullie mening!

Vriendelijk groetengedoe
Pudding
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Inmiddels heb ik van Matty Berg (dank!) antwoord op deze vraag gekregen:

CiteerPorcellio scaber heeft officieel Ruwe pissebed. Oniscus asellus heet officieel Kelderpissebed. Muurpissebed wordt in Nederland niet gebruikt. In het boek Paardenbijters en mensentreiters van Martin Melchers vind je voor alle soorten een Nederlandse naam.

De Nederlandse Kelderpissebed en de Duitse Kellerassel zijn dus inderdaad niet dezelfde en de "Mauerassel" hebben wij (officieel) niet - of is dus in elk geval niet eenduidig gedefinieerd.  :wacko:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

characea

Als je even een goed lijstje geeft (link naar het buitenland/website) dan vul ik ze in de database in..